Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 144 -70
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (10256 totalt)
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
ny botten del inhandlad. Nu ska den bara gås igenom.
nya lager henasom,nya ringar...rubbet.

Vill inte bli besviken igen bara pga att man snålat på grundförutsättningarna.
har dubba SU förgasare just nu, men inser att dom hinner inte mata motorn, så nu blir det nog att jaga weber eller hitta ett sprut för att bygga om ordentligt.

Dock så har jag ett litet sido projekt som snor min tid otroligt effektivt.
Isbane körning!

Volvo 245GL -88
Det tar tid pengar och ryker saker, men rackarns vad skoj!

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
ohh vad slut bottendelen var! Skit samma, nu har jag iaf rivit ner den och ska tvätta upp den innan jag börjar jobba. Huva lagra om den helt, nytt ska det bli.

budget är satt för motorn.
Max 10000:-

väghållning
no roof, vet inte vad det kostar att få väghållning i en 140.
men gissar på dubbla motorkostnaden.

rimligt kan man väl säga är att bygga väghållning för 150Hp

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197



Väghållningen har jag också börjat tänka mig in i en bit. Har beställt Grova krängningshämmare från IPD (www.ipdusa.com) genom 140-klubben. De är dyra men bör hålla en bit. Mina andra planerade modifikationer är proggressiva dämpare, sportfjädrar och superflex-bussningar i både fram och bakvagn. Totalkostnaden blir ju en hel del, typ 4500 för kränghämmarna, runt 5000 för bussningarna, 1500 för fjädrarna. Dämparna har jag inte kollat på än... Pengarna tryter.
Sen har ju jag en motor att bygga också...

Men det är mina tankar om väghållning och 140 i alla fall. Hoppas det räcker. För 150hp bör det räcka.
Mer än det vet jag inte vad man kan göra riktigt faktiskt...

_________________
Conny Uppvall
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
C Upp skrev:
Väghållningen har jag också börjat tänka mig in i en bit. Har beställt Grova krängningshämmare från IPD (www.ipdusa.com) genom 140-klubben. De är dyra men bör hålla en bit. Mina andra planerade modifikationer är proggressiva dämpare, sportfjädrar och superflex-bussningar i både fram och bakvagn. Totalkostnaden blir ju en hel del, typ 4500 för kränghämmarna, runt 5000 för bussningarna, 1500 för fjädrarna. Dämparna har jag inte kollat på än... Pengarna tryter.
Sen har ju jag en motor att bygga också...

Men det är mina tankar om väghållning och 140 i alla fall. Hoppas det räcker. För 150hp bör det räcka.
Mer än det vet jag inte vad man kan göra riktigt faktiskt...


Åxå en av siterna som jag kikat på.
Har funderat på att köra med dubbla dämpare och ev mercders 190 sportfädrar.

Sen gula ställbara koni fram, rejsa har juh rabbat.
sen får man se hur man löser det på ett bra sätt fram...

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197



Är det så? Har rejsa rabatt på koni. I så fall kanske det blir koni för mig med. Vad fick du ge för dom då? Känns de trevliga?

_________________
Conny Uppvall
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
C Upp skrev:
Är det så? Har rejsa rabatt på koni. I så fall kanske det blir koni för mig med. Vad fick du ge för dom då? Känns de trevliga?


har inte hunnit handla än!
jag bygger insprut för fulla muggar!

har hittat ett insprut från en Opel ,som med lite modifikation borde funka rakt av...

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197



Ska inte kolla in VEMS-insprutning då? Som jag ska (håller på) att bygga. www.vems-group.org
Det är ju i och för sig ett bygg-själv-system. Men det ska visst fungera fruktansvärt bra och är inte så dyrt heller.

Hoppas vi möts på en bana nån gång i framtiden. Min bil beräknas klar till våren -06.
*usch, lång tid kvar*

_________________
Conny Uppvall
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
C Upp skrev:
Ska inte kolla in VEMS-insprutning då? Som jag ska (håller på) att bygga. www.vems-group.org
Det är ju i och för sig ett bygg-själv-system. Men det ska visst fungera fruktansvärt bra och är inte så dyrt heller.

Hoppas vi möts på en bana nån gång i framtiden. Min bil beräknas klar till våren -06.
*usch, lång tid kvar*


min beräknas åxå i det tidsperspektivet... kanske innan om jag vinner på lotto.

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
lindgren skrev:

budget är satt för motorn.
Max 10000:-



och den har spruckit!

Numera har jag en bra botten del, bra topp, ett sunk extraktor,hyfsad tändning och weber 45or

Kostar inte gratis, men går utav bara f-n för att vara en sugmotor! thumbs up

Nu ska bara karossen matchas mot motorn, dvs svettsas upp från grunden, byta bakaxel,bromsar bur mm

Tycker inte om att måsta släppa på gasen när det svänger, och andra gasar vidare när jag slår av...

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
koncept ändringar på motorn...
b20e är juh ett klart allternativ till weber bara man inte är rädd för att bygga om...

kanonbra block på köpet!

Dags att lära sig mer om insprutning

Delfråga två till er som förhoppningsvis läser denna tråd.
Hur mäter man hur mycket en ventil öppnar vid OD, utan att strippa toppen. gäller bil med överliggande kam.

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197



Tycker helt klart du ska sikta på insprutning. Men inte orginal D eller K-jet som sitter på.
Skaffa dig en bra grund, B20E block från -74 och en Topp med insprutet från en -73 eller -72 (tror jag) med elektroniskt insprut. Borra blocket till 92mm och använd B21:ans kolvar (B21E) tillsammans med M-stakar från en B21/23-motor, de passar på veven om den är från en -74:a (Finns dock inte i alla de motorerna, utan bara vissa, finns att köpa beggade för typ 500:-/4st) E-toppen är 2mm lägre än förgasartoppen så du får högre kompförhållande, även större ventiler än tidiga B20. Och jag tror att spridarna fungerar prima med uppställt bränsletryck.
och så bygger man eftermarknadsinsprutningssystem, t.ex. VEMS eller MegaSquirt.

Då bör du få en riktigt fin motor som räcker en bra bit på vägen, och inte sååå dyrt heller om man håller sig till mkt beggade delar i bra skick. thumbs up

Det blir ju lite dyrare än din tidigare budgetuppskattning, men nog tror jag det kommer röra på sig bra.

Keep us updated!

P.S. När kommer det lite bilder då?

_________________
Conny Uppvall
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
C Upp skrev:
Tycker helt klart du ska sikta på insprutning. Men inte orginal D eller K-jet som sitter på.
Skaffa dig en bra grund, B20E block från -74 och en Topp med insprutet från en -73 eller -72 (tror jag) med elektroniskt insprut. Borra blocket till 92mm och använd B21:ans kolvar (B21E) tillsammans med M-stakar från en B21/23-motor, de passar på veven om den är från en -74:a (Finns dock inte i alla de motorerna, utan bara vissa, finns att köpa beggade för typ 500:-/4st) E-toppen är 2mm lägre än förgasartoppen så du får högre kompförhållande, även större ventiler än tidiga B20. Och jag tror att spridarna fungerar prima med uppställt bränsletryck.
och så bygger man eftermarknadsinsprutningssystem, t.ex. VEMS eller MegaSquirt.

Då bör du få en riktigt fin motor som räcker en bra bit på vägen, och inte sååå dyrt heller om man håller sig till mkt beggade delar i bra skick. thumbs up

Det blir ju lite dyrare än din tidigare budgetuppskattning, men nog tror jag det kommer röra på sig bra.

Keep us updated!

P.S. När kommer det lite bilder då?


på min blogg, om du klickar hamnar du på b20e

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197



Aha, sorry, såg bara "Peters 140"-bannern och trodde jag hamnat på Peters 140-sida
Kanske ska kolla nogrannare nästa gång.

_________________
Conny Uppvall
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare
C Upp skrev:
Tycker helt klart du ska sikta på insprutning. Men inte orginal D eller K-jet som sitter på.
Skaffa dig en bra grund, B20E block från -74 och en Topp med insprutet från en -73 eller -72 (tror jag) med elektroniskt insprut. Borra blocket till 92mm och använd B21:ans kolvar (B21E) tillsammans med M-stakar från en B21/23-motor, de passar på veven om den är från en -74:a (Finns dock inte i alla de motorerna, utan bara vissa, finns att köpa beggade för typ 500:-/4st) E-toppen är 2mm lägre än förgasartoppen så du får högre kompförhållande, även större ventiler än tidiga B20. Och jag tror att spridarna fungerar prima med uppställt bränsletryck.
och så bygger man eftermarknadsinsprutningssystem, t.ex. VEMS eller MegaSquirt.

Då bör du få en riktigt fin motor som räcker en bra bit på vägen, och inte sååå dyrt heller om man håller sig till mkt beggade delar i bra skick. thumbs up



Jag är inte sugen på börja borra blocket. Ska jag börja ha 2.2L eller mer så kommer jag att byta ut B20 mot någon senare konstruktion.

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565


Trådstartare

thumbs up thumbs up thumbs up

Ljudet är det rätta, så nu är det roligt på grus!

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197



Nice... Me like thumbs up

_________________
Conny Uppvall
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 144 -70
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (10256 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande