Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Grenrör | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (6488 totalt) |
Tjenare!!
någon här som har bra erfarenhet av att svetsa ihop sig ett eget grenrör?? någon som har några tips i så fall som dom har lust att dela med sig av.... eller kanske rent av hjälpa mig irl?? det motor som jag skall svetsa grenrör till är en saab 9000 2.0 turbomotor från -88..... tack på förhand _________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||||
Et turbogrenrör bestäms mycket av var turbot lämpligen placeras. Snygg form med jämna radier på böjarna, likvärdiga längder på rören och gärna en Merge liknande collector är bra. Längden brukar bli så lång den kan bli. Vill man ha bättre uträkningar så rekomenderas Bostbusters kompendium. Ganska enkla regler va? Att sedan själva svetsningen tar en sanslös tid är en annan sak. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Rita upp det i cad..
inbillar mig att man får en bättre översikt över hur j*vligt det kommer bli i ett tidigt stadie.. Bara att skissa upp en massa böjjar i standardradier och olika vinklar och försöka pussla ihop dom tillsammans med raka bitar. För att räkna ihop längderna så kör jag fortfarande miniräknaren och anteckningsblock. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
jag är helt nybörjare när det gäller grenrör så jag kan inte så mycket..... kan ni förklara för mig vad Merge-liknande collector är för något???? hur vet man hur långa rören ska vara, hur böjarna ska se ut o.s.v.??? finns det någon bra sida på internet som förklarar lite lätt eller finns det någon som har tid att förklara Bostbusters kompendium? vad innebär det?? tur att här finns en del visa människor som kan förklara detta för mig, förhoppningsvis _________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||||
Hej igen!
Bostbusters är en kille som skrivit ett kompendium om turboladdning. Slå på namnet i goggle så kommer du nog dit. Men den KAN vara lite tungläst literatur. Böjarna ska vara med så jämn å stor radie som möjligt givet den placering av turbon du väljer. Längden är inte mycket att göra åt, den blir så "kort " som den blir. Kanske kan vara 400-500 mm, helst lika långa. På en 2 litersmotor med fyra cylindrar kan 40-42mm insidesdiameter av röret passa om effektvarvet ligger på 6000 rpm. Mergekollektor är en kollektor med ska vi säga mycket strömlinjeformad samman fogning av de fyra rören. Du kan även här slå på goggle för en bild. Man kan även ha lite tjockare material i turbogrenrör, kanske 1,5mm. Alltså, mina tips här rör en skapligt fungerandes banmotor som kan byggas utan att forska i tunga kompendium men ändå ligga rätt skapligt mot det "värsta" bygget förutsat rimliga varvtal o kostnader. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
för att röra till det lite så ställer jag lite mer frågor ...
om man kollar på denna bilden så ser man ett original grenrör, det ser ungeför exakt likadant ut som det jag har hemma: http://www.garaget.org/show.php?imag sen så om man då kollar på denna bilden: http://www.garaget.org/events.php?im så kan ju inte det vara direkt original.... för att tillverka ett som liknar det senare, vad skall man tänka på?? kan man göra rören tjockare? vad är det som bestämmer designen, förutom placeringen av turbon och avgashuset?? vad bestämmer hur man ska svetsa ihop dom, med vilken vinkel o.s.v.??? tack för att ni står ut med mina dumma frågor _________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||||
Sista bilden är bara att kopiera designen om du tycker layouten är bra. Det är ungefär de mått jag talade om. Den enda mått som gäller är diametern och varvar du mer så ska det vara större rör. Tala om dit varvtal så kan jag säga vilken diameter som passar. Vi vill ha en viss gashastighet mot turbon. Längden eller pulserna är inte så lätta att jobba med i sådana här utrymmen, så det skippar vi och gör dom lika långa. Jämna stora svängar som på bilden. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
okej, nu blev jag lite klokare
jag vet inte riktigt vad jag hade tänkt mig att ligga på för varvtal.... är det varvtalet där effekttoppen kommer att ligga?? i så fall runt en 5-6000 varv.... något sånt..... tack för alla kloka svar!! _________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||||
hade tänkt mig att fixa iordning den 2.0 motorn som ligger nerplockad i garaget nu.... det blir den klassiska trimningen förstås med avgas i 3", öppet filter å allt det där vanliga.... sen vill jag pressa ut lite mer ur själva motorn, så jag hade tänkt att sätta dit en vassare topp, en 2.3 långtopp eller en korttopp.... denna ska nog portas och planas vid behov... större spridare, btr och pump... större insug... försöka kanske med ett eget grenrör då det ser ut att vara väldigt svårt att få tag i ett bra till en 9000-motor..... jag vill gärna ha så mycket idéer som möjligt.... helst sånt som jag kan fixa ihop själv, då min ekonomi inte är så stark (18 år å pluggar på gymnasiet = 950:-/månad)...... _________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||||
vad har du för grejer i chassiet??
stark motor och kass väghållning/bromsar kan ge dåliga erfarenheter på bana _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
joo, det är klart.... det är ett vinterprojekt själva motorn, sen kommer bilen att komma lite då och då.... bromsar kommer att uppgraderas till slitsade och ventilerade skivor, runt om..... Oken fram ska bli fyrkolvsok tillslut.... lite sånt för att kunna stanna den.... sen ska jag byta alla bussningar till powerflex.... sänka vet jag inte ifall jag skall göra.... ska testa först hur det känns utan sänkning.....
_________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||||
du kanske ska presentera din bil och dina ambitioner i en egen tråd under: https://rejsa.nu/forum/viewforum.php
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
det kan ju vara något
tillbaks till ursprungstråden då.... i vilket material ska jag då helst bygga röret i?? vad för svets?? avgashuset, finns det något sätt att optimera det?? _________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||||
Svar till dina frågor finns här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Det bör tilläggas att SAAB's orginalgrenrör duger väldigt långt. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
om du går in och kollar på forumet på www.stcs.nu så kan jag garantera att den frågan ställts ungefär en miljon ggr redan, chansen att nån kan svara lär vara större med.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
för att ta upp denna tråd igen.... har fått ltie nya funderingar... Om jag skall bygga ett grenrör med uttag för en wastgate.... är det något speciellt man skall tänka på då?? vad bestämmer böjar, och hur stort det får vara???
_________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||||
Skruva banåkabil Grenrör | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (6488 totalt) |