Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Vilken kurva skulle du vilja bygga om??
<<   1, 2, 3
12551 besök totalt
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



PCR skrev:
P.P. skrev:
Faan pojkar, ta nu inte bort den enda punkten på banan där jag brukar ha lite lugn och ro (med avseende på alla elaka Miator som brukar försöka köra om). Ingen broms innan NGK:n här inte


Mmmm...om vi inte skaffar oss däck modell F1 med trackbite eller byter motorn mot en lämplig gummisnodd så kommer bilstackaren va väldigt lik en däcktrave på väl vald sida om man inte bromsar före krönet...


Däck modell F1 fungerar. Med Formelbilen räcker det med gasläpp och då går det ändå 150km/h precis innan krönet.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Med 150hk/1100kg Alfa gjorde man så här:

Ta sats ifrån startkurvan på tvåan, trean går i nere i svackan, 3/4 uppför backen släpper man av lite på gasen, mest för kunna justera gasläge åt båda håll om det behövdes, och sen matar man på fullt så fort man känner att nosen i alla fall är på väg dit man vill. Sen är det bara att be en stillsam Fast det har inte gått åt helvete än (75-100 varv). Tydligen hade inte funktionärena under publikkörningen under årets SSM riktigt samma positiva tänkande som jag i frågan, för det viftades hejvilt om att jag skulle köra saktare

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



P.P. skrev:
Med 150hk/1100kg Alfa gjorde man så här::


Med 950kg Ladugårdsvägg och sisådär 260hk så fungerar det inte riktigt likadant...

_________________
Karl Brag
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Dan Hovang skrev:
...
Kan vara så att jag inte gillar rondellens asfalt för att den bilen jag kört med på Sviestad (DTL's Golf) är väldigt hård och då skakar man fram över den dåliga asfalten som en påse nötter ..


Har hört att framhjulsdrivna bilar kan riskera köra av drivknut där... Men hur hoppigt det är beror faktiskt på spårval! Ett lite vidare spår så hamnar man i mindre skumpigheter. Fast om de asfalterar om så flyttar ju ojämnheterna på sig...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Pär Hansson skrev:
BTG skrev:
.....
Kanske också ta bort stora brOpelare i betong som står i farans riktning? ......
Den har jag faktiskt inte tänkt på! ....den siktar man ju på! Men det är sant, den bromsar nog bra.


Jepp! Fullt spett ner för backen mot siktmärket = brOpelaren

_________________
Magnus Thomé
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



nu har jag ju bara kört räjserbil på datan...


men kan bara tänka på en kurva jag värkligen inte gillar... Och det e den där **vla vänstern i nascar...


annars gillar jag faktiskt chikanen på mantorp

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Björn Strömberg skrev:
...men kan bara tänka på en kurva jag värkligen inte gillar... Och det e den där **vla vänstern i nascar...



_________________
Magnus Thomé
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Ejes kurva blev jag aldrig riktigt klok på. Tror att jag körde rakt fram där tre eller fyra gånger när vi var där med bmw klubben. Det jäkla krönet gör att man låser upp bromsarna när man fjädrar ut för att sen bara åka rakt fram. Bromsar man då en meter tidigare eller släpper av lite vid krönet funkar det bra. Svårt med bromspunkten där.

_________________
Jonas Edling
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708



Åkte med en Fyndbörsen Cup-bil i fjol på höstkanten och tyckte att Ejes kurva var den skönaste kurvan på hela Gelleråsen, möjligtvis att ingången till Trösen var något häftigare.. Eftersom jag vanligtvis kör kart har jag själv inte kört på någon stor racingbana i Sverige men den kurva som verkar knepigast är nog den riktiga hårnålen på Knutan!

_________________
Nils Erixon
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag tycker också Ejes är kanonkul! Enda problemet är att jag lätt har lite för kul där... (kul o köra lite brett ut ur Ejes på fullt spett men inte så effektivt och däcken blir liiiite hala till slut )

Jag börjar bromsa i uppförsbacken innan Ejes, då har man supergrepp eftersom bilen trycks ner lite extra. Det enda är väl att jag tenderar att ha turn-in lite tidigt, men just i Ejes blir det ingen katastrof med lite för tidig turn-in tycker jag iaf.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Magnus Thomé skrev:
Jag tycker också Ejes är kanonkul! Enda problemet är att jag lätt har lite för kul där... (kul o köra lite brett ut ur Ejes på fullt spett men inte så effektivt och däcken blir liiiite hala till slut )

Jag börjar bromsa i uppförsbacken innan Ejes, då har man supergrepp eftersom bilen trycks ner lite extra. Det enda är väl att jag tenderar att ha turn-in lite tidigt, men just i Ejes blir det ingen katastrof med lite för tidig turn-in tycker jag iaf.
Mmmmmmm effekt kanske inte är överskattat ändå? Bakjulsdrift i kombination? Eftersom jag har en klase tummar i ars**t så lär min första kontakt med Ejes nånsin bli ikädd en rätt sorglig undermotoriserad silverfärgad skåpbil. Nåväl -ändå! Alltid kul på bana, men har aldrig kört med tillräcklig motor och bakhjuksdrift i kombination. Tyvärr.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Vilken kurva skulle du vilja bygga om??
<<   1, 2, 3
12551 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande