Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälmar och SBF igen... (splittad tråd)
<<   1, 2, 3 ... , 11, 12, 13   >>
3 besök senaste veckan (28844 totalt)
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



När kan man tänka sig att SBF tar beslut om HANS får användas i sverige eller inte?
Jag måste snart köpa mig en täckt hjälm. Men eftersom dom inte är gratis vill man ju gärna köpa rätt hjälm från början.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Borde komma i februari.
Behöver du en hjälm för en öppen bil?
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Lyfter upp en gammal tråd med en egen fråga:

Vilka hjälmregler gäller om man ska åka internationellt, typ VLN; 24-timmars och sånt?
Finns det någon speciell FIA-märkning man kan spana efter, några viktgränser etc. etc?

Tänkte i första hand om det fanns några Integralhjälmar, utan HANS, som är godkända.

(Inte för att VLN ligger i min planering, men jag tänkte ev. komplettera min äggskals-Peltor
med en hjälm som dessutom skyddar huvudet, och då är det väl lika bra att skaffa något ordentligt)

_________________
--
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



FredrikÅ skrev:
Finns det någon speciell FIA-märkning man kan spana efter, några viktgränser etc. etc?

Tänkte i första hand om det fanns några Integralhjälmar, utan HANS, som är godkända.

Allt utom Peltor är väl godkänt i internationell racing.

Hjälmar som är märkta med Snell SA2000 (eller nya standarden SA2005) är iaf godkända av FIA.

_________________
Anders Dauner
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Skulle inte Peltorhjälmar med Snell SA 2000 eller 2005 vara godkända då?
Har en Peltorhjälm (tror den heter G7 eller G77) med Snell SA2000 märkning som jag använt när jag kört internationellt, ingen har iaf påpekat för mig att den inte skulle vara godkänd bara för att Peltor tillverkat den. Eller har jag missat något, som att FIA dragit in godkännandet för Peltor generellt?
Trodde annars att det som inte är internationellt godkänt är den svenska hjälmstandarden, oavsett tillverkare?

Vore ju lättare för alla om man kunde enas om ett hjälreglemente, blir lite löjligt att man ska behöva minst 2 hjälmar bara för att kunna köra både här hemma och internationellt. Vore ju en sak om de nationella relgerna bara gälde här hemma, men att FIA.s regler gädle både och. Som det är nu är det ju lika illa åt bägge håll. Obegåvat!
Riktigt moment 22 uppstod när jag åkte historiskt EM på A-torp för en 10 år sedan. Då hade vi gemensam fri träning för både nationella bilar och FIA EM-race samtidigt. Eftersom jag dels skulle köra EM racet som co- pilot i en bil och dels köra det nationella rajeset i min egen bil (som var exakt lika dan) skulle jag byta bil under träningen. Egentligen skulle jag då bytt hjälm eftersom både SBF och FIA tydligen är övertygade om att skaderiskerna är olika om jag kör en röd Saab 96, eller en annan röd Saab 96 på banan i samma träningspass. Tror ni jag bytte från min lättare och bekvämare G6? Njet!

Edit: skriver som en kratta...

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



FredrikÅ skrev:

(Inte för att VLN ligger i min planering, men jag tänkte ev. komplettera min äggskals-Peltor
med en hjälm som dessutom skyddar huvudet, och då är det väl lika bra att skaffa något ordentligt)


Vad har du för stol och bälte i bilen?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



dstr skrev:

Vad har du för stol och bälte i bilen?


Det beror ju på vilken bil jag ska köra såklart,
men skalstol och fyrpunktsbälte är ett minimikrav.

_________________
--
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Samuel Lindkvist skrev:
När kan man tänka sig att SBF tar beslut om HANS får användas i sverige eller inte?
Jag måste snart köpa mig en täckt hjälm. Men eftersom dom inte är gratis vill man ju gärna köpa rätt hjälm från början.


-Är inte en HANS förberedd hjälm godkänd här i Sverige? Dvs om den är FIA/SNELL SA2000 godkänd.

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Bosse L skrev:
Skulle inte Peltorhjälmar med Snell SA 2000 eller 2005 vara godkända då?
Har en Peltorhjälm (tror den heter G7 eller G77) med Snell SA2000 märkning som jag använt när jag kört internationellt, ingen har iaf påpekat för mig att den inte skulle vara godkänd bara för att Peltor tillverkat den. Eller har jag missat något, som att FIA dragit in godkännandet för Peltor generellt?


Det var med lite ironi som jag skrev det där.
(med tanke på allt tjaffsande om Peltor, SBF och FIA tidigare)

Peltor G7 och G77 är godkända av FIA.

_________________
Anders Dauner
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Bosse L skrev:
Skulle inte Peltorhjälmar med Snell SA 2000 eller 2005 vara godkända då?
Har en Peltorhjälm (tror den heter G7 eller G77) med Snell SA2000 märkning som jag använt när jag kört internationellt, ingen har iaf påpekat för mig att den inte skulle vara godkänd bara för att Peltor tillverkat den.


Jag har för mig att Peltors hjälmar är godkända enligt BSI (BS6658-85 type A/FR red), vilket också ger FIA-godkännande.

Har verkligen G7 och G77 SNELL SA2000?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
FredrikÅ skrev:
Lyfter upp en gammal tråd med en egen fråga:

Vilka hjälmregler gäller om man ska åka internationellt, typ VLN; 24-timmars och sånt?
Finns det någon speciell FIA-märkning man kan spana efter, några viktgränser etc. etc?

Tänkte i första hand om det fanns några Integralhjälmar, utan HANS, som är godkända.

(Inte för att VLN ligger i min planering, men jag tänkte ev. komplettera min äggskals-Peltor
med en hjälm som dessutom skyddar huvudet, och då är det väl lika bra att skaffa något ordentligt)


De hjälmar som är godkända enligt de standarder som listas i http://www.fia.com/resources/documents/891400263__List_25_standards_he . . . . är godkända i alla tävlingar som går under FIA:s regler för utrustning.

Det finns dock flera race-serier som ställer krav på HANS och det ryktas att ett sådant krav kommer föreligga i VLN och ADAC 24h nästa år.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
superMOG skrev:
Samuel Lindkvist skrev:
När kan man tänka sig att SBF tar beslut om HANS får användas i sverige eller inte?
Jag måste snart köpa mig en täckt hjälm. Men eftersom dom inte är gratis vill man ju gärna köpa rätt hjälm från början.


-Är inte en HANS förberedd hjälm godkänd här i Sverige? Dvs om den är FIA/SNELL SA2000 godkänd.


Enligt SBF:s regler enbart ok med hjälmar som väger max 800 g i täckta bilar såvida man inte använder HANS och/eller har internationell licens. Någon så lätt hjälm som dessutom har FIA-godkännande (e dyl.) finns inte på marknaden.

För öppna bilar får inte hjälmen väga över 1500 g (1100 g för kvinnor och juniorer) samt att den skall vara av integraltyp. Det finns många integralhjälmar med FIA-godkännande som väger 1500 g eller mindre, bl a alla hjälmar från Stand 21.
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Anders Dauner skrev:
Bosse L skrev:
Skulle inte Peltorhjälmar med Snell SA 2000 eller 2005 vara godkända då?
Har en Peltorhjälm (tror den heter G7 eller G77) med Snell SA2000 märkning som jag använt när jag kört internationellt, ingen har iaf påpekat för mig att den inte skulle vara godkänd bara för att Peltor tillverkat den. Eller har jag missat något, som att FIA dragit in godkännandet för Peltor generellt?


Det var med lite ironi som jag skrev det där.
(med tanke på allt tjaffsande om Peltor, SBF och FIA tidigare)

Peltor G7 och G77 är godkända av FIA.


okki då är jag med Fick en falshback på när man förbjöd allt vad Momo hette beträffande bälten.
Isamband med någon Nascar åkares frånfälle!

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



johann skrev:
Bosse L skrev:
Skulle inte Peltorhjälmar med Snell SA 2000 eller 2005 vara godkända då?
Har en Peltorhjälm (tror den heter G7 eller G77) med Snell SA2000 märkning som jag använt när jag kört internationellt, ingen har iaf påpekat för mig att den inte skulle vara godkänd bara för att Peltor tillverkat den.


Jag har för mig att Peltors hjälmar är godkända enligt BSI (BS6658-85 type A/FR red), vilket också ger FIA-godkännande.

Har verkligen G7 och G77 SNELL SA2000?


Jag ska gå till garderoben någon dag och gräva fram dem och se efter vilket godkännande de har.
(hade för mig den hette Snell, men jag kan minnas fel) Kan säkert vara någon annan standard också. Jag är inte så överdrivet engagerad i byråkratin runt hjälmar och dyligt. Finns redan för många som är det tycker jag. Men det får bli när inspirationen för att själv köra runt på en bana förhoppningsvis återfunnit sig. Just nu njuter jag av för första gången sedan 1976 vara en intresserad hangaround,

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



johann skrev:
Jag har för mig att Peltors hjälmar är godkända enligt BSI (BS6658-85 type A/FR red), vilket också ger FIA-godkännande.

Har verkligen G7 och G77 SNELL SA2000?


Nej, men G90 verkar ha Snell 2000.

_________________
Anders Dauner
Citera
Sven Race
Värmdö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 12



Tar upp en gammal tråd!

Hur ser det ut med reglementet för hjälmar och HANS device i år för de olika klasserna?
Stcc kör med hans hur ser det ut med de övriga klasserna?

Får man köra med eget monterat Hans system eller måste man ha FIA godkännandet from nu?

Någe som har mer info om ämnet,,??


...och nej Peltor G90 är inte Snell godkänd... bara BSI....

_________________
Sven Svensson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Sven Race skrev:
Får man köra med eget monterat Hans system eller måste man ha FIA godkännandet from nu?


om du menar monteringen av själva fästena på hjälmen så är det ännu inget krav från FIA att den skall ha FIA-godkännandet, bara en stark rekommendation. Dock ställs krav på att såväl hjälm som HANS device är FIA-godkända. Så om man hårddrar det så är de flesta HANS köpta i USA inte gokdända då dessa har SFI-märkning och inte FIA-märkning.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Sven Race skrev:
Tar upp en gammal tråd!

Hur ser det ut med reglementet för hjälmar och HANS device i år för de olika klasserna?
Stcc kör med hans hur ser det ut med de övriga klasserna?


Det är tillåtet i alla klasser men så vitt jag vet inte obligatoriskt i några.
Citera
Pedgren
Källs Nöbbelöv (Skåne)
Här sen Apr 2005
Inlägg: 65



johann skrev:
Sven Race skrev:
Tar upp en gammal tråd!

Hur ser det ut med reglementet för hjälmar och HANS device i år för de olika klasserna?
Stcc kör med hans hur ser det ut med de övriga klasserna?


Det är tillåtet i alla klasser men så vitt jag vet inte obligatoriskt i några.


Men glöm inte bort att det ska vara ett komplett system för att vara godkänt.
Stol,bälte....rubbet!

Mvh Peter

_________________
Peter Edgren
---------------
Klubb:HMS
---------------
Peugeot 205 i ERCup (Vilar)
Citroen BX 16v ERCup (Vilar)
Passat som dragbil
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Pedgren skrev:
johann skrev:
Sven Race skrev:
Tar upp en gammal tråd!

Hur ser det ut med reglementet för hjälmar och HANS device i år för de olika klasserna?
Stcc kör med hans hur ser det ut med de övriga klasserna?


Det är tillåtet i alla klasser men så vitt jag vet inte obligatoriskt i några.


Men glöm inte bort att det ska vara ett komplett system för att vara godkänt.
Stol,bälte....rubbet!

Mvh Peter


Nej, Stol och bälte behöver inte vara "HANS-godkända", sen att vissa stolar inte passar så bra rent praktiskt är en annan sak.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Sven Race
Värmdö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 12



Behöver hjälm vara FIA märkt samt orginal monterad med Hans?
Eller kan man få FIa godkännande på bef utrustad Hans montering på en godkänd hjälmtyp ej FIa märkt dock...?

_________________
Sven Svensson
Citera
Allmänt banåkaforum
Hjälmar och SBF igen... (splittad tråd)
<<   1, 2, 3 ... , 11, 12, 13   >>
3 besök senaste veckan (28844 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande