Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgringkursen! Sektion 09: Eiskurve - Schwalbenschwanz | << 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (72886 totalt) |
Lennart,
Visst finns det en risk med att lämna hela bromsningen till efter hoppet. Lotusen du refer!ar till (Robin Iddon på Ringers) hann ju inte få ner farten tillräckligt och plöjde rätt fram när han skulle testa. Lite är det nog som Johan säger, att han inte gör helt rätt och låser upp istället för att svänga in. Själv bromsar jag alltså lite innan och lite mer efter hoppet vilket funkar bra i min bil. Nu ser jag ju att Johan som vanligt påstår sig hålla fullt. Antingen beror det på att han kör som en kärring från Eiskurve eller så är han en sju helsikes chaufför! Enligt min uppfattning borde det vara omöjligt att hålla fullt med 350 kusar och R-däck utan att det slutar i sandlådan men jag har haft fel förr. Du får själv dra dina slutsatser Lennart! Det absolut vanligaste för de som kör bilar med över 200 kusar är enligt min erfarenhet att bromsa såväl före som efter guppet. Anders _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Färmodligen 4:an. har bl a sett Sabine hålla fullt över där och går det med M5:an så går det med de flesta bilar om man vågar. Som det står i Euro Circuit guide: [
Anders tillhör de som , vilket jag själv gör de flesta gånger Men det går dock att enbart bromsa efter även i en bil med hyfsad effekt, belöningen är ett skönt pirr i magen på samma sätt som man får då man håller fullt i hela Fuchsröhre. |
||||||
Vad var det min svensklärare sa om dubbla negationer... Vet inte om vi har samma uppfattninge eller inte? Jag sa att det vanligaste i en någorlunda motorstark bil är att bromsa två gånger, både före och efter hoppet. Håller du med? Du sa att du håller fullt. Stämmer det att du accelerare ända fram till hoppet och endast bromsar efter? Med 350 hästar och R-däck måste det ligga väldigt nära möjlighetens gräns... _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Jag vet inte riktigt om jag vågar komma med åsikter i de här sammanhangen... men jag bromsar bara efter hoppet. Vad jag minns så höll jag fullt till precis innan "droppet" men jag minns inte _exakt_ var jag släppte gasen... Helt klart satt bilen som ett frimärke i backen när den väl landat så då var det bara o smacka på ordentligt på bromsen jättekort för att direkt släppa den och svänga... Inga problem med att det låser upp eller så med rdäck i kombination med allt de extra marktryck man fick. Men som sagt, jag har bara besökt härligheten en gång.
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Nja, jag säger att det går att hålla fullt och enbart bromsa efter hoppet och det blir inte särskilt kritiskt, ja iaf inte mer kritiskt än sen (men inte för sen) inbromsning före ngn annan kurva. Har själv gjort det vid några tillfällen och då var det verkligen fullt från Eiskurve. har även provat varianten att gå på bromsen innan bilen satt sig riktigt och det är en riktig rysare Normalt bromsar jag både före och efter. Finns ytterligare en variant och det är att bara bromsa före, tror det är den mest effektiva varianten men den är inte lika spektakulär och det pirrar inte lika skönt i magen. |
||||||
OK, då är du normal trots allt!
Rent teoretiskt borde detta vara det bästa tycker jag. Det gäller ju att så tidigt som möjligt kunna gå på gasen för den låånga sträcka av fullgas som följer. Därför körde jag tidigare med mycket broms innan hoppet och bara en minimal efter men i praktiken innebar det att jag tog ner farten för mycket, lite för feg antagligen. Håller med om att det pirrar gott när man "hoppar"! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Lennart,
Vi spelar i alla i samma division - Turist divisionen! Den här diskussione brukar ju poppa upp då och då över en pilsner på något tyskt Gasthaus eller i något forum på Internet. Alltid är det då någon som säger "Jag håller fullt ända fram till hoppet och bromsar bara efteråt". Med all respekt för våra fullgasande BMW-vänner så måste jag säga att i de allra flesta fall är det skitsnack! Jag har ännu inte sett någon med 250 hk eller mer göra detta. Jag säger inte att det är omöjligt, men det är i vart fall mycket ovanligt. Johan nämnde att Sabine skulle göra det i Ring-taxin, jag tycker det verkar mindre troligt. De gånger jag har sett henne där bromsar hon rejält (se tex min video, OK det var en mc framför men ändå). Jag har en race-video från ett långlopp med 3-4 varv. Bilarna är ca 200 hk, 1000 kg och slicks. Det finns det som inte bromsar före hoppet men de allra flesta lägger en liten dutt. Nåväl, jag får väl plocka ur en säkring till i påsk och om försöka ta i lite mer! Jag har ju telefonnumret till Abschelependienst Firma Bongartz om det inte funkar! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Eller så tillhör du den yttersta eliten! När vi kör Scuderia kursen så delar vi gruppen i två halvor i just denna sektion. Det innebär att vi då kan stå och titta noga på våra kompisar när de kör genom sektionen. Starten av sektionen sker då stillastående uppe på krönet efter Eiskurve. Det borde innebära att vi kör långsammare vid guppet än vad vi gör på ett riktigt varv. Trots det kan jag inte påminna mig någon som inte bromsar före hoppet med en någorlunda potent bil, men som sagt det kan nog funka. Anders _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Jag tror vi har kommit fram till att det finns åtminstone fyra varianter rörande bromsning före/efter hoppet i Pflanzgarten 1.
1. Bromsa före hoppet och gå på gasen direkt efter hoppet. 2. Bromsa både före och efter hoppet. 3. Bromsa bara efter hoppet. 4. Bromsa inte alls, släpp på sin höjd gasen lite före hoppet och gå på gasen direkt efter hoppet. Min rekomendation är fortfarande att börja med alternativ ett, som nybörjare! Sedan kan man börja testa alternativ två och succesivt öka farten, genom att minska bromsningen före hoppet och har då möjlighet att ta ner farten ytterligare lite efter hoppet om man tycker att det går för fort eller vill stabilisera bilen lite med bromsen. Är man riktigt modig/dumdristig kan man testa variant tre. Är man helt galen eller kör en tillräckligt långsam bil(som jag) , så kan man testa alternativ fyra. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
Ja, så jag har flyttat till en annan sektion (5) nu för det verkade som om Peeter tyckte att det var färdig diskuterat om den här. Men en undran är det lika med bil som med skidor i störtlopp att så fort skidorna lämnar snön så bromsas farten, att lämnar däcken marken så bromsas bilens fart i luften. Är jag ute och cyklar nu. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
Jag tror att du har helt rätt. Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
För min del så kan vi gärna fortsätta att diskutera den här frågan! Jag ville bara försöka sammanfatta de olika varianterna och rekomendera "nybörjare" att ta det lite försiktigt i början. Jag tror de flesta av oss har börjat vår ringenkarriär med att bromsa före hoppet(Ja, utom Johan N, som alltid håller fullt överallt! ) och det tycker jag inte är fel att rekomendera även andra att göra! Sen vill jag bara kommentera det här med störtloppsåkaren. Jag tror jag aldrig sett en bil bli helt luftburen över hoppet i Pflanzgarten 1, så jag tror faktiskt inte riktigt man kan göra den jämförelsen. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
Nürburgringkursen! Sektion 09: Eiskurve - Schwalbenschwanz | << 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (72886 totalt) |