Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
Hjälmar och SBF igen... (splittad tråd)
28397 besök totalt << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... , 11, 12, 13  Nästa>>
   
Samuel Lindkvist
Horda



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2272



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Feb 2005 12:01     Citera

När kan man tänka sig att SBF tar beslut om HANS får användas i sverige eller inte?
Jag måste snart köpa mig en täckt hjälm. Men eftersom dom inte är gratis vill man ju gärna köpa rätt hjälm från början.


_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
M3E46 Nytt projekt 2017
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
johann
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Feb 2005 22:28     Citera

Borde komma i februari.
Behöver du en hjälm för en öppen bil?

Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
FredrikÅ
Skåne



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2631



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Aug 2005 14:09     Citera

Lyfter upp en gammal tråd med en egen fråga:

Vilka hjälmregler gäller om man ska åka internationellt, typ VLN; 24-timmars och sånt?
Finns det någon speciell FIA-märkning man kan spana efter, några viktgränser etc. etc?

Tänkte i första hand om det fanns några Integralhjälmar, utan HANS, som är godkända.

(Inte för att VLN ligger i min planering, men jag tänkte ev. komplettera min äggskals-Peltor
med en hjälm som dessutom skyddar huvudet, och då är det väl lika bra att skaffa något ordentligt)


_________________
Fredrik Åberg
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders Dauner
Åkersberga



Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Aug 2005 16:50     Citera

FredrikÅ skrev:
Finns det någon speciell FIA-märkning man kan spana efter, några viktgränser etc. etc?

Tänkte i första hand om det fanns några Integralhjälmar, utan HANS, som är godkända.

Allt utom Peltor är väl godkänt i internationell racing.

Hjälmar som är märkta med Snell SA2000 (eller nya standarden SA2005) är iaf godkända av FIA.


_________________
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Bosse L
Tyresö



Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Aug 2005 20:08     Citera

Skulle inte Peltorhjälmar med Snell SA 2000 eller 2005 vara godkända då?
Har en Peltorhjälm (tror den heter G7 eller G77) med Snell SA2000 märkning som jag använt när jag kört internationellt, ingen har iaf påpekat för mig att den inte skulle vara godkänd bara för att Peltor tillverkat den. Eller har jag missat något, som att FIA dragit in godkännandet för Peltor generellt?
Trodde annars att det som inte är internationellt godkänt är den svenska hjälmstandarden, oavsett tillverkare?

Vore ju lättare för alla om man kunde enas om ett hjälreglemente, blir lite löjligt att man ska behöva minst 2 hjälmar bara för att kunna köra både här hemma och internationellt. Vore ju en sak om de nationella relgerna bara gälde här hemma, men att FIA.s regler gädle både och. Som det är nu är det ju lika illa åt bägge håll. Obegåvat!
Riktigt moment 22 uppstod när jag åkte historiskt EM på A-torp för en 10 år sedan. Då hade vi gemensam fri träning för både nationella bilar och FIA EM-race samtidigt. Eftersom jag dels skulle köra EM racet som co- pilot i en bil och dels köra det nationella rajeset i min egen bil (som var exakt lika dan) skulle jag byta bil under träningen. Egentligen skulle jag då bytt hjälm eftersom både SBF och FIA tydligen är övertygade om att skaderiskerna är olika om jag kör en röd Saab 96, eller en annan röd Saab 96 på banan i samma träningspass. Tror ni jag bytte från min lättare och bekvämare G6? Njet!

Edit: skriver som en kratta...


_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
dstr
Helenelund



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2223



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Aug 2005 06:40     Citera

FredrikÅ skrev:

(Inte för att VLN ligger i min planering, men jag tänkte ev. komplettera min äggskals-Peltor
med en hjälm som dessutom skyddar huvudet, och då är det väl lika bra att skaffa något ordentligt)


Vad har du för stol och bälte i bilen?


_________________
/Daniel Azzarri
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
FredrikÅ
Skåne



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2631



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Aug 2005 07:09     Citera

dstr skrev:

Vad har du för stol och bälte i bilen?


Det beror ju på vilken bil jag ska köra såklart,
men skalstol och fyrpunktsbälte är ett minimikrav.


_________________
Fredrik Åberg
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
superMOG
Brämhult



Här sen Aug 2004
Inlägg: 595



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Aug 2005 08:46     Citera

Samuel Lindkvist skrev:
När kan man tänka sig att SBF tar beslut om HANS får användas i sverige eller inte?
Jag måste snart köpa mig en täckt hjälm. Men eftersom dom inte är gratis vill man ju gärna köpa rätt hjälm från början.


-Är inte en HANS förberedd hjälm godkänd här i Sverige? Dvs om den är FIA/SNELL SA2000 godkänd.


_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Anders Dauner
Åkersberga



Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Aug 2005 09:35     Citera

Bosse L skrev:
Skulle inte Peltorhjälmar med Snell SA 2000 eller 2005 vara godkända då?
Har en Peltorhjälm (tror den heter G7 eller G77) med Snell SA2000 märkning som jag använt när jag kört internationellt, ingen har iaf påpekat för mig att den inte skulle vara godkänd bara för att Peltor tillverkat den. Eller har jag missat något, som att FIA dragit in godkännandet för Peltor generellt?


Det var med lite ironi som jag skrev det där.
(med tanke på allt tjaffsande om Peltor, SBF och FIA tidigare)

Peltor G7 och G77 är godkända av FIA.


_________________
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
johann
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Aug 2005 02:00     Citera

Bosse L skrev:
Skulle inte Peltorhjälmar med Snell SA 2000 eller 2005 vara godkända då?
Har en Peltorhjälm (tror den heter G7 eller G77) med Snell SA2000 märkning som jag använt när jag kört internationellt, ingen har iaf påpekat för mig att den inte skulle vara godkänd bara för att Peltor tillverkat den.


Jag har för mig att Peltors hjälmar är godkända enligt BSI (BS6658-85 type A/FR red), vilket också ger FIA-godkännande.

Har verkligen G7 och G77 SNELL SA2000?

Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
johann
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Aug 2005 02:03     Citera

FredrikÅ skrev:
Lyfter upp en gammal tråd med en egen fråga:

Vilka hjälmregler gäller om man ska åka internationellt, typ VLN; 24-timmars och sånt?
Finns det någon speciell FIA-märkning man kan spana efter, några viktgränser etc. etc?

Tänkte i första hand om det fanns några Integralhjälmar, utan HANS, som är godkända.

(Inte för att VLN ligger i min planering, men jag tänkte ev. komplettera min äggskals-Peltor
med en hjälm som dessutom skyddar huvudet, och då är det väl lika bra att skaffa något ordentligt)


De hjälmar som är godkända enligt de standarder som listas i http://www.fia.com/resources/documents/891400263__List_25_standards_he . . . . är godkända i alla tävlingar som går under FIA:s regler för utrustning.

Det finns dock flera race-serier som ställer krav på HANS och det ryktas att ett sådant krav kommer föreligga i VLN och ADAC 24h nästa år.

Senast ändrad av johann, 07 Aug 2005 02:10, ändrad totalt 1 gång
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
johann
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Aug 2005 02:04     Citera

superMOG skrev:
Samuel Lindkvist skrev:
När kan man tänka sig att SBF tar beslut om HANS får användas i sverige eller inte?
Jag måste snart köpa mig en täckt hjälm. Men eftersom dom inte är gratis vill man ju gärna köpa rätt hjälm från början.


-Är inte en HANS förberedd hjälm godkänd här i Sverige? Dvs om den är FIA/SNELL SA2000 godkänd.


Enligt SBF:s regler enbart ok med hjälmar som väger max 800 g i täckta bilar såvida man inte använder HANS och/eller har internationell licens. Någon så lätt hjälm som dessutom har FIA-godkännande (e dyl.) finns inte på marknaden.

För öppna bilar får inte hjälmen väga över 1500 g (1100 g för kvinnor och juniorer) samt att den skall vara av integraltyp. Det finns många integralhjälmar med FIA-godkännande som väger 1500 g eller mindre, bl a alla hjälmar från Stand 21.

Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Bosse L
Tyresö



Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Tipsa Facebook   Inlägg  08 Aug 2005 02:05     Citera

Anders Dauner skrev:
Bosse L skrev:
Skulle inte Peltorhjälmar med Snell SA 2000 eller 2005 vara godkända då?
Har en Peltorhjälm (tror den heter G7 eller G77) med Snell SA2000 märkning som jag använt när jag kört internationellt, ingen har iaf påpekat för mig att den inte skulle vara godkänd bara för att Peltor tillverkat den. Eller har jag missat något, som att FIA dragit in godkännandet för Peltor generellt?


Det var med lite ironi som jag skrev det där.
(med tanke på allt tjaffsande om Peltor, SBF och FIA tidigare)

Peltor G7 och G77 är godkända av FIA.


okki då är jag med Fick en falshback på när man förbjöd allt vad Momo hette beträffande bälten.
Isamband med någon Nascar åkares frånfälle!


_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Bosse L
Tyresö



Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Tipsa Facebook   Inlägg  08 Aug 2005 02:15     Citera

johann skrev:
Bosse L skrev:
Skulle inte Peltorhjälmar med Snell SA 2000 eller 2005 vara godkända då?
Har en Peltorhjälm (tror den heter G7 eller G77) med Snell SA2000 märkning som jag använt när jag kört internationellt, ingen har iaf påpekat för mig att den inte skulle vara godkänd bara för att Peltor tillverkat den.


Jag har för mig att Peltors hjälmar är godkända enligt BSI (BS6658-85 type A/FR red), vilket också ger FIA-godkännande.

Har verkligen G7 och G77 SNELL SA2000?


Jag ska gå till garderoben någon dag och gräva fram dem och se efter vilket godkännande de har.
(hade för mig den hette Snell, men jag kan minnas fel) Kan säkert vara någon annan standard också. Jag är inte så överdrivet engagerad i byråkratin runt hjälmar och dyligt. Finns redan för många som är det tycker jag. Men det får bli när inspirationen för att själv köra runt på en bana förhoppningsvis återfunnit sig. Just nu njuter jag av för första gången sedan 1976 vara en intresserad hangaround,


_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders Dauner
Åkersberga



Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Tipsa Facebook   Inlägg  08 Aug 2005 14:13     Citera

johann skrev:
Jag har för mig att Peltors hjälmar är godkända enligt BSI (BS6658-85 type A/FR red), vilket också ger FIA-godkännande.

Har verkligen G7 och G77 SNELL SA2000?


Nej, men G90 verkar ha Snell 2000.


_________________
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Sven Race
Värmdö



Här sen Jun 2005
Inlägg: 12



Tipsa Facebook   Inlägg  22 Mar 2006 18:07     Citera

Tar upp en gammal tråd!

Hur ser det ut med reglementet för hjälmar och HANS device i år för de olika klasserna?
Stcc kör med hans hur ser det ut med de övriga klasserna?

Får man köra med eget monterat Hans system eller måste man ha FIA godkännandet from nu?

Någe som har mer info om ämnet,,??


...och nej Peltor G90 är inte Snell godkänd... bara BSI....


_________________
Sven Svensson
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
johann
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Mar 2006 21:59     Citera

Sven Race skrev:
Får man köra med eget monterat Hans system eller måste man ha FIA godkännandet from nu?


om du menar monteringen av själva fästena på hjälmen så är det ännu inget krav från FIA att den skall ha FIA-godkännandet, bara en stark rekommendation. Dock ställs krav på att såväl hjälm som HANS device är FIA-godkända. Så om man hårddrar det så är de flesta HANS köpta i USA inte gokdända då dessa har SFI-märkning och inte FIA-märkning.

Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
johann
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Mar 2006 22:03     Citera

Sven Race skrev:
Tar upp en gammal tråd!

Hur ser det ut med reglementet för hjälmar och HANS device i år för de olika klasserna?
Stcc kör med hans hur ser det ut med de övriga klasserna?


Det är tillåtet i alla klasser men så vitt jag vet inte obligatoriskt i några.

Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Pedgren
Källs Nöbbelöv (Skåne)



Här sen Apr 2005
Inlägg: 65



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Mar 2006 11:44     Citera

johann skrev:
Sven Race skrev:
Tar upp en gammal tråd!

Hur ser det ut med reglementet för hjälmar och HANS device i år för de olika klasserna?
Stcc kör med hans hur ser det ut med de övriga klasserna?


Det är tillåtet i alla klasser men så vitt jag vet inte obligatoriskt i några.


Men glöm inte bort att det ska vara ett komplett system för att vara godkänt.
Stol,bälte....rubbet!

Mvh Peter


_________________
Peter Edgren
---------------
Klubb:HMS
---------------
Peugeot 205 i ERCup (Vilar)
Citroen BX 16v ERCup (Vilar)
Passat som dragbil
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Fredrik - SLC




Här sen Nov 2002
Inlägg: 13388



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Mar 2006 11:57     Citera

Pedgren skrev:
johann skrev:
Sven Race skrev:
Tar upp en gammal tråd!

Hur ser det ut med reglementet för hjälmar och HANS device i år för de olika klasserna?
Stcc kör med hans hur ser det ut med de övriga klasserna?


Det är tillåtet i alla klasser men så vitt jag vet inte obligatoriskt i några.


Men glöm inte bort att det ska vara ett komplett system för att vara godkänt.
Stol,bälte....rubbet!

Mvh Peter


Nej, Stol och bälte behöver inte vara "HANS-godkända", sen att vissa stolar inte passar så bra rent praktiskt är en annan sak.


_________________
Fredrik SLC ...
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Sven Race
Värmdö



Här sen Jun 2005
Inlägg: 12



Tipsa Facebook   Inlägg  28 Mar 2006 18:35     Citera

Behöver hjälm vara FIA märkt samt orginal monterad med Hans?
Eller kan man få FIa godkännande på bef utrustad Hans montering på en godkänd hjälmtyp ej FIa märkt dock...?


_________________
Sven Svensson
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
Hjälmar och SBF igen... (splittad tråd)
28397 besök totalt << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... , 11, 12, 13  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.158 sec)
Webbrowser render:
sec