Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Viktfördelning på bana. Vad är optimalt?
4463 besök totalt
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904


Trådstartare
Vet att detta sannorlikt beror på en mängd parametrar Vi hade en diskussion på IRC om detta.

Jag tror att 50/50 borde vara bäst i teorin om man har samma dimension på däcken fram som bak. Andra säger att 45/55 är optimalt för bana.
Porsche 911 är ju ganska baktunga och dom flesta framhjulsdrivna bilar är ju ganska framtunga.

M3 e30 har vad jag kunde se på en hemsida 52/48 och den anses ju vara välbalancerad. thumbs up

Kommer framöver att köpa en framhjulsdriven bil att bygga på så det kan ju vara kul att veta vad som är bäst i teorin iaf.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Andreas Millbro skrev:


M3 e30 har vad jag kunde se på en hemsida 52/48 och den anses ju vara välbalancerad. thumbs up



är det inte 50/50 på pappret. Min kompis vägde sig och de visade 50/50 i bägge lederna iofs med lite bensin i.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904


Trådstartare
Karlsson skrev:

är det inte 50/50 på pappret. Min kompis vägde sig och de visade 50/50 i bägge lederna iofs med lite bensin i.


Här hittade jag siffrorna. http://www.artglenn.com/bmwm3/specs.html Huvudsaken är ju att det är bra nära 50/50 iaf sen varierar siffrorna säkert lite.
Huvudfrågan är ju som sagt vad som är bäst i teorin? Grejen är ju den att när man rensar ur indredningen och allt annat onödigt på en bil så lättar man ju främst bilen bak. Så frågan är ju om man tjänar på att spara lite tunga saker bak för att få bättre viktfördelning eller om man ska sikta på att ha så lätt bil som möjligt?

Tynga ner bilen kan man ju alltid göra i efterhand...

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Jag vet vad som är bäst.... 100% i asfalten

När det är 100% i floden blir man blöt har provat

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Frågan är ju intressant. Den "klassiska" teorin säger ju just 50/50 och det låter ju bestickande. Men racerbilar är typiskt rätt baktunga, jag har för mej att en F1 bil har ungefär 35/65. Okej, det är inte samma däcksdimension runt om, men i alla fall. Greppet är ju inte direkt proportionellt mot däcksbredden.

Min praktiska erfarenhet säger att lite extra vikt bak, typ mittmotorbil, är att föredra på en bakhuksdriven bil. Och tvärtom på en framhjulsdriven. Inte för att jag kört någon framhjulsdriven som haft annat än mycket vikt fram! Finns det några framhjulsdrivna med 50/50.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



då man går in i kurvan. M.a.o. skall bilen vara något baktung när den står still. Jag har hört siffran 40/60 men det optimala varierar med hjulbas, tyngdpunktshöjd, friktionskoefficent...

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Fredrik - SLC skrev:
Jag vet vad som är bäst.... 100% i asfalten

När det är 100% i floden blir man blöt har provat


Sant!...har provat 50% i gräset vilket resulterade i 100% i gruset

_________________
Karl Brag
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904


Trådstartare
Det vore intressant att veta vad en Stcc bil har för viktfördelning? Men det är nog något som inte lämnas ut hur som helst. Klart är nog att dom är betydligt mera baktunga än orginalbilen.
Vet att dom framhjulsdrivna har bla annat tillbakaflyttad motor och förare. thumbs up

Frågan är ju sen hur man ska åstakomma det på sin egna lilla framhjulsdrivna hobby racer bil.
Flytta tillbaks batteriet, plasthuv, plastskärmar fram, tillbakaflyttad körposition. Kasta ut allt onödigt ur motor utrymmet.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Att flytta vikten bakåt tillämpas väl både på fram och bakhjulsdrivna STCC-bilar, eller? I fallet med de bakhjulsdrivna kan det dock bero på att lättningen ger störst viktminskning i bak.

Tidigare hade jag en del problem över krönen på kullen men efter att batteriet flyttades till reservhjulsbaljan blev det betydligt bättre. Placeringen på de 15 kilona gjorde stor skillnad. thumbs up

Jag skall försöka kolla vad en STCC-Vectra har för viktfördelning.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Ola Leufvenmark
Lindholmen
Här sen Jan 2003
Inlägg: 160



Rallybilen, en 244, har efter lättning nog 75/25 i viktfördelning mellan fram- och bakändan . Nejdå, det känns bara så när den ska brottas runt en hårnål. Blir lite bättre med reservhjul och halva verktygsförrådet med i bagageutrymmet!

Vet att de som kör bana i Volvo original ofta har med reservhjul som de lägger på "passagerarsidan" i bagaget för att få mer vikt i baken samt bättre balans mellan vänster och höger sida.
/ola

_________________
Ola Leufvenmark
----------------
Renault Megane RS225 - 2008
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



JMT skrev:
Rallybilen, en 244, har efter lättning nog 75/25 i viktfördelning mellan fram- och bakändan . Nejdå, det känns bara så när den ska brottas runt en hårnål. Blir lite bättre med reservhjul och halva verktygsförrådet med i bagageutrymmet!

Vet att de som kör bana i Volvo original ofta har med reservhjul som de lägger på "passagerarsidan" i bagaget för att få mer vikt i baken samt bättre balans mellan vänster och höger sida.
/ola


Killarna i voc/bana har även reserhjulet i hö bak för att minska problemet med spinnande innerhjul i hö kurvor då dom inte får åka med diff

/Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



JMT skrev:
Vet att de som kör bana i Volvo original ofta har med reservhjul som de lägger på "passagerarsidan" i bagaget för att få mer vikt i baken samt bättre balans mellan vänster och höger sida.
/ola


Liknande trick användes i de Scirocco cuper som kördes för många år sedan. De fick oftast (enligt reglemente) inte göra mycket mer än i med bur och ut med baksäte. Stötdämparfästen bland annat fick förstärkas, säkerhetssak.

Men bilarna blev för lätta i baken, så folk tog ofta en halvmeter räls och gjorde nytt reservhjulsfäste av! Även detta en säkerhetssak. Den m6 bult med vingmutter som normalt höll reservhjulet kunde inte ses som bra om en krasch uppstod. Vips fick de ner 30kg och bättre balans. Bara för att hålla fast hjulet bättre hade kanske inte en halvmeter räls behövts men...
Syradoppning en stund av karossen gjorde att totala vikten inte blev någon större skillnad på.

_________________
Roland Johansson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



TWR S40 hade 52/48 i BTCC då de hade stående start. (Den var så pass utslagsgivande och viktig, samt att de extra 2% gjorde en relativt stor skillnad.) Hade man haft rullande hade man valt 50/50. Allt enligt TWR själva.
Även övriga bilbyggare resonerar(de) liknande.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Sparade trådar/FAQ
Viktfördelning på bana. Vad är optimalt?
4463 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande