Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 9000 CD | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (7336 totalt) |
jag tvivlar starkt att den går bra original på bana.... jag tycker själv att den kränger rätt bra när jag kör fort i rondeller
men så småningom så kanske den kan bli skön att köra på bana =) _________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||||||
Its the man, not the machine Nej, men allvarligt talat så tror jag inte att vi är många på det här forumet som har seriösa ambitoner att smiska skomakaren i F1, så det är väll lika bra att köra med det man har. Du utvecklas juh som förare oavsett om du kör sur-saab eller om du kör Lambo. Men personligen så tror jag på att man utvecklas mer som förare i en bil med sämre banprestation (jaja, nu menar jag inte att man ska köra med lastbil på banan, även fast Fredrik SLC säkert tycker så )! |
||||||
jaa, ja kan tänka mig att den har lite potential i sig iaf (eller hur saab-fantaster)
jag får se va som händer med min "sur-saab" den kanske kan bli något.... _________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||||||
Precis! Blev en markant skillnad när jag bytte till hårdare dämpare och bättre fjädrar. Detta och ett par bättre bussningar på de rätta ställena (dvs hela framvagnen...hehe) plus vid krängare så går det riktigt bra runt en bana. Mvh Martin _________________ Martin Hjelmquist >>UcklORacing>> Njutbilen: Saab 9-5 Aero-02 Busbilen: Saab 9000 Cse 2,3TURBO-93 |
||||||
du coffe, vi blir fler, skall försöka göra lite försök på bana med min blysläde-grävling med-----ses
|
||||||
det låter ju kanonbra det!! haha... vad har du för planer för tillfället då??
själv så håller lite saker till motorn att införskaffas just nu.... skrallt med ekonomin, student vettu... men uppdateringar kommer så småning om när topp har kommit hem.... _________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||||||
I familjen har vi två Saab 900 t16- 84 aero och vi har haft flera 9000 av olika modell. En av t16 bilarna är moddad med sjyssta stötar och fjädrar plus en motor med 230-250hk. Vi har aldrig kört den på bana men jag anser att den är riktigt potent i medel fart (80-180), i låg fart däremot suger alla saabar jag kört och åkt med i. Det spinner på innerhjulet, rycker i ratten, hasar, kasar och plogar så man skäms om någon ser. Det jag vill säga är att jag tror att det kan bli en utmärkt banräser om den körs på riktiga banor och inte i konbanor. Tricket är alltså att inte köra för långsamt.......
_________________ Avregistrerad användare |
||||||
Man kan inte gasa alls i kurvorna på bana med en 900 (gäller mig i alla fall). Jag körde min 900 Aero på Mantorp och för att den skulle svänga vettigt fick jag motorbromsa lite genom kurvan. Den hade original hjulvinklar vilket är förkastligt 9000 går säkert att få att svänga bra med lite roligare hjulvinklar _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
Jag skall kanske tillägga att jag som total lekman utan igentlig erfarenhet tror jag att det blir sågott som omöjligt att få ner 400hk i backen under 150km/h om du så mycket som rör ratten. Dessutom lär du hänga på ganska våldsamma bromsar om du skall kunna utnyttja motorn till fullo mer än något varv.
Nog med skitsnack och pajkastning, lycka till med bilen!!! Jag är nog bara avis på att du kommer få 3-400hk och att jag har 115... _________________ Avregistrerad användare |
||||||
Det som står på tur just nu är bättre bromsar, krängningshämmarbussnig bak samt ett bakre fjäderbensstag... resten av modsen finns i länken under min bild.... tidigare har den ju gått som familjeräser- arbetshäst(ar) - dragare till båtkärra mm.. Nu är planen attt köra lite mer bana, har vart på mantorp ett par gånger med saabklubben , stcs, och fått blodad tand.. men fortfarande ha den som transportmedel dessemellan så någon komplett konvertering blir det inte.... |
||||||
jag vet att jag det kommer att bli svårt för mig att få ner 400 hk i backen och ändå spara på koppling o.dyl. jag tror inte att jag kommer att få ner så mycket... men det kommer ju absolut att bli piggare, vilket jag eftersträvar lite då den inte är speciellt "kvick" idag...
ska konvertera till fyrkolvok fram med rejsingbelägg o slitsade å borrade skivor... jag hoppas att det ska göra lite mer skillnad... stålomspunnet också, om det nu gör något på funktionaltitéten?! om inte annat så kan jag lika gärna byta när allt ändå är nere sen så kommer jag snart att börja på min riktiga räser, en Locost _________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||||||
det hade jag faktiskt ingen aning om....
det finns ett uppgraderingskit på speedparts hemsida med 4-kolvok, 330x34mm borrade och ventilerade skivor, Pagid racing belägg och stålomspunna slangar.... står inget pris... annars är idéen att köpa allt löst.... EBC slitsade och borrade skivor 280mm sen kanske grren stuff-belägg stålomspunnet och 4-kolvsok _________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||||||
Tjena tjena, tror sannerligen att jag hittat en snubbe här med lite likheter Är som du även student, saab ägare och heter även Cristofer för den delen! Såg att din projekttråd legat nere ett tag, har du kommit någon vart nu eller? Äger själv 2st saabar, ett stycke 9000t16 -85 ( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php -91:a 2,3t CD, som jag dock säljer imorgonkväll då den nya ägaren kommer och hämtar den! Du får ta och uppdatera här nu med lite bilder och dylikt!! |
||||||
nej men kolla vad trevligt.... en med samma namn, samma bil och samma situation... kan det bli bättre?!?!? just nu händer det inte alls så mycket som jag hade velat... allt är ju så jävla dyrt för oss som får 950:- i månaden.... vill ha nya kolvringar så att jag kan börja montera ihop motorn... men bara kolvringarna kostar 600:-... sen ska det nya bultar och packningar på det... då springer det iväg med en gång... usch usch.... snart måste jag ändå börja, för min nuvarande växellåda den kommer inte att hålla 1000 mil till tror ja.... den har börjat med en massa otrevliga läten och 2:an hoppar ur hela tiden... så vi får väl se... det sätter väl snart fart... sen så håller jag på med ett annat projekt också... Locost Se7en _________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||||||
Under tidens gång har jag hittat ett underbart sätt att finansiera delar. Onödiga grejer så som elen: Som t.ex. Elhissar, c-lås, eventuell AC. Inredningsdetaljer; kanske eventuellt hel inredning. Sälj det!! I mitt fall kommer jag behöva väldigt lite av den original utrustning som finns i bilen, lyx standarden. Enda funktionen den har som jag kan se det är att ta en massa VIKT!! kasta ut allt! Sälj det! Där har du dina pengar+ att du får en garanterat rejsigare bil sedan Allt eftersom kan man då börja investera i 4-punktsstolar och dylikt Förövrigt gällande motorn kan jag ju ge mitt heta tips på en länk som innehåller mitt kommande block till sommaren-> Det där var ju egentligen en hemlis men http://www.tsmotor.com/race/prislist Där får du lätt ihop en bottendel som håller för ladd och effekt. |
||||||
underbart!! tack för tipset på den sidan... vilket ska du beställa?? den grönmarkerade, Hagestig verkar riktigt intressant... Och den var inte speciellt dyr heller... tack så jättemycket... nu blev ja skitglad _________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||||||
Haha jadu, för min del blir det "Motorblock 94mm 2164cc bytes", med smidda kolvar/stakar, samt viktning och ballansering. Tror det räcker långt, och tål troligen ett konstant ladd på ca 1,5bar också. Sedan blir det väl PRECIS som du nämnde här ovan: 2,3 korttopp (Givetvis med portning=) Gärna I-kammar, från någon modell innan katten (86/87?), större spridare, lättat svänghjul, större IC, 3" tryckrör, 3" avgassystem, Extraktor med turbobyte i samma veva- får väl passa på att byta fläns då! Förövrigt hittade jag en helt underbar sida här om dagen! Dom säljer bland annat flänsar till 9000 turbo, samt flänsar till en massa olika grenrör för den som vill bygga eget, som exempel extraktor: http://www.klracing.se/grenrorsflans |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 9000 CD | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (7336 totalt) |