Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgringkursen! Sektion 04: Aremberg - Kallenhard | 1, 2, 3, 4, 5 >> 88400 besök totalt |
Sektion 04: Aremberg - Kallenhard
Inför den här sektionen så kommer du under full acceleration på trean ut ur Aremberg till vänstra sidan av banan(8:54:38). Öppna spårvalsritningen i ett eget fönster 1. Under bron börjar du släppa ut bilen mot mitten av banan och lägger därefter i fyran och påbörjar en svag vänstersväng, med sikte på att tangera curbsen på vänster sida(8:54:45). 2. Nu är du på väg ner i Fuchsröhre och kan köra ganska rakt och tangera curbsen på höger(8:54:46) resp vänster sida(8:54:48) och lägga i femman. Om du tycker att det börjar gå för fort, så kan du släppa av lite här och sedan gå på med jämn gas genom svackan, istället för att börja fippla med gasen nere i svackan! Vid 8:54:48 kan bilen kännas lite orolig när man går över lite ojämnheter. 3. Istället för att gå spikrakt ner mot djupaste delen, så rekomendrar jag här att göra en svag, svag högersväng och "runda" de sista curbsen på högersidan tills de tar slut(8:54:52). 4. Även härifrån så påbörjar du en svag, svag vänstersväng ner mot den djupaste delen av svackan(8:54:56). Håll ett avstånd till curbsen nere i svackan på c:a 20-30 cm. 5. Från botten på svackan släpper du ut bilen till curbsen på höger sida och följer dessa en bit uppför backen. Här kan du också passa på att ta ner farten och lägga i fyran. 6. Strax innan curbsen slutar på höger sida(8:54:59), så svänger du vänster med sikte på att tangera eller köra över(smaksak) curbsen på vänster sida(8:55:00). 7. Försök följa vänsterkanten på den påföljande rakan. Men det är ingen katastrof, om man som jag på filmen, misslyckas med att komma ända ut till vänsterkanten. Här kan du också bromsa ner rejält och lägga i trean. 8. I betongkanten på banans vänstra sida finns ett dräneringsgaller i metall(som är svårt att hinna se!)(8:55:02). Härifrån påbörjar du en svag högersväng upp mot Adenauer Forst. 9. Sikta in dig på att komma intill högerkanten först där curbsen slutar(8:55:06) och följ högerkanten hela vägen fram tills det är som svartast på curbsen på höger sida(8:55:09). Ett alternativt spår här, är att inte följa högerkanten utan att istället gå rakare fram mot curbsen, bromsa hårt och göra en kraftigare vänstersväng(8:55:09). 10. Sväng ganska tvärt vänster(8:55:09) och tangera curbsen rätt sent på vänster sida(8:55:11). 11. Sväng tvärt höger och tangera curbsen på höger sida(8:55:13) och släpp ut bilen till curbsen på vänster sida i utgången(8:55:16). 12. Gå ut lite mot mitten av banan och lägg i fyran. Tangera därefter curbsen på vänster sida(8:55:21). 13. Gå ganska rakt och tangera curbsen på höger sida(8:55:25). Härifrån känns det naturligt att gena mot vänster sida av banan. Men gör inte det! Intala dig själv att du skall hålla "höger vid tallen" som du ser på vänster sida av banan. 14. Efter tallen kommer en svag vänstersväng(8:55:29). Här kan du gena lite, men sikta in dig på att hamna ända ute vid högerkanten så fort som möjligt igen! 15. Nu är du framme vid Metzgesfeld och här börjar det gå fort. Om du tycker att det går för fort, så kan du här ta ner farten lite medan du följer högerkanten fram till en vit fläck, som brukar finnas i asfalten(8:55:31). Om den inte finns kvar så är är det c:a 1-2 billängder innan Armcoräcket får en extra "planka" på höger sida. 16. Tangera innerkanten på vänster sida där det är som svartast på curbsen(8:55:33) och släpp ut bilen till högerkanten i utgången. 17. Nu har du en liten raka att bromsa ner på och där du kan lägga i trean. 18. Ta sikte på att tangera curbsen på vänster sida rätt så sent, i höjd med en högtalarstolpe som står bakom räcket på vänster sida(8:55:40). 19. Härifrån kan du gå rakt mot slutet av det du ser av curbsen på höger sida(8:55:42) och först där svänga höger, så att du får bilen längs med vänsterkanten i backen ner mot Kallenhard. 20. Här gäller det att bromsa ner farten rätt rejält(speciellt om det är blött) innan du straxt innan en vit prick i asfalten, börjar svänga in lite svagt till höger(8:55:48). 21. När du efetr c:a en billängd lämnat vänsterkanten med c:a 1 meter, så svänger du in lite tvärare mot curbsen på höger sida, så att du tangerar dessa(8:55:50) och sedan följer curbsen c:a 5-6 meter. Om detta stämmer, kan du försiktigt gå på gasen igen och släppa ut bilen till curbsen på vänster sida i utgången(8:55:53). 22. Härifrån är det sedan full acceleration som gäller och att du tar dig över till höger sida och lägger i fyran, även om du inte varvat ur på trean(8:55:56). Ladda ner videon över det här partiet _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Fuchsröhre är ett sådant parti där det pirrar lite extra när man släpper loss utför backen, och varje gång så tänker jag: nu ska jag inte släppa gasen innan jag är nere, men varje gång så släpper jag upp höger foten. Som mest har jag haft 185 km/t när jag släppt gasen, men den vanligaste hastigheten är nog 170/180 km/t.
Problemet är att jag inte vet hur bilen reagera om jag höll kvar fullt i svackan, mer än att den trycks i hopp, men vad händer när fjädringen bottnar, blir bilen ostyrbar eller flyger den av banan. Det är det som jag är orolig för att ta reda på, så jag kommer nog även i fortsättningen att släppa gasen innan jag når botten i Fuchsröhre. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Jag tror iofs inte det är någon större risk att fjädringen bottnar om du kör ensam i bilen.
Men det finns ju heller ingen anledning att köra fortare än vad som känns behagligt! Polon håller jag fullt med, men det går ändå inte fortare än c:a 190-195 km/h på mätaren. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Jag har givetvis också kört över 200 km/h där, men inte med Polon! om man bara kör rätt linje genom svackan, så är det ganska odramatiskt. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Fuchsröhre är en väldigt "mental" sektion. Rent teknsiskt är det ju ganska simpelt, kör i princip rakt med plattan i mattan, men precis som Lennart säger så vill inte alltid högerfoten följa med i de intentionerna!
Jag hade vid några inspirerade körningarn med min gamla bil (993 RS med supercup fjädring) varvat ur på femman vilket innebär 235 km/h i verklig fart. Då höll jag fullt ända ner i kompressionen och en kort, kort bit därefter - vilken känsla att höra varvatalsregulatorn bryta in! Med GT3:an är jag lite försiktigare. Dels är den snabbare, dels är den lite mjukare avstämd vilket definitivt är en nackdel här. Fuchsröhre är en av de få ställena på Ringen där jag föredrar en stenhård bil. Det är dock verkligen en sektion som kan gå väldigt fel om man tar i för mycket, speciellt uppgången kan ju ställa till verkliga problem om man kommer i fel spår och fel fart. Så Lennart, det finns absolut inte någon anledning att pressa till yttersta här. Det är ju inte race vi kör när vi åker turistkörningen! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Bra beskrivet Anders.
Tycker själv att man pressar o pressar för att väl nere upptäcka att man kunde kört lite fortare. Har hört att några låter innerhjulet gå lite över curbsen...för att kunna åka ännu fortare. Synpunkter? _________________ Stefan Larsson |
||||
om du menar curbsen längst ner i svackan, så låter det mycket dumdristigt att köra över curbsen där!!! Tvärt om så rekomenderar Scuderia att hålla sig c:a en däcksbredd ifrån curbsen, framförallt om det är blött! Däremot i vänstern efter den branta uppförsbacken, så finns det dom som föredrar att gena över curbsen(8:55:00). _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Som Peeter skriver, curbsen längst ner i svackan är tabu!!
De flacka till vänster i uppförsbacken kan man köra över om man vill. De som har sett techart videon där Asch gör det kan dock se vad som händer om man är alltför agressiv med för mycket fart!! Själv provar jag lite fram och tillbaka. Om man får till inledningen av uppförsbacken helt rätt så tror jag inte man behöver använda curbsen. Det är dock bra att ha provat hur det känns att ta curbsen så man är beredd om det råkar vara något hinder/omkörning i uppförsbacken som man inte förutsett. På uppkörningen under Scuderian kör jag inte över curbsen, de flesta instruktörer brukar föredra en ren körning. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Skönt att höra att man har rätt/är normal som låter bli. Tycker själv att det låter vanskligt att överhuvudtaget göra någon som kan störa konsentrationen just där nere. _________________ Stefan Larsson |
||||
Klaus Ludwig kör också över curbsen i uppförsbacken(8:55:00) med sin DTM Mercedes i filmen:
Dtm93K_Ludwig.mpg, som du hittar på: http://koni.no-ip.biz/ringen/ Själv måste jag erkänna att jag aldrigt kört över curbsen där. Men något skall man väl ha kvar att göra! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Jag kör över curbsen. Inte direkt för att jag känner att det behövs utan för att det känns lite rejsigt + att det är så jämt att det låter sig göras lätt! Sedan känns också fel att inte utnyttja fördelen av att kunna "köra rakt".
Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Det låter helt vansinnigt att störa balansen i bilen och din egen koncentration. Blir det ens rakare på det sättet? |
||||
Jag tror inte för ett ögonblick på att någon avsiktligt kör över curbsen längst ner i svackan! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
om du läser lite innan du trycker på sänd knappen så ser du att vi har slagit fast att curbsen vid 8:54:56 INTE skall köras över, men att man kan prova dem vid 8:55:00. Dags att vakna upp nu Johan, solen skiner och det är fredag! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Så jag får inte uttrycka min åsikt för att ni redan bestämt att det är fel? Självklart gällde min undran liksom Höfläkts curbsen nere i Fuchsröhre och inte klapperstenarna i ingången till AF, tydligen har folk påstått sig göra det för att åka fortare och jag undrar om det ens blir rakare. |
||||
Precis, den svenska formen av demokrati, två slår den tredje!
Vem påstår att det går att köra över curbsen nere i sänkan? Han måste antingen vara knäpp eller köra en Massye Fergusson eller vad de nu heter.. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Jo men den formetn brukar ju iaf tillåta att man tycker likadant som den förtryckande majoriteten.
Hade han bara varit knäpp så hade han nog kört ihjäl sig nu så han är nog både knäpp och kör en traktor. Höfläkt kanske kan upplysa oss om vem som påstod det. |
||||
Nürburgringkursen! Sektion 04: Aremberg - Kallenhard | 1, 2, 3, 4, 5 >> 88400 besök totalt |