Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Hjälmar och SBF igen... (splittad tråd) | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 11, 12, 13 >> 32 besök idag (28908 totalt) |
Varför det? Varför skall man vara "steget före" miljöfascisterna? De flesta av dem kommer ändå aldrig att gilla motorsport och då är det betydligt bättre att som en besvärlig tonåring släpa några meter efter än att som menlös klassordningsman gå steget före och införa regler som t.o.m. går utanför de krav som den vanliga trafiken har. Ljudkraven visar ju om inte annat att miljöfascisterna aldrig får nog förrän motorsporten har försvunnit totalt. Dessutom skall inte SBF arbeta efter vad några ombud vid miljöpartiets årsmöten kan tänkas tycka utan vad majoriteten av medlemmarna tycker och i den här frågan är jag kraftigt skeptisk till att majoriteten av medlemmarna verkligen tycker att katt skall bli obligatoriskt på alla bilar, oavsett ålder, klass eller drivmedel. Det blir helt klart ännu besvärligare att bygga en rejsbil och börja tävla om man dessutom skall tvingas montera en kat, förutom extra stag i buren, en enda dyr obligatorisk hjälm, etc.. Det enda sättet för motorsporten att få som den vill är att göra den tillräckligt stor och populär så att den har stor ekonomisk och väljarmässig betydelse. Förhandlingar vinner man inte genom att genast ge med sig och införa saker som knappt någon har krävt, utan genom att man har nåt att förhandla med, typ väljare och pengar. Införs det t.ex. lagliga dragracestrippar så görs det knappast för att politiker och polis tycker att alla sköter sig så himla bra så vi vill belöna dem med en egen bana, utan för att det annars körs alldeles för mycket olagliga och farliga street race. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Kateländet skrämde mig rejält först.
Såg framför mig att behöva larva mig med sådan sk-t på 2-taktaren. Tills jag insåg att en FIA App-K bil inte berörs av detta trams (iaf inte förän FIA historiska kommision får samma befängda ide. Detta tror jag dock sitter långt inne av praktiska och politiska skäl. Att ligga steget före miljönazisterna har vi nog inget för, men om vi visar att vi kan, så lägger MP-nassarna troligtvis däremot ännu mera restriktioner på oss. Helt fel väg som SBF väljer här. Troligen har SBF fått för sig att föregå med gott exempel skulle underlätta för bilsporten. Miljöpolitisk lobbying är nog inte förbundets starka sida. Där kan SBF lära massor av MHRF, veteranbilklubbarnas riksorganisation, som kommet betydligtl ägnre i politisk lobbying, inte minst på miljö-området. Färskt exempel på möljönazistlogik: Vår s.k. miljöminister har konstaterat att växthusgasutsläppen ökade förra året i sverige, efter några års positiv trend. En utredning har därför tillsatts (ovanligt va...) Denna kom fram till att utsläppen av växthusgaser i sverige ökat pga 1. Förra vintern gav dåligt med vattenreserver för den inhemska vattenkraften, vilket gjorde att elpriserna steg. detta medförde ökad elproduktion mha av oljekraftverk och import av "smutsig" el från grannländer som danmark, polen, tyskland etc ökade. 2. Hushåll som med möjlighet att ställa om till oljeeldning gjorde detta. 3. Minskat effektuttag från kärnkrafteverken bidrog till att ytterligare öka behovet av olje och kolgenererad elkraft och uppvärming. Vad är då vår påstådda miljöministers kloka drag inför detta scenario? Jo kräva ökad skatt på "stadsjeepar"........!!!!!!!!!!! med motiveringen att fordonstrafiken måste ta sitt ökade ansvar för de ökade utsläppen. Dessutom stödja och pådriva avveklingen av Basrebäck och på några års sikt resten av kärnkraften. Någon som tror att det fungerar med att föregå med gott exempel och ligga steget före, när miljofrågorna hanteras av individer med denna mentala kapacitet???? Jag tror det inte! Däremot ska jag försvara SBF i hjälmfrågan. Inte hur belsuten tagits, men däremot att så länge HANS-systemet inte är obligatoriskt, så är våra lätta SBF-hjälmar bättre än de snell-godkända glasfiberpjäserna. Enda möjliga undantaget är en rollover med öppen bil, då det mjukare kompositskalet möjligen kan vara en risk. Om man vill ha något på nvån ovanför moppehjälm från Biltema när man rejsar är det knappast heller en prisfråga. Själv fuskar jag och kör med G6 och G7 även vid internationella race. Min Bell sålde för flera år sedan, då den var betydligt mindre komfortabel. Är det inte så att motståndet mot de nationella hjälmreglerna snarare bottnar i en principiell (och förståerlig) skepsis kring genomförande och försvar för dessa från SBF? Pedagogiken har ju knappast stått i fronten när valet av regelverk för hjälmar försvarats från förbundet. Det är så vitt jag är informerad korrekt att man inom FIA gör en översyn av hjälmrelgerna och att en inriktning mot det svenska synsättet diskuteras. (hur utfallet blir känner jag inte till) En parallell att fundera på när man tar ställning för vilken säkerhetsteori man tror på, är den minst lika infekterade frågan om bilbarnstolar ska monteras baklänges i framsätet (på svenskt vis) eller framlänges i baksätet (på eurpeiskt vis) Det handlar om samma skadetyp som hjälmfrågan handlar om. En ledtråd är att austronater åker baklänges i starten.... En annan att det var de svenskättade Saab och volvo som forskade fram och introducerade wiplashskydd i nackstöden på personbilar. Inte ngn tysk, fransk, italiensk, japansk eller engelsk tillverkare..... M.a.o. Jag tror att i frågan om belastningsskador på huvud och halskotpelare ligger vi i Sverige lite före de söder om oss liggande provinserna, därav även skillanden i synsett betr hjälmar. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Storsvenskt säkerhetstänkande är väl välment och bra men det blir ofta lite väl mycket bror duktig som krånglar till det mer än nödvändigt. Varför inte kräva hjälmar 500g? Vill vi tävla så får vi väl slå oss samman och utveckla en hjälm först. Att ha unika regler för Sverige ökar ju inte konkurrensen direkt. om avgasreningen kommer att stickprovas vid onormal belastning (dvs samma som SBP) så är det bara ett spel för galleriet (ok, viss rening blir det väl). Inga utsläpp i depån men vältvättad katt på banan. |
||||||
ok jag köper invändningen i nomenklatura om raketostarna. Frånsett att viktgränsen är 800 G så är det väl precis så man gjort? Två företag, Peltor och NZI har tyckt det varit mödan värt att ta fram hjälmar enligt dessa krav. Snacket man här ibland om att Peltor har monopol är ren bullshit, däremot hade dom kunskap på området att implemetera, vilket förkortade deras startsträcka och gjorde kalkylen positiv. vill man ha en billigare hjälm finns NZI eller Race (tror det är samma tillverkare?) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Kom på en bra ide.....
För att lösa alla problem med säkerhet och miljö så är hädanefter svensk motorsport tillåten att köras ENDAST virtuellt i simulator, obs det är då krav att man använder sig av vattenfall eftersom dom tillverkar mest el från vattenkraft och naturligtvis så får man inte ha starkare högtalare än 20w så att grannen inte kan bli störd. Dessutom så måste man ha en representant från SimBin som startar upp programmet och installerar rätt banor och ser till att det inte används några icke-officiella banvarianter..... |
||||||
Man kan ju fråga sig varför gränserna för hjälmen hamnade precis på Peltors gränser med och utan intercom. Hönan eller ägget? Varför har man starkare nacke om man använder intercom?
Mitt intryck är att regeln införts efter en del tyckande och inte alls nåt som helst vetenskapligt underlag att det skulle vara farligare med whiplash-skador än ansikts- och skallskador i racing. Om de inte säkert vet så är det betydligt bättre att sätta en högre rimlig gräns, t.ex. 1500 g som för öppna bilar och sedan får folk själva avgöra vad de helst vill skydda samt vad det får kosta. Liksom man kan välja om man vill ha 2, 3, eller 100 lager Nomex på sig. Har jag t.ex. korta armar och ben så riskerar jag att dunka ansiktet i ratten vid en kollision och då hade det nog för många varit trevligt om de kunnat välja en integralhjälm. Angående kostnaden så har jag massor av hjälmar hemma, för körning med kart, cross, snöskoter samt MC och tvingades i och med SBF-reglerna köpa ännu en hjälm, så visst kostar det pengar. Vad det gäller säkerhetssystem för bilar så är de inte alla svenska uppfinningar, som t.ex. ABS, eller antisladdsystem, så det där argumentet tar jag mer som reklam ifrån Volvo och SAAB till uppskrämda bilister för att få dem att välja deras bilar. Det dör folk även i den svenska trafiken och i svenska bilar, som dessutom inte alltid hamnar högst i säkerhetstester. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
|
||||||
Som jag skrev innan i tråden så har Finnkat uppfunnit något nytt kring detta. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Mycket märkligt resonemang. Är det inte bättre att ställa en direkt fråga istället för att sitta och fråga sig själv saker? rejsa.nu håller väldigt hög nivå i stort, men just i dessa frågor så är flertalet här mycket duktiga på att sitta och muttra om att saker (speciellt hos SBF) är skit, baserat på helt felaktig fakta. Kan ni inte ta ett ryck och lyfta även den punkten till nivån på alla andra diskussioner? Det är faktiskt inte så svårt att informera sig istället för att sprida falska rykten omkring sig. Det var SBF's försäkringsbolag som sa att SBF hade aldeles för många nackskador, och att man var tvungen att göra något åt det. Man gick då ut och vägde hjälmarna "på fältet" och kom fram till ett snitt på 1700g. Efter diskussioner med läkare så konstaterades att en halvering av hjälmvikten skulle sänka skadorna. Då tillfrågades hjälmtillverkar om dom hade någon lösning (en 800g hjälm). Peltor kunde snabbt få fram en lätt hjälm, eftersom dom tillverkar JAS-hjälmen. Skadorna sjönk och försäkringsbolaget är nöjda. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Du kan ju låta bli att köra också så slår du dig inte Att du har en massa hjälmar hemma gör väl ingen skilland på prisskillnaden vad t.ex. en G6 och en motsvarande Bell kostar Betr underlaget (har inte sett det själv) för skadestatistiken var det Folkrace som hade en klart ökande trend wiplash och som en gång i tiden aktualiserade frågan. Sedan kan man iofs fundera på om samma regler ska gälla folkrace och racing, men Anders Y har ju redan för många hjälmar så.... Finns väl tyvärr ingen genrell forskning på skadestatistik inom bilsport som jämför wiplash med andra huvudskador, i den vanliga trafikskadeforskning finns det däremot. Wiplash är betydligt vanligare, även i lindirga smällar. Betr vikterna kan jag mycket väl tänka mig att Peltors erfarenheter var det SBF stödde sig på, fanns ju inte så mycket annat att gå på.. (övriga låtsas ju i likhet med en del utövare att wiplash problemet inte existerar) Att man tillåter högre vikt för intercom är helt klart ologist. Samma vikt borde gälla oavsett hjälmens utrsutning, för nacken är det samma sak när det smäller. Att höja till 1500 g är att ta rejäla kliv bakåt, men kanske 1000 g och därmet ett ökat utbud av hjälmar som lugnar ner det pricipiella motståndet. ABS och ESP har f.ö. så vitt jag uppfattat inget med den svenska forskning kring wiplashskador att göra? F.ö. är det försäkringsbolag och medicinska institut som varit pådrivande och de svneska tillverkarna som implementerat och utvecklat för den kommersiella marknaden. Ford introducerade Volvos lösning och GM Saabs dito på marknaden, inte tvärt om. Är det f.ö., fel om de svenska tillverkarna gör reklam för det dom nu råkar vara på Du kan kolla med folksam, euro N-cap osv om du vill ha mera kött på benen. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Skulle väl vilja säga att problemet är att det är många på som duktiga på mycket här, men när det gäller SBF så är det inte så lätt att vara 100% informerad eftersom informationsflödet är obefintligt i stort sett. Därför kommer gärna konspirationsideer upp, och kom inte och säg att det inte skulle kunna hända ..... för varför skulle bilsporten vara unik i det fallet när inte politiker , fack-pampar och andra inte är det. Så länge beslut tas på det sättet och med den framställen av beslutet som Kattarna och Hjälmarna har förits fram så kommer folk fortsatt ha konspirationsteorier..... När det gäller skadorna.... kan ju vara bra att tillägga att det stämmer men att 95% av beror på Folkrace och dess elaka skruvvoltningar som dom gärna får när dom blir uppputtade på kanten av en jordhögs-banmarkering. Ett vettigt beslut där hade ju varit att föra in dessa regler i folkrace enbart, men visst då förstår jag att det inte hade fått tillräcklig ekonomi för Peltor och då hade inte hjälmarna blivit tillverkade. |
||||||
Var har du fått den siffran från? _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Siffran var tillhuggen (eftersom jag inte har tillgång till materialet, men om du har det så får du gärna lägga ut på SBFs hemsida)...... men dom allra flesta var från Folkrace....... |
||||||
Tyvärr har jag inte det. ...och när jag är klar med nya hemsidan så kommer dylik information vara mycket lättare att hitta. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Det låter bra, men ett tips bara...... håll sidan tekniskt mycket enkel, i bilsport har iaf jag märkt efter ha drivit websida för SLC sen 97 att det är väldigt många som egentligen inte gillar webben och framförallt inte krångliga websidor med flash och annat. Kan du dessutom få ut mer tydliga protokoll och beslutsunderlag så är det |
||||||
Peltor tillverkar inga JAS-hjälmar Hjälmskalen tillverkas av Yes i Italien och resten görs av AerotechTelub här i Sverige. _________________ /Kristian Elisson |
||||||
då kanske det var en prototyp, eller så tillverkade dom den för 10 år sen. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Peltor har aldrig varit inne på det spåret. Däremot tillverkar Yes en del hjälmar åt Peltor. Inte för att det spelar någon roll i denna debatten men dyker det upp fakta är det väl lika bra att den stämmer. _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Absolut. Jag ska verifiera mina uppgifter nästa vecka. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Allmänt banåkaforum Hjälmar och SBF igen... (splittad tråd) | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 11, 12, 13 >> 32 besök idag (28908 totalt) |