Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda 929 1975
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (15114 totalt)
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Hoppas att du får till en bra lösning med motor, Lasses maskin är ju utan tvekan stark i alla fall!

Hur tänker du göra med bromsar? orginal är ju ingen höjdare!
Bladfjädringen bak är ju inget underverk heller när det gäller justermöjligheter. Fast visst går det att köra fort även med bladfjädrar, man kan ju se på gamla Cortina i historisk racing. Kanske läge att bygga om till 3-länk eller 4-länk istället? Ska du ändå byta motor och regga som ombyggt fordon så är det ju läge att byta bakaxel/upphängning.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Hoppas att du får till en bra lösning med motor, Lasses maskin är ju utan tvekan stark i alla fall!

Hur tänker du göra med bromsar? orginal är ju ingen höjdare!
Bladfjädringen bak är ju inget underverk heller när det gäller justermöjligheter. Fast visst går det att köra fort även med bladfjädrar, man kan ju se på gamla Cortina i historisk racing. Kanske läge att bygga om till 3-länk eller 4-länk istället? Ska du ändå byta motor och regga som ombyggt fordon så är det ju läge att byta bakaxel/upphängning.

Vad som ska göras åt bromsarna har jag inte funderat så mycket på än...

Har inte börjat läsa på vad som kan tänkas göras åt dem ännu.

vad gäller bakaxeln börjar jag luta åt byte av den men till vad har jag inte bestämt... är öppen för förslag.
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



På SWR-forumet har ju "Sniglo" lagt ut en del bilder på vad han gör med sin RX-3, antar att den påminner en del om din bil i bakvagnen. Kanske kan tjäna som lite inspiration... Fast han är ju mest inne på att åka rakt fram! Gör man 4-länken med lika långa parallella armar så funkar det ju även när man svänger.
Jag hade nog funderat på att byta till en Volvo 1031-axel om jag hade haft din bil. Då får då både en stark axel som dessutom har bra bromsar och dessutom till ett lågt pris. Fast det beror ju lite på vilken spårvidd din bil har också. 1031 finns ju i två bredder.

Ett annat alternativ är att göra som jag tänkt göra på en av mina bilar. Bygger på en RX-7 85:a som ska få den stela bakaxeln utbytt. Skissar nu på en de-dionaxel baserad på RX-7 86-91 nav och slutväxel. Genom att använda naven från RX-7 kan man bygga den med justerbar toe och camber. Upphängningen är tänkt att bli 3-länk ungefär som på en Caterham med de-dion. Vi får se hur det funkar...

Fram vet jag tyvärr inte hur din bil ser ut så där har jag inget förslag. Australiensarna håller på mycket med gamla RX-3/4/5/929/Capella bilar, det kanske kan finns bra idéer på deras forum. Kolla på t ex http://ausrotary.dntinternet.com/forums

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Wankelsport skrev:
Hoppas att du får till en bra lösning med motor, Lasses maskin är ju utan tvekan stark i alla fall!

Hur tänker du göra med bromsar? orginal är ju ingen höjdare!
Bladfjädringen bak är ju inget underverk heller när det gäller justermöjligheter. Fast visst går det att köra fort även med bladfjädrar, man kan ju se på gamla Cortina i historisk racing. Kanske läge att bygga om till 3-länk eller 4-länk istället? Ska du ändå byta motor och regga som ombyggt fordon så är det ju läge att byta bakaxel/upphängning.


Många av Cortinorna i Historisk racing har uppgraderat från blad fjädring till spiralfjäder, ska du hänga med i toppen i den klassen är det ett måste!!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
Motor och växellåda är nu ute ur bilen... det var lite svettigt då jag hade lite bristfällig utrustning men det gick bra.
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
Lade en handpeng idag på en 12a wankelmotor streetport 180+hp dröjer någon vecka innan jag hämtar motorn...
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mattias_H skrev:
Lade en handpeng idag på en 12a wankelmotor streetport 180+hp dröjer någon vecka innan jag hämtar motorn...

thumbs up
Kul motor till ett kul projekt. Hur blir det med resten av drivlinan?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Mattias_H skrev:
Lade en handpeng idag på en 12a wankelmotor streetport 180+hp dröjer någon vecka innan jag hämtar motorn...

thumbs up
Kul motor till ett kul projekt. Hur blir det med resten av drivlinan?

Inte riktigt bestämt ännu...
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Trevligt! thumbs up
Vad har den förgasare, eller är det sprut?
Vem har portat?
Jag brinner av nyfikenhet!!!!!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



Wankelsport skrev:
Trevligt! thumbs up
Vad har den förgasare, eller är det sprut?
Vem har portat?
Jag brinner av nyfikenhet!!!!!


Jag brinner inte men är klart nyfiken, kom igen ladda på med info nu för bö--len!!!!!!!

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
Motorn som är på väg kommer här lite info om.
12a motor streetportade gavlar, ida insug,weber 48 ida ombyggd till 51mm=störrespjäll samt ombyggt flottörhus(större), i gavlarna sitter det nya härdade drev... det är väl ungefär det jag vet samt att den behöver en översyn av sido+hörntätningar....
Citera
Rotary Performance
Skurup
Här sen Sep 2004
Inlägg: 31



Mattias_H skrev:
Motorn som är på väg kommer här lite info om.
12a motor streetportade gavlar, ida insug,weber 48 ida ombyggd till 51mm=störrespjäll samt ombyggt flottörhus(större), i gavlarna sitter det nya härdade drev... det är väl ungefär det jag vet samt att den behöver en översyn av sido+hörntätningar....
Jag är inte helt säker men troligtvis så har jag byggt den motorn för ett antal år sen,kommer inte riktigt ihåg effekten men det var någonstans runt 240 hk fast då var den byggd med bridgeportade gavlar.

_________________
Jörgen Blennow 0708-145580
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
wankeltrim skrev:
Mattias_H skrev:
Motorn som är på väg kommer här lite info om.
12a motor streetportade gavlar, ida insug,weber 48 ida ombyggd till 51mm=störrespjäll samt ombyggt flottörhus(större), i gavlarna sitter det nya härdade drev... det är väl ungefär det jag vet samt att den behöver en översyn av sido+hörntätningar....
Jag är inte helt säker men troligtvis så har jag byggt den motorn för ett antal år sen,kommer inte riktigt ihåg effekten men det var någonstans runt 240 hk fast då var den byggd med bridgeportade gavlar.

Brigdeportad gavlar ska följa med... dock ska de vara behov av slipning...
Citera
Rotary Performance
Skurup
Här sen Sep 2004
Inlägg: 31



Mattias_H skrev:
wankeltrim skrev:
Mattias_H skrev:
Motorn som är på väg kommer här lite info om.
12a motor streetportade gavlar, ida insug,weber 48 ida ombyggd till 51mm=störrespjäll samt ombyggt flottörhus(större), i gavlarna sitter det nya härdade drev... det är väl ungefär det jag vet samt att den behöver en översyn av sido+hörntätningar....
Jag är inte helt säker men troligtvis så har jag byggt den motorn för ett antal år sen,kommer inte riktigt ihåg effekten men det var någonstans runt 240 hk fast då var den byggd med bridgeportade gavlar.

Brigdeportad gavlar ska följa med... dock ska de vara behov av slipning...
Är det den motorn med tillhörande gavlar som jag tror det är så hade jag inte tvekat att slipa och härdat om gavlarna.

_________________
Jörgen Blennow 0708-145580
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
wankeltrim skrev:
Mattias_H skrev:
wankeltrim skrev:
Mattias_H skrev:
Motorn som är på väg kommer här lite info om.
12a motor streetportade gavlar, ida insug,weber 48 ida ombyggd till 51mm=störrespjäll samt ombyggt flottörhus(större), i gavlarna sitter det nya härdade drev... det är väl ungefär det jag vet samt att den behöver en översyn av sido+hörntätningar....
Jag är inte helt säker men troligtvis så har jag byggt den motorn för ett antal år sen,kommer inte riktigt ihåg effekten men det var någonstans runt 240 hk fast då var den byggd med bridgeportade gavlar.

Brigdeportad gavlar ska följa med... dock ska de vara behov av slipning...
Är det den motorn med tillhörande gavlar som jag tror det är så hade jag inte tvekat att slipa och härdat om gavlarna.

Vad är det för kostnadsläge på att göra det om man skulle leja dig?
Du kan antingen svara här eller maila
hedlund_mattias@hotmail.com
Citera
Rotary Performance
Skurup
Här sen Sep 2004
Inlägg: 31



Mattias_H skrev:
wankeltrim skrev:
Mattias_H skrev:
wankeltrim skrev:
Mattias_H skrev:
Motorn som är på väg kommer här lite info om.
12a motor streetportade gavlar, ida insug,weber 48 ida ombyggd till 51mm=störrespjäll samt ombyggt flottörhus(större), i gavlarna sitter det nya härdade drev... det är väl ungefär det jag vet samt att den behöver en översyn av sido+hörntätningar....
Jag är inte helt säker men troligtvis så har jag byggt den motorn för ett antal år sen,kommer inte riktigt ihåg effekten men det var någonstans runt 240 hk fast då var den byggd med bridgeportade gavlar.

Brigdeportad gavlar ska följa med... dock ska de vara behov av slipning...
Är det den motorn med tillhörande gavlar som jag tror det är så hade jag inte tvekat att slipa och härdat om gavlarna.

Vad är det för kostnadsläge på att göra det om man skulle leja dig?
Du kan antingen svara här eller maila
hedlund_mattias@hotmail.com
Slipning och omhärdning eller kolla igenom hela motorn.

_________________
Jörgen Blennow 0708-145580
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
wankeltrim skrev:
Slipning och omhärdning eller kolla igenom hela motorn.

Är beroende på prisläget intresserad av både och...

Har varit ute och pulat lite, demonterat lite rutor och börjat se över karossrost.
Har inte mycket att visa men...
tror att när bilen blir färdig ska den bli tvåfärgad orange och svart.
Citera
Johan Dahl
Värnamo (Bor)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 900



klart läckert projekt !!! thumbs up

_________________
Johan Dahl
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



Lite onödigt kanske, men kunde inte låta bli att ta ett kort på ett märke jag har liggande.






Edit: Kommer från en RX4, har även det märket.

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
Isåkare skrev:
Lite onödigt kanske, men kunde inte låta bli att ta ett kort på ett märke jag har liggande.






Edit: Kommer från en RX4, har även det märket.

Du vill inte bli av med det märket
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



Jo då, PMa din adress så skickar jag dom i ett brev, jag har ingen nytta av dom iallafall.

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda 929 1975
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (15114 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande