|
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979
21 Jan 2005 08:00
Hoppas att du får till en bra lösning med motor, Lasses maskin är ju utan tvekan stark i alla fall!
Hur tänker du göra med bromsar? orginal är ju ingen höjdare!
Bladfjädringen bak är ju inget underverk heller när det gäller justermöjligheter. Fast visst går det att köra fort även med bladfjädrar, man kan ju se på gamla Cortina i historisk racing. Kanske läge att bygga om till 3-länk eller 4-länk istället? Ska du ändå byta motor och regga som ombyggt fordon så är det ju läge att byta bakaxel/upphängning.
_________________ Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
|
Mattias_H
Här sen Apr 2004
Inlägg: 778
Trådstartare
21 Jan 2005 08:08
Wankelsport skrev: | Hoppas att du får till en bra lösning med motor, Lasses maskin är ju utan tvekan stark i alla fall!
Hur tänker du göra med bromsar? orginal är ju ingen höjdare!
Bladfjädringen bak är ju inget underverk heller när det gäller justermöjligheter. Fast visst går det att köra fort även med bladfjädrar, man kan ju se på gamla Cortina i historisk racing. Kanske läge att bygga om till 3-länk eller 4-länk istället? Ska du ändå byta motor och regga som ombyggt fordon så är det ju läge att byta bakaxel/upphängning. |
Vad som ska göras åt bromsarna har jag inte funderat så mycket på än...
Har inte börjat läsa på vad som kan tänkas göras åt dem ännu.
vad gäller bakaxeln börjar jag luta åt byte av den men till vad har jag inte bestämt... är öppen för förslag.
|
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979
21 Jan 2005 09:25
På SWR-forumet har ju "Sniglo" lagt ut en del bilder på vad han gör med sin RX-3, antar att den påminner en del om din bil i bakvagnen. Kanske kan tjäna som lite inspiration... Fast han är ju mest inne på att åka rakt fram! Gör man 4-länken med lika långa parallella armar så funkar det ju även när man svänger.
Jag hade nog funderat på att byta till en Volvo 1031-axel om jag hade haft din bil. Då får då både en stark axel som dessutom har bra bromsar och dessutom till ett lågt pris. Fast det beror ju lite på vilken spårvidd din bil har också. 1031 finns ju i två bredder.
Ett annat alternativ är att göra som jag tänkt göra på en av mina bilar. Bygger på en RX-7 85:a som ska få den stela bakaxeln utbytt. Skissar nu på en de-dionaxel baserad på RX-7 86-91 nav och slutväxel. Genom att använda naven från RX-7 kan man bygga den med justerbar toe och camber. Upphängningen är tänkt att bli 3-länk ungefär som på en Caterham med de-dion. Vi får se hur det funkar...
Fram vet jag tyvärr inte hur din bil ser ut så där har jag inget förslag. Australiensarna håller på mycket med gamla RX-3/4/5/929/Capella bilar, det kanske kan finns bra idéer på deras forum. Kolla på t ex http://ausrotary.dntinternet.com/forums
_________________ Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
|
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197
21 Jan 2005 11:27
Wankelsport skrev: | Hoppas att du får till en bra lösning med motor, Lasses maskin är ju utan tvekan stark i alla fall!
Hur tänker du göra med bromsar? orginal är ju ingen höjdare!
Bladfjädringen bak är ju inget underverk heller när det gäller justermöjligheter. Fast visst går det att köra fort även med bladfjädrar, man kan ju se på gamla Cortina i historisk racing. Kanske läge att bygga om till 3-länk eller 4-länk istället? Ska du ändå byta motor och regga som ombyggt fordon så är det ju läge att byta bakaxel/upphängning. |
Många av Cortinorna i Historisk racing har uppgraderat från blad fjädring till spiralfjäder, ska du hänga med i toppen i den klassen är det ett måste!!
|
Mattias_H
Här sen Apr 2004
Inlägg: 778
Trådstartare
23 Jan 2005 18:29
Motor och växellåda är nu ute ur bilen... det var lite svettigt då jag hade lite bristfällig utrustning men det gick bra.
|
Mattias_H
Här sen Apr 2004
Inlägg: 778
Trådstartare
24 Jan 2005 22:21
Lade en handpeng idag på en 12a wankelmotor streetport 180+hp dröjer någon vecka innan jag hämtar motorn...
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290
Moderator
24 Jan 2005 22:22
Mattias_H skrev: | Lade en handpeng idag på en 12a wankelmotor streetport 180+hp dröjer någon vecka innan jag hämtar motorn... |
Kul motor till ett kul projekt. Hur blir det med resten av drivlinan?
_________________ /Kristian Elisson
|
Mattias_H
Här sen Apr 2004
Inlägg: 778
Trådstartare
24 Jan 2005 22:24
Kristian Larsson skrev: | Mattias_H skrev: | Lade en handpeng idag på en 12a wankelmotor streetport 180+hp dröjer någon vecka innan jag hämtar motorn... |
Kul motor till ett kul projekt. Hur blir det med resten av drivlinan? |
Inte riktigt bestämt ännu...
|
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979
25 Jan 2005 07:37
Trevligt!
Vad har den förgasare, eller är det sprut?
Vem har portat?
Jag brinner av nyfikenhet!!!!!
_________________ Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
|
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175
25 Jan 2005 12:49
Wankelsport skrev: | Trevligt!
Vad har den förgasare, eller är det sprut?
Vem har portat?
Jag brinner av nyfikenhet!!!!! |
Jag brinner inte men är klart nyfiken, kom igen ladda på med info nu för bö--len!!!!!!!
_________________ Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
|
Mattias_H
Här sen Apr 2004
Inlägg: 778
Trådstartare
25 Jan 2005 21:07
Motorn som är på väg kommer här lite info om.
12a motor streetportade gavlar, ida insug,weber 48 ida ombyggd till 51mm=störrespjäll samt ombyggt flottörhus(större), i gavlarna sitter det nya härdade drev... det är väl ungefär det jag vet samt att den behöver en översyn av sido+hörntätningar....
|
Rotary Performance
Skurup
Här sen Sep 2004
Inlägg: 31
27 Jan 2005 21:51
Mattias_H skrev: | Motorn som är på väg kommer här lite info om.
12a motor streetportade gavlar, ida insug,weber 48 ida ombyggd till 51mm=störrespjäll samt ombyggt flottörhus(större), i gavlarna sitter det nya härdade drev... det är väl ungefär det jag vet samt att den behöver en översyn av sido+hörntätningar.... | Jag är inte helt säker men troligtvis så har jag byggt den motorn för ett antal år sen,kommer inte riktigt ihåg effekten men det var någonstans runt 240 hk fast då var den byggd med bridgeportade gavlar.
_________________ Jörgen Blennow 0708-145580
|
Mattias_H
Här sen Apr 2004
Inlägg: 778
Trådstartare
27 Jan 2005 22:00
wankeltrim skrev: | Mattias_H skrev: | Motorn som är på väg kommer här lite info om.
12a motor streetportade gavlar, ida insug,weber 48 ida ombyggd till 51mm=störrespjäll samt ombyggt flottörhus(större), i gavlarna sitter det nya härdade drev... det är väl ungefär det jag vet samt att den behöver en översyn av sido+hörntätningar.... | Jag är inte helt säker men troligtvis så har jag byggt den motorn för ett antal år sen,kommer inte riktigt ihåg effekten men det var någonstans runt 240 hk fast då var den byggd med bridgeportade gavlar. |
Brigdeportad gavlar ska följa med... dock ska de vara behov av slipning...
|
Rotary Performance
Skurup
Här sen Sep 2004
Inlägg: 31
28 Jan 2005 09:12
Mattias_H skrev: | wankeltrim skrev: | Mattias_H skrev: | Motorn som är på väg kommer här lite info om.
12a motor streetportade gavlar, ida insug,weber 48 ida ombyggd till 51mm=störrespjäll samt ombyggt flottörhus(större), i gavlarna sitter det nya härdade drev... det är väl ungefär det jag vet samt att den behöver en översyn av sido+hörntätningar.... | Jag är inte helt säker men troligtvis så har jag byggt den motorn för ett antal år sen,kommer inte riktigt ihåg effekten men det var någonstans runt 240 hk fast då var den byggd med bridgeportade gavlar. |
Brigdeportad gavlar ska följa med... dock ska de vara behov av slipning... | Är det den motorn med tillhörande gavlar som jag tror det är så hade jag inte tvekat att slipa och härdat om gavlarna.
_________________ Jörgen Blennow 0708-145580
|
Mattias_H
Här sen Apr 2004
Inlägg: 778
Trådstartare
28 Jan 2005 12:54
wankeltrim skrev: | Mattias_H skrev: | wankeltrim skrev: | Mattias_H skrev: | Motorn som är på väg kommer här lite info om.
12a motor streetportade gavlar, ida insug,weber 48 ida ombyggd till 51mm=störrespjäll samt ombyggt flottörhus(större), i gavlarna sitter det nya härdade drev... det är väl ungefär det jag vet samt att den behöver en översyn av sido+hörntätningar.... | Jag är inte helt säker men troligtvis så har jag byggt den motorn för ett antal år sen,kommer inte riktigt ihåg effekten men det var någonstans runt 240 hk fast då var den byggd med bridgeportade gavlar. |
Brigdeportad gavlar ska följa med... dock ska de vara behov av slipning... | Är det den motorn med tillhörande gavlar som jag tror det är så hade jag inte tvekat att slipa och härdat om gavlarna. |
Vad är det för kostnadsläge på att göra det om man skulle leja dig?
Du kan antingen svara här eller maila
hedlund_mattias@hotmail.com
|
Rotary Performance
Skurup
Här sen Sep 2004
Inlägg: 31
30 Jan 2005 11:12
Mattias_H skrev: | wankeltrim skrev: | Mattias_H skrev: | wankeltrim skrev: | Mattias_H skrev: | Motorn som är på väg kommer här lite info om.
12a motor streetportade gavlar, ida insug,weber 48 ida ombyggd till 51mm=störrespjäll samt ombyggt flottörhus(större), i gavlarna sitter det nya härdade drev... det är väl ungefär det jag vet samt att den behöver en översyn av sido+hörntätningar.... | Jag är inte helt säker men troligtvis så har jag byggt den motorn för ett antal år sen,kommer inte riktigt ihåg effekten men det var någonstans runt 240 hk fast då var den byggd med bridgeportade gavlar. |
Brigdeportad gavlar ska följa med... dock ska de vara behov av slipning... | Är det den motorn med tillhörande gavlar som jag tror det är så hade jag inte tvekat att slipa och härdat om gavlarna. |
Vad är det för kostnadsläge på att göra det om man skulle leja dig?
Du kan antingen svara här eller maila
hedlund_mattias@hotmail.com | Slipning och omhärdning eller kolla igenom hela motorn.
_________________ Jörgen Blennow 0708-145580
|
Mattias_H
Här sen Apr 2004
Inlägg: 778
Trådstartare
01 Feb 2005 21:35
wankeltrim skrev: | Slipning och omhärdning eller kolla igenom hela motorn. |
Är beroende på prisläget intresserad av både och...
Har varit ute och pulat lite, demonterat lite rutor och börjat se över karossrost.
Har inte mycket att visa men...
tror att när bilen blir färdig ska den bli tvåfärgad orange och svart.
|
Johan Dahl
Värnamo (Bor)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 900
01 Feb 2005 23:13
klart läckert projekt !!!
_________________ Johan Dahl
|
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402
02 Feb 2005 13:48
Lite onödigt kanske, men kunde inte låta bli att ta ett kort på ett märke jag har liggande.
Edit: Kommer från en RX4, har även det märket.
_________________ Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
|
Mattias_H
Här sen Apr 2004
Inlägg: 778
Trådstartare
02 Feb 2005 14:08
Isåkare skrev: | Lite onödigt kanske, men kunde inte låta bli att ta ett kort på ett märke jag har liggande.
Edit: Kommer från en RX4, har även det märket. |
Du vill inte bli av med det märket
|
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402
02 Feb 2005 15:04
Jo då, PMa din adress så skickar jag dom i ett brev, jag har ingen nytta av dom iallafall.
_________________ Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
|
|