Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
TURBOmotor med låg komp och ilsnabb TURBO, är det något?
1 besök senaste veckan (3155 totalt)
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Funderar på diverse motoralternativ till räsern och ett är där kolvarna har lägre komp än original, 7.2:1 istället för
9.0:1 som är standard för min bil.
För att kompensera för den lägre kompen är tanken att ha ett turboaggregat med kort spoolup så man har laddtryck tidigt.
Skälet till att ha lägre komp är att motorn ska bli mindre spikningsbenägen.
(Den minnesgode rejsa-besökaren erinrar sig säkert att jag kör Saab och frågar därför : "Varför inte byta till Trionic?". Svaret är : därför att jag vill prova).

Men...allting har en baksida, så även denna. Vilka är nackdelarna?
1. Bilen blir seg och slö pga det lägre kompet, när turbon inte jobbar.
2. För att få optimalt med effekt ur motorn måste jag bl a matcha med kraftigare förtändning.
Kommer detta äta upp den förväntade spikningsmarginalen?
3. Jag måste sannolikt ha en turbo som är både snabb och har kapacitet => dyrt.
4. Jag måste greja ett vettigt laddtrycksregleringssystem.

Mer?
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



min motor kommer att ha 7,6:1 i komp ungefär. Enligt de duktiga ska detta inte innebär någon radikal försämring av responsen. Givetvis är ju högre bra men detta ska tydligen funka ok.

Angående turboval så behöver de inte bli så dyrt, TD04HL serien är vettigt prisatt även om man köper den ny från firma och har väldigt trevliga egenskaper vad de gäller respons och register.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Min 924-räser har 7.5 i komp och turboagg av orginaltyp från -79. Tycker det är ok, god körbarhet även jämfört med andra turbomodeller från Porsche och svenska tillverkare.

_________________
Pär Hylander
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Ja, jag fattar vad du föröker göra och det är kollosal lösning på ett ickeexisterande problem.
Det finns inget magiskt med första generationen turbokolvar, även om dom är smidda. Faktum är, jag har aldrig hört talas om SAAB kolvar som har gått sönder (förutom på nya T7-maskiner) annat än från mager blandning.

För det första går det att ladda duktigt med laddtryck även på 9:1 kolvar. Min gamla 9kt laddade jag runt 1.3 bar utan spikningar. För det andra så ser jag knappt vad du har att vinna på att montera gamla kolvar? Vad är målet? Att du kan säga till folk att du kör med smidda kolvar på en motor där kolvarna aldrig går sönder? Att du kan ladda mer på en motor som ändå tål mer ladd än växellåda? Att du behöver köpa en turbo som kostar mer än bilen själv för att få bukt med responsen? Vad är kraftigare förtändning förresten? Är det 10 grader före ÖDP istället för 5 eller är det kraftigare spole?

Visst är det roligt att spåna men vill du verkligen göra något vettigt med motorn så rekomenderar jag att du provar med Trionic.

Egentligen när vi kommer till "rejsa-aspirationer" så finns det hundratals andra problem jag skulle åtgärda först på en SAAB 900 än att smussla med gamla kolvar...den bilen är inget vidare svängbil och man kan fippla med motorn hur mycket man vill men faktum kvarstår.

Så nej, jag tycker inte att lågkompsmotor med dyr turbo är någon vidare idé...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Jag hade inte ens tänkt tanken att skryta med smidda kolvar. Dessutom ser dom väldigt gjutna ut.
Men imponerar det på någon ska jag naturligtvis göra det

Kraftigare förtändning => 30 grader istället för 20. Engelsmännen säger ignition advance, vad svenskarna säger har jag glömt för tillfället. Förtändning kanske
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Jag bygger ny motor nu, höjer kompet från 7.5:1 till 8.5:1. Ser ingen mening med att åka runt och elda för kråkorna och min moderna turbo lirar nog bättre med nya kompet.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10151



Det finns 944 turbo med 2,5 liters motorer som ger over 400 hastar pa hjulen med vanlig pumpsoppa. 8:1 i komp pa de motorerna.

_________________
Anders Hansson
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Jag körde med originalkolvar och tändningen ställd på 26 grader vid noll ladd och så sänkte den till 15 grader vid 1 bar. Allt mätt på tomgång.

Laddade mätaren ut. Den gick till 1,5 bar. Nålen gick mot stoppet. Inte en enda spik. Iofs lyste spikdioden frenetiskt när lådan gick i bitar och motorn gick mot varvstoppet

En vettigt byggd motorn med bra flöde ska inte behöva så lågt komp vid hffsat låga laddtryck.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



Daniel Ekström skrev:
Jag körde med originalkolvar och tändningen ställd på 26 grader vid noll ladd och så sänkte den till 15 grader vid 1 bar. Allt mätt på tomgång.

Laddade mätaren ut. Den gick till 1,5 bar. Nålen gick mot stoppet. Inte en enda spik. Iofs lyste spikdioden frenetiskt när lådan gick i bitar och motorn gick mot varvstoppet

En vettigt byggd motorn med bra flöde ska inte behöva så lågt komp vid hffsat låga laddtryck.


Det är bara att bygga som Herr Eklund

9,0:1 i kompression och maxladd på 3,5 bar.
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Marcus Jansson skrev:
Daniel Ekström skrev:
Jag körde med originalkolvar och tändningen ställd på 26 grader vid noll ladd och så sänkte den till 15 grader vid 1 bar. Allt mätt på tomgång.

Laddade mätaren ut. Den gick till 1,5 bar. Nålen gick mot stoppet. Inte en enda spik. Iofs lyste spikdioden frenetiskt när lådan gick i bitar och motorn gick mot varvstoppet

En vettigt byggd motorn med bra flöde ska inte behöva så lågt komp vid hffsat låga laddtryck.


Det är bara att bygga som Herr Eklund

9,0:1 i kompression och maxladd på 3,5 bar.


Enligt artikeln i bilsport där dom bygger en rätt vass motor för 95-sås så är det bara att fixa bra flöde så undviker man spikningar. Givetvis till en viss gräns men som sagt 3,5 bar och 9 i komp är ju "rätt" bra.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Får väl omformulera mig lite.

Kan man med föreslagna motordesign tillsammans med ett vettigt motorstyr åstadkomma följande :
1. En _synnerligen_ spikningsobenägen motor?
2. Effekt?
3. Uppnå detta med enklast möjliga laddtrycksreglering, typ pys eller liknande, utan att motorn spikar sönder?
Citera
Skruva banåkabil
TURBOmotor med låg komp och ilsnabb TURBO, är det något?
1 besök senaste veckan (3155 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande