Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 TURBO 1980 | Roadsport C klassad | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (6847 totalt) |
Köpt av Goran (Goc931 på forumet).
Mycket skön stol, skönare än i racevolvon, det uppskattas när man ska ta sig till banorna. Dock måste stolen flyttas fram inför våren (den är monterad utan glidskenor). Goran är en lång kille så även fast jag själv är 1.83 i strumplästen så var det lite knepigt att nå fram. Det är alltså projekt 1 i bilen, flytt av stolen. Två bilder från idag när bilen kommit hem till mig: Här är info om bilen som Goran knåpat ihop: Motor renoverad 1996 och måttligt körd ca 300 mil/år i snitt sedan dess. Växellåda renoverad 2004-03, med delar ur nyare och fräshare låda. Ny etta, nya synkringar på tvåans och treans växlar och nya ingreppstaggar på tvåans växel. Årgångar och datum inom parantes anger installationsdatum. Motor: Renovering motor + ny koppling, vinter 1996. Motor: -Komplett packningssats -4 st nya avgasventiler -Balansering -Nya styrningar -3 nya lyftare + ny kamaxel (standard) Bottendel uppmätt, visade sig vara ok. Motorn är en standard 170 hk numera, för när jag (Goran) köpte den satt det på en IC(laddluftkylare) från en Nissan 200 SX och lite utrustning för att höja turbotrycket genom att strypa luften till Wastegaten. Själva konverteringen tar en förmiddag och så har man ytterligare en 40-50 hk till sitt förfogande som den är inställd idag(0,9 bar). DEM MÄRKS! Vill man ha ut mer så är det bara att skruva upp trycket en bit till. Vill man ladda över 1.1 bar bör man uppgradera tändsystemet. Lambdamätare finns också installerad. Framvagn: Bilstein Sport dämpare Faulkner fjädrar 700lb/in (2,25"x8"). Ca 4ggr hårdare än standard. (2001) Gängad hylsa svetsad på fjäderbenet för enkel höjdjustering.(2001) Röda polyuretanbussningar (2001) Standard krängningshämmare 23 mm Camber -2.5 Sänkt ca 30 mm. Bakvagn: Gula Koni dämpare 911 turbons 28 mm torsionsfjädrar (kortade torn på svärd för att passa) Polyuretanbussningar Krängningshämmare bortplockad, för att hålla hjulen i gatan när det går fort. Camber -2 Sänkt ca 30 mm Bromsar: Standard skivor och ok (Nya skivor monterade 2004-03) Belägg: Ferodo DS2000 fram och standard bak (Nya belägg monterade 2004-03) Stålomspunna bromsslangar (2002) AP Racing Blue bromsvätska (2004) Interiör: Sparco Corsa stol (2002) Sparco 4-punkts 3" bälten, blå Snapoff med Sparco mockaratt och vardagsratt(2002) Tar 2 sekunder att byta. Sparco aluminium växelsspaksknopp (2002) Dold spolarbehållare på 1.5 liter (2004) Störtbågen är i det grövre utförandet som skall vara godkänt. (1996) Laptimer med sändare och mottagare(2001) Larm, Defa Exteriör: Silvermetallic med patina Svart motorhuv i glasfiber (2004) originalspoiler Taklucka Bakrutetorkare finns (men numera borttagen) Hjul: ATS (Cookie cutters) 7x15" Toyo Trampio R881 205/50-15 (3-4mm kvar) Övrigt: Renoverad huvud cylinder, broms. Renoverad startmotor med ny solenoid. Ny bränslepump Extra bakluckeram medföljer om du vill lätta bilen ytterligare med Lexanruta. Motorhuv för att passa med trimmet i. Vikt 1190kg fulltankad och med mig (90kg) i. Tider på diverse banor (med Goran som förare): Knutstorp med trim: 1.16.2 (2003-07) Knutstorp utan trim: 1.16.337 (2004-09 och med mer erfarenhet) Minnesbergsbacken: 42.09 i lugnt testtempo Ljungbyhed: 1.37.18 |
||||
Gratulerar till köpet av denna fina bil
Jag hoppas att jag får tampas med den igen i MGCCs klubbmästerkap _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Kan ju inte lova något, men om jag och bilen går bra denna sommar så kan det kanske bli besök neråt landet och MGCCs klubbmästerskap i slutet av sommaren eller nästa sommar. Vill känna lite på bilen innan man tävlar. |
||||
Det tycker jag med Fredrik! Undrar vem som kom på idén att sätta dit det, inte jag eller Goran iaf. Men snyggt är det. |
||||
Standard på 924 turbo menar du? Eller menar du att själva delen är en standard extrautrustning från Porsche? *ny på 931or jag...* |
||||
Jag hade inte det skyddet på min 924 -80 med orginalvinge Saknar den Fin bil förövrigt! _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Standard på 931orna då kanske... Snyggt iaf tycker jag. :-) Tack! |
||||
Tack! Fick den av frugan i (h)julklapp... men fick ju välja bil själv förståss... Tanken är att dyka upp på PCS träffarna ja! Måste bara bli medlem först... Kommer säkert synas på Sviesta (såg att du bor i Linköping) någon/några måndagar när de har bankörning för gatbilar också. För det ska de väl ha nästa år också hoppas jag, det är ju min närmaste bana (bortsett från Tullinge flygfält där PCS brukar ha slalomkörningar). |
||||
Grattis till en potent och rolig bil, var själv sugen på den när jag såg den på blocket.
Den skulle nog passa bra i PCSR klass 3? Såg att banrekordet för klass 3 på Knutstorp låg på 1.13,50 så den borde vara konkurans kraftig i Klass 3 _________________ Christian Eriksson |
||||
Absolut!! Edit, tror dock att konkuresen i PCSR är tuffare på andra banor, för den genomslitslige PCSR-chaffisen har nog betydligt större erfarenhet av Kinnekulle, Gelleråsen och Mantorp än av Knutstorp. _________________ Pär Hylander |
||||
Kul att ni försöker locka mig till att köra racing. :-) Det är ju egentligen anledningen till att jag såg till att det blev just denna bilen. Att jag har intresse av bankörning och racing alltså. Men som sagt avvaktar lite med själva racingen och siktar in mig på att träna upp mig själv och vänja mig vid bilen på lite vanliga banträffar först.
|
||||
Äsch..nu har du ju köpt dej en tävlingsbil o kört tävling har du ju gjort förut har jag för mej du skrivit om, så det är väl bara på o rejsa direkt!?..inte mycket att vänta på..kör i egen takt bara PCSR har väl också en träningsdag innan varje race eller? _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport |
||||
Misstänker att ni helt enkelt vill ha någon att åka ifrån...
Jag står nog fast vid mitt beslut än så länge iaf. Men som jag även sagt tidigare, om bilen och jag trivs ihop så kan tävlingsdebuten tidigareläggas. Dock krävs det ju nya sulor om man ska köra PCSR (Michelin challenge). Sen får vi se hur det är med tid och pengar också. Känns låååångt till våren just nu, jag som brukar gilla när det är riktig vinter med snö och kyla. Men nu vill jag bara att det ska vara 10 grader varmt och torra vägar... men tydligen ska det komma mer snö ikväll och imorgon... Blir väl att ta fram skidorna istället... PS. Jag kör alltid i min egen takt... DS. |
||||
Jag resonerade som du, det höll i ca 1 månad innan jag insåg hur mycket roligare det är att rejsa... Man får ta tid, man får ha "racingmässigt beteende" (vilket är helförbjudet på PCS banmöte t.ex) etc etc. I ditt fall så är ju funktionärskörning med PCSR (dvs körning när racebilarna står och vilar) ett klart relevant alternativ, mycket körtid för rimliga pengar och en man får se en massa racing på nära håll. Behöver inte nya däck till det heller _________________ Pär Hylander |
||||
Låter ju intressant med funktionärskörning... får ägna lite av vintern åt att hitta bra och billiga sätt att köra bana. Steg 1 måste ju bli att gå med i PCS (påbörjat detta redan, ska bara sätta in pengarna också). |
||||
Nu när rejsa är uppe igen måste jag ju nämna att jag lagt upp en hemsida om bilen och mitt rejsande. Plus lite annan nyttig och onyttig information...
Finns inte så jättemycket ännu, men det kommer fyllas på vartefter. Kolla här: http://porshe931.kicks-ass.net |
||||
Gå med i PCSR oxo!! Vifta flagga när dom tävlande tränar och rejsar och kör funktionärskörningen. Många körpass (jag menar verkligen jättemycket körning).... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 TURBO 1980 | Roadsport C klassad | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (6847 totalt) |