Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Vilken kurva skulle du vilja bygga om?? | << 1, 2, 3 12551 besök totalt |
Däck modell F1 fungerar. Med Formelbilen räcker det med gasläpp och då går det ändå 150km/h precis innan krönet. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Med 150hk/1100kg Alfa gjorde man så här:
Ta sats ifrån startkurvan på tvåan, trean går i nere i svackan, 3/4 uppför backen släpper man av lite på gasen, mest för kunna justera gasläge åt båda håll om det behövdes, och sen matar man på fullt så fort man känner att nosen i alla fall är på väg dit man vill. Sen är det bara att be en stillsam Fast det har inte gått åt helvete än (75-100 varv). Tydligen hade inte funktionärena under publikkörningen under årets SSM riktigt samma positiva tänkande som jag i frågan, för det viftades hejvilt om att jag skulle köra saktare _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Har hört att framhjulsdrivna bilar kan riskera köra av drivknut där... Men hur hoppigt det är beror faktiskt på spårval! Ett lite vidare spår så hamnar man i mindre skumpigheter. Fast om de asfalterar om så flyttar ju ojämnheterna på sig... _________________ Magnus Thomé |
||||
Jepp! Fullt spett ner för backen mot siktmärket = brOpelaren _________________ Magnus Thomé |
||||
nu har jag ju bara kört räjserbil på datan...
men kan bara tänka på en kurva jag värkligen inte gillar... Och det e den där **vla vänstern i nascar... annars gillar jag faktiskt chikanen på mantorp _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
Ejes kurva blev jag aldrig riktigt klok på. Tror att jag körde rakt fram där tre eller fyra gånger när vi var där med bmw klubben. Det jäkla krönet gör att man låser upp bromsarna när man fjädrar ut för att sen bara åka rakt fram. Bromsar man då en meter tidigare eller släpper av lite vid krönet funkar det bra. Svårt med bromspunkten där.
_________________ Jonas Edling |
||||
Åkte med en Fyndbörsen Cup-bil i fjol på höstkanten och tyckte att Ejes kurva var den skönaste kurvan på hela Gelleråsen, möjligtvis att ingången till Trösen var något häftigare.. Eftersom jag vanligtvis kör kart har jag själv inte kört på någon stor racingbana i Sverige men den kurva som verkar knepigast är nog den riktiga hårnålen på Knutan!
_________________ Nils Erixon |
||||
Jag tycker också Ejes är kanonkul! Enda problemet är att jag lätt har lite för kul där... (kul o köra lite brett ut ur Ejes på fullt spett men inte så effektivt och däcken blir liiiite hala till slut )
Jag börjar bromsa i uppförsbacken innan Ejes, då har man supergrepp eftersom bilen trycks ner lite extra. Det enda är väl att jag tenderar att ha turn-in lite tidigt, men just i Ejes blir det ingen katastrof med lite för tidig turn-in tycker jag iaf. _________________ Magnus Thomé |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Vilken kurva skulle du vilja bygga om?? | << 1, 2, 3 12551 besök totalt |