Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgringkursen!
Sektion 04: Aremberg - Kallenhard
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (88155 totalt)
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



BTG skrev:
Efter att ha suttit och grubblat lite på den del av banan vi diskuterade för drygt ett halvår sedan tänkte jag ställa följande fråga:

Är det någon som vet med sig hur fort de kör/hur lite de bromsar i uppförsbacken?



Jag har ca 210 i svackan med Subarun, bromsar till ytterst lite (efter som fatern sjunker snabbt i uppförsbacken) och kliver på full gas över curbsen i vänstern. Har faktiskt inte koll på hastigheten mer än att den har ökat mycket de senaste 25 varven i höstas. Det är ganska förlåtande med fyrhjulsdrift, personligen vågar jag nog gå på lite tidagare.

BTG skrev:
För egen del så har jag iaf +200 km/h genom kompen och sitter kvar med pellen i bott tills bilen befinner sig i uppförsbacken. Sedan bromsar jag - ganska mycket - vilket jag skall försöka fila bort i sommar. Det kanske räcker med att endast släppa gasen?


Visst gör det, men sväng in i tid över curbsen.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Christian Eick skrev:
BTG skrev:
Men jag vet ju samtidigt att så fort jag klarat krönet så går jag på gas igen. Mao så vet jag att jag iaf i mitt fall bromsar bort för mycket.

Definiera "går jag på gas igen" resp. "bromsar bort för mycket"! Angående gå på gas så faller det sig ju naturligt att efter turn-in stabilisera bilen med gaspådrag, med tanke på att det dessutom går uppför här verkar ju gas vettigt. Om det är så att gaspådraget innebär acceleration genom kurvan kan jag dock hålla med om att det troligen bromsats bort för mycket fart.

Jag har inte mer än stödgas över krönet, där "fladdrar" min bil ganska ystert...
Men direkt efter har jag plattan i mattan igen för att det går sååå långsamt fram emot första högern uppemot AD.
Jag har under vintern utsorterat ut mitt chassie rejält (jag åkte på skräpgrejor sommaren 2006) så det kommer sannolikt att ganska komfortabelt att utforska gränserna.

Christian Eick skrev:
Undrar om "optimal" fart innebär att det är möjligt att bromsa kort efter svackan, "trailbrejka" genom vänstern och därefter bromsa hårdare igen för att optimalt ta högern eller om rakan innan högern är så lång att gas genom/efter vänstern är oundvikligt?

Att trailbare:a över krönet tror jag är synnerligen vanskligt. Bakvagnen är lätt, väldigt lätt i någon sekund och att då lägga sidokraft på den tror jag mycket väl kan sluta med att se räcket komma i backspegeln.
Kanske iofs är annorlunda i en fwd?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Daniel Gudmundsson skrev:
BTG skrev:
För egen del så har jag iaf +200 km/h genom kompen och sitter kvar med pellen i bott tills bilen befinner sig i uppförsbacken. Sedan bromsar jag - ganska mycket - vilket jag skall försöka fila bort i sommar. Det kanske räcker med att endast släppa gasen?


Visst gör det, men sväng in i tid över curbsen.


Gör du det? Dvs låter bli att bromsa utan bara släpper gasen?
(Jag är stolt över att inte bromsa utan endast släppa i Angstkurve, samma övning måste kanske till i FX/AD?)

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



BTG skrev:
Daniel Gudmundsson skrev:
BTG skrev:
För egen del så har jag iaf +200 km/h genom kompen och sitter kvar med pellen i bott tills bilen befinner sig i uppförsbacken. Sedan bromsar jag - ganska mycket - vilket jag skall försöka fila bort i sommar. Det kanske räcker med att endast släppa gasen?


Visst gör det, men sväng in i tid över curbsen.


Gör du det? Dvs låter bli att bromsa utan bara släpper gasen?
(Jag är stolt över att inte bromsa utan endast släppa i Angstkurve, samma övning måste kanske till i FX/AD?)


Jag bromsar men bara en kort stund. Subarun är så mjuk att jag inte känt att den varit stabil förrän en bra bit upp i backen, och då är där inte mycket fart att plocka ner. Första gången var en oj **n det gick lite fort

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Daniel Gudmundsson skrev:
Jag bromsar men bara en kort stund. Subarun är så mjuk att jag inte känt att den varit stabil förrän en bra bit upp i backen, och då är där inte mycket fart att plocka ner. Första gången var en oj **n det gick lite fort


Någon uppfatting om fart i km/h?

(Märks det att det är kramp i högerfoten...?)

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



BTG skrev:
Någon uppfatting om fart i km/h?


Numera har jag faktiskt det, tänkte på den här tråden när jag körde idag! Kollade på mätaren varje varv!

Började med 130 på uppvärmningsvarvet, inga problem alls. Ökade sedan snabbt via 145 och 150 till 160 och då kördes det inte för att sätta rekordvarv direkt. (Vinterdäcken på Clion är bara godkända till 190 så jag ljummar ner till Fuchsröhre i ca 185 och håller det genom kompen).

Hur som helst, i 160 börjar det gå fort men det är inte på gränsen ens med relativt sladdriga vinterdäck (185/55-15) och därtill utnyttjades curbsen på insidan minimalt. Slutsatsen måste bli att med vettiga sommardäck och mer curbsattack torde nog 170 inte vara helt ouppnåeligt.

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Christian Eick skrev:
Hur som helst, i 160 börjar det gå fort men det är inte på gränsen ens med relativt sladdriga vinterdäck (185/55-15) och därtill utnyttjades curbsen på insidan minimalt. Slutsatsen måste bli att med vettiga sommardäck och mer curbsattack torde nog 170 inte vara helt ouppnåeligt.


Goda referenser!
Mao kanske man bara skall släppa gasen och rulla uppför backen...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



BTG skrev:
Christian Eick skrev:
Hur som helst, i 160 börjar det gå fort men det är inte på gränsen ens med relativt sladdriga vinterdäck (185/55-15) och därtill utnyttjades curbsen på insidan minimalt. Slutsatsen måste bli att med vettiga sommardäck och mer curbsattack torde nog 170 inte vara helt ouppnåeligt.


Goda referenser!
Mao kanske man bara skall släppa gasen och rulla uppför backen...


Du sparar ju i alla fall på bromsarna med den tekniken. Undrar hur många varv det tar innan du har "tjänat" in ett extra varv ur bromsbeläggslivslängdssynvinkel...?

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Christian Eick skrev:
Du sparar ju i alla fall på bromsarna med den tekniken. Undrar hur många varv det tar innan du har "tjänat" in ett extra varv ur bromsbeläggslivslängdssynvinkel...?



_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Kanske dags att fortsätta diskutionen om spårval genom botten av Fuchsröhre från tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40461
om vi börjar med att titta på mitt föreslagna idealspår:
https://rejsa.nu/ringen_visabanparti.php?s=4
Så vidhåller jag, att bara man följer sista curbsen på höger sida tills de slutar genom en svag högersväng och därpå lägger upp en svag, svag vänstersväng genom botten av Fuchsröhre och håller lite avstånd till vänsterkanten längst ner i svackan, så är man inne på rätt spår.
Det låter som att några av er påstår, att ni håller ännu längre ut till höger efter sista curbsen och ev ännu längre ifrån curbsen till vänster längst ner i svackan!?
Det vore intressant att höra er utveckla detta lite mer i detalj!

Derek Bells varv i 956:an från 1983 verkar iofs isåfall vara lite mer åt det hållet.
EDIT: Eller eg Jacky Ickx som kör framför. Fast jag tycker han vinglar lite "mitt i banan".

Men om man tittar på ett av mina favoritvarv med Klaus Ludwig, där han kör ett DTM-kvalvarv i sin Mercedes från 1993 eller Stucks varv i BMW GTR från "drömvarvs DVD:n", så tycker jag det mer liknar det idealspår jag förespråkar.

Men det viktigaste torde nog vara att vara extremt försiktig med rattrörelserna i det partiet.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Peeter vad loggar du för GPS fart på detta parti.? Ner mot foxhole? Hur många sido G drar du i vänstern ner i kompen? Vart bromsar du, hur många broms G uppnår du?

Givetvis är detta information som slutligen oxå ger olika förare(bilar, vikt, downforce, fysik, grepp, ,erfarenheter, slicks etc,etc) högst olika förutsättningar för hur de kan köra, men viktigast är oxå vilken fart man tar med sig, ja detta tenderar att variera.

Men visst kan alla diverse olika bilar och förare köra samma spår......., men det slutar att fungera om man börjar åka max vad som går med de diverse olika bilarna.......(olika vikt, däck fysik, downforce o s v)

Ja det kommer aldrig att gå att ta diverse olika bilar till samma spår om man vill åka max, det säger sig självt! Likväl som alla bilar har olika förutsättningar, ja likväl har även förarna det. Skulle man pressa högst olika bilar(förare) till max, ja spåret skulle givet av fysiska skäl bil väldigt olika, Slutligen skulle många sitta i amcro anda ligger limmade på vägen.

Det är viktigt att belysa att ett idealt spår inte har nåt med fart att göra, det säger sig självt att 300 olika bilar inte kan åka samma spår. I en lagom fart kan de, inte alls därefter.

Så är det fart man är ute efter måste man vara mer induviduel(ej något idealt så kallat spår), det går då inte att se till det ideala spåret.


För att citera Mattis Ekström(fritt)...skulle jag köra nåt idealspår skulle jag ju aldrig kunna va snabbast, då skulle jag ju bara va lika snabb som alla andra

Självklart kan en vingförsedd lätt DTM bil(M3 GTR) på slicks ligga limmad på vägen i hastigheter som en vanlig bil inte är i närheten av, tämmligen ointressant att göra analyser gällande deras spår, de kan i princip åka hur de vill med högre farter och bibehållet grepp jämfört oss som åker vanliga gatbilar.

Bra att detta fortsätter i denna tråd istället, passar ju bättre här thumbs up

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Göte RS6 Sjögren skrev:
Peeter vad loggar du för GPS fart på detta parti.? Ner mot foxhole? Hur många sido G drar du i vänstern ner i kompen? Vart bromsar du, hur många broms G uppnår du?

Försöker svara på varje del för sig. Jag har aldrig loggat min körning, så jag kan bara svara att rimligen borde sido G vara vara så lågt som möjligt i det jag kallar idealspåret, så länge vi pratar om samma bil i samma fart. Bromsar gör jag naturligtvis i uppförsbacken innan jag viker in vid 8:54:59. Något annat ställe finns väl knappast att bromsa på?

Göte RS6 Sjögren skrev:
Givetvis är detta information som slutligen oxå ger olika förare(bilar, vikt, downforce, fysik, grepp, ,erfarenheter, slicks etc,etc) högst olika förutsättningar för hur de kan köra, men viktigast är oxå vilken fart man tar med sig, ja detta tenderar att variera.

Men visst kan alla diverse olika bilar och förare köra samma spår......., men det slutar att fungera om man börjar åka max vad som går med de diverse olika bilarna.......(olika vikt, däck fysik, downforce o s v)

Ja det kommer aldrig att gå att ta diverse olika bilar till samma spår om man vill åka max, det säger sig självt! Likväl som alla bilar har olika förutsättningar, ja likväl har även förarna det. Skulle man pressa högst olika bilar(förare) till max, ja spåret skulle givet av fysiska skäl bil väldigt olika, Slutligen skulle många sitta i amcro anda ligger limmade på vägen.

Det är viktigt att belysa att ett idealt spår inte har nåt med fart att göra, det säger sig självt att 300 olika bilar inte kan åka samma spår. I en lagom fart kan de, inte alls därefter.

Så är det fart man är ute efter måste man vara mer induviduel(ej något idealt så kallat spår), det går då inte att se till det ideala spåret.

Jag tycker precis tvärt om!
om man kan köra i ett annat spår än idealspåret så kör man alldeles för sakta! Ju fortare du kör desto närmare ideallinjen kommer du, för det är då de fysiska lagarna tvingar dig till idealspåret, som rimligen går ut på att utnyttja hela banans bredd, annars åker du av!
Enda gången detta inte gäller, är om du har för lite effekt i förhållande till det grepp dina däck ger dig.
Då kan det vara bättre att ta ett genare spår än ideallinjen.


Göte RS6 Sjögren skrev:
För att citera Mattis Ekström(fritt)...skulle jag köra nåt idealspår skulle jag ju aldrig kunna va snabbast, då skulle jag ju bara va lika snabb som alla andra

om Mattias Ekström är snabbast på ett varv där han är ensam på banan, då kör han rimligtvis idealspåret!? Det är väl i så fall de andra som inte hittat idealspåret och kör fel!?

Göte RS6 Sjögren skrev:
Självklart kan en vingförsedd lätt DTM bil(M3 GTR) på slicks ligga limmad på vägen i hastigheter som en vanlig bil inte är i närheten av, tämmligen ointressant att göra analyser gällande deras spår, de kan i princip åka hur de vill med högre farter och bibehållet grepp jämfört oss som åker vanliga gatbilar.

Med en dåres envishet hävdar jag även här, att om DTM bilen på slicks körs tillräckligt fort så har den inget annat val än att köra ideallinjen. Annars körs den för sakta eller så är vi tillbaks till att den i så fall har för lite motoreffekt i förhållande till väggreppet och därför kan gena.

Göte RS6 Sjögren skrev:
Bra att detta fortsätter i denna tråd istället, passar ju bättre här thumbs up

Gaute, kan du inte försöka beskriva för oss hur du föredrar att köra strax innan, genom och precis efter svackan jmf med den ideallinje som jag föreslår!? Tanken med att rita upp en ideallinje, så som jag har gjort i den sk ringenkursen här på rejsa, är ju att vi skall ha något att kunna diskutera utifrån. Om någon hittar ett snabbare och säkrare spår, så är det ju snarare så att ideallinjen bör justeras. För jag köper inte ditt resonemang om att ideallinjen skiljer speciellt mycket mellan olika bilar och förare. Yttre omständigheter som t ex regn kan naturligtvis ändra förutsättningarna och göra att man får bättre grepp i ett annat spår, jmf med om det är torrt. Men det är eg ett helt annat ämne och även där ändras ju i så fall förutsättningarna för alla.

Det är alltid kul med lite spårvalsdiskutioner. thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



Peeter & Gaute,
som utomstående när man läser era båda inlägg tycker jag att ni är helt överens, däremot uttrycker ni er olika. Rätta mig om jag har fel, men det Gaute pratar om är "det generella idealspåret" exempelvis det som Peeter beskriver i sin ringenkurs. När Peeter skriver "idealspår" så menar han bästa möjliga spår för just den bilen precis som Gaute skriver att alla bilar har olika förutsättningar?

Har jag rätt eller missuppfattar jag er?

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
bmw130 skrev:
Peeter & Gaute,
som utomstående när man läser era båda inlägg tycker jag att ni är helt överens, däremot uttrycker ni er olika. Rätta mig om jag har fel, men det Gaute pratar om är "det generella idealspåret" exempelvis det som Peeter beskriver i sin ringenkurs. När Peeter skriver "idealspår" så menar han bästa möjliga spår för just den bilen precis som Gaute skriver att alla bilar har olika förutsättningar?

Har jag rätt eller missuppfattar jag er?

Tack Mats, för din välmenande "medlarroll"!

Men jag tror det ändå finns en viss skillnad i Gautes och mitt tänk ang detta!
om jag inte är helt ute och cyklar så menar Gaute, rätta mig om jag har fel, att olika bilar har olika idealspår.
Medan jag menar att skillnaden är ytterst liten, så länge vi pratar om bilar som det går hyfsat bra att svänga med.
Visst måste man t ex börja vrida på ratten lite tidigare och kanske lite mer i en bil som understyr än i en neutral eller i grunden överstyrd bil.
Men resultatet man vill uppnå är det samma, dvs att få bilen genom kurvan i idealspåret.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Lika bra att börja tangentbordsrejsa då säsongen iaf för min del är över. Bilen skall stå på pallbockar snart och då rycks diffen ner för ändring av utväxling samt diffbromsuppgradering.

Jag har kört "ditt" spår Peeter sedan många år. Det gör att kompen nästan blir en raka och dessutom placerar den en in en bra linje upp mot vänstern/krönet. Jag märker dock att jag för att få till det hela bekvämt/tryggt med minimal lastväxel är det viktigt att jag börjar köra i S redan i höjd med 8.54:46, därifrån lägger jag en aning senare apex mot 8.54:48 än skissen. På så vis kommer jag mer rätt ner mot "nyckeln" 8.54:52 varifrån jag påbörjar svängen genom kompen och uppför backen.
En intressant reflektion när man går ner mot detta parti är att från en bit innan kompen och upp till vänstern är det i princip rakt. Svängen man upplever ligger nästan till sin helhet innan kompen, dvs när det fortfarande går nerför.

Jag upprepar min fråga: Vad heter vänstern/krönet upp ur FX?
För en tid sedan hittade jag en kanonsammanställning med namn över alla kurvor och då var den här med. Jag tror att kurvan där kanske var benämnd "Fuchsrörhe links" men jag minns inte.

Ett bra kurv-namn jag dock minns är högern mellan Mutkurve och Steilstreckenkurve och det var "Wuppe Rechts".

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Peeter skrev:
Men om man tittar på ett av mina favoritvarv med Klaus Ludwig, där han kör ett DTM-kvalvarv i sin Mercedes från 1993 eller Stucks varv i BMW GTR från "drömvarvs DVD:n", så tycker jag det mer liknar det idealspår jag förespråkar.


Hej Peeter!

Bara så jag inte missförstår något, menar du att det finns generella likheter mellan "ditt" idealspår och Ludwig/Stuck eller bara just genom Fuchsröhre?

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
BTG skrev:
Lika bra att börja tangentbordsrejsa då säsongen iaf för min del är över. Bilen skall stå på pallbockar snart och då rycks diffen ner för ändring av utväxling samt diffbromsuppgradering.

Jag har kört "ditt" spår Peeter sedan många år. Det gör att kompen nästan blir en raka och dessutom placerar den en in en bra linje upp mot vänstern/krönet. Jag märker dock att jag för att få till det hela bekvämt/tryggt med minimal lastväxel är det viktigt att jag börjar köra i S redan i höjd med 8.54:46, därifrån lägger jag en aning senare apex mot 8.54:48 än skissen. På så vis kommer jag mer rätt ner mot "nyckeln" 8.54:52 varifrån jag påbörjar svängen genom kompen och uppför backen.
En intressant reflektion när man går ner mot detta parti är att från en bit innan kompen och upp till vänstern är det i princip rakt. Svängen man upplever ligger nästan till sin helhet innan kompen, dvs när det fortfarande går nerför.

Helt rätt, Micke, att även runda sista curbsen på vänster sida 8.54:48 med en svag, svag vänstersväng och sedan fortsätta som jag skrivit i kursmaterialet:
"Istället för att gå spikrakt ner mot djupaste delen, så rekomendrar jag här att göra en svag, svag högersväng och "runda" de sista curbsen på högersidan tills de tar slut(8:54:52)."

Men inte håller du väl kvar längre ute vid högerkanten än till slutet på curbsen vid 8:54:52!?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Christian Eick skrev:
Peeter skrev:
Men om man tittar på ett av mina favoritvarv med Klaus Ludwig, där han kör ett DTM-kvalvarv i sin Mercedes från 1993 eller Stucks varv i BMW GTR från "drömvarvs DVD:n", så tycker jag det mer liknar det idealspår jag förespråkar.


Hej Peeter!

Bara så jag inte missförstår något, menar du att det finns generella likheter mellan "ditt" idealspår och Ludwig/Stuck eller bara just genom Fuchsröhre?

I det här fallet menade jag likheterna i just passagen genom botten av rävgrytet.
Jag roade mig med att gräva fram lite gamla favoritfilmer igår kväll för att studera just det partiet.
Resten av varvet har jag inte jmf hur de kör i detalj med "mitt" idealspår.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Peeter skrev:
Men inte håller du väl kvar längre ute vid högerkanten än till slutet på curbsen vid 8:54:52!?


Nope, absolut inte. Så fort jag ser kompen öppna upp sig så påbörjar jag min svaga högersväng. Målet med min övning på väg ner i FX är att få till en liten raka utmed curbsen precis innan den svaga högersvängen.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



BTG skrev:

För en tid sedan hittade jag en kanonsammanställning med namn över alla kurvor och då var den här med. Jag tror att kurvan där kanske var benämnd "Fuchsrörhe links" men jag minns inte.

Ett bra kurv-namn jag dock minns är högern mellan Mutkurve och Steilstreckenkurve och det var "Wuppe Rechts".


Den kurvsamlingen måste du eller någon annan hitta igen! thumbs up sen ska den upp som en sticky thumbs up thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Peeter skrev:
Ju fortare du kör desto närmare ideallinjen kommer du, för det är då de fysiska lagarna tvingar dig till idealspåret, som rimligen går ut på att utnyttja hela banans bredd, annars åker du av!

Ställer mig tveksam till det uttalandet, det känns lite för luddigt. Utnyttja hela banans bredd gör man ju t.ex. nämligen i såväl Scuderia- som "race"-spåret även om vägen genom kurvan är väldigt annorlunda. Vilket av de 2, eller alla varianter däremellan, är alltså "idealspåret"?

Jag definierar sålunda "utnyttja hela banans bredd" som ett axiom allt baserar sig på, var man lägger turn-in är däremot grundat i olika teorier som låter sig verifieras i praktiken med olika fordon medelst tidtagarur. Den för ett specifikt fordon snabbaste varianten utkoras till detta fordons idealspår.


Usch, varför gav jag mig in i tangentbordsrejsandet (som Micke så förträffligt uttrycker det thumbs up) redan nu? Vad ska vi då diskutera i december/januari när det är som mörkast?

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Nürburgringkursen!
Sektion 04: Aremberg - Kallenhard
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (88155 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande