Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
försäkringar
1, 2   >>
12070 besök totalt
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 561


Trådstartare
Kopierat under "Varvtider":
Citat:
Det här tål att tänkas på i ett ännu större perspektiv!
om det är så att folk aktivt börjar ta tid på sina varv kan det bli så att försäkringsbolagen ändrar sin hitillsvarande bedömning och börjar anse att ALL körning på bana mer eller mindre ändå alltid är tidtagen, oavsett om arrangören/motorklubben kallar det för förarträning eller liknande, och helt enkelt nekar ersättning oavsett vad som har hänt på grundval endast av att det hänt på bana!

En av mina kompisar är en s.k. underwriter på ett stort försäkringsbolag (I wonder IF you can guess wich one?). Hans jobb är att fastställa försäkringens omfattning och därmed bedöma risken för densamma som givetvis i slutändan resulterar i en premie. Han är motorintresserad och surfar gärna på siter som den här....

Jag betalar redan hutlöst mycket pengar för min försäkring. Skulle det ske en villkorsändring pga av tidtagande skulle jag behöva teckna en extraförsäkring (om det ens går). De slantarna lägger jag hellre på däck!

Det är av den här anledningen väldigt viktigt att man är nogrann när man sätter ut sina varvtider. Man måste med andra ord skriva som det var, dvs att en kompis, utan att man visste om det, tog ens varvtider.

Mvh / Micke
[/quote]

Pratade med Länsförsäkringar om detta, de säger ju att försäkringen gäller om det inte är tävling, men om det händer något på en bana så jämför de det med som om du hade kört alldeles för fort på en vanlig väg och krockat av den anledningen. Enligt han jag pratade med så hade de som mål att ändra villkoren så att försäkringen inte skulle gälla på en motorbana.
Jag tror det kan bli svårt för dem att definiera vad som är motorbana, gäller det då även flygfält eller liknande.

Såg för ett tag sedan ett inslag på nyheterna där försäkringsbolagen "klagade" på att det blir dyrt med alla skador i idrotten. De kanske skulle kunna ändra skadeförsäkringarna så att de inte gäller på en idrottsplats.

Samma sak tänkte jag på när jag var ute och körde i ett j**la snöoväder och räknade bilarna i diket, kanske ska försäkringen inte gälla när det är halt på vägen.

Det jag vill komma till är nog att det är inte lätt att avgränsa sig när man säljer försäkringar.

Trafikförsäkringen gäller och kommer alltid att gälla även på en motorbana enligt han som jag pratade med.

Vad har ni för erfarenheter? Frågan om vad som gäller kommer nämligen upp varje år.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Det säkraste man kan göra är nog att "denuntiera" (underrätta/meddela) sitt försäkringsbolag om att man kör på bana och be dem bekräfta att de ersätter skador som uppstått vid bankörning. En bra beskrivning av villkoren kan man också be om....förutom den egna bilen, ersätts räcke?

Ingmar skrev:
Såg för ett tag sedan ett inslag på nyheterna där försäkringsbolagen "klagade" på att det blir dyrt med alla skador i idrotten. De kanske skulle kunna ändra skadeförsäkringarna så att de inte gäller på en idrottsplats.

Samma sak tänkte jag på när jag var ute och körde i ett j**la snöoväder och räknade bilarna i diket, kanske ska försäkringen inte gälla när det är halt på vägen.


Ja, för nu verkar de vilja friskriva sig från ALLT?

Ingmar skrev:
Det jag vill komma till är nog att det är inte lätt att avgränsa sig när man säljer försäkringar.


Kanske inte i försäljningen men när väl det sedan skall ersättas i det enskilda fallet är det nog det? Bolagen ersätter helt enkelt inte. För att få rätt krävs tingsrätt, om man nu ens får rätt där?

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

GTI klubben har god erfarenhet när det några få ggr hänt någonting. Men jag ser också helt klart att GTI klubben är den mest seriösa av alla de klubbarna jag varit på banträffar hos. Alltid nogrann besikting av bilarna, mycket kompetenta förarinstruktörer osv osv.

För några år sen dök det upp ett rådjur på rakan väldigt plötsligt vilket tyvärr resulterade i en smäll. Men det löste sig. Några år senare backade en bil av banan in i sandvallen efter fem retursladdar efter bron. Det löste sig också. Men det är ju DEFINITIVT inget som man kan förutsätta rakt av. Det lär också vara väldigt olika med olika bolag så vitt jag vet.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Erättning för skador om man kört på Nürburgring?

Det är en vanlig "toll road" (inget ovanligt med betalmotorvägar osv) som dock råkar vara enkelriktad...

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Magnus Thomé skrev:
som dock råkar vara enkelriktad...


...och som dessutom har en enda hastighetsbestämmelse: Minimunfart 60 km/h!

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Fast nog har jag sett maxfartsskyltar osså? lr?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Magnus Thomé skrev:
Erättning för skador om man kört på Nürburgring?

Det är en vanlig "toll road" (inget ovanligt med betalmotorvägar osv) som dock råkar vara enkelriktad...

Trygg Hansa har tydligen börjat bråka med motorcyklister som råkat ut för skador på Ringen. thumbs down
Försäkringsbolagen verkar inte tänka längre än näsan räcker!!!
De inser inte att det vi håller på med på banorna är att utveckla oss själva till att bli säkrare förare. De incidenter som ev händer vid banträffarna, är oftast mycket minimala materialskador. Ställ det mot en olycka i trafiken där det är mycket större risk för att det blir både större materialskador, personskador, än när ett begränsat antal bilar kör på en bana åt samma håll i ungefär samma hastighet med säkrare avåkningszoner än i trafiken. I Tyskland verkar man ha fattat det här och ger försäkringstagare rabatterade försäkringar, när de t ex genomfört en förarkurs på ringen! thumbs up thumbs up
om någon tog upp den här frågan, om försäkringar, med försäkringsbolagen med rätt argumentation, så tror jag även bolagen borde inse fördelarna med banträffar!!!
Som det är nu, så är det väl någon byråkrat, som sitter på sin stol och bara försöker skära i kostnader och fattar inte att om dom betalar ut 5000:- för en skada som inträffat på en banträff så kanske dom slipper betala ut mångfallt högre belopp för en skada ute i trafiken.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Peeter skrev:
Försäkringsbolagen verkar inte tänka längre än näsan räcker!!!
De inser inte att det vi håller på med på banorna är att utveckla oss själva till att bli säkrare förare.


I could not agree more. thumbs up

Peeter skrev:
Som det är nu, så är det väl någon byråkrat, som sitter på sin stol och bara försöker skära i kostnader och fattar inte att om dom betalar ut 5000:- för en skada som inträffat på en banträff så kanske dom slipper betala ut mångfallt högre belopp för en skada ute i trafiken.


Ja, tyvärr. Det är väl som med nollvisionen där farten är roten till allt ont? Snacka om att käka magnecyl när man har hjärntumör?

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Personligen tycker jag att det borde vara obligatoriskt för ALLA att köra slalom och banträff varje år. Jag skojar inte! Hur många på motorvägen har god vana att plötsligt bromsa FULLT i dryg motorvägsfart? Hur många har känt på hur bilen beter sig på torr eller blöt asfalt om du måste göra en mycket tight undanmanöver i 90 kmh? Praktisk erfarenhet du får av bankörning och slalom i ett nötskal skulle jag vilja säga!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Vilket är billigast, sladda runt och plocka några konor eller sladda runt och en eller flera människor blir invalidiserade eller sjukskrivna en tid för inte tala om reparationen av bilen...


I slalom lär man sig VÄLDIGT bra dessutom var man har bilens hörnor och hur stor den är...

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Egentligen frälser vi väl alla varandra i de här frågorna eftersom vi alla redan är djupt troende?

Men ditt förslag Magnus, har jag malt min omgivning med i många år. Alla förare borde likt alla bilar kontrollbesiktas en gång om året! Man skulle helt enkelt få ta sin gamla Volvo 740 till Mantorp och klarar man inte varvet på X antal minuter får man inte behålla körkortet. (En konbana och orienteringskurs om var man har bilen samt ett antal bromsövningar borde också finnas med!)

Bilkörning är en väldigt speciell grej i Sverige. (kanske resten av världens också?)
# Den sociala normen är att alla kan det lika bra?!?!?
# All utbildning (jag övningskör med syrran just nu) handlar fortfarande om strålade solsken och klarblå himmel. Väldigt lite av utbildningen inriktas på vad föraren skall göra på om det går åt pipan i något avseende.... Det får hon dock hjälp med!
Man borde istället göra som vid utbildning av fallskärmshoppning eller dykning där 98% av tiden är inriktad på vad man skall göra om det skiter sig - inte på att allt alltid fungerar??
#Normen är också att det är halkan, farten, sommardäcken eller någon annan utomstående falktor som orsakat olyckan - i sverige tycks inte föraren kunna bli ansvarig?
# På ett lustigt sätt ställs det i kombination med att man egentligen har orimliga krav på sig som förare. Det är norm och socialt accepterat att sitta med farthållare i en modern tyst bil med ACC. Det borde det inte vara! För hur kan man inbilla sig att en person som är så frånkopplad från bilkörningen enl. Ovan exempel skall kunna gå från den ena ytterligheten (närmast dåsigt pacificerad) till den andra och kunna agera blixtsnabbt?

Mvh / Micke

Man utvecklas inte som skidåkare om man bara åker grön pist.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Halleluja! thumbs up

















_________________
Magnus Thomé
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1496

Namndispens
Namndispens

Det vet väl alla, att bara man håller hastighetsgränserna och är nykter så sker det inga olyckor.

_________________
Johan B
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Fast kör man onykter så kan man ju nästan garantera en olycka iof...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Jag har lagt till en liten grej i FAQ'n:

https://rejsa.nu/?info/info_faq.asp#forsakrning

Kommentera gärna om det fattas nåt eller ser fel ut nånstans!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



BTG skrev:

Men ditt förslag Magnus, har jag malt min omgivning med i många år. Alla förare borde likt alla bilar kontrollbesiktas en gång om året!


Man borde istället göra som vid utbildning av fallskärmshoppning eller dykning där 98% av tiden är inriktad på vad man skall göra om det skiter sig - inte på att allt alltid fungerar??


Man utvecklas inte som skidåkare om man bara åker grön pist.

Håller med helt och fullt, förstår inte alla som skriker åt en när man sladdar runt i den första snön för att få lite känsla för bilen i halkan.

Har det inte varit på tal om att man måste göra om uppkörningen + halkbana när man skall förnya sitt körkort (dvs vart 10 år)?

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Leo Amorfa
VETLANDA
Här sen Nov 2002
Inlägg: 14



Magnus Thomé skrev:
Jag har lagt till en liten grej i FAQ'n:

https://rejsa.nu/?info/info_faq.asp#forsakrning

Kommentera gärna om det fattas nåt eller ser fel ut nånstans!



Hej!

Jag vill lägga till mina upplevelser om utnyttjande av försäkring. Jag har varit med om en incident med två bilar som kört ihop. Vi hade bägge Länsförsäkringar som bolag. Alla handlingar skickades in precis som man skall göra vid en sådan här händelse. Besked kom från LF att försäkringen gäller men att de skulle kolla det noga en gång till. Så skedde och svaret kom då tillbaka att försäkringen GÄLLER INTE !!!! Vad LF anger som som orsak till detta är enligt Trafikskadelagen paragraf 1§ punkt 2.

Här är ett utdrag:

============================
Trafikskadelag (1975:1410)
Ändring införd: t.o.m. SFS 1999:266

Inledande bestämmelser

1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning
från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon
(trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på

1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,

2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning,
uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,

3. motorredskap med en tjänstevikt av högst 2 000 kg som är inrättat huvud-
sakligen som arbetsredskap och som varken är eller bör vara registrerat i
bilregistret.

Har till motordrivet fordon som omfattas av lagen kopplats fordon av annat
slag, tillämpas lagens bestämmelser om skada i följd av trafik med
motordrivet fordon på fordonskombinationen i dess helhet. Lag 1989:701
(1990:1198).
============================

Så enligt den här lagen gäller inte försäkringen. LF har i sina avtal endast med om det gäller för tävling eller träning inför tävling i sina paragrafer men kan använda den generella trafikskadelagen när dom vill.

Ni kan läsa hela lagen här: http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19751410.HTM


Jag hoppas att det inte skall hända sånt här för någon, det är inte roligt och framförallt, det blir DYRT. Har man kört av banan själv står man för kostnaden för sin bil. Har man däremot brakat in i en annan bil bör man i ärlighetens namn stå för alla kostnader och då blir det som sagt VÄLDIGT DYRT!!


Detta är min erfarenhet av att använda försäkringsbolag i samband med olycka på bankörning. Allt detta gör ju att man drar sig för att köra igen iochmed att en olycka händer så lätt. Det behöver inte vara en själv som orsakar olyckor utan någon annan, så man är aldrig säker.

Jag vill gärna höra mer om era erfarenheter om liknande fall.


Hälsningar
Tommy (med plåtskadad bil)

_________________
____________________________________
/Tommy Johansson
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



När jag skulle försäkra corsan i våras så ringde jag runt till samtliga försäkringbolag och förklarade jag hur jag tänkt att använda bilen, dvs för bankörning i klubbsammanhang (ingen tävling) och det enda bolaget som godkände detta var folksam.

Vissa bolag var osäkra och vissa sa blankt nej.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Tack för info!!!! Det är lurigt det här...

I norge är banorna INTE betraktade som speciella inhägnade områden på klubbträffar utan faller inom ramen för vanlig landsväg. Men eftersom ej hastighetsskyltad landsväg utanför tätbebyggt område har max hastighet 80kmh så är det det som gäller... bara så man vet.... Det var så iaf för två år sedan.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Frågan är om du inte kunde bestridigt "inhägnat tävlingsområde" i det här fallet? Inhängnat betyder väl att inte vem som helst kan åka in o ut snarare än att det finns ett 100% tätslutande stängsel av viss höjd osv runt hela stället? och på en klubbträff är det ju så att säga öppet hus... Ja inte vet jag...

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
Frågan är om du inte kunde bestridigt "inhägnat tävlingsområde" i det här fallet? Inhängnat betyder väl att inte vem som helst kan åka in o ut snarare än att det finns ett 100% tätslutande stängsel av viss höjd osv runt hela stället? och på en klubbträff är det ju så att säga öppet hus... Ja inte vet jag...


om det inte pågår tävling så är det ju inget tävlingsområde.
Citera
Sparade trådar/FAQ
försäkringar
1, 2   >>
12070 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande