Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Sandwich material och utformning
<<   1, 2, 3   >>
14 besök senaste veckan (21606 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



DJ skrev:


Skjuvspänningarna är ju inte så stora i normalfallet. Som jämförelse, en aluminiumhoneycomb på 25-50 kg/m^3 klarar bara runt 1-2 MPa i skjuvspänning. Men det räcker ganska långt ändå.



Tänkte mest på böjning av en panel, då blir det skjuvning mellan ytterlaminaten. Hade kärnans hållfasthet varit utan betydelse så hade Laholms största arbetsgivare (DIAB) inte funnits för då hade det inte funnits något behov av Divinycell . Sen för panelens styvhets skull behöver kärnan ha skjuvmodul, annars flexar det ändå. Vet inte så mycket om Polystyren, men den har nog inga mekaniska egenskaper som är bra, förutom isoleringsförmåga kanske.

Fast till t.ex en diffusor och andra lätt belastade strukturer funkar det säkert tillräckligt bra med polystyren, om det bara tål limmet man använder.

_________________
Pär Hylander
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239



Pär skrev:

Vet inte så mycket om Polystyren, men den har nog inga mekaniska egenskaper som är bra, förutom isoleringsförmåga kanske.

Fast till t.ex en diffusor och andra lätt belastade strukturer funkar det säkert tillräckligt bra med polystyren, om det bara tål limmet man använder.


Så rätt så. Polystyren är rena skiten. (prova hållfastheten och knäck ett cd fodral). Fasst nu är jag osäker om det var Dibonden du syftade på, för i den sitter Polyeten som kärna. Och har betyldigt bättre egenskaper för endamålet.

Rättelse. Jag skrev att det var poluretan i kärnan förut och är som sakt helt fel! sorry gubbs

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



Hittade några återförsäljare i Belgien. Jag tackar för tipset.

och priset är endast ca 8 euro per kvm!!!! thumbs up
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239



CAIC skrev:
Hittade några återförsäljare i Belgien. Jag tackar för tipset.

och priset är endast ca 8 euro per kvm!!!! thumbs up



Gött! thumbs up
Alltid kul att kunna hjälpa till..

Jag vill inte göra dej ledsen nu.
Men priset hos oss (sitter med en prislista emot kund i knät) är 451kr/m2 på 2mm

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



swahngbg skrev:
CAIC skrev:
Hittade några återförsäljare i Belgien. Jag tackar för tipset.

och priset är endast ca 8 euro per kvm!!!! thumbs up



Gött! thumbs up
Alltid kul att kunna hjälpa till..

Jag vill inte göra dej ledsen nu.
Men priset hos oss (sitter med en prislista emot kund i knät) är 451kr/m2 på 2mm


Det blir jag inte ledsen för. Mer än 5 ggr dyrare i Sverige Endast ca 75 kr/kvm här thumbs up .
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239



CAIC skrev:
swahngbg skrev:
CAIC skrev:
Hittade några återförsäljare i Belgien. Jag tackar för tipset.

och priset är endast ca 8 euro per kvm!!!! thumbs up



Gött! thumbs up
Alltid kul att kunna hjälpa till..

Jag vill inte göra dej ledsen nu.
Men priset hos oss (sitter med en prislista emot kund i knät) är 451kr/m2 på 2mm


Det blir jag inte ledsen för. Mer än 9 ggr dyrare i Sverige Endast ca 75 kr/kvm här thumbs up .


Hahahah.. Ja, jag har inte alla hästar hemma idag känner jag! Tänkte att det skulle bli 750kr/kvm Det va ju ruggit illa av mej (igen) Känd som vel pällen här på rejsa nu.. Hahaha... (eller det är inte alls något att vara glad över)

Ja ja, gott folk. Då visar det sej att det är svindyrt på essåplast istället.

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



Blev tvungen att kolla priserna igen..... ehhh det var 31 euro per kvadratmeter for 2 mm här ca 280 kr alltså. Bättre, men inte riktigt så bra som jag först trodde. Sen är det väl 21% moms på detta om inte sponsorn betalar....

Priser här http://www.dhk.be/catalog/page_58.jpg
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239



CAIC skrev:
Blev tvungen att kolla priserna igen..... ehhh det var 31 euro per kvadratmeter for 2 mm här ca 280 kr alltså. Bättre, men inte riktigt så bra som jag först trodde. Sen är det väl 21% moms på detta om inte sponsorn betalar....

Priser här http://www.dhk.be/catalog/page_58.jpg


Jo, Dibond använs inte så mycket här i norden, ganska okänt faktiskt, till tyskarnas stora förundran och förtret. Så jag förstår om det är billigare nere i europa, där det också är mer flitigt använt, till vägskylltar och alltmöjligt. Vi är väl lite seglivad här uppe vad gäller våran egna stål industi och plåt som material.

Men åter till trådens ursprung.

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



Det är så lätt med lite "threaddrift"... här kommer lite mer, men jag vet inte var det annars skulle passa in...

Jag tänkte lacka undersidan av bilen (helt plant under Elisen) med tunn klarlack och sedan hälla socker på, låta torka och därefter smälta sockret så att hela ytan får små "dimples" (tänk golfboll). Det här gjorde vi på entonnarna jag seglade förr. Inte på skrovet eftersom färgen redan hade detta inbyggt för att skapa vortexeffekt. På däck gjorde vi så för att få en halkfri yta som inte vägde extra.

Jag är således ute efter att skapa små virvlar i luften närmast underredet, så att resten av luften kan passera ännu snabbare och ge mer lågtryck.....

Nån som funderat på detta när det gäller bilar
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



CAIC skrev:
Det är så lätt med lite "threaddrift"... här kommer lite mer, men jag vet inte var det annars skulle passa in...

Jag tänkte lacka undersidan av bilen (helt plant under Elisen) med tunn klarlack och sedan hälla socker på, låta torka och därefter smälta sockret så att hela ytan får små "dimples" (tänk golfboll). Det här gjorde vi på entonnarna jag seglade förr. Inte på skrovet eftersom färgen redan hade detta inbyggt för att skapa vortexeffekt. På däck gjorde vi så för att få en halkfri yta som inte vägde extra.

Jag är således ute efter att skapa små virvlar i luften närmast underredet, så att resten av luften kan passera ännu snabbare och ge mer lågtryck.....

Nån som funderat på detta när det gäller bilar


Inte tillåtet har jag för mig.
För övrigt rekommenderar jag halka-nix (stavning?) till halkskydd på båten, blev väldigt bra på våran 707:a.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



Aluminium panelerna på Elisen är kända för att korrodera
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10631



Pär skrev:

Tänkte mest på böjning av en panel, då blir det skjuvning mellan ytterlaminaten. Hade kärnans hållfasthet varit utan betydelse så hade Laholms största arbetsgivare (DIAB) inte funnits för då hade det inte funnits något behov av Divinycell . Sen för panelens styvhets skull behöver kärnan ha skjuvmodul, annars flexar det ändå. Vet inte så mycket om Polystyren, men den har nog inga mekaniska egenskaper som är bra, förutom isoleringsförmåga kanske.

Fast till t.ex en diffusor och andra lätt belastade strukturer funkar det säkert tillräckligt bra med polystyren, om det bara tål limmet man använder.


Men visst finns det behov av svartpeppar även om det finns vitpeppar...



Hursomhelst så funkar det bevisligen bra med frigolit ibland. Ibland blir det bra med divinycell och ibland duger inte det heller. Ibland duger inte aluminiumhoneycomb osv...

Vi använder t.o.m. kolfiberhoneycomb till vissa produkter, specialupplagd efter våra anvisningar, då inget annat duger. Men det kostar...

Allt beror på kravbilden.

Jag har absolut inget emot divinycell, skicka mig gärna några varuprov så ska jag bygga mig nåt skojigt.
En ny centralram i nån förstärkt plast, kanske??

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

en riktig hijack av tråden

jag letar efter en billig sandwich-lösning för skåpbyggnation till min racertransport.
fick pris på 600:-/kvm för en 40mm tjock med typ styrofoam(frigolit) inuti och ca 1mm glasfiber på båda sidorna.

behöver ungefär 100-120 kvm

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



Varför inte Wellpap Honeycomb som kärnmatrial, är billigt och fungerar hyfsat thumbs up

Caper

_________________
Jörgen Bock
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10631



dude skrev:
en riktig hijack av tråden

jag letar efter en billig sandwich-lösning för skåpbyggnation till min racertransport.
fick pris på 600:-/kvm för en 40mm tjock med typ styrofoam(frigolit) inuti och ca 1mm glasfiber på båda sidorna.

behöver ungefär 100-120 kvm


USCH, det var dyrt.

Antingen bygger du och plastar själv med någon lämplig kärna, eller kanske det finns andra färdiga paneler. De som bygger egna husbilar köper färdigt husvagnsväggsmaterial i stora sjok som de skär ut sina väggar ur. Den brukar ha aluminium som skinn. Vet tyvärr inte var man kan köpa sån eller vad det kostar.

om du själv gör sandwich, tänk på att frigolit inte tål polyester...
Har du bra tillgång till nåt annat material man skulle kunna använda? Markisolering? Aluminiumplåt?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



dude skrev:
en riktig hijack av tråden

jag letar efter en billig sandwich-lösning för skåpbyggnation till min racertransport.
fick pris på 600:-/kvm för en 40mm tjock med typ styrofoam(frigolit) inuti och ca 1mm glasfiber på båda sidorna.

behöver ungefär 100-120 kvm


Ett lokalt företag i mina trakter, känner inte till dom mer än att dom finns. Men det går ju alltid att fråga
http://www.sandab.nu

Edit, nu kom jag äntligen på vad det andra företaget heter; http://www.kenpo-sandwich.se/

_________________
Pär Hylander
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10631



Jörgen Bock skrev:
Varför inte Wellpap Honeycomb som kärnmatrial, är billigt och fungerar hyfsat thumbs up

Caper


I princip ja, men ändå nej!

Först och främst har wellpapp samma nackdel som honeycomb, det kan komma in vatten

Sen har den samma nackdel som honeycomb när det gäller att kladda plast hemma. Man fyller den lätt med plast. Den blir då onödigt tung och smått meningslös. Man kunde lika gärna ha haft solitt tjockt glasfiberlaminat.

Dessutom är wellpapp lite för biologiskt nedbrytbart. Bilen ruttnar...

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Pär skrev:
dude skrev:
en riktig hijack av tråden

jag letar efter en billig sandwich-lösning för skåpbyggnation till min racertransport.
fick pris på 600:-/kvm för en 40mm tjock med typ styrofoam(frigolit) inuti och ca 1mm glasfiber på båda sidorna.

behöver ungefär 100-120 kvm


Ett lokalt företag i mina trakter, känner inte till dom mer än att dom finns. Men det går ju alltid att fråga
http://www.sandab.nu

Edit, nu kom jag äntligen på vad det andra företaget heter; http://www.kenpo-sandwich.se/


det var från sandab jag fick en av offerterna som var runt dom här priserna thumbs down

ska kolla med det andra företaget om pris och modeller.
tack för hjälpen så länge thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1694



Finns det inga typer av skumplast som tål polyster och som är hyggligt billigt (samt vettigt som smörgås)?

om man skulle gjuta flip skulle det ju vara trevligt att kunna lägga remsor av skumplast/frigolit och gjuta ett par lager glas över som förstärkningar. Skulle även vilja gjuta en ny baklucka, då min inte är så snygg efter en vinge och att förra ägaren tappa en motor i bakluckan (!).

Sådan uppstyvningar väger ju nästan ingenting.

_________________
Markus Ålind
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Qaz skrev:
Finns det inga typer av skumplast som tål polyster och som är hyggligt billigt (samt vettigt som smörgås)?

om man skulle gjuta flip skulle det ju vara trevligt att kunna lägga remsor av skumplast/frigolit och gjuta ett par lager glas över som förstärkningar. Skulle även vilja gjuta en ny baklucka, då min inte är så snygg efter en vinge och att förra ägaren tappa en motor i bakluckan (!).

Sådan uppstyvningar väger ju nästan ingenting.


du använder kegecell alt divinylcell istället för typ styrofoam.
bättre enklare och inte minst, korrekt

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



Qaz skrev:
Finns det inga typer av skumplast som tål polyster och som är hyggligt billigt (samt vettigt som smörgås)?

om man skulle gjuta flip skulle det ju vara trevligt att kunna lägga remsor av skumplast/frigolit och gjuta ett par lager glas över som förstärkningar. Skulle även vilja gjuta en ny baklucka, då min inte är så snygg efter en vinge och att förra ägaren tappa en motor i bakluckan (!).

Sådan uppstyvningar väger ju nästan ingenting.



Bonocell funkar som sandwich material tillsamans med polyester och det är nog det billigaste av sandwich materialen, men tyvär är det lite sprött och kan släppa från laminatet. Finns att köpa här http://www.byggplast-batprylar.se/

Annars finns det divenycell men det är tyvärr ca 3 ggr så dyrt, men det ska tydligen vara bättre. Men ska man bara ha några småbitar så kanske det går att få spillbitar från någon som håller på med gjutning mot lite fikabröd.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Racetech
Sandwich material och utformning
<<   1, 2, 3   >>
14 besök senaste veckan (21606 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande