Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Blästring av kaross
4 besök senaste veckan (4039 totalt)
spquattro
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 57


Trådstartare
Nu tar jag upp detta ämne igen!

Jag har kommit till den fasen snart där jag skall lämna bort arbetet med blästring av hela karossen(utom under bilen). Jag kommer at lämna en helt tom kaross så nåt direkt förarbete krävs inte! Har ett par frågor som jag hoppas jag kan få svar på!

1. Vad är rimligt att betala för en blästring med grundlack?
2. När dom blästrar, kan dom blästra hålheter också bara dom kommer åt? då tänker jag främst på insidan på sparklådorna...
3. Nått ställe i Västerås som är gör bra jobb när det gäller detta?


Likaså letar jag efter ställen som hålrumsbehandlar bilar, gärna en firma som kan fixa allt jag söker!

Tacksam för svar.

Mvh Micke

_________________
Mikael Olofsson
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Finns en firma i Eskilstuna? som brukar annonsera i biltidningar om att dom blästrar bilkarosser,går kanske att hitta på nätet!

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
spquattro
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 57


Trådstartare
ok, Eskilstuna känns lite långt borta tyvärr, men får bli om jag inte hittar nått närmare, ska kolla upp firman i alla fall, tack för tipset!

/ Micke

_________________
Mikael Olofsson
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128



Jag har fått pris på att blästra min koja invändigt+under+ torpedvägg för 2000:- med grundlack i Sthlm. Detta tänkte jag göra såfort som min första rambesiktning är gjord.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



spquattro skrev:

1. Vad är rimligt att betala för en blästring med grundlack?
2. När dom blästrar, kan dom blästra hålheter också bara dom kommer åt? då tänker jag främst på insidan på sparklådorna...
3. Nått ställe i Västerås som är gör bra jobb när det gäller detta?
Likaså letar jag efter ställen som hålrumsbehandlar bilar, gärna en firma som kan fixa allt jag söker!
Mvh Micke


1.Får du det för 2000:- så är det mycket bra. Det betalade jag på 80 talet.
2. Håligheter funkar inte. Sedan får man finblästra på dom stora plåtytorna annars blir plåten för stor och slår sig.
3.
Hålrum behandlas bäst med parafinbaserad vätska. T,ex Tuff Kote. Den ser transparent-vit ut. INTE oljebaserad, den torkar till en film efter några år. Mak kan INTE spruta hålrummen innan bilen är lackad, annars fastnar ingen färg på bilen. Glöm thinnertvatt på parfinbas. Lacka den blästrade bilen med betande färg eller epoxibaserad grundfärg. Under bilen kan man ha en TUNN lackbar body på grundfärgen, som sedan kan övermålas. Det kan göras med pensel så slipper du påslag på andra ställen. Förslagsvis vanlig lacknaftalöslig lackfärg.

Du hittar ingen firma som kan göra allt, eftersom ORDNINGEN på jobbet inte ligger så till.
MVH
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2134



Norrköpings blästringsindustri eller industribläster eller något i den stilen är firman du söker.

Snacka med Håkan Johansson där, han har känsla för detaljer (bygger HD) & blästrar inte sönder något. Dessutom brukar han kunna ge klart humana priser.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
spquattro
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 57


Trådstartare
ok tack för de svar jag fått! tyvärr vill jag inte åka ner med bilen på släp även fast man kanske får bra pris där nere, söker som sagt ett ställe i Västerås och har hittat en firma men har inte kantaktat dem än. Om jag har förstått detta rätt så ska jag vara nöjd om jag får en helblästrning med grundlack för runt 3000 kr och det är jag villig att betala, ska först låta en sfro-man besikta bilen så jag kan slipa ner alla svetsskarvar sen kortningen...

/ Micke

_________________
Mikael Olofsson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



spquattro skrev:
ok tack för de svar jag fått! tyvärr vill jag inte åka ner med bilen på släp även fast man kanske får bra pris där nere, söker som sagt ett ställe i Västerås och har hittat en firma men har inte kantaktat dem än. Om jag har förstått detta rätt så ska jag vara nöjd om jag får en helblästrning med grundlack för runt 3000 kr och det är jag villig att betala, ska först låta en sfro-man besikta bilen så jag kan slipa ner alla svetsskarvar sen kortningen...

/ Micke


Kolla bara noga vad för grunfärg du får. Annars kommer lackaren att skylla på grunden om det inte blir bra. Kolla med lackaren först för säkerhets skull!
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
countach
Luleå
Här sen Sep 2004
Inlägg: 84



Göran Malmberg skrev:
spquattro skrev:
ok tack för de svar jag fått! tyvärr vill jag inte åka ner med bilen på släp även fast man kanske får bra pris där nere, söker som sagt ett ställe i Västerås och har hittat en firma men har inte kantaktat dem än. Om jag har förstått detta rätt så ska jag vara nöjd om jag får en helblästrning med grundlack för runt 3000 kr och det är jag villig att betala, ska först låta en sfro-man besikta bilen så jag kan slipa ner alla svetsskarvar sen kortningen...

/ Micke


Kolla bara noga vad för grunfärg du får. Annars kommer lackaren att skylla på grunden om det inte blir bra. Kolla med lackaren först för säkerhets skull!
Göran Malmberg




du ska vara väldigt fösiktig när du blästrar karossen den tål ingenting. den blir för stor och slår sig.
råder dig att inte blästra där.
gjorde det på min cadillac -59 på taket och på skuffen och det vart inte vackert. vart många extra timmar att få till det....

_________________
kristian landström. bygger en lamborghini countach
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Täta också håligheter för bläster sand eller se verkligen till att få ut allt efteråt.
Jag hade mängder med sand liggandes i min Mustang i tröskellådor etc och det binder fukt och kan skapa rostproblem. Jag hade tur och fick ut den i tid men det är inte kul när den börjar klumpa sig och hårdna i håligheter.
...

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Skruva banåkabil
Blästring av kaross
4 besök senaste veckan (4039 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande