Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lite funderingar kring luftutsläpp.
4555 besök totalt
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare

Tar det i en egen tråd istället istället för i ferrari tråden.

Lite funderingar kring luftutsläppen, räcker dom uppe på huven till för att få ur all luft ur motorummet om dom är lite mindre, som kommer in via fronten? Vill inte släppa ut någon luft underbilen. Skulle passa bra med sånna på min bil, har ett scoop i mitten redan för att ta in luft till motorn, som igentligen var gjord för att motorn ska få plats överhuvet taget. Så jag kan tyvärr inte släppa ut luften direkt bakom kylaren.

Luftutsläppen bakom framhjulen borde det inte gå att använda dom som vakuminjektorer som drar ut luften ur motorummet med hjälp av luften som kommer från hjulhusen? Bara lite funderingar som jag har, vad tror ni?

Eller var är den bästa utformingen på ett luftutsläpp som inte får bygga mer än 5 cm nedåt.?

Är tacksam för alla svar som kommer, vill gärna inte bygga om fronten ifall det blir fel, tar ju sån tid...

Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Nåt som vissa ur skylien maffian i .uk brukar göra är att höja upp bakkanten av motorhuven (delen mot vindrutan) så att det blir en liten spallt där. Funkar tydligen klockrent för att evakuera varm luft ur motor rummet. Frågan är vad det har för nackdelar??? Borde funka enligt samma princip som Evo 6ans motorhuv som har en uppbuktning innan luftutsläppen mitt på huven. Nån kunnig inom det där med aerodynamik osv kanske kan kolla lite på det o säga bu eller bä?

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Gustav Uhlander skrev:
Nåt som vissa ur skylien maffian i .uk brukar göra är att höja upp bakkanten av motorhuven (delen mot vindrutan) så att det blir en liten spallt där. Funkar tydligen klockrent för att evakuera varm luft ur motor rummet. Frågan är vad det har för nackdelar??? Borde funka enligt samma princip som Evo 6ans motorhuv som har en uppbuktning innan luftutsläppen mitt på huven. Nån kunnig inom det där med aerodynamik osv kanske kan kolla lite på det o säga bu eller bä?

I några tidigare trådar har det sagts bu mot upphöjd bakkant på motorhuven pga att det bildas ett övertryck i kanten mellan vindruta och motorhuv, varför många bilar sitt kupelufintag där.

finns någon skiss över tryckzoner i en av de gamla trådarna... sök!

Bromma
Här sen Feb 2003

Gustav Uhlander skrev:

Det ÄR en högtryckszon framför vindrutan. En öppen huv är ju öppen även på sidorna till viss del. Sedan så kan trycket i fonten vära än högre. Sånt där brukar man göra när man vill ha en enkel o snabb lösning av olika orsaker. Det vädrar ju ut i depån också. Jag kan inte säga vad förändringen av bilformen blir som uppstår av att luckan ligger högre än den efterföljande delen, men den motverkar övertycket en aning.

Normalt så ger ett bakvänt scoop med öppningen mot vindrutan bra övertrycks-kall-luftflöde till insugningsluften. Det finns några bilder på bakom-framhjulsutsläpp met tät undersida i en tråd från mässan som jag la ut. Själv har jag tagit ut luftenFRAMFÖR framhjulen och det fukar det med. Men jag har ju ingen motor där som behöver vädras. Man måste titta närmare på hur hela fronten ser ut på din bil för att uttala sig.
Göran Malmberg

Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Det där med trycket vid framrutan visste jag tyvärr, hadde inte det funnits så skulle det inte varit några problem alls.

Börjar fundera på att strunta i scoopet och bara gjöra en upphöjning vid motorn. Men problemet kvarstår väll endå ifall jag gör luftutsläppet efter kylaren att det kommer att sugas ned varmluft till insuget om jag gör ett intag längre bak. Eller kommer varm luften att gå över högtrycksdelen vid rutan?
Kollar man på subarus rally bil så tycker jag att det stämmer inte ells att först ha ett utsläpp och sen ha ett intag 5 dm bakom.

Framför hjulhusen är det omöjligt att släppa ut någon luft, har så kort front innan hjulen och så sitter kylaren mitt i mellan hjulen.

Lägger ut några bilder.

Sträcket visar vart kylaren slutar, pilen visar vart luftfiltret sitter.

2 ställen som jag funderar att sätta luftutsläpp på.

från sidan

motorrummet, är inkappslat mellan ic och kylaren nu, men jag hadde inget kort på det.

