Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil TURBOmotor med låg komp och ilsnabb TURBO, är det något? | 1 besök senaste veckan (3155 totalt) |
Funderar på diverse motoralternativ till räsern och ett är där kolvarna har lägre komp än original, 7.2:1 istället för
9.0:1 som är standard för min bil. För att kompensera för den lägre kompen är tanken att ha ett turboaggregat med kort spoolup så man har laddtryck tidigt. Skälet till att ha lägre komp är att motorn ska bli mindre spikningsbenägen. (Den minnesgode rejsa-besökaren erinrar sig säkert att jag kör Saab och frågar därför : "Varför inte byta till Trionic?". Svaret är : därför att jag vill prova). Men...allting har en baksida, så även denna. Vilka är nackdelarna? 1. Bilen blir seg och slö pga det lägre kompet, när turbon inte jobbar. 2. För att få optimalt med effekt ur motorn måste jag bl a matcha med kraftigare förtändning. Kommer detta äta upp den förväntade spikningsmarginalen? 3. Jag måste sannolikt ha en turbo som är både snabb och har kapacitet => dyrt. 4. Jag måste greja ett vettigt laddtrycksregleringssystem. Mer? |
||||
min motor kommer att ha 7,6:1 i komp ungefär. Enligt de duktiga ska detta inte innebär någon radikal försämring av responsen. Givetvis är ju högre bra men detta ska tydligen funka ok.
Angående turboval så behöver de inte bli så dyrt, TD04HL serien är vettigt prisatt även om man köper den ny från firma och har väldigt trevliga egenskaper vad de gäller respons och register. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Ja, jag fattar vad du föröker göra och det är kollosal lösning på ett ickeexisterande problem.
Det finns inget magiskt med första generationen turbokolvar, även om dom är smidda. Faktum är, jag har aldrig hört talas om SAAB kolvar som har gått sönder (förutom på nya T7-maskiner) annat än från mager blandning. För det första går det att ladda duktigt med laddtryck även på 9:1 kolvar. Min gamla 9kt laddade jag runt 1.3 bar utan spikningar. För det andra så ser jag knappt vad du har att vinna på att montera gamla kolvar? Vad är målet? Att du kan säga till folk att du kör med smidda kolvar på en motor där kolvarna aldrig går sönder? Att du kan ladda mer på en motor som ändå tål mer ladd än växellåda? Att du behöver köpa en turbo som kostar mer än bilen själv för att få bukt med responsen? Vad är kraftigare förtändning förresten? Är det 10 grader före ÖDP istället för 5 eller är det kraftigare spole? Visst är det roligt att spåna men vill du verkligen göra något vettigt med motorn så rekomenderar jag att du provar med Trionic. Egentligen när vi kommer till "rejsa-aspirationer" så finns det hundratals andra problem jag skulle åtgärda först på en SAAB 900 än att smussla med gamla kolvar...den bilen är inget vidare svängbil och man kan fippla med motorn hur mycket man vill men faktum kvarstår. Så nej, jag tycker inte att lågkompsmotor med dyr turbo är någon vidare idé... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Jag hade inte ens tänkt tanken att skryta med smidda kolvar. Dessutom ser dom väldigt gjutna ut.
Men imponerar det på någon ska jag naturligtvis göra det Kraftigare förtändning => 30 grader istället för 20. Engelsmännen säger ignition advance, vad svenskarna säger har jag glömt för tillfället. Förtändning kanske |
||||
Jag körde med originalkolvar och tändningen ställd på 26 grader vid noll ladd och så sänkte den till 15 grader vid 1 bar. Allt mätt på tomgång.
Laddade mätaren ut. Den gick till 1,5 bar. Nålen gick mot stoppet. Inte en enda spik. Iofs lyste spikdioden frenetiskt när lådan gick i bitar och motorn gick mot varvstoppet En vettigt byggd motorn med bra flöde ska inte behöva så lågt komp vid hffsat låga laddtryck. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Det är bara att bygga som Herr Eklund 9,0:1 i kompression och maxladd på 3,5 bar. |
||||
Enligt artikeln i bilsport där dom bygger en rätt vass motor för 95-sås så är det bara att fixa bra flöde så undviker man spikningar. Givetvis till en viss gräns men som sagt 3,5 bar och 9 i komp är ju "rätt" bra. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Får väl omformulera mig lite.
Kan man med föreslagna motordesign tillsammans med ett vettigt motorstyr åstadkomma följande : 1. En _synnerligen_ spikningsobenägen motor? 2. Effekt? 3. Uppnå detta med enklast möjliga laddtrycksreglering, typ pys eller liknande, utan att motorn spikar sönder? |
||||
Skruva banåkabil TURBOmotor med låg komp och ilsnabb TURBO, är det något? | 1 besök senaste veckan (3155 totalt) |