Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur noga är man med db nivån på svenska banarr?
1, 2   >>
3212 besök totalt
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Min fråga gäller när man som privatperson hyr en bana för att ordna ett (OBS!) privat arr med inbjudna bilar, alltså inget SBF, bilklubbs sanktionerat elr dyl. Hur noga är man med 100 db nivån? Finns det banor som är mera generösa än andra att se mellan fingrarna? Räcker det att släppa lite på gasen på den sektion där man mäter ljudet? :question:

Ja jag vet! Man ska inte bullra, man ska vara noga med reglerna, man ska inte sätta andra i klistret genom att bullra och få ögonen på sig. Problemet här och nu är att trots inkallad expertis hjälp så får det inte rum mera elr större ljuddämpare än så här http://itsfun.nu/itsfun2/itsfun2_90.jpg hur gärna jag än vill och då låter det lite mera än tillåtet vid vissa varvtal.

Så, är det någon som vet med säkerhet vilken bana man ska alternativt inte satsa på att hyra?

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Hur noga är man med db nivån på svenska banarr?

Systemet ser ut att vara separerat mellan de bägge sidorna. Kan du inte tänka dig att göra en X anslutning i mitten. Det jämnar ut pulsningen till viss del, även om du inte gillar ljudet som uppstår. (Eller så låter det kanon). Men något tystare blir det utan att det blir större.
Göran Malmberg

Göteborg
Här sen Nov 2002

Går det verkligen inte att sätta ljuddämpare på Wastegatarna?
De borde ju låta nåt aldeles jävligt när man står på fullt.

BMW 330i -05
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Rätt mig om jag har fel men t.ex Anderstorp har väl 95db gräns eller är det något dom är ensamma om?

Nibbe
Stockholm
Här sen Dec 2003

Gelleråsen och Mantorp har 95dB också, iallafall då jag kört där med hondaklubben.

Vressel
Här sen Apr 2003

Sturup raceway får man låta mycket på, flygplatsen ligger ju aldeles bredvid.
Exakt hur mycket vet jag inte, ring och kolla. http://www.sturupraceway.se.

Det är väl annars miljömyndigheter eller liknande som sätter maxgränsen för banan? Sen kan ju givetvis SBF, eller vem som nu arrangerar, begränsa det ytterligare för att dom tycker det är kul.
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004

Med min ringa tävlingserfarenhet så tycker jag att Anderstorp är hårdast med db-reglerna. Bästa personen att svara på detta borde väl vara SLC-Fredrik? Han har ju arrangerat en del tävlingar....

Här sen Nov 2002

Sviestad, Gotland och Mittsverige banan är dom som klarar mera buller i dagsläget......

Övriga har ögonen på sig och kommer samarbeta för att få samma bedömning enligt färsk information från Karlskogas representant på RaceSam mötet som jag precis kommer ifrån.......

Sen att Gotland inte har någon banlicens är ju ingen nackdel för er när ni ändå ska göra arr helt utanför SBF...... så mitt tips är gotland helt klart.... där får ni minst bekymmer.

Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har ni provat annars om det ryms en supertrappdämpare i ändröret?
Det kanske kan lösa en del bekymmer på sikt.

Även om ni för tillfället kan köra på låt säga Gotland så kanske ni vill kunna köra på fler banor i framtiden?

Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Qvarnis - allt väl med dig ?

Ring Knutstorp har exempelvis endast ett förbestämmda dagar kallade BULLERDAGAR.

Å på dessa dagarna - ca 8-12 st / år... så är det höjd dB gräns inom banområdet.

Dessa dagar brukar dock bokas 1-2 år i förväg av STCC / SM i Roadracing.

vardagsbruk av banan brukar det vara ca: 95-99 dB.

MVH/
........Kristian

GT4-R
Gävle,Bergen
Här sen Sep 2004

Gotland Q

GT4-R

www.GT4-R.com
Håkan Aldemo innehar Racinglicens,Draglicens
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Som jag fattade när vi var med PCS på Gotland o körde i sommras, så har inte GR nån dB gräns thumbs up .

NS BTG: 9.10.21

Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

ot-skämt: Vattenkylda motorer låter mindre /ot-skämt

Hur har ni mätt bilen om ni vet att den dundrar för mycket? Det är ju inte bara avgaset som ger ljud. Luftfilter/däck/wastegate bidrar med en hel del

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Fredrik C skrev:
Som jag fattade när vi var med PCS på Gotland o körde i sommras, så har inte GR nån dB gräns thumbs up .

GR är ju inte en godkänd bana ännu så det e "banbolaget" som bestämmer dB där...

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

KristianAE86 skrev:
Fredrik C skrev:

GR är ju inte en godkänd bana ännu så det e "banbolaget" som bestämmer dB där...

Enda förbehållet var att inte köra efter 21.00 om jag förstod rätt. Det ligger några hus strax norr om banan som blir lite störda annars...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

På Sturup Raceway har jag kört med en yttepytteliten ljuddämpare på avgaserna och fritt dumpande wastegate med banägaren stående i depån - och jag lovar att jag inte höll igen.. Så det är nog fritt fram på den banan, men den lär inte vara optimal för It's Fun 2 direkt..

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
MaZ skrev:
Går det verkligen inte att sätta ljuddämpare på Wastegatarna?
De borde ju låta nåt aldeles jävligt när man står på fullt.

Faktist inget alls.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Kunta skrev:
ot-skämt: Vattenkylda motorer låter mindre /ot-skämt

Hur har ni mätt bilen om ni vet att den dundrar för mycket? Det är ju inte bara avgaset som ger ljud. Luftfilter/däck/wastegate bidrar med en hel del

De plockade undan den på Nurburgring och mätte ljudet. Vi hade 109 db vid 4000 elr om det var 5000 rpm?

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Vad jag menade var inte bestämmelserna på banan i sig för de känner jag till i stort. Jag menade hur noga man var att efterleva dom. Ex Porscheklubben kan jag tänka mig är kinkigare än kinkiga när de hyr en bana medans andra bekanta som hyrt banor inte brytt sig ett skvatt om bilarnas ljud om inte banägaren själv elr av honom utsedd person reagerat och mätt och sagt till.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Som jag ser det så har de flesta banorna just i år tajtat till det enormt med regelbunden koll med ljudmätningar jmfrt med tidigare. Vissa har länge varit exremt nogranna att mäta jämnt men nu verkar fler tvingas hålla koll på det kontinuerligt.

Anderstorp har varit mycket nogranna med ljudnivåerna sen väldigt länge pga sin situation med kommun o grannar. Falkenberg är iof ännu värre med manuella mätare som alltid är påslagna, dvs grannar som inte blinkar en sekund för att ringa o klaga.

Sen har ju Mantorp mätare fast monterat och Kinnekulle o Gelleråsen mäter betydligt mer regelbundet i år än tidigare. Sviestad vet jag inte. Knutan är nog nogranna som attan tror jag.

Sturup, Midlanda och Gotland är nog bra mycket smärtfriare helt enkelt.

Glömde jag någon bana? trött...

Sollefteå
Här sen Mar 2004

Härnösand Motorpark heter den
onsdagsträffarna där i somras hade inge ljudmätning alls såvitt jag vet...
Var en vit gammal 911 Turbo där som dånade på riktigt duktigt och en Saab med några fruktansvärda avgasknallar, men det var ju bara fränt tyckte alla tror jag

Så du ska givetvis komma hit å köra

Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
3212 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande