Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Nya dämpare :(
1551 besök totalt
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372


Trådstartare
Money Talks, brukar det heta...
Till MBn borde jag byta fjädrar OCH stötdämpare för att få så lite sid krängningar som möjligt på banan, men som de första orden lyder har man ju en budget att följa...

Nu till frågan:
Vad skulle ske om jag bara byter ut orginal fjädrana runt om mot en sänkfjäder sats från H&R som sänker 30mm FAST behåller orginal fram dämparna? som förövrigt är gas och är från Sachs.

Eller måste jag slita hund en månad och sedan investera i nya Bilstein Sprint fram?? För att få bästa resultat vill säga?
(kan inte byta bak pga. Orginal aktiv nivåreglering)
På bilder Från årets banträffar så verkar bilen kränga mer fram än bak???

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Vore det inte bäst väghållningsmässigt att byta stötdämparna bak också egentligen (till vanliga alltså)?

Funkar den automatiska nivåregleringen som den ska? Hur väl fungerar de om du behöver skruva ner dem för att få bilen lägre? Eller är det redan gjort?

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372


Trådstartare
Den funkar 100%. nya stötar när jag köpte den.
har inte sänkt den än, men måste om det skall på sänk sats.
Blir jobbigt (dyrt) att konveryeta över till vanliga dämpare pga att de har inte samma fästen i bärarmana som de aktiva...

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Är det inte risk att balansen blir knasig om man laborerar med olika typer av stötdämpar fram och bak?

_________________
William Ekström
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Jovani skrev:
Den funkar 100%. nya stötar när jag köpte den.
har inte sänkt den än, men måste om det skall på sänk sats.
Blir jobbigt (dyrt) att konveryeta över till vanliga dämpare pga att de har inte samma fästen i bärarmana som de aktiva...


Vet detta. Funderade på att göra det på min 2,3-16.
Men aktiva är dom väl ändå inte?

Att sänka den är ju inte så svårt när fjädrarna väl är på plats. Det är ju bara att justera på nivåstaget på bakaxeln.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Standarddämpare funkar väl inte särskilt bra ihop med sänkfjädrar? Jag har iallafall varit med om att på en bil ha bytt ut fjädrarna till sänk-dito men då behöll jag originaldämparna. Nästa sommar var bilen rejält gungig och ostadig på vägen, originaldämparna hade klappat ihop, det var bara till att riva ner hela klabbet igen och byta dämparna också





Bilen ifråga:

pimpvarning

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372


Trådstartare
William Ekström skrev:
Är det inte risk att balansen blir knasig om man laborerar med olika typer av stötdämpar fram och bak?


Uppenbarligen funkar det riktigt bra i std utförande...

Patrik Rydh skrev:
Men aktiva är dom väl ändå inte?

På ett sätt är de väll det, de jobbar ihop med "ASD diffen" och pumpens tryck blir ju högre när bakdämparna får högre belastning på sig (sida till sida) eller mycket last.
Där av antagligen varför den inte kränger i baken.

Jag vet att detta är en knepig fråga, men eftersom ingen på MBSCA kör bana kan jag inte fråga där...

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Jovani skrev:
William Ekström skrev:
Är det inte risk att balansen blir knasig om man laborerar med olika typer av stötdämpar fram och bak?


Uppenbarligen funkar det riktigt bra i std utförande...

Patrik Rydh skrev:
Men aktiva är dom väl ändå inte?

På ett sätt är de väll det, de jobbar ihop med "ASD diffen" och pumpens tryck blir ju högre när bakdämparna får högre belastning på sig (sida till sida) eller mycket last.
Där av antagligen varför den inte kränger i baken.

Jag vet att detta är en knepig fråga, men eftersom ingen på MBSCA kör bana kan jag inte fråga där...


De kan väl inte ställa trycket separat på dem?

Hur kan den veta hur mycket dämparna är ihoptryckta (separat alltså) isf?
Det enda som talade om kompressionen på dämparna på min bil var nämnda stag på axeln.

Det enda jag kan tänka mig är att trycket blir högre i bägge om de nu är ihopkopplade mer ASD (ASR?)

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372


Trådstartare
Patrik Rydh skrev:
De kan väl inte ställa trycket separat på dem?
Hur kan den veta hur mycket dämparna är ihoptryckta (separat alltså) isf?
Det enda som talade om kompressionen på dämparna på min bil var nämnda stag på axeln.
Det enda jag kan tänka mig är att trycket blir högre i bägge om de nu är ihopkopplade mer ASD (ASR?)


Nej, det sitter ju ett T-kors efter ventilen mellan dem MEN ventilens inkommande rör har ju alltid fult tryck. Ena sida av ventilen sitter fast i karossen och den andra sitter på kränghämaren. Ventilen har 3-läges hål samt ett justerbart stag, staget är den del som skall justeras vid sänkning/höjning (max ett par cm på var dera sida av staget)

och om jag förstog en tekniker på MATAB rätt som har agenturen för Sachs, så förklarade han som så att den dämparn som är mest belastad får oxå störst tryck av ventilen för att "hålla imot".
Kan inte förklara detta hur det funkar men bilder jag har bevisar ju dock detta.

Vi glider bort från ämnet oxå. VAD tror ni händer om man bara sätter bättre prylar fram?

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Det enklaste är ju att testa med sänkfjädrar och se om de spelar med de dämpare du har
(gas eller inte gas är inget att fästa uppmärksamhet vid).

Funkar det inte bra kan du alltid byta tillbaka och invänta kommande lönecheck, då anpassade
stötdämpare kan införskaffas.

om du åker runt med stötdämpare som inte är anpassade till den hårdare fjädern finns risk
för att de förstnämnda slits ut i förtid.

Bakhjulsdrivna bilar ska ju i första hand styvas upp fram.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Jovani skrev:
Patrik Rydh skrev:
De kan väl inte ställa trycket separat på dem?
Hur kan den veta hur mycket dämparna är ihoptryckta (separat alltså) isf?
Det enda som talade om kompressionen på dämparna på min bil var nämnda stag på axeln.
Det enda jag kan tänka mig är att trycket blir högre i bägge om de nu är ihopkopplade mer ASD (ASR?)


Nej, det sitter ju ett T-kors efter ventilen mellan dem MEN ventilens inkommande rör har ju alltid fult tryck. Ena sida av ventilen sitter fast i karossen och den andra sitter på kränghämaren. Ventilen har 3-läges hål samt ett justerbart stag, staget är den del som skall justeras vid sänkning/höjning (max ett par cm på var dera sida av staget)

och om jag förstog en tekniker på MATAB rätt som har agenturen för Sachs, så förklarade han som så att den dämparn som är mest belastad får oxå störst tryck av ventilen för att "hålla imot".
Kan inte förklara detta hur det funkar men bilder jag har bevisar ju dock detta.

Vi glider bort från ämnet oxå. VAD tror ni händer om man bara sätter bättre prylar fram?


Ursäkta att jag svävade bort från ämnet. Ville bara ha lite klarhet i hur det fungerar

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372


Trådstartare
Jet skrev:
Bakhjulsdrivna bilar ska ju i första hand styvas upp fram.


Är det så å iså fall varför

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jovani skrev:
Jet skrev:
Bakhjulsdrivna bilar ska ju i första hand styvas upp fram.


Är det så å iså fall varför



Hmm iof sant vad Jet skriver men det beror på MÅNGA faktorer som bla däck bak och fram, viktfördelingen mm mm. Så igentligen går det inte att säga något gererält MEN i normal fallet är en bakhjulsdriven std RWD överstyrd och om så är fallet och man styvar upp den mer fram så tar fram mer av viktfördelingen som ger då mer grep bak och mindre fram. Detta ger att man kan åka fortare i en böj.
Men ökar krängingsstyvheten för mycket fram så blir bilen då istället understyrd.

Man kan säga att en överstyrd bil skall ha ökad vridstyvhet fram(eller minskad bak).

Då självklart skall en understyr bil få ökad krängningsstyvhet bak.(eller minskad fram)

Men ökningen går bara till ett innerhjulet lättar, fram eller bak, sen får den axel som inte lättar ta ALL resterande krängning.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Tack fuling, jag var lite väl snabb att generalisera (som är lite skadad av att äga en bil
som går bra på bana med 50kg/mm-fjädrar fram och väldigt mycket "mjäkigare" grejor bak,
kanske bara 100% hårdare än original).

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Skruva banåkabil
Nya dämpare :(
1551 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande