Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bedömningssportgrenar inom bilsporten
1, 2, 3   >>
3621 besök totalt
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

Trådstartare

En lite reflektion:

SBF undersöker möjligheterna att ta in drifting som en sportgren.

Detta öppnar möjligheterna för bilsporten att skapa fler bedömningssporter som tex styling och billjud.

kommentarer?

Älska varje varv!
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Betyder det att man måste ha SBF-licens för att få tävla i billjud och styling?
Vilken licens gäller för drifting, eller blir det en egen kategori?

Lund
Här sen Feb 2003

Re: Bedömningssportgrenar inom bilsporten

dstr skrev:
kommentarer?

från hjärtat;

Min personliga åsikt är att bedömning är något som är olika från människa till människa beroende på dennes smak. Vad jag tycker är snyggt/häftigt tycker antagligen någon annan är fult/idiotiskt...

tävling är sport, uställningar/uppvisningar handlar om bedömning och inget annat.

Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Då uppstår nästa fråga hehehhe ska vi skippa konståkningen, dressyren, simhopp osv osv?

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Late night (non) thinking hos mig nu...

Hmm... Att drifting kommer in under SBF kan jag faktiskt acceptera. De kör på avlyst bana, förhoppningsvis med skyddsutrustning och är antagligen i behov av SBFs försäkring för skador på förare och 3e man...

Men att därefter dra in billjud och styling in under bilsport, njääää... Dels känns det konstigt med ex. licenskrav och dels ser jag inte parallellen till övriga motorsporttävlingar?

Varför inte låta SASCA hantera svenska billjud-tävlingar som de redan gör och om det blir nåt liknande (kanske finns redan?) för styling samt låt SBF styra över de tävlingar där man faktiskt kör bilar...

Två trötta cent från mig.
Mangan

PS
Eftersom det verkar vara lite friktion mellan styling-falangen och racing-falangen just nu, tänker jag också understryka att jag inte ser nåt tokigt med att pyssla med racing, drifting, billjud, styling eller nåt annat motorrelaterat. Har bara väldigt svårt att se kopplingen billjud/styling och termen "bilsport"?
DS

EDIT: Gustaf U - Det är väl inte frågan om att välja mellan att förbjuda nåt eller infoga det under SBF? Att pyssla med styling eller billjud funkar väl riktigt bra även utanför SBF? (Till skillnad från drifting som jag kan se kopplingen mellan ex. försäkringskravet...)

M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Gustav Uhlander skrev:
Då uppstår nästa fråga hehehhe ska vi skippa konståkningen, dressyren, simhopp osv osv?

För min egen del så får de gärna bannlysas men självklart så finns det dom som gillar såna sporter och sålänge dom finns så är "sporten" befogad.

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Innan det skenar iväg här nu. Jag själv är inget fan av drifting, men det är iaf bilkörning på skoj. Om man tänker efter, vad är egentligen grunden till all motorsport? Jo, det är att ha kul i en bil, alltså bilkörning på skoj. För mig och många andra är bilkörning på skoj att köra så fort som möjligt tillbaka samma ställe upprepade gånger, vilket ju låter sådär logiskt om man ser det på det sättet, men en del av tillfredsställelsen är ju också att känna sig tillfreds med att kontrollera bilen.

Jag har själv ungefär lika lite intuitiv förståelse för drifting som för dragracing, något mer än för t ex hockey och fotboll iofs, men om folk tycker det är kul så är det ju faktiskt själva ursprungsmeningen med motorsport. Om sen vinnarkriterierna är något mer subjektiva än inom t ex banracing, skitsamma om man får tillfredsställelsen av att kontrollera sin bil och dessutom ha kul..... Klart man ska kunna tävla om det tillför något!

Förstår inte varför inte?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Som flera övriga förstår jag tanken att ta in drifting av försäkringsmässiga skäl och för att få viss säkerhet runt arrangemangen. Dessutom gillar jag ju att åka brett...

Billjud och bedömning av fordons utseende borde hamna under något annat idrottsförbund då det lika gärna skulle kunna vara rum eller containrar de tävlar med. De använder inte fordonen som sådana utan enbart som bärare av utrustning.

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Ahhh röra om lite i grytan

Min tanke är väll mer nånting i stil med en hel del andra att så länge man kör en bil och det är en sport som käver en del av både förare och bil så tycker jag det är ok.

Tveksam till om Styling o billjud har nått o hämta då det som Lennart sa inte är fokuserat på bilen som ett fordon/redskap utan mer som ett granit block för en skulptör. Tycker Styling hör mer hemma på konsthögskolan. (Tycker dock att dom som pysslar med det ska ha credds för att dom lägger ner tid o möda på nåt som dom gillar och jag respekterar dom för det fast jag kanske inte tycker att dom flesta byggena är snygga.)

Angående drifting så krävs det talang, skicklighet osv för den sporten då tycker jag att dom helt klart kan få vara med. Att få in driftingen borde även dra in en hel del folk till klubbar och till motorsport världen vilket ju inte kan vara fel? Som det har varit mycket inom motorsporten är att det är väldigt svårt att komma in där om man inte har nån i sin omedelbara omkrets som har pysslat med det förut (undantaget är väl då dragracing då det finns en dag på strippen, blackrace osv som ger ungdomar samt alla som vill en chans att prova på och få en känsla för om sporten är något för en själv innan man satsar.) Vanligaste är väll tex inom rally att åke som vill börja med rally har en pappa, morbror, farfar eller liknande som har hållt på förut och som vet hur man gör. Som nykommling känns det nog rätt svårt att börja. Finns då redan kontakter inom motorsporten så är det 1000ggr lättare att börja med något annat.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

En fråga "autotest", visst igår det ett bedömningsmoment där?

