Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgringkursen! Sektion 04: Aremberg - Kallenhard | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 88400 besök totalt |
När jag var nere sista helgen i mars, så fick jag till det 3 ggr med perfekta spår val i Adenauer-Forst, och vilken känsla det var.
Man kände att det här var rätt, bilen liksom bara gled igenom utan att man behövde arbeta med ratten, det var häftigt speciellt när det var mycket folk där och man kände att det här gick bra, man väntade bara att få höra jubel och applåder från publiken, men inte vart det några sådana. Dom vill väl bara se sådana som åker av kan jag tänka mig. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
Vilket spår körde du? Scuderiaspåret eller racespåret? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
Då är det Scuderiaspåret med lite "krydda ala Peeter"! Det fungerar i alla fall bra med motorsvaga bilar. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
Det kanske verkar lustigt att jag tar upp det här efter 3 veckor, men nu när man inte har några videofilmer att titta på så får man försöka gå igenom sina varv i huvudet. och det var det jag gjorde i dag på morgonen när jag vaknat, och det var då jag kom ihåg den här känslan av välbehag som strömmade genom kroppen när jag körde genom A-F, som jag aldrig hade känt där förr.
När jag kör ett lugnt varv så kommer jag alltid rätt i A-F men oftast när jag har satsat lite har jag haft svårt att få bilen rätt, men den här gången fungerade det varje varv när jag gasade lite, vilket kändes underbart. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
Jo det är en härlig känsla när man känner att ett kurvparti verkligen stämmer!
Jag antar att du inte körde som den här golfen i AF!?! http://www.online-club.de/~rp45195/porsche/Nordschleife/Fotos/180403_Touri/P0005192.jpg Edit:Eller som några andra i fredags: http://www.online-club.de/~rp45195/porsche/Nordschleife/Fotos/180403_Touri/ _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
Jag har talat med Espen, och han hade dom på bara för att ett par kompisar skulle stå och filma honom, så det var för att dom bättre skulle se att det var han som kom som dom var på. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
Ja, om hans M3:a lyfter på inner framhjul, som Magnus M3:a, så kan det ju vara ganska optimalt med en så tajt linje! Men risken är väl snarare att han "skaver av" för mycket fart med sin breda körstil! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
Ja, se norrmän... _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Det var väl ungefär vad jag tänkte om hans ingång i lilla karusellen tills jag insåg att han skulle fetsladda på utsidan. Givetvis stod kompisarna och filmade. |
||||||
HiYa..hm,rent spontant för en ringen nybörjare som mig, ser det ut som du går in något tidigt i rävgrytet..känns som man skulle kunna stanna längs höger kanten nån sekund till.Vid 8:54:53 ser det baske mig ut som om du flyter in lite tidigt..,,hehe,,,,till 98,3% så har jag väl helt fel,,bara som jag kände när jag spanade din exellenta video polo racetech master tyrescream Doode polo video..
Tackar för 1 exellent lektion--ditt mästervarv har lärt mig en hel deal.. layterz doode man. _________________ Robert Kinderwall pugge rc Btg 8:48 |
||||||
Scuderia kursens spår tangerar bara mitt på de sista curbsen på höger sida i nedförsbacken i Fuchsröhre. Detta spår har jag modifierat något, så att jag svänger svagt höger och följer curbsen tills de nästan slutar. På så sätt har jag redan flyttat fram "turn-in punkten" en aning. Jag tycker att det stämmer rätt bra att därifrån påbörja en svag vänstersväng för att komma närmast curbsen på vänster sida längst ner i svackan och därefter fortsätta med samma rattutslag, eller tom "öppna upp styrutslaget" lite från svackan och framåt. Så att man får bilen rak jäms med curbsen uppför den branta backen. om jag skulle styra in ännu senare från de sista curbsen på höger sida i nedförsbacken, så skulle jag antingen hamna närmare mitten av banan längst ner i svackan, eller hamna mitt i banan uppför den påföljande backen. Robert, har du varit nere på ringen nyligen och testat att svänga in senare än vad jag gör? Vad kör du för bil? Kul att du verkar ha haft nytta av kursmaterialet! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
Fick lära mig en variant på Metzgesfeld i påskas som funkar mkt bra.
Ut ur AF så ligger man kvar till vänster och gör en rak linje från 8:55:21 fram till turn-in vid 8:55:31. går mkt bra och man bromsar i en rak och fin linje mot turn-in. Borde vara snabbare eftersom det både är närmare och rakare. |
||||||
Jag har också börjat använda det spåret. Nackdelen är väl kanske att den initiala svängen blir någon skarpare. Jag tycker detta dock uppvägs av den kortare vägen och framförallt att det blir betydligt mindre gupp i vägbanan med den linjen vilket ger en betydligt stabilare bil under inbromsningen. För mig känns det betydligt bättre. om ni har SportAutos häfte med idiallinjen så är de två alternativa spåren omnämnda. Om jag minns rätt så förordar man det rakare spåret i en motorstark bil vilket verkar rimligt. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Intressant! I en motorsvag bil behöver man ju inte bromsa alls där , så av den anledningen behöver jag ju inte använda det rakare spåret! Generellt sett så föredrar jag annars alltid att köra ett rundare spår om det går, för att minska kurvradien så mycket som möjligt. Men jag skall testa det rakare spåret nästa gång jag kommer ner! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
Även om du inte behöver bromsa så är innerspåret närmare, dvs snabbare. |
||||||
Förutsatt att jag klarar vänstern med det snävare spåret... _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
I min bil bromsar jag ganska mycket - för mycket - här och då är högerspåret väldigt oroligt. Kör man rakare på blir det betydligt lugnare. om du inte behöver bromsa så finns det nog inte mycket att vinna på att ta det rakare spåret. Visst blir det kortare men det är nog bara några meter, risken finns ju att den skarpare vinkeln innebär att du måste lyfta gasen och då är hela vinsten och lite till borta. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Nürburgringkursen! Sektion 04: Aremberg - Kallenhard | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 88400 besök totalt |