Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 144 -70 | << 1, 2 2 besök senaste veckan (10256 totalt) |
ny botten del inhandlad. Nu ska den bara gås igenom.
nya lager henasom,nya ringar...rubbet. Vill inte bli besviken igen bara pga att man snålat på grundförutsättningarna. har dubba SU förgasare just nu, men inser att dom hinner inte mata motorn, så nu blir det nog att jaga weber eller hitta ett sprut för att bygga om ordentligt. Dock så har jag ett litet sido projekt som snor min tid otroligt effektivt. Isbane körning! Volvo 245GL -88 Det tar tid pengar och ryker saker, men rackarns vad skoj! _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
ohh vad slut bottendelen var! Skit samma, nu har jag iaf rivit ner den och ska tvätta upp den innan jag börjar jobba. Huva lagra om den helt, nytt ska det bli.
budget är satt för motorn. Max 10000:- väghållning no roof, vet inte vad det kostar att få väghållning i en 140. men gissar på dubbla motorkostnaden. rimligt kan man väl säga är att bygga väghållning för 150Hp _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
Väghållningen har jag också börjat tänka mig in i en bit. Har beställt Grova krängningshämmare från IPD (www.ipdusa.com) genom 140-klubben. De är dyra men bör hålla en bit. Mina andra planerade modifikationer är proggressiva dämpare, sportfjädrar och superflex-bussningar i både fram och bakvagn. Totalkostnaden blir ju en hel del, typ 4500 för kränghämmarna, runt 5000 för bussningarna, 1500 för fjädrarna. Dämparna har jag inte kollat på än... Pengarna tryter.
Sen har ju jag en motor att bygga också... Men det är mina tankar om väghållning och 140 i alla fall. Hoppas det räcker. För 150hp bör det räcka. Mer än det vet jag inte vad man kan göra riktigt faktiskt... |
||
Åxå en av siterna som jag kikat på. Har funderat på att köra med dubbla dämpare och ev mercders 190 sportfädrar. Sen gula ställbara koni fram, rejsa har juh rabbat. sen får man se hur man löser det på ett bra sätt fram... _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
har inte hunnit handla än! jag bygger insprut för fulla muggar! har hittat ett insprut från en Opel ,som med lite modifikation borde funka rakt av... _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
Ska inte kolla in VEMS-insprutning då? Som jag ska (håller på) att bygga. www.vems-group.org
Det är ju i och för sig ett bygg-själv-system. Men det ska visst fungera fruktansvärt bra och är inte så dyrt heller. Hoppas vi möts på en bana nån gång i framtiden. Min bil beräknas klar till våren -06. *usch, lång tid kvar* |
||
min beräknas åxå i det tidsperspektivet... kanske innan om jag vinner på lotto. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
och den har spruckit! Numera har jag en bra botten del, bra topp, ett sunk extraktor,hyfsad tändning och weber 45or Kostar inte gratis, men går utav bara f-n för att vara en sugmotor! Nu ska bara karossen matchas mot motorn, dvs svettsas upp från grunden, byta bakaxel,bromsar bur mm Tycker inte om att måsta släppa på gasen när det svänger, och andra gasar vidare när jag slår av... _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
koncept ändringar på motorn...
b20e är juh ett klart allternativ till weber bara man inte är rädd för att bygga om... kanonbra block på köpet! Dags att lära sig mer om insprutning Delfråga två till er som förhoppningsvis läser denna tråd. Hur mäter man hur mycket en ventil öppnar vid OD, utan att strippa toppen. gäller bil med överliggande kam. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
Tycker helt klart du ska sikta på insprutning. Men inte orginal D eller K-jet som sitter på.
Skaffa dig en bra grund, B20E block från -74 och en Topp med insprutet från en -73 eller -72 (tror jag) med elektroniskt insprut. Borra blocket till 92mm och använd B21:ans kolvar (B21E) tillsammans med M-stakar från en B21/23-motor, de passar på veven om den är från en -74:a (Finns dock inte i alla de motorerna, utan bara vissa, finns att köpa beggade för typ 500:-/4st) E-toppen är 2mm lägre än förgasartoppen så du får högre kompförhållande, även större ventiler än tidiga B20. Och jag tror att spridarna fungerar prima med uppställt bränsletryck. och så bygger man eftermarknadsinsprutningssystem, t.ex. VEMS eller MegaSquirt. Då bör du få en riktigt fin motor som räcker en bra bit på vägen, och inte sååå dyrt heller om man håller sig till mkt beggade delar i bra skick. Det blir ju lite dyrare än din tidigare budgetuppskattning, men nog tror jag det kommer röra på sig bra. Keep us updated! P.S. När kommer det lite bilder då? |
||
på min blogg, om du klickar hamnar du på b20e _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
Jag är inte sugen på börja borra blocket. Ska jag börja ha 2.2L eller mer så kommer jag att byta ut B20 mot någon senare konstruktion. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 144 -70 | << 1, 2 2 besök senaste veckan (10256 totalt) |