Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Vilken kurva skulle du vilja bygga om??
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (12559 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har du någon kurva du inte gillar på någon racingbana? Eller någon som kunde bli mer intressant/spännande/läbbigare/lättare....

Jag tar själv på mig tänkarhatten o återkommer


_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Senaste versionen av Mantorp chikanen ... Idiotkurva som är omöjlig för normala bilar att köra om in i inbromsning och bara ser till att det kommer ut en jäkla massa grus på banan.... enda fördelen med den är att bilarna inte åker i räcket på utsidan längre.... Fast det var ju lite spännande när man körde själv....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fast man kan åka in i räcket på insidan istället numera om man gasar lite entusiastiskt (med bakhjulsdrift då...)



(Jag har aldrig åkt gamla varianten.... började med banåka först -98 )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ingången till Südkehre på Ringen (vänstern)....



Javisstja, den har dom byggt bort

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus Thomé skrev:
Fast man kan åka in i räcket på insidan istället numera om man gasar lite entusiastiskt (med bakhjulsdrift då...)



(Jag har aldrig åkt gamla varianten.... började med banåka först -98 )


Känslan av gamla chikanen var lite som känslan på korta mantorp när man vänder runt i hårnålen innan startåmål.... dvs en skön driftning som närmar sig räcket mer och mer, och ibland tar det i lite lätt (eller mycket om man kör Camaro Cup och heter Laila och Hasse ) ........ speciellt som det är förarsidan på båda ställena...... Och när vi körde Truck-Em där så hade man räcket som en snövallsvariant....... .... lite sladd och räcket för att räta upp trucken

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



En kurva jag _aldrig_ skulle vilja ändra nå`nting alls på : under bron på Kinnekulle!! thumbs up thumbs up

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476



Fredrik - SLC skrev:
Senaste versionen av Mantorp chikanen...


De två gånger av tio man lyckas få till det i chikanen (utan att egentligen veta hur det gick till) känns det som en kanonkurva men annars håller jag med dig...

En annan i min smak mindre lyckad kurva är hårnålen på Knutstorp. Oavsett hur man gör och vilket spår man tar tycker man att det går för långsamt.

_________________
/Markus Lefors
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kurvan ut på flygrakan ("södra kurvan") på Anderstorp då? Den är lite charmlös jmfrt med alla de andra kuliga 180-gradarna på den banan....

(jag gillar faktiskt chikanen på Mantorp )

och sen de första 20 - 30 metrarna på Kvarnkurvan på Kinnekulle... lite väl pilligt att få flyt i IMo


Fast rent allmänt så måste jag nog säga att alla kurvor är kul var och en på sitt sätt liksom.

_________________
Magnus Thomé
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Depåkurvan på Anderstorp -

Södra kurvan ut på flygrakan är helt underbar, kan inte hålla med dig där Magnus. På gasan och se försöker man drifta lagom långt ut (inte över kanten mao)

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Johan f.k.a M3E30 skrev:

Södra kurvan ut på flygrakan är helt underbar, kan inte hålla med dig där Magnus. På gasan och se försöker man drifta lagom långt ut (inte över kanten mao)


Håller med fullständigt!!!
Den verkar passa M3E30...

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Johan f.k.a M3E30 skrev:
Depåkurvan på Anderstorp -

Södra kurvan ut på flygrakan är helt underbar, kan inte hålla med dig där Magnus. På gasan och se försöker man drifta lagom långt ut (inte över kanten mao)


Sista biten är kul, det håller jag med om, där det gäller att man satsat lagom massa mycket... det finns något ojämnt eller en dräneringsmoj eller nåt där nånstans osså om jag inte minns helt fel? Men de första 3/4 av kurvan är ganska charmlös IMo.... väntans tider lite så...

_________________
Magnus Thomé
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Torparsvängen på Sviestad, eller varför inte åka åt andra hållet, då skulle den säkert vara kul.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Sviestadskurvan, bort med den bara!
Helt omöjligt att få till ett vettigt spår med en stark grävling.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Magnus Thomé skrev:
Fast rent allmänt så måste jag nog säga att alla kurvor är kul var och en på sitt sätt liksom.


Håller helt och hållet med här!!
Inte lätt att vara kritisk.

Jag har inget emot södra kurvan på A.torp, den är ju tillochmed doserad thumbs up

Det skulle isåfall vara hårnålen på Knutstorp. Efter att ha avverkat uppskattningsvis 70 - 80 varv på Knutan har jag fortfarande inte blivit riktigt klok på hur man ska köra där

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Den enda kurvan i sverige som döpts till "idioten".... det säger ju en del

_________________
Magnus Thomé
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Frazze skrev:
Det skulle isåfall vara hårnålen på Knutstorp. Efter att ha avverkat uppskattningsvis 70 - 80 varv på Knutan har jag fortfarande inte blivit riktigt klok på hur man ska köra där


Lennart Bengtsson har kört tester med laptimer och slutsatsen han drog var att det spelade igentligen ingen roll hur du körde, bara du kom rätt i den efterföljande vänstern u

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Den enda kurvan jag verkligen ogillar (på de få banor jag kört på - hittills) är Ejes på Åsen...iofs hade jag ett par goa' skratt förra hösten med Kolsva MS.
En något vässad Audi Avant (gick riktigt bra rakt fram) kämpade som ett djur genom den varje gång jag låg bakom och väntade på att han skulle inse att det bara var att gå åt sidan.

Men den är riktigt dryg - jag har börjat bromsa på mig där åsså...

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



SecretAgentMan skrev:
Den enda kurvan jag verkligen ogillar (på de få banor jag kört på - hittills) är Ejes på Åsen...iofs hade jag ett par goa' skratt förra hösten med Kolsva MS.
En något vässad Audi Avant (gick riktigt bra rakt fram) kämpade som ett djur genom den varje gång jag låg bakom och väntade på att han skulle inse att det bara var att gå åt sidan.

Men den är riktigt dryg - jag har börjat bromsa på mig där åsså...

/J


Jag trodde att det skulle var en kurva som passade AWD/4WD perfekt.

Personligen tycker jag den är skitkul men har stora problem att få ner kraften i baclken ut ur kurvan.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Kvarnkurvan på Kinnekulle, skulle inte skada av att vara en velodrom-kurva med rejäl dosering!
Eller varför inte bygga om den som Karusellen på Ringen, med en rejält lutande del längst ner!
Som den är utformad idag, så sliter den förbannat mycket på vänster framhjul på framhjulsdrivna bilar! thumbs down

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Peeter skrev:
Kvarnkurvan på Kinnekulle,... Som den är utformad idag, så sliter den förbannat mycket på vänster framhjul på framhjulsdrivna bilar! thumbs down


Den sliter förbannat mycket på vänster framhjul på bakhjulsdrivna bilar också. I år blir det ett Soft i det hörnet (SuperSoft i de andra tre).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Chikanen på Midlanda är ingen höjdare. Blind ingång och knepig feldoserad utgång med hjulspinn ut på långa rakan...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Vilken kurva skulle du vilja bygga om??
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (12559 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande