Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2784 besök totalt |
BMW M5 på Nürburgring m.m. (sport auto Supertest)
Enligt det senaste på m5.com om förhållandena var okej (ej spöregn) och det stämmer är det lite av en besvikelse, men man kanske förväntar sig för mycket nuförtiden. Inte hur lätt som helst att bara kapa sekunder. Jag hade gissat benhårt på en tid under 8 min. SportAuto: Nordschleife: 8.13min Hockenheim: 1.16,5min 0-100km/h: 4.5s 0-200km/h: 13.8s Tydligen var M5:an långsammare med EDC Sport än Comfort på bana... 58 av 80 poäng (ny mätmetod) Last sentence: "With the announcment, the M5 would combine the every day requirements with racing demands, the M-GmbH have claimed a bit too much." _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
Jo, det måste man väl säga. Men med tanke på all marknadsföring och hype förväntade sig de flesta en tid på under 8 minuter. Vet inte om M GmbH någonsin kommunicerade den tiden, eller om det är ett påhitt som blivit sanning med tiden? (någon som lusläst pressreleaserna?) Jag hade kunnat satsa en hel del på en tid under 8 min, tur man inte gjorde det. På nåt sätt känns det som om de koncentrerat sig för mycket på rakt-fram prestanda. Inte för att jag tycker sånt är tråkigt på något sätt ![]() Med detta sagt är nya M5:an fortfarande herre på täppan över Merca. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
BMW har vill jag minnas hävdat 8:07 och det hadde räckt för mig!
Jag hadde inte väntat mig under den magiska 8an. 8an för den delen är väl nuförtiden inte så jäkla magisk kanske, i vart fall inte om ett par år. 8:13 tiden för E60 säger mycket om vilken kompetent bil SL55 är runt ringen på 8:12 vikt 1968kg. E60 är lite lättare samt bör ha en bättre låda. Nu har jag ju inte kört E60, men dessto mer har jag kört min väns SL55 och klart är att chassit med ABC Sport knappen intryckt är ubergrymt. Notera E55 väghållning är inte i närheten av SL55. BMW bör skämas om man inte kör fortare än jänkejärnet runt ringen, eller kanske inte E60 är ju familjebil och SL55 är väl riktig sportbil ![]() ![]() Nåja jag kan se mig själv i E60 M5 ändå ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
Kanske var det fuktigt och blött
![]() ![]() SL55ans test nedan= Testing Date 4/2002 Temperature (Air) 7 Degree Celsius Temperature (Asphalt) 9 Degree Celsius Air Pressure 1022 mbar _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
Eller så kör BMWs test chafförer snabbare än HvS vilket inte är otänkbart. Det är fler än jag som läst tiden 8:08 för BMWs test. Visst det är BMW egna uppgifter. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
Är den så avancerad egentligen om man bortser från motorn och dess styrsystem?
Som jag fattade det så har den varken den "aktiva" styrningen eller de aktiva krängningshämmarna man kan köpa till vanliga 5:an utan BMW valde mer traditionella lösningar till M5:an. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||
8.13 är väl i och för sig ingen dålig tid i sig för en stor sedan, men som ni påpekar så klarade en 476 hk SL 55 AMG med Vmax-spärr varvet på 8.12 och en 500 hk SL 55 AMG utan Vmax-spärr kördes på 8.10. Alla 3 tider av HvS dessutom så förarinputen är densamma. Dessutom fick SL55:an kritik för ett inte helt optimalt chassi, med avseende på Nordschleife alltså.
Sett ur den synvinkeln så hade nog de flesta förväntat sig en bättre tid än 8.13 av en 507 hk stark M-BMW. _________________ Nordschleife: 626 varv |
||
Nej, den går inte att få med aktiv styrning. Anledningen är att bilen med detta tillval inte anses tillräckligt sportig, dvs. det är ett hjälpmedel som antagligen tar bort en del av den så viktiga "känslan." Detta fick jag förklarat för mig nere i Tyskland i våras av "rätt folk." Låt mig gissa att den aktiva styrningen knappast hjälp till tiden heller. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
Ja den kritken är nog befogad på ringen. Jag har inte läst om detta men eftersom SL55 är väldigt hårt satt när man kör med ABC knappen i och att den knappt rullar eller pitchar så var det kanske därför kritiken gavs? Jag menar en för hårt satt bil är ju inte direkt det man vill köra på ringen som har en höjdskillnad på 300m, risken är ju större att man flyger av då ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
Fick precis rapport från München där ett par goda vänner provkör nya M5:an eftersom de beställt ett par stycken för leverans i vår. BMW hävdar att de kört 7.52 med Michelin-däcken. Bilen levereras tydligen med antingen Conti eller Michelin, och de senare är de snabbaste.
En mer utförlig rapport hoppas jag kunna få lite senare... |
||
Hej peter. Har läst detta om att BMW chefen var nöjd med 7:52, men det framgick inte om det var BTG eller fullt varv i texten jag läste. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
Jag sitter nu med Sport Auto nr 12/04 framför mig och läser Supertestet. M5:an gick in i fartspärren vid exakt 269 km/h på Döttinger Höhe så man kan inte heller åberopa 250-spärren som förklaring till den relativt blygsamma varvtiden. Testbilen var mycket riktigt utrustad med Continental Sport Contact 2, men frågan är hur stor förbättring alternativet Michelin Pilot Sport 2 ger?
_________________ Nordschleife: 626 varv |
||
Jo det kan man för det visar alltid mer på mätarn än verklig fart. Det gick inte fortare än verkliga ca 250km/h! _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
Står det uttryckligen i testet att det är 269km/h verklig fart? Undrar i så fall vad mätarn visar.(vill komma ihåg att sport auto kanske alltid visar verklig fart) ![]() Säkerligen går nog en spärrad bil en del över verkliga 250km, men att den skulle gå 19 verkliga km/h mer? Ja är det som du säger så har ju BMW inte kvar sin spärr vid verkliga ca 250km/h längre utan vid verkliga 270km/h? ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2784 besök totalt |