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Undersidan är öppen, så vad som händer med att du inte vill ha in luften under bilen är svårt att säga.
Du har också vissa svängar luften behöver göra för att komma ut bakom framhjulen. Luften som ska kyla
motor och resten av avgasröret kommer ounvikligen in under bilen. Det ser ut som du tar in insugsluften vid brandväggen. Då är det väl ide att boxa in filtret och göra ett intag i den högtrycksarean? Så du inte får varm motorluft. Det blir ju bra med någon snygg sak i bakkant på huven.
Du behöver någon luft skrudning för dina ladd och kylluftskylare. Annars smiter luften ut genom hjulhusen efter ladden. Sedan kommer vattenkylsluften ut så nära motorn att den måste in över motorn och under bilen. Vi vill inte ha upp den över vindrutan eftersom kalluftsintaget sitter där. Så högt upp på sidorna närma dörren kan vara något. Mycket hänger på hur du ska göra med fronten som är rundad i underkant och därmed matar in luft under bilen.

Lite trasslig beskrivning det här.
Göran Malmberg

Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Tack för svaren.

Skulle kanske ha förklarat lite mer om bilen.

Undersidan kommer att vara igensatt med glasfiber eller aluminium. Så där kommer det att vara tätt nedåt. Eller ska jag ha lite öppet kring avgasaröret så det strömmar lite luft förbi det och kyler?

Jo jag tar in insugnings luften vid brandväggen, det var tänkt förut att jag skulle göra en kanal från scoopet in till luftfiltret. Men nu får det bli lite andorlunda där, så nu får det bli som en hel låda där som går upp mot huven där det är ett intag. Vad är bästa intaget för det stället, bakvänt scoop eller naca duckt?

Jag har redan gjort en kanal mellan ic och kylaren så det är inga problem med det längre, hadde bara ingen bild på det.

Det jag hadde tänkt göra med fronten är att bygga en läpp i fram och med en splitter under som går i hop med resten av golvet på bilen.

Är det ungefär här som du menade att jag ska sätta utsläppen?

Lägger med en bild, på den påbörjade fronten, ska dit hål för bromsarna m.m.
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

ok lungt ska vara tyst om ideer och om tankar hädanefter. Kanske finns andra forum där man kan fundera lite högt o spåna utan att bli nergjord i skorna på 5 röda . Inte direkt så att jag påstod att det var en universell sanning. Men men man lär sig varje dag...

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Gustav Uhlander skrev:
ok lungt ska vara tyst om ideer och om tankar hädanefter. Kanske finns andra forum där man kan fundera lite högt o spåna utan att bli nergjord i skorna på 5 röda . Inte direkt så att jag påstod att det var en universell sanning. Men men man lär sig varje dag...

Nä du behöver inte se det så, det är alltid bra att komma med ideer ibland kan det vara så att den idee som verkar mest konstig är den bästa och i bland är det inte så...
Kan nog fungera bra på en vanlig bil som behöver få ur lite värme ur motorummet. Men nu om man ska bygga om fronten helt och har möjlighet att sätta utsläppen på det bästa stället så är ju det att föredra.

Så det är bara att fortsätta att skriva här, det är ju därför som diskutionsforum är till att diskutera för och nackdelar med saker, så i bland får man räkna med att man blir rättat det händer oss alla.
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004

Här kommer ett knäppt förslag:

om bilen är "körbar" så kan du antingen pensla på utspädd vattenfärg eller fukta karossen och sprida ut tex mjöl. Gör sedan en snabb repa ( en 0 - 100 repa bör räcka), då kan du sedan på spåren/resterna se var du har separation och lågtryckszoner och där bör du placera luftuttagen. Dock bör karossen vid detta tillfället vara så komplett som möjligt då tex avsaknaden av ruta kommer förändra tryckfördelningen över hela fronten.

Precis som jag sade, ett knäppt förslag.

Edit: Exempel på detta kan du se på smutsiga bilar som gått på motorväg eller liknande. På några ställen är smutsen bortblåst, men är fullt synlig på andra -> där finns en "lågtryckszon".

Mvh
Mikael

Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Den är tyvärr inte körbar än och det går nog inte att köra den nu på vintern häller, men det var en bra idee du kom med, får prova det någon gång jag ska bygga någon annan bil eller en ny front.
Tackar!
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Gustav Uhlander skrev:

Nej, inte är du nergjord i skorna. För min egen del så skriver jag bara med utgångsåunkt från hur jag vet, tror eller har hört att det ligger till. När jag läste det du skrev så kom jag att tänka på några banrace Panteror i USA som på 80:talet praktiserade att åka med 50 mm öpen huv i bakkant. Jag har själv uppmätt ett övertryck på 100mm vatten i lådan under vindrutetorkarna. Inga jättesiffror så fronttrycket är högre varför det i de flesta fall förmodligen funkar. Har vi sedan en övertrycks region under motorn pga
ingen splitter samt icke slät yta så lär luften åka ut mot rutan.
Nu har vi ju att göra med en bil där vi väljer kanske en slät undersida och samtidigt vill ta in kalluft vid vinrutan. då hamnar vi i ett annat läge.
Har jag framställt min utsago på ett förödmjukaqnde sätt så ber jag hundra gånger om ursäkt.

Vidare. Jag känner mig osäker på hur luften uppför sig så högt upp på skärmen som jag beskriver. Antagligen är det inget problem. Anledningen är att komma bort från dels kalluftsintaget samt att flytta luften från att gå över bilen till sidorna. Att placeringen är hög motiverar jag med att det är höga plåtsidor på själva "ramen" som skymmer en lägre placering. Dom sitter långt bak därför att få med så mycket motorluft som möjligt. Hög placering ger dessutom bra vädring när bilen står still.
Göran Malmberg

Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Tackar! Nu har jag iaf en liten aning om hur det ska bli, resten får jag utvärdera när jag har provkört.
Då är det bara och börja kapa, så fort jag kommer hem till sundsvall över jul.
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004

Ajden skrev:
...Är det ungefär här som du menade att jag ska sätta utsläppen?

Ser hyffsat bra ut.
Ur "trycksynpunkt" kanske dom kommer lite långt bak, men det tror jag du kompencerar med att du får med mer av den varma luften i motorutrymmet. Sen kan det hända att virvlarna som skapas runt rutramen kan ha en positiv sugande effekt (man vet aldrig ).

Jag skulle säga att du provar med ungefär den placeringen och sedan ser till att avskärma hjulhusen från motorutrymmet och luftuttagen ordentligt, så kommer det nog ge en hyffsad effekt. thumbs up

Edit: Skrev helt oförståeligt

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Göran Malmberg skrev:
Gustav Uhlander skrev:

Nej, inte är du nergjord i skorna. För min egen del så skriver jag bara med utgångsåunkt från hur jag vet, tror eller har hört att det ligger till. När jag läste det du skrev så kom jag att tänka på några banrace Panteror i USA som på 80:talet praktiserade att åka med 50 mm öpen huv i bakkant. Jag har själv uppmätt ett övertryck på 100mm vatten i lådan under vindrutetorkarna. Inga jättesiffror så fronttrycket är högre varför det i de flesta fall förmodligen funkar. Har vi sedan en övertrycks region under motorn pga
ingen splitter samt icke slät yta så lär luften åka ut mot rutan.
Nu har vi ju att göra med en bil där vi väljer kanske en slät undersida och samtidigt vill ta in kalluft vid vinrutan. då hamnar vi i ett annat läge.
Har jag framställt min utsago på ett förödmjukaqnde sätt så ber jag hundra gånger om ursäkt.

Vidare. Jag känner mig osäker på hur luften uppför sig så högt upp på skärmen som jag beskriver. Antagligen är det inget problem. Anledningen är att komma bort från dels kalluftsintaget samt att flytta luften från att gå över bilen till sidorna. Att placeringen är hög motiverar jag med att det är höga plåtsidor på själva "ramen" som skymmer en lägre placering. Dom sitter långt bak därför att få med så mycket motorluft som möjligt. Hög placering ger dessutom bra vädring när bilen står still.
Göran Malmberg

ok verkar som jag överreagerade ingen skada skedd

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Gustav Uhlander skrev:

ok verkar som jag överreagerade ingen skada skedd

Skönt, finns inget värre än när missar skapar kamratsproblem.
Göran Malmberg

Partille
Här sen Feb 2003

Kul att ni pratar om luftutsläpp!
Annars brukar det mest vara tal om att ta in mer kylluft
Jag har en bild här: http://www.utzon.se/aero.htm som kanske kan vara intressant även för folk som inte har Porsche 9x4...

Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Utzon skrev:
Kul att ni pratar om luftutsläpp!
Annars brukar det mest vara tal om att ta in mer kylluft
Jag har en bild här: http://www.utzon.se/aero.htm som kanske kan vara intressant även för folk som inte har Porsche 9x4...

Den där bilden kan man nog ha nytta av. Men sen kan man fundera lite på varför vissa mittmotor bilar tex mcleren f1 har luftintaget uppe på taket där det är som lägst tryck, men dom har säkert tänkt på det på något sätt.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Fel, blev dubbelt. Se nästa inlägg.
Göran Malmberg

Bromma
Här sen Feb 2003

Göran Malmberg skrev:
Ajden skrev:
Men sen kan man fundera lite på varför vissa mittmotor bilar tex mcleren f1 har luftintaget uppe på taket där det är som lägst tryck, men dom har säkert tänkt på det på något sätt.

När lufthastigheten ökar så minskar trycket. Sätter man ett scoop på taket så fångar man den högre lufthastigheten men gör man ett hål i den plana takytan så sugs luften ur kupen.
Man brukar även låta scoopet följa med lite med överhäng ned framför rutan. Som nummer två så kommer att det är lokaliseringsmässigt rätt så bra ställe att få luften till över insuget på en mittmotorbil.

Det här scoopet sitter långt bak på taket, är inte särskillt stort men gav ändå ett lätt övertryck i luftburken ända till fullgas med 302 motorn.
Göran Malmberg

4555 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande