Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälmar och SBF igen... (splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13   >>
2 besök senaste veckan (28843 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Han skrev:
dstr skrev:
Han skrev:

När kommer Kat kraven på Topfuel. Är det nästa steg? jag tycker alltid att det är konstigt att när man pratar om miljö så vet man att plånboken alltid blir lidande.


Gör en katt någon nytta på nitrometan? Gör det någon nytta på metanolmotorer?


Inge aning. Nitrometan måste vara jättenyttigt för miljön.
Förbränning av både nitro och metanol producerar kväveoxider så visst skulle en katt hjälpa i ett kontrollerat och optimerat system.

Undrar om följdkravet blir att avgasreningen verkligen skall fungera vid samtliga varvtal och samtliga möjliga belastningar? Dvs hårdare krav än hos SBP.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



dstr skrev:
Jag jobbar som IT-ansvarig på kansliet - jag sitter inte i tekniska kommiten!


Kan du inte se till att nån som sitter i TK reggar sig och kan svara på dessa frågor?


_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Slettet...

Konstigt fel

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



om SBF seriöst värnade om miljön så skulle man lägga två strån i kors för att få en bana till Stockholmsregionen.

Gör en kort analys på hur mycket som körs på vanlig väg i transport till & från banor av de som bor i Stockholmsregionen så tror jag att man skulle komma fram till intressanta resultat. Ta med bränsleförbrukning & däckslitage i dessa siffror.

I detta resonemang så tar jag inte med de övriga aspekter som en Stockolmsbana skulle ha på motorsporten. DVS aspekter som ligger helt i linje med SBFs intressen.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495



Daniel Magnusson skrev:
dstr skrev:
Jag jobbar som IT-ansvarig på kansliet - jag sitter inte i tekniska kommiten!


Kan du inte se till att nån som sitter i TK reggar sig och kan svara på dessa frågor?



Vi får se om det inte dyker upp ett forum på sbf.se snart.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Klaga gärna på saker ni tycker är fel men gör det på ett konstruktivt och trevligt sätt. Glöm inte regel nummer 5 osv... Det har nog inte varit några större övertramp i den här tråden men jag ville bara påminna om det eftersom det här diskuteras ämnen som lätt rör upp känslorna.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476



dstr skrev:
Just Finnkat har tydligen en ny typ av katt, som fungerar på förgasarbilar och har inget krav på lambdastyrning. Likaså har dom en katt med inbyggd ljuddämpare, så man bara behöver en burk för att klara kraven på avgas+ljud.


Hur kommer funktionen av katalysatorerna följas upp? En ny katalysator är tämligen enkel att ta död på med felaktigt lambda och misständningar. Kommer man vid besiktningen inför tävling få göra ett emissionsprov?

_________________
/Markus Lefors
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495



Lefors skrev:

Hur kommer funktionen av katalysatorerna följas upp? En ny katalysator är tämligen enkel att ta död på med felaktigt lambda och misständningar. Kommer man vid besiktningen inför tävling få göra ett emissionsprov?


Stickprov.

SBF har sen ett par år tillbaka ett mobilt mätinstrument för detta.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



dstr skrev:
Gör det någon nytta på metanolmotorer?


Men varför är det då ett obligatoriskt krav i Racing, ÄVEN på dom som åker med Metanol bilar? för det finns några sådana faktiskt......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495



Fredrik - SLC skrev:
dstr skrev:
Gör det någon nytta på metanolmotorer?


Men varför är det då ett obligatoriskt krav i Racing, ÄVEN på dom som åker med Metanol bilar? för det finns några sådana faktiskt......


Är det?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

dstr skrev:
Daniel Magnusson skrev:
dstr skrev:
Jag jobbar som IT-ansvarig på kansliet - jag sitter inte i tekniska kommiten!


Kan du inte se till att nån som sitter i TK reggar sig och kan svara på dessa frågor?



Vi får se om det inte dyker upp ett forum på sbf.se snart.


Personligen är jag helt övertygad om att SBF också behöver finnas ute bland folk lite aktivt, tex här.

Men ett forum på SBFs sida är ju helrätt. Du vet ju också vad som krävs för att det inte bara ska bli tjafs osv utan vettigt utbyte av åsikter thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



dstr skrev:
Fredrik - SLC skrev:
dstr skrev:
Gör det någon nytta på metanolmotorer?


Men varför är det då ett obligatoriskt krav i Racing, ÄVEN på dom som åker med Metanol bilar? för det finns några sådana faktiskt......


Är det?


Ja, som jag förstått utan möjlighet till dispenser....... iaf enligt min läsförståelse i vad som skrivits.... men jag kan ju ha fel.......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495



Magnus Thomé skrev:

Personligen är jag helt övertygad om att SBF också behöver finnas ute bland folk lite aktivt, tex här.


Jag ska framföra det. Flera sitter nog redan och läser här dock.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Han
Sollentuna
Här sen Aug 2003
Inlägg: 154



Magnus Thomé skrev:
dstr skrev:
Daniel Magnusson skrev:
dstr skrev:
Jag jobbar som IT-ansvarig på kansliet - jag sitter inte i tekniska kommiten!


Kan du inte se till att nån som sitter i TK reggar sig och kan svara på dessa frågor?



Vi får se om det inte dyker upp ett forum på sbf.se snart.


Personligen är jag helt övertygad om att SBF också behöver finnas ute bland folk lite aktivt, tex här.

Men ett forum på SBFs sida är ju helrätt. Du vet ju också vad som krävs för att det inte bara ska bli tjafs osv utan vettigt utbyte av åsikter thumbs up


Hoppas att man kommer hålla lika högt i tak som du gör (SBF skulle kanske gå på kurs hos dig )

_________________
Erik Häggbom
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



dstr skrev:

Jag ska framföra det. Flera sitter nog redan och läser här dock.


Det däremot är Skrämmande...... att man läser och har full koll men aldrig besvarar eller kommer med inlägg/åsikter...

Så Daniel det är positivt att du finns här helt klart.

Men för dom som inte vet så ska man skilja på och framförallt veta om skillnaden mellan Kansliet och dess personal och Styrelsen/utskotten.....

Kansliet är dom som genomför besluten tagna av Utskotten och Styrelsen....
Kansliet är anställd personal och Styrelsen/utskottet är valda personer......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495



Fredrik - SLC skrev:

Det däremot är Skrämmande...... att man läser och har full koll men aldrig besvarar eller kommer med inlägg/åsikter...


Läsa och ha full koll är nog att ta i. Dom kikar nog bara in spontant, och läser knappast alla trådar.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



dstr skrev:
MaZ skrev:
Vaddå när? Det var väl samtliga grenar inom SBF eller? Skall de ha undantag för folk som inte svänger eller är detta nåt som bara drabbar folk som kör på inhängnad asfaltsslinga dvs racing?
Varför det i så fall? Varför skall inte drag-racing bilar ha kat?


Var står det att dragracingbilar inte ska ha katt? Det är ju ingen mening att tvinga katt på motorer där den inte gör någon nytta - därför stälde jag frågan om en katt hjälper på mettis eller nitro - Jag jobbar som IT-ansvarig på kansliet - jag sitter inte i tekniska kommiten!


Inte bli arg nu, jag "rasar" inte mot dig, jag ventilerar frustration gentemot ett förbund som verkar värre än metall avd. 112.

Att det skulle finnas nån logik att katten skall funka eller göra nytta för att den skall tvingas att monteras kan det ju inte finnas då ingen kat rimligtvis kan överleva en dag i en räserbil som är mappad för max effekt.
Ni som har tillräcklig teknisk expertis kan väl rätta mig men är det inte så att för att katalysatorer skall fungera så måste väl blandningen ligga rimligt nära lambda 1 merparten av tiden? Jag kan nog inte nämna en enda bil jag känner till som reglerar mot lambda eller som är mappad för lambda 1 vid fullast över 4000 varv.
Detta borde innebära att en katalysator på en räserbil borde kunns göra sitt jobb i ungefär 10 minuter per heat (uppvärmningsvarv, avkylningsvarv och ev. depåkörning efter heatet), detta förutsatt att bilen har ett modernt sprut som lambdareglerar under denna tiden, hur många bilar är det?

Verkar vara en försvinnande liten tid som kattarna skulle kunna göra nytta om de överlevt heatet.


Skulle vara lite roligt att se en top fuel med en kat per "stack" faktiskt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Ang. katalysatorerna
Lambda 1 är väl bara för att skona den keramiska massan i en katalysator, den funkar även utanför detta register.. Och håller inte en keramisk så kan man ju köra på metallisk..

Eller har jag fått detta feluppfattat?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



En annan sak om katalysatorerna, i rallycrossen infördes den egentligen iår (det gjordes till och med ett prov på en bil i SM finalen 2003) men förarföreningen tjatade till sig dispans till 2005. Även i rallycross är den obligatorisk för alla fastän det är ett par som kör på metanol.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Eric Josefsson skrev:
Ang. katalysatorerna
Lambda 1 är väl bara för att skona den keramiska massan i en katalysator, den funkar även utanför detta register.. Och håller inte en keramisk så kan man ju köra på metallisk..

Eller har jag fått detta feluppfattat?


Jepp. Det är vid ett smalt fönster vid Lambda 1 där katalysatorn reducerar alla föroreningar effektivt.
Den funkar även utanför detta område. Men inte alls lika bra.

Co och HC uppstår vid ofullständig förbränning. Vid bränsleöverskott finns det inte tillräckligt med syre för att oxidera Co och HC. Vid luftöverskott funkar den reducerande funktionen dåligt.
Motorn i sig producerar lite Nox vid lambda <1 då Nox bildas vid höga temperaturer.

Det som dödar katalysatorer är oljerester etc eller om motorn går väldigt fett.

Spontant känns det idiotiskt att kräva katalysator på bilar med förgasare etc. Även om man har ett elektroniskt styrsystem så kommer det att minska utsläppen marginellt.

Känns vettigare att försöka få fler att köra på E85 istället.
Vore intressant att se hur stor del av Sveriges utsläpp racing står för

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Andreas Millbro skrev:

Vore intressant att se hur stor del av Sveriges utsläpp racing står för


Totalt eller det som sker på banan..?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Allmänt banåkaforum
Hjälmar och SBF igen... (splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13   >>
2 besök senaste veckan (28843 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande