Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Glasfiber vs Kevlar - För- och nackdelar? | 6 besök senaste veckan (5826 totalt) |
Jag har hittat en kille som gjuter AE86-delar, och nu frågar jag er, för- och nackdelar med de båda materialen? Att kevlar är dyrare vet jag.
Jag har sökt runt lite här på rejsa och det jag hittat är; "Kolfiber har en densitet av ca 1,7-1,8 g/cm^3 och en styrka som varierar mellan 3000 och 6000 MPa, e-modulen varierar också, mellan ca 200 och 400 GPa. A-klass glasfiber ligger vanligen på 2,44 g/cm^3, 3300 MPa och 69 GPa, just e-modulen är förmodligen det mest begränsade för glasfiber då tunna paneler skulle svikta. Kevlar är lätt (1,4-1,5 g/cm^3) och även starkt (3000-4000 MPa), dock så är det inte speciellt styvt men kan däremot ta upp stora stötar" Så kevlar är lättare än kolfiber (och mycket lättare än glasfiber) men inte lika vridstyvt m.a.o.? Någon som kan kasta lite ljus på saken? mvh, Widar _________________ Mattias Widar |
||||
Kevlar är lite som spagetti. Fördelen är att det är mycket segt, fibrerna håler ihop även efter att plastmatrisen har gett med sig. Detta innebär bl.a. att man kan använda kevlar utan matrismaterial, t.ex. som rep. Kolfiber har en mycket hög styvhet (4-8ggr mer än glasfiber)vilket gör att materialen inte sviktar lika mycket som glasfiber och därför kan göras tunnare. Vikt på fibermaterialet är rätt ointressant. Intressant är vikt/styrka resp vikt/styvhet i den färdiga kompositen.dvs en stor del av volymen i materialet utgörs av plast som inte bidrar vidare mycket til hållfastheten. Hur stor andel som utgörs av fiber och hur stor del som är plast beror på tillverkningsmetoden. Sedan är det bara att räkna fram nyckelvärden. T.ex. så skiljer handupplagd kolfiber och glasfiber inte så mycket. Stoppar man det i autoklav börjar det hända saker. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
En blandning av kevlar och kolfiber är ju ett alternativ för många, så kallad tigerväv.
Har du läst http://www.fiber.get.to Där står allt man behöver veta.. /Ted |
||||
Popis på racerbilar så man slipper sprida delar över banan som med 100% kolfiber. Tänk dock på att tillverkningsmetoden påverkar mer än materialvalet. Tigerväven finns även med olika proportioner med kevlar/kolfiber _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Jag bugar och bockar för snabba och utförliga svar!
Killen som tillverkar kan göra kolfiber också, men hade inte tillgång till riktig utrustning, så det blir nog kevlar. Mvh, Widar - nu ska grejerna bli lätta. _________________ Mattias Widar |
||||
Kevlar blir lika "kass" som kolfiber om man inte har rätt utrustning. Dessutom kan man inte rkomendera att arbeta i bara kevlar då styvheten är för låg (dvs rena glasfiberdetaljer blir oftast bättre) Kevlar har även mycket låg styvhet i tryckbelastning (pga. att fibern viker sig) Kolfiber och glasfiber kan liknas vid okokt spagetti medan kevlar kan liknas vid kokt spagetti. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Dessutom är det ett rent helvete att jobba med kevlar då det är stört omöjligt att klippa och skära...
De mattor jag jobbat med har varit svåra att väta också, detta jämfört med glas och kol då. Kol är busenkelt att jobba med men blir som sagt inte bättre än glas om man inte har autoklav. Ok, det blir bättre men inte så mycket bättre som siffrorna i tabellerna säger att det skall bli. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Min ovetenskapliga erfarenhet säger kolfiber fast med det yttre lagret i "tigerväv" bra kombination av styrka och hållfasthet. Styrkan sitter i kolet och segheten får du från kevlaren. Tigerväv är ok att arbeta med men lite svårare att klippa/slipa. Genomvätning är inget problem när kevlaren "är tiger". Helt i kolfiber är inget vidare för delar som kan utsättar för "närkontakt".
_________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Brukar gå bra att klippa kevlar om man specialpreppar saxen lite. Man tar helt sonika en ny sax och så tar du fram en lämplig metallfil. Dra några draag över eggen på saxen så du får en lite taggit yta. Bara ett eller två drag. Sen går det kanon att klippa. Detta funkar även när man ska klippa mycket tunna glasfibermattor (tex 25g/m2). Man fick vara lite påhittig när det skulle byggas modellplan _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Tycker det är lite konstigt att man mycket sällan ser diskussioner kring plasten (förutom kevelar då, som så vitt jag vet är en plast), bara kring armerningen.
Det blir väl rätt stor skillnad på hur material beter sig beroende på vilken plast den är av. Även prisskillnaden är ju stor mellan tex epoxy och polyester. Mina begränsade erfarenheter säger att saker av polyester tar stryck sämre än de av epoxy, framförallt om våldet är på ett sätt som inte är "meningen", tex slag på karosdelar. Sen har ju tillverkningen väldigt stor inverkan. Kan man lägga konstruktionen i press när man gjuter blir det ju bättre. Ju mer armering och ju mindre plast ju bättre. _________________ Markus Ålind |
||||
en liten tillägsfråga:
Har någon sysslat med "gammeldags kevlar" dvs. boronarmerad plast? Det var poppis på 60-talet innan kolfiber och kevlar gjorde intåg...men det var lite bökigt att skära i armeringen minsan... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Hehe , eller så köper man en sax avsedd för att klippa i kevlar, den bygger på samma princip med sågtandad egg. Det finns ju ett antal metoder för att göra hyfsade laminat "hemma". Man kan ju använda prepreg laminat och använda undertryck och påse, samt placera bakningen i en ugn vid behov. Funkar även med torra laminat och rollad matris. Skäms att jag inte kommer ihåg namnet på metoden jag använde till mitt examensjobb, men tror det är RVT (Resin Vacuum Transfer). Vi kom upp i 60 volym% fiber. Att handslabba kolfiber är tämligen meningslöst jämfört med glasfiber, då hamnar man väl oftast kring 30% och dessutom är oftast mängden luft i laminatet ett större problem än att det är mycket plast, då risken för delaminering blir större jämfört med om man suger ut luftbubblor och överskott av matris. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Borfiber är attans dyra fortfarande p.g.a. att man måste tillverka dem med vaccumdeponering. Jänkarnas rymdfärjor är byggda ungefär som båtar med spant. Vissa tryckstag i dessa spant är gjorda av boronfiber-alukomposit. Detta material är nog det sjukaste jag sett. Man lägger fiber efter fiber samtidigt som man vacuumdeponerar aluminium som matris. På så sätt får man maximal fyllnadsgrad. Jag tror man hade ca 2500 MPa draghållfasthet med densitet 2800 kg/m3 i FÄRDIGT MATERIAL......billigt, nä jag tror inte det...... Kevlar syntetiseras ju fram ur aramid, en relativt billig produktionsmetod. Priskillnaden har väl i stort slått ut boron utom i specialapplikationer. Boron är ju även värmetålig (krävs med alumatris). _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Precis som jag skrev innan så har tillverkningsmetoden störst påverkan. Det är i princip kutym att gå över till Epoxy när man lämnar handuppläggningsstadet. Detta p.g.a. just de faktorer du skrev om ovan. Polyester har i stort sett bara fördelarna billigt och inte så hälsovådligt. I skolan höll jag på lite med aluminium som matrismaterial, tyvärr svårt att kombinera med kolfiber, och omöjligt med kevlar, men j_lar vilka balla material man kan bygga "if cost is not an issue" _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Mja, polyester används även i rätt stor utsträckning med andra metoder än handuppläggning, marinindustrin är rätt stor användare av diverse baggingmetoder. Förutom bättre kontroll på fiberhalten så är det till stor del av miljöskäl, men kan ju hantera styrenångorna på ett helt annat sätt när man suger ut ur påsen än vid handuppläggning. Styren är inte så nyttigt. _________________ Pär Hylander |
||||
Jag syftade på när man bygger prestandamaterial, dvs kolfiber och kevlar. Skall man köra glas så spelar ju andra faktorer in och epoxi blir inte lika motiverat. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Jag skulle säga att det är rätt stor skillnad på polyester och epoxy även om du kör med glasfiber som armering. Med Polyester får du "dings" alltså "ros"-liknande krossmärken om den utsätts för fysiskt slag typ stenskott eller samanstötning. Epoxyn sviktar mer och ger istället en buckla vid samma våld. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Jag får väl förtydliga mig ännu mer. Jag menar att när man bygger med kol eller aramid (kevlar) så skall man INTE köra med polyester och INTE med handuppläggning. Kör man med glas så hänger val av material på dels användningsområde (epoxy är mycket mer slaghållfast precis som Kenson skriver) men ochså bökigare och dyrare att hantera. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Allmänt banåkaforum Glasfiber vs Kevlar - För- och nackdelar? | 6 besök senaste veckan (5826 totalt) |