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Gustav Uhlander skrev:

Ja, helt klart...

något annat du undrade över?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Pär Hansson skrev:
En fråga "autotest", visst igår det ett bedömningsmoment där?
Inte för att jag kan reglementet som britterna kör efter men det enda jag kan tänka mig som är bedömning där är om man passerat alla linjer eller nuddat koner. Tävlingsmomentet i övrigt är tiden i mål.

Annars blir ju all bilsport bedömningssport om man ska ta med besiktningsmomentet (den som inte kan delta vinner ju inte).

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Pär Hansson skrev:
Innan det skenar iväg här nu. Jag själv är inget fan av drifting, men det är iaf bilkörning på skoj. Om man tänker efter, vad är egentligen grunden till all motorsport? Jo, det är att ha kul i en bil, alltså bilkörning på skoj. För mig och många andra är bilkörning på skoj att köra så fort som möjligt tillbaka samma ställe upprepade gånger, vilket ju låter sådär logiskt om man ser det på det sättet, men en del av tillfredsställelsen är ju också att känna sig tillfreds med att kontrollera bilen.

Jag har själv ungefär lika lite intuitiv förståelse för drifting som för dragracing, något mer än för t ex hockey och fotboll iofs, men om folk tycker det är kul så är det ju faktiskt själva ursprungsmeningen med motorsport. Om sen vinnarkriterierna är något mer subjektiva än inom t ex banracing, skitsamma om man får tillfredsställelsen av att kontrollera sin bil och dessutom ha kul..... Klart man ska kunna tävla om det tillför något!

Förstår inte varför inte?
Endera har jag uppfunnit det digitala osynliga bläcket, eller också skriver jag fullkomlig rappakalja.

Var det inte meningen från början att man skulle ha kul när man sysslade med motorsport?

Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

dstr skrev:
En lite reflektion:

SBF är på väg att ta in drifting som en sportgren.

Detta öppnar möjligheterna för bilsporten att skapa fler bedömningssporter som tex styling och billjud.

kommentarer?

styling & billjud hör inte till bilsporter - anser jag.

Killar/tjejer... kom inte o påstå att ni blir arga/sura när baken på banbilen glider ut & ni
tar en HEL sväng med perfekt "fast-drift" ?

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

KristianAE86 skrev:
dstr skrev:
En lite reflektion:

SBF är på väg att ta in drifting som en sportgren.

kommentarer?

styling & billjud hör inte till bilsporter - anser jag.

Killar/tjejer... kom inte o påstå att ni blir arga/sura när baken på banbilen glider ut & ni

Ja, där rök ju min support iaf. Du är ju lika "apartheid" som oss andra?

Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

KristianAE86 skrev:

[OT]Nope, jag blir irriterad över allt grepp jag tappat som jag ville ha för att driva bilen framåt istället. [/OT]

/Mangan

dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Alltså, detta är bara något jag funderat på när jag haft tråkigt. Det enda som det förs diskussioner på SBF om är drifting.

Bodybuildarna, är dom med i RF?

"Konståkning med bil" kan ju vara mer än drifting.

om jag förstått driftkillarna rätt så vill dom med i SBF för att få acceptans och status på sporten. Banlicens från SBF underlättar ju hyra av banor/andra ytor. Ett SM-tecken skulle locka deltagare.

I SBF's stadgar så står det att vi ska syssla med lek. Det tycker jag ofta glöms bort.

I mina ögon så skulle drifting bli bästa publiksporten inom SBF.

Älska varje varv!
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

dstr skrev:
I mina ögon så skulle drifting bli bästa publiksporten inom SBF.

Jag tror att just detta är högst individuellt. Personligen ser jag helst på rally i nån form av special-slinga modell den som kördes inne i Hagfors på idrottsplatsen under WRC i vintras.

Men jag har inget emot att drifting flyttas in under SBF-beskydd, bedömingssport eller ej så är det ju en prestation byggd på förarens skicklighet.

Mvh
Mangan

DJ
NL
Här sen Maj 2004

(Bakgrund: Är tämligen ointresserad av drifting. Känns som om det ligger närmare styling, burn-out osv än racing)

Först i början tyckte jag att det vore fel att ta in det under SBF, ungefär som att ta in konståkning under hockeyförbundet...

Men nu har jag en lite mer sansad inställning. Det är väl bra om vi får ett stort och starkt SBF, det kan vi kanske tjäna på allihop. Och jag förstår driftarnas behov av SBF-försäkring och av att kunna hyra banor. Låt driftarna vara med, m.a.o.

Ny kulbil i garaget.
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Det är nog bra att få in driftingen under SBF:s paraply. Men då får de allt drifta med
däck utan HA-oljor

Billjud & styling? Inte en chans. thumbs down thumbs down

Ska man vitsa till det ytterligare: Skulle billjudgänget klara 95dB-gränsen :shifty:

Hjälsta
Här sen Nov 2002

dstr skrev:
Bodybuildarna, är dom med i RF?
På RFs hemsida kan man hitta följande:
RF-stämman 1999 avslog medlemsansökan i enlighet med RS utlåtande: "RS håller fast vid sin tidigare meddelade ståndpunkt att kroppskultur (tidigare bodybuilding) inte kan anses som idrott när den utövas i tävlingsform, samt att den träningsverksamhet som bedrivs mycket väl kan inordnas under de förbund och föreningar inom RF som bedriver styrketräning. De nya grenarna Fitness och Aktiv Fitness förändrar för närvarande inte RS ståndpunkt."

En vid tolkning av detta skulle kunna göra gällande att driftarna kan anses vara en del av banåkarna och inte behöver en egen del...

1, 2, 3   >>
3621 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande