Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgringkursen!
Sektion 04: Aremberg - Kallenhard
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (88155 totalt)
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



När jag var nere sista helgen i mars, så fick jag till det 3 ggr med perfekta spår val i Adenauer-Forst, och vilken känsla det var. thumbs up
Man kände att det här var rätt, bilen liksom bara gled igenom utan att man behövde arbeta med ratten, det var häftigt speciellt när det var mycket folk där och man kände att det här gick bra, man väntade bara att få höra jubel och applåder från publiken, men inte vart det några sådana. Dom vill väl bara se sådana som åker av kan jag tänka mig.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Lennart Jarmyr skrev:
När jag var nere sista helgen i mars, så fick jag till det 3 ggr med perfekta spår val i Adenauer-Forst, och vilken känsla det var. thumbs up
Man kände att det här var rätt, bilen liksom bara gled igenom utan att man behövde arbeta med ratten, det var häftigt speciellt när det var mycket folk där och man kände att det här gick bra, man väntade bara att få höra jubel och applåder från publiken, men inte vart det några sådana. Dom vill väl bara se sådana som åker av kan jag tänka mig.
"
Vilket spår körde du?
Scuderiaspåret eller racespåret?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Peeter skrev:
"
Vilket spår körde du?
Scuderiaspåret eller racespåret?

Vet inte, jag körde det du har lärt ut.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Lennart Jarmyr skrev:
Peeter skrev:
"
Vilket spår körde du?
Scuderiaspåret eller racespåret?

Vet inte, jag körde det du har lärt ut.

Då är det Scuderiaspåret med lite "krydda ala Peeter"! thumbs up
Det fungerar i alla fall bra med motorsvaga bilar.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Det kanske verkar lustigt att jag tar upp det här efter 3 veckor, men nu när man inte har några videofilmer att titta på så får man försöka gå igenom sina varv i huvudet. och det var det jag gjorde i dag på morgonen när jag vaknat, och det var då jag kom ihåg den här känslan av välbehag som strömmade genom kroppen när jag körde genom A-F, som jag aldrig hade känt där förr.
När jag kör ett lugnt varv så kommer jag alltid rätt i A-F men oftast när jag har satsat lite har jag haft svårt att få bilen rätt, men den här gången fungerade det varje varv när jag gasade lite, vilket kändes underbart.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Jo det är en härlig känsla när man känner att ett kurvparti verkligen stämmer! thumbs up
Jag antar att du inte körde som den här golfen i AF!?!
http://www.online-club.de/~rp45195/porsche/Nordschleife/Fotos/180403_Touri/P0005192.jpg
Edit:Eller som några andra i fredags:
http://www.online-club.de/~rp45195/porsche/Nordschleife/Fotos/180403_Touri/

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Vad tycker du Peeter om Norrmannes (Espen) spårval genom A-F. Han håller i alla fall en tajt linje.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Varför har han varningsblinkers på?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Sörpan skrev:
Varför har han varningsblinkers på?


Jag har talat med Espen, och han hade dom på bara för att ett par kompisar skulle stå och filma honom, så det var för att dom bättre skulle se att det var han som kom som dom var på.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Lennart Jarmyr skrev:
Vad tycker du Peeter om Norrmannes (Espen) spårval genom A-F. Han håller i alla fall en tajt linje.

Ja, om hans M3:a lyfter på inner framhjul, som Magnus M3:a, så kan det ju vara ganska optimalt med en så tajt linje! thumbs up
Men risken är väl snarare att han "skaver av" för mycket fart med sin breda körstil!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Lennart Jarmyr skrev:
Sörpan skrev:
Varför har han varningsblinkers på?


Jag har talat med Espen, och han hade dom på bara för att ett par kompisar skulle stå och filma honom, så det var för att dom bättre skulle se att det var han som kom som dom var på.


Ja, se norrmän...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Sörpan skrev:
Lennart Jarmyr skrev:
Sörpan skrev:
Varför har han varningsblinkers på?


Jag har talat med Espen, och han hade dom på bara för att ett par kompisar skulle stå och filma honom, så det var för att dom bättre skulle se att det var han som kom som dom var på.


Ja, se norrmän...


Det var väl ungefär vad jag tänkte om hans ingång i lilla karusellen tills jag insåg att han skulle fetsladda på utsidan. Givetvis stod kompisarna och filmade.
Citera
Obbedoen
örebro
Här sen Mar 2003
Inlägg: 76



HiYa..hm,rent spontant för en ringen nybörjare som mig, ser det ut som du går in något tidigt i rävgrytet..känns som man skulle kunna stanna längs höger kanten nån sekund till.Vid 8:54:53 ser det baske mig ut som om du flyter in lite tidigt..,,hehe,,,,till 98,3% så har jag väl helt fel,,bara som jag kände när jag spanade din exellenta video polo racetech master tyrescream Doode polo video..

Tackar för 1 exellent lektion--ditt mästervarv har lärt mig en hel deal..

layterz doode man.

_________________
Robert Kinderwall

pugge rc Btg 8:48
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Robert Kinderwall skrev:
HiYa..hm,rent spontant för en ringen nybörjare som mig, ser det ut som du går in något tidigt i rävgrytet..känns som man skulle kunna stanna längs höger kanten nån sekund till.Vid 8:54:53 ser det baske mig ut som om du flyter in lite tidigt..,,hehe,,,,till 98,3% så har jag väl helt fel,,bara som jag kände när jag spanade din exellenta video polo racetech master tyrescream Doode polo video..

Tackar för 1 exellent lektion--ditt mästervarv har lärt mig en hel deal..

layterz doode man.

Scuderia kursens spår tangerar bara mitt på de sista curbsen på höger sida i nedförsbacken i Fuchsröhre.
Detta spår har jag modifierat något, så att jag svänger svagt höger och följer curbsen tills de nästan slutar.
På så sätt har jag redan flyttat fram "turn-in punkten" en aning.
Jag tycker att det stämmer rätt bra att därifrån påbörja en svag vänstersväng för att komma närmast curbsen på vänster sida längst ner i svackan och därefter fortsätta med samma rattutslag,
eller tom "öppna upp styrutslaget" lite från svackan och framåt.
Så att man får bilen rak jäms med curbsen uppför den branta backen.
om jag skulle styra in ännu senare från de sista curbsen på höger sida i nedförsbacken, så skulle jag antingen hamna närmare mitten av banan längst ner i svackan,
eller hamna mitt i banan uppför den påföljande backen.

Robert, har du varit nere på ringen nyligen och testat att svänga in senare än vad jag gör?
Vad kör du för bil?

Kul att du verkar ha haft nytta av kursmaterialet! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Fick lära mig en variant på Metzgesfeld i påskas som funkar mkt bra.

Ut ur AF så ligger man kvar till vänster och gör en rak linje från 8:55:21 fram till turn-in vid 8:55:31. går mkt bra och man bromsar i en rak och fin linje mot turn-in. Borde vara snabbare eftersom det både är närmare och rakare.
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



johann skrev:
Borde vara snabbare eftersom det både är närmare och rakare.

Tycker det spåret känns mer naturlig, men när man tittar på diverse filmer så är det nästan ingen som kör så.

_________________
Anders Dauner
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Anders Dauner skrev:
johann skrev:
Borde vara snabbare eftersom det både är närmare och rakare.

Tycker det spåret känns mer naturlig, men när man tittar på diverse filmer så är det nästan ingen som kör så.


Jag har också börjat använda det spåret. Nackdelen är väl kanske att den initiala svängen blir någon skarpare. Jag tycker detta dock uppvägs av den kortare vägen och framförallt att det blir betydligt mindre gupp i vägbanan med den linjen vilket ger en betydligt stabilare bil under inbromsningen. För mig känns det betydligt bättre.

om ni har SportAutos häfte med idiallinjen så är de två alternativa spåren omnämnda. Om jag minns rätt så förordar man det rakare spåret i en motorstark bil vilket verkar rimligt.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Anders Jonsson skrev:
Jag har också börjat använda det spåret. Nackdelen är väl kanske att den initiala svängen blir någon skarpare. Jag tycker detta dock uppvägs av den kortare vägen och framförallt att det blir betydligt mindre gupp i vägbanan med den linjen vilket ger en betydligt stabilare bil under inbromsningen. För mig känns det betydligt bättre.

om ni har SportAutos häfte med idiallinjen så är de två alternativa spåren omnämnda. Om jag minns rätt så förordar man det rakare spåret i en motorstark bil vilket verkar rimligt.

Intressant!
I en motorsvag bil behöver man ju inte bromsa alls där , så av den anledningen behöver jag ju inte använda det rakare spåret!
Generellt sett så föredrar jag annars alltid att köra ett rundare spår om det går, för att minska kurvradien så mycket som möjligt.
Men jag skall testa det rakare spåret nästa gång jag kommer ner! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Peeter skrev:
Anders Jonsson skrev:
Jag har också börjat använda det spåret. Nackdelen är väl kanske att den initiala svängen blir någon skarpare. Jag tycker detta dock uppvägs av den kortare vägen och framförallt att det blir betydligt mindre gupp i vägbanan med den linjen vilket ger en betydligt stabilare bil under inbromsningen. För mig känns det betydligt bättre.

om ni har SportAutos häfte med idiallinjen så är de två alternativa spåren omnämnda. Om jag minns rätt så förordar man det rakare spåret i en motorstark bil vilket verkar rimligt.

Intressant!
I en motorsvag bil behöver man ju inte bromsa alls där , så av den anledningen behöver jag ju inte använda det rakare spåret!
Generellt sett så föredrar jag annars alltid att köra ett rundare spår om det går, för att minska kurvradien så mycket som möjligt.
Men jag skall testa det rakare spåret nästa gång jag kommer ner! thumbs up


Även om du inte behöver bromsa så är innerspåret närmare, dvs snabbare.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
johann skrev:

Även om du inte behöver bromsa så är innerspåret närmare, dvs snabbare.

Förutsatt att jag klarar vänstern med det snävare spåret...

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Peeter skrev:
johann skrev:

Även om du inte behöver bromsa så är innerspåret närmare, dvs snabbare.

Förutsatt att jag klarar vänstern med det snävare spåret...


I min bil bromsar jag ganska mycket - för mycket - här och då är högerspåret väldigt oroligt. Kör man rakare på blir det betydligt lugnare.

om du inte behöver bromsa så finns det nog inte mycket att vinna på att ta det rakare spåret. Visst blir det kortare men det är nog bara några meter, risken finns ju att den skarpare vinkeln innebär att du måste lyfta gasen och då är hela vinsten och lite till borta.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Nürburgringkursen!
Sektion 04: Aremberg - Kallenhard
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (88155 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande