Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 8161 besök totalt |
Regel och seriefrågor 2005
Här kan ni ställa frågor om vad som helst för SLC 2005 så ska jag eller någon annan SLC funktionär besvara frågorna i möjligaste mån. Mvh Fredrik |
||||||
kommer du att göra dom enskilda begränsningarna som nämns, officiella direkt vid beslutet samt på vilka grunder som dom tagits?.
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Japp..... Efter ansökan så kommer en Opel Speedster tillåtas att åka i Kl.2 med en minimivikt på 770 Kg torr. och grunden till det är att att det finns en möjlighet att lätta en sådan bil extremt iom aluminimum ram och biltyp som vi för klassens jämnhet inte vill ha utan gärna ser att den är med på likartad prestanda som dom andra mer tradionellt uppbyggda bakhjuls och framhjulsdrivna bilarna....... |
||||||
vad skulle vikten bli om en speedster ställde upp i klass3?.
samma som 2:an misstänker jag ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Safety Car Regler
Kommer inte dom nya Safety Car reglerna ge stora fördelar för flerbilsteamen?? Kan se flera scenarion där det är lätt att styra racet om man har en bil som börjar gå dåligt på slutet så kan man hindra någon som är mer än ett varv efter att komma ikapp genom att dra ner tempot och fixa kökörning. Vidare så kan man ordna så man kan byta förare under pace vilket enbilsteam ej kan göra om inte det blir en lång pacesituation. Listan kan göras lång... Tar inte denna regel bort en del av det roliga där man genom bra/smart taktik och välplanerad körning kan påverka resultatet. |
||||||
Re: Safety Car Regler
En av dom saker som vi kommer titta på och bestraffa om så behövs är just medveten pace-car framställning med att låta en "andra-bil" agera bojsänke....... vi vet om att det är möjligt att göra så men vi kommer skriva om tävlingsreglerna så att vi kan bestraffa en "systerbil" om vi märker missbruk. Tror iofs fortfarande att Pace-car varven kommer låta taktiken vara viktig........ Och gynna team som har koll på taktik och snabba byten. |
||||||
Näe du får lägre vikt i kl.3 med samma motor....... |
||||||
Re: Regel och seriefrågor 2005
Hej Nico Funkar inte PVn längre?? men visst kan du åka Trabant om du vill ![]() |
||||||
Re: Poängberäkning
Japp, det lär bli följden att ledande kl.1 bil kommer få det...... Sen eftersom handikapp-uträkningen inte är till 100% utan snarare 80% så teoretiskt så kommer kl.1 bilarna leda från start och sen övertas av en kl.2 bil och sen en kl.3 bil och tills sist av en kl.4 bil....... fast teori är ju inte alltid samma sak som praktik. Men det för med sig ytterligare en faktor som kommer få taktik-personalen att få lite huvudbry.... dvs är det bra att åka in och byta tidigt på gulflagg? eller ska man vänta tills man har lett loppet osv osv..... det kommer tror jag göra att vi kommer se många olika taktiker och inte få in alla i depån samtidigt som förrut. Vilket ju är positivt. |
||||||
Re: Vilken klass ??
om du undrar för Endurance så har du 2 klasser att välja på, antingen Kl.3 om du vill åka max 235 breda R-däck eller kl.4 om du vill åka Slicks av valfri storlek. Då det är motorns överladdning och storlek som gör att du kommer upp i kl.3 eller 4. På Sprintsidan så är det kl.7 som gäller. |
||||||
I tävlingsreglementet för Endurance står det (bl a) följande:
Är det ok att köra med lyset på även annars? |
||||||
Det är ok ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Varför inte kl.6 i sprint som jag tolkar reglementet så borde det funka med kl6 också eller?? "8.1 Motor får vara av valfritt fabrikat och flyttas till valfritt ställe under förutsättning att SBF's säkerhets regler följs. Max-volym 4,0 L inklusive turbo koefficient på 2,0 gånger." OM jag tar 1.8x2.0 får jag 3.6 vilket borde göra att jag får köra kl.6 också eller räknar jag fel?? ![]() _________________ Henrik Eldholm |
||||||
Näe, det är helt rätt...... tänkte inte på att motorn kunde vara liten. |
||||||
Hej,
![]() Bilen är ihop till 95% så tänkte höra om vart man kan få reda på vilken klass bilen passar i, och så gärna komplett regelutdrag för vad som gäller för bilen, i den klassen. Är det det som står på hemsidan som gäller? Dock inför 2006. Måste ju se hur mycket jag behöver bygga om, redan hittat en sak > ![]() ![]() ![]() _________________ Tomas Persson |
||||||
Hallå Blev det en 9-5 kombi? Ex. diners tom? Vad siktar ni på, långlopp eller sprint? Reglementena på hemsidan är de som gäller för året. Har ni några speciella funderingar kring reglementet så kontakta Fredrik direkt, fredrik@slc.se. _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Hej,
Självklart 9-5 kombi, dock inte Diners, jag strula lite och vimsa bort mig. Så jag har snickrat "lite" eget, jag har byggt den för långlopp vill jag tro, helt racebetonad. Att få ignom den en vanlig besiktning är omöjligt så vanliga banträffar verkar inte va några altenativ. Byggherren har endast varit jag, och bara jag som bekostat prylarna. Så när jag beslutat vart så kommer det börja raggas förare i denna ointressanta bil. Men för att svara: Långlopp. Jag har suttit och läst lite på sidan, och börja svära direkt över avgasystemet och litervolymen ![]() _________________ Tomas Persson |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 8161 besök totalt |