Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgringkursen! Sektion 05: Kallenhard - Bergwerk | << 1, 2, 3 4 besök senaste veckan (56385 totalt) |
Jag kommenterar varje del för sig: Med de flesta bilar jag kört, så kör man genom Kallenhard på 3:an och växlar till 4:an innan man viker av från högerkanten vid 8:55:56. Vill man ta det lite lugnare så kan man låta bli att varva ur på 3:an och lägga i 4:an lite tidigare och inte gå med full gas igenom vänstern 8:55:59. Med Lådbilen måste jag t ex göra ett lätt lyft på gasen och gå med c:a 3/4 gas genom vänstern, för att bilen blir så orolig just där. Bromsat har jag dock inget minne av att jag någonsin gjort där! Jag har ändrat lite i texten i punkt 2-4. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
Här tycker vi nog precis likadant. När jag menar att man inte behöver vara ända intill curbsen vid 8:56:01, så menar jag att man kan lämna en glipa på säg 20-30 cm. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
Klokt inlägg! Jag ändrar texten till att man bör ta ner hastigheten. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
Hmm, egentligen måste man ju ställa sig frågan för vem den här, för övrigt eminenta, kursen är till för? Personligen köper jag det du säger rakt av. Jag varvar nästan ur 3:an, klämmer i 4:an och sedan är det fullt skaft genom passagen och broms först innan MHM. Men, för en som aldrig varit på Ringen så upplevs partiet helt annorlunda: Du har med nöd och näppe överlevt en helvetisk nerförshöger som aldrig tycktes ta slut och som löken på laxen stod armco-räcket till vänster vid utgången 30 cm från curbsen! Du ser ett stycke kort raka framför dig och accar i nerförsbacke och får snabbt upp farten igen. Plötsligt ser du en 7 m hög bergvall och ett bastant armco-räcke framför dig och att banan verkar vika av åt vänster in i skogen. Nåväl, Peeter skrev ju inget om broms här så vi matar på in i kurvan och vips så är man inne i en kompression med kraftiga camberförändringar och armco-räcken direkt vid bankanten osv. Den oerfarne föraren hade nog hellre bromsat lätt innan vänstern för att upptäcka att det går att åka fortare nästa varv. Det var nog ur det perspektivet jag tänkte när jag skrev inlägget. Sedan beror det självfallet på vilken bil man sitter i också. Eftersom ca 95% av alla bromsljus tänds innan vänstern vid ett flertal turistkörningar jag iakttagit så kan kanske en liten rad om eventuellt gassläpp/bromsdutt vara på sin plats i alla fall? _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||
Kursen vänder sig förhoppningsvis till en rätt bred publik. Dvs både de som aldrig varit på ringen tidigare och de som varit där ett flertal tillfällen och vill finslipa något parti. Jag tror nämligen att även många som tror sig hitta runt banan kan förbättra sitt spårval någonstans. Då är det perfekt att diskutera detta med likasinnade här på rejsa, precis som du gör, Christian! Huvudsyftet är att lära ut ett spårval som känns bra och som fungerar i de flesta bilar, inte att lära ut hur hårt man skall bromsa, eller hur fort man skall köra. I inledningen av kursen skriver jag t ex följande: "När du väl kommer till ringen, så bör du börja köra i ett lugnt tempo och känna efter att spårvalet känns rätt för dig och din bil, innan du så sakteliga ökar farten efterhand! Räckena står ofta nära bankanten!" Jag hoppas och tror inte att någon åker ner till ringen och har memorerat hela kursen och tror att man kan köra ett snabbt varv det första man gör där nere och kommer att stämma mig för att det inte gick att hålla fullt genom en viss kurva för att jag inte skrivit att man kan bromsa innan just den kurvan. Som jag skrev så har jag dock ändrat texten i punkt 2 till: "2. Följ högerkanten tills det syns en sträng med sand precis i utkanten av asfalten på höger sida(8:55:57) och tangera curbsen pa vänster sida(8.55:59). Banan ändrar lutning från ena till andra hållet just här, så bilen kan kännas lite orolig. Därför bör man vara lite försiktig och inte stå på för fullt just här!" Missuppfatta mig inte, Christian, jag tycker dina synpunkter är mycket relevanta och värda att diskutera! Förhoppningsvis läser även andra dessa diskutioner och kan mha dessa få en mer nyanserad bild. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
Absolut, oavsett antal varv under bältet finns det alltid partier man kan förbättra.
Absolut, en del av kryddan när man inte råkar vara på plats och kränga omkring är ju att snacka av sig här i Magnus soffa!
Absolut, en annan stor fördel med denna kurs är ju också att den dels är under ständig utveckling och dels att flera olika spårvalsskolor diskuteras i termer av snabbare/långsammare eller säkrare/mer riskant istället för att en enväldig domare kommer med pekpinnen och säger att A är rätt och B är fel. _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||
Åter till Lennarts inlägg, jag har ju sett denna kurs-tråd först nu! Är det ändå inte så att med en snabb Golf (eller Fiat Coupe i mitt fall) har vi en framtung bil och man kommer inte runt det faktum att det gärna släpper bak när man kör på gränsen? Hur rätt spårvalet än är såattsäga. Har själv känt av det både här och ännu mer faktiskt i |
||||||
...i T13.
Hmm det verkar gå dåligt att editera här..? Weird. Iaf, mkt väl rutet av Peeter!! Kommer läsa allt, kul att känna igen mkt! |
||||||
Nürburgringkursen! Sektion 05: Kallenhard - Bergwerk | << 1, 2, 3 4 besök senaste veckan (56385 totalt) |