Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Regel och seriefrågor 2005
1, 2   >>
8161 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Regel och seriefrågor 2005

Här kan ni ställa frågor om vad som helst för SLC 2005 så ska jag eller någon annan SLC funktionär besvara frågorna i möjligaste mån.

Mvh Fredrik

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Jag vill bara göra tummen upp för de nya safety car-reglerna. thumbs up thumbs up

Ha det gött allesammans.
/Carl
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

kommer du att göra dom enskilda begränsningarna som nämns, officiella direkt vid beslutet samt på vilka grunder som dom tagits?.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
dude skrev:
kommer du att göra dom enskilda begränsningarna som nämns, officiella direkt vid beslutet samt på vilka grunder som dom tagits?.


Japp.....

Efter ansökan så kommer en Opel Speedster tillåtas att åka i Kl.2 med en minimivikt på 770 Kg torr.

och grunden till det är att att det finns en möjlighet att lätta en sådan bil extremt iom aluminimum ram och biltyp som vi för klassens jämnhet inte vill ha utan gärna ser att den är med på likartad prestanda som dom andra mer tradionellt uppbyggda bakhjuls och framhjulsdrivna bilarna.......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

vad skulle vikten bli om en speedster ställde upp i klass3?.

samma som 2:an misstänker jag thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
LGK




Gäst

Safety Car Regler

Kommer inte dom nya Safety Car reglerna ge stora fördelar för flerbilsteamen??

Kan se flera scenarion där det är lätt att styra racet om man har en bil som börjar gå dåligt på slutet så kan man hindra någon som är mer än ett varv efter att komma ikapp genom att dra ner tempot och fixa kökörning.

Vidare så kan man ordna så man kan byta förare under pace vilket enbilsteam ej kan göra om inte det blir en lång pacesituation.

Listan kan göras lång...

Tar inte denna regel bort en del av det roliga där man genom bra/smart taktik och välplanerad körning kan påverka resultatet.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Re: Safety Car Regler

LGK skrev:
Kommer inte dom nya Safety Car reglerna ge stora fördelar för flerbilsteamen??

Kan se flera scenarion där det är lätt att styra racet om man har en bil som börjar gå dåligt på slutet så kan man hindra någon som är mer än ett varv efter att komma ikapp genom att dra ner tempot och fixa kökörning.

Vidare så kan man ordna så man kan byta förare under pace vilket enbilsteam ej kan göra om inte det blir en lång pacesituation.

Listan kan göras lång...

Tar inte denna regel bort en del av det roliga där man genom bra/smart taktik och välplanerad körning kan påverka resultatet.


En av dom saker som vi kommer titta på och bestraffa om så behövs är just medveten pace-car framställning med att låta en "andra-bil" agera bojsänke....... vi vet om att det är möjligt att göra så men vi kommer skriva om tävlingsreglerna så att vi kan bestraffa en "systerbil" om vi märker missbruk.

Tror iofs fortfarande att Pace-car varven kommer låta taktiken vara viktig........ Och gynna team som har koll på taktik och snabba byten.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
dude skrev:
vad skulle vikten bli om en speedster ställde upp i klass3?.

samma som 2:an misstänker jag thumbs up


Näe du får lägre vikt i kl.3 med samma motor.......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera





Gäst

Re: Regel och seriefrågor 2005

Fredrik - SLC skrev:
Här kan ni ställa frågor om vad som helst för SLC 2005 så ska jag eller någon annan SLC funktionär besvara frågorna i möjligaste mån.

Mvh Fredrik

då kan man åka trabant rwd med volvosnurra i kl3
om jag fattat rätt MVH.nico
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Re: Regel och seriefrågor 2005

Anonymous skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Här kan ni ställa frågor om vad som helst för SLC 2005 så ska jag eller någon annan SLC funktionär besvara frågorna i möjligaste mån.

Mvh Fredrik

då kan man åka trabant rwd med volvosnurra i kl3
om jag fattat rätt MVH.nico


Hej Nico

Funkar inte PVn längre?? men visst kan du åka Trabant om du vill

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
LGK




Gäst

Poängberäkning

Eftersom Klass 1 bilarna kommer få varv tillgodo redan vid start innebär det då att man får
5 poäng extra redan vid första körda varvet??
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Re: Poängberäkning

LGK skrev:
Eftersom Klass 1 bilarna kommer få varv tillgodo redan vid start innebär det då att man får
5 poäng extra redan vid första körda varvet??


Japp, det lär bli följden att ledande kl.1 bil kommer få det......

Sen eftersom handikapp-uträkningen inte är till 100% utan snarare 80% så teoretiskt så kommer kl.1 bilarna leda från start och sen övertas av en kl.2 bil och sen en kl.3 bil och tills sist av en kl.4 bil....... fast teori är ju inte alltid samma sak som praktik.

Men det för med sig ytterligare en faktor som kommer få taktik-personalen att få lite huvudbry.... dvs är det bra att åka in och byta tidigt på gulflagg? eller ska man vänta tills man har lett loppet osv osv..... det kommer tror jag göra att vi kommer se många olika taktiker och inte få in alla i depån samtidigt som förrut. Vilket ju är positivt.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Henrik Eldholm
Svenljunga
Här sen Sep 2004
Inlägg: 192



Vilken klass ??

I vilken klass hamnar en A3 FWD med turbomotor på ca 225HK ??

_________________
Henrik Eldholm
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Re: Vilken klass ??

Henrik Eldholm skrev:
I vilken klass hamnar en A3 FWD med turbomotor på ca 225HK ??


om du undrar för Endurance så har du 2 klasser att välja på, antingen Kl.3 om du vill åka max 235 breda R-däck eller kl.4 om du vill åka Slicks av valfri storlek.

Då det är motorns överladdning och storlek som gör att du kommer upp i kl.3 eller 4.

På Sprintsidan så är det kl.7 som gäller.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



I tävlingsreglementet för Endurance står det (bl a) följande:

Citat:
12. Nedsatt sikt.Vid nedsatt sikt, vilket meddelas med skylt "TÄND LYSET", skall föreskriven belysning tändas inom 2 varv.


Är det ok att köra med lyset på även annars?
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

johann skrev:
I tävlingsreglementet för Endurance står det (bl a) följande:

Citat:
12. Nedsatt sikt.Vid nedsatt sikt, vilket meddelas med skylt "TÄND LYSET", skall föreskriven belysning tändas inom 2 varv.


Är det ok att köra med lyset på även annars?

Det är ok thumbs up

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Henrik Eldholm
Svenljunga
Här sen Sep 2004
Inlägg: 192



Re: Vilken klass ??

Fredrik - SLC skrev:
Henrik Eldholm skrev:
I vilken klass hamnar en A3 FWD med turbomotor på ca 225HK ??


om du undrar för Endurance så har du 2 klasser att välja på, antingen Kl.3 om du vill åka max 235 breda R-däck eller kl.4 om du vill åka Slicks av valfri storlek.

Då det är motorns överladdning och storlek som gör att du kommer upp i kl.3 eller 4.

På Sprintsidan så är det kl.7 som gäller.


Varför inte kl.6 i sprint som jag tolkar reglementet så borde det funka med kl6 också eller??

"8.1 Motor får vara av valfritt fabrikat och flyttas till valfritt ställe under förutsättning att SBF's säkerhets regler följs. Max-volym 4,0 L inklusive turbo koefficient på 2,0 gånger."

OM jag tar 1.8x2.0 får jag 3.6 vilket borde göra att jag får köra kl.6 också eller räknar jag fel??

_________________
Henrik Eldholm
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Re: Vilken klass ??

Henrik Eldholm skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Henrik Eldholm skrev:
I vilken klass hamnar en A3 FWD med turbomotor på ca 225HK ??


om du undrar för Endurance så har du 2 klasser att välja på, antingen Kl.3 om du vill åka max 235 breda R-däck eller kl.4 om du vill åka Slicks av valfri storlek.

Då det är motorns överladdning och storlek som gör att du kommer upp i kl.3 eller 4.

På Sprintsidan så är det kl.7 som gäller.


Varför inte kl.6 i sprint som jag tolkar reglementet så borde det funka med kl6 också eller??

"8.1 Motor får vara av valfritt fabrikat och flyttas till valfritt ställe under förutsättning att SBF's säkerhets regler följs. Max-volym 4,0 L inklusive turbo koefficient på 2,0 gånger."

OM jag tar 1.8x2.0 får jag 3.6 vilket borde göra att jag får köra kl.6 också eller räknar jag fel??


Näe, det är helt rätt...... tänkte inte på att motorn kunde vara liten.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Tomas9-5
Söder.
Här sen Sep 2004
Inlägg: 20



Hej,

Bilen är ihop till 95% så tänkte höra om vart man kan få reda på vilken klass bilen passar i, och så gärna komplett regelutdrag för vad som gäller för bilen, i den klassen. Är det det som står på hemsidan som gäller?
Dock inför 2006.

Måste ju se hur mycket jag behöver bygga om, redan hittat en sak > eller det var väl två kanske


thumbs up

_________________
Tomas Persson
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

32991 skrev:

Bilen är ihop till 95% så tänkte höra om vart man kan få reda på vilken klass bilen passar i, och så gärna komplett regelutdrag för vad som gäller för bilen, i den klassen. Är det det som står på hemsidan som gäller?
Dock inför 2006.

Hallå
Blev det en 9-5 kombi? Ex. diners tom?
Vad siktar ni på, långlopp eller sprint?
Reglementena på hemsidan är de som gäller för året. Har ni några speciella funderingar kring reglementet så kontakta Fredrik direkt, fredrik@slc.se.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Tomas9-5
Söder.
Här sen Sep 2004
Inlägg: 20



Hej,

Självklart 9-5 kombi, dock inte Diners, jag strula lite och vimsa bort mig.
Så jag har snickrat "lite" eget, jag har byggt den för långlopp vill jag tro, helt racebetonad.
Att få ignom den en vanlig besiktning är omöjligt så vanliga banträffar verkar inte va några altenativ.

Byggherren har endast varit jag, och bara jag som bekostat prylarna.
Så när jag beslutat vart så kommer det börja raggas förare i denna ointressanta bil.

Men för att svara: Långlopp.

Jag har suttit och läst lite på sidan, och börja svära direkt över avgasystemet och litervolymen

_________________
Tomas Persson
Citera
Allmänt banåkaforum
Regel och seriefrågor 2005
1, 2   >>
8161 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande