Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgringkursen! Sektion 03: Hocheichen - Aremberg | 1, 2 >> 43791 besök totalt |
Sektion 03: Hocheichen - Aremberg
Inför den här sektionen så kommer du under full acceleration på trean ut ur Hocheichen till högra sidan av banan(8:53:40) och lägger strax därefter i fyran. Öppna spårvalsritningen i ett eget fönster 1. Du ser ett svagt backkrön framför dig, där banan går över en bro(8:53:46). Inför den bron gäller det att placera bilen någonstans mitt i banan och påbörja en svag högersväng, med sikte att tangera högerkanten precis innanden påföljande svackan(8:53:49) efter bron. 2. Nu ser du en brant uppförsbacke, Quiddelbacher Höhe, framför dig. Släpp ut bilen till vänsterkanten innan den brantaste delen på backen börjar. Så att du följer vänsterkanten uppför backen och har bilen helt rak över det kraftiga backkrönet. Har du en snabb bil, så har du redan hunnit få i femman här och tycker kanske att det börjar gå lite väl fort! Då kan du passa på att släppa gasen i uppförsbacken, så tappar du mycket fart. 3. När du passerat krönet så fortsätter du längs med vänsterkanten tills slutet på en "asfaltsficka" på vänster sida om banan(8:53:55). 4. Därifrån påbörjar du en lång svag högerböj som du tar i ett enda rattutslag genom den kommande dubbelhögern Flugplatz. Sikta in dig på att tangera de första curbsen du ser på högersida c:a 1-2 billängder efter det att curbsen börjar(8:53:57). 5. Fortsätt med samma rattutslag så hamnar du automatiskt och tangerar de andra curbsen på höger sida, där de nyper av åt höger(8:54:00). Om allt känns bra så är det bara att stå på för fullt fram till punkt 9. 6. Lite längre fram ser du curbs på vänster sida, som du tar sikte på och tangerar(8:54:03) i en lång svag vänstersväng. 7. Fortsätt med samma svaga rattutslag, så hamnar du nära curbsen, till vänster, både vid 8:54:08 och i backen ner mot svackan och börjar släppa ut bilen lite mer mot mitten av banan tills du är nere i den djupaste delen av svackan(8:54:15) och området som kallas Kottenborn. 8. Du har nu en kort uppförsbacke framför dig, där du tar sikte på att komma intill högerkanten av banan först strax efter att du passerat över krönet. 9. Här följer du sedan högerkanten fram mot Schwedenkreuz. Det här är banans snabbaste punkt(under turistkörningen), om du har stått på för fullt. Medan du har bilen rak längs med högerkanten och fram till den stora vita skylten på höger sida om banan(8:54:22), kan du därför ta ner farten inför den snabba vänstern som följer. 10. Vid den vita skylten på höger sida(8:54:22), så påbörjar du en svag vänstersväng med sikte på att placera bilen c:a en meter från vänsterkanten över det svaga backkrönet du ser framför dig(8:54:24). OBS! Var mycket observant och försiktig när du går över backkrönet!!! Var beredd på att "öppna upp" styrningen en gnutta och styra emot om du får bakvagnssläpp här!. 11. Fortsätt med samma rattutslag så att du kommer intill curbsen på vänster sida först där dom slutar(8:54:28). Ungefär där jag passerar den andra motorcykeln. 12. I nedförsbacken mot Aremberg, så gäller det att bromsa ner rejält och komma ner på trean, medan man har bilen rak och följer vänsterkanten. 13. Följ med vänsterkanten en liten bit in i svängen tills du ser att det börjar ett dräneringsgaller precis i utkanten av asfalten på vänster sida(8:54:33). Du ser även en vit punkt målad på asfalten i filmen. 14. Härifrån svänger du in bilen ganska tvärt, men siktar in dig på att tangera curbsen på höger sida rätt långt in i böjen(8:54:36), Ta gärna sikte på någon grästuva eller dylikt på innern, så att du sedan kan gå på gasen så tidigt som möjligt i utgången och släpper ut den till curbsen på vänster sida(8:54:38) precis innan bron som går över banan. Öppna videon för det här partiet i ett eget fönster > > _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
Krönet finns i alla fall omnämnt i texten under punkt 8 och jag rekomenderar att du kör över krönet så att du hamnar intill högerkanten efter krönet. Då slipper du göra några riktningskorrigeringar medan bilen är "lätt" och du har en raksträcka längs med högerkanten fram till släppunkten(8:54:22) vid Schwedenkreutz! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
Jag tänkte på skissen och den kommentaren gäller Quieddelbacher Höhe också. I en snabb bil är de platserna rätt spektakulära. |
||||||
Jag har avsiktligen försökt rensa kartorna från så många detaljer som möjligt och försöker istället ta upp detaljinformation i texterna istället. Kartorna är i mitt tycke den "svagaste länken" i mitt försök att presentera nordslingan. Bl a pga att de inte är skalenliga och det förekommer fortfarande en del felaktigheter i kartorna, även om jag försökt rensa bort de grövsta missarna! Kartorna är trots allt tvådimensionella och bör framförallt användas till att ge en "hint" om bansträckningen och spårvalet. Vad gäller backkrön generellt, kan vi väl konstatera att det gäller att passera dessa med bilen så rak som möjligt!?! Detta gäller givetvis även vid Quiddelbacher Höhe, innan Schwedenkreutz och på en hel del andra ställen runt banan, såväl som på andra banor och landsvägar. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
Hoppas alla landar rätt, efter krönen också! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
På Scuderiakursens kartor står det att man skall hålla lite avstånd till de första curbsen på höger sida vid Flugplatz(8:53:57).
Jag vill minnas att dom brukar säga att man skall hålla sig c:a 30-40 cm ifrån dessa curbs. Är det någon här som kör så och tycker att det känns bra? Själv brukar jag gå helt intill curbsen där och tycker att det känns bra! Då får jag det att stämma med ett rattutslag fram till nästa curbs på höger sida(8:54:00). _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
Jo jag gör som Scuderia folket säger, lite avstånd. Återigen tror jag det kan vara lite bilberoende (se diskussionen om Pflanzgarten). Du kör din bil närmare gränsen än vad jag gör och den är då säkert betydligt mera understyrd, vilket gör att du kan behöva modifiera något. Dessutom håller du väl fullt hela vägen här, då spelar väl spåret mindre roll så länge du håller dig på asfalten! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Jag bröt en 6-årig kul svit 2005, jag körde inte på ringen. Min fru och jag flyttade och skaffade ytterligare två barn istället. Det fanns därför inte tid (läs tillstånd ) att köra på ringen då också.
Till i år har jag därför ringenkörning som prio ett! Eftersom jag som sagt inte lade ett enda varv förra året undrar jag hur ombyggnaden av QH blev? # Har krönet blivit en båge eller är det två mindre hopp med ett flackt mellanparti eller hur ser det nu ut? # Åker ni fortare eller långsammare? # Landar och sätter sig bilen bättre eller sämre/oroligare? # om ni tidigare släppte av lite i uppförsbacken, hur gör ni med nya krönet? # om ni tidigare, som jag, höll fullt över krönet (om inte annat för känslans skull ) hur gör ni nu? # Håller någon, tack vare ombyggnaden, nuförtiden fullt Hocheichen - SX? (Som inte gjorde innan menar jag då) Annat av intresse? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
1. Två mindre "avsatser". 2. Jag tycker det känns som man åker långsammare, men rent teoretsikt borde det väl vara tvärtom. 3. Återigen, det "borde" vara stabilare eftersom puckeln inte är så markerad men för egen del tycker jag det känns vingligare och mera diffust nu. 4. Släpper av lite till! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Kanske för att det nu är två pucklar? Låt vara att de är mindre men det är ändå två? Dessutom borde ju den andra puckeln ha förskjutits (kanske bara några få meter?) närmare turn-in? Dvs att det är kortare tid/sträcka att få ordning på bilen innan det är dags att vrida på ratten? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Hej Micke!
Grattis till nytillskotten! Själv körde jag heller ingenting under 2005. Turligt nog fick husets dotter ett Playstation 2 i present. Snabbt som ögat sprang jag iväg och köpte Gran Turismo 4. Där får man ju i alla fall lite Ringenbehov tillfredsställt! Mvh //Christer _________________ Mvh Christer Eriksson /Kia Optima SW GT/ |
||||||
Kul att se att Ringfebern inte lämnat dig helt! Hur går ST:n? Själv funderar jag på ett byte till en Focus ST. Visserligen lär den väl vara lite mindre och kanske saknar man den härliga sexan men det är ju alltid kul att prova något nytt! Dessutom kanske man kan spara någon deciliter milen i bensinförbrukning! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Tjena Anders & Micke!
Tråden spårar ur tillfälligt här. Å andra sidan ska gott kamratskap främjas... Ringenfebern släpper inte i första taget! Efter att introducerats i Ringenmysteriet i passagerarsätet hos herrar Thomée, Pahv och Jonsson var det ju lätt att fastna Dessutom har jag ju haft nöjet att följa avgasrören på BTGs 328 ett helt varv. Det var väl då vi körde på 9,13 om jag inte missminner mig. Supernöjd med min ST220! Var faktiskt och provkörde FocusST i lördags. Gick som ett troll och hade bra orr i motorn. Volvos femma passar fint där. Focusen är tyvärr lite liten som familjebil. Eftersom vi nyss köpt hus är prioriteringen av vill-göra-aktiviteter "något begränsad" :attentn2: Det har berättats för mig att kommande vackra vårdagar ska tillbringas i rabatter och i fruktträd mm. Tidigare har dessa vårdagar med fördel kunnat tillbringas i Eiffelbergen... Räddningen är den nyinstallerade webkameran vid infarten till Ringen. De har man ändå lite koll. Jag har kollat på Scuderia Hanseat "instruktionsvideo". Den är gjord innan ombyggnaden av QH. Vad jag kan höra lyfter man ingenting vid QH. Mvh //Christer _________________ Mvh Christer Eriksson /Kia Optima SW GT/ |
||||||
Emellanåt måste man beakta att ringen inte är prio 1.
Finns det en sådan? Är den bra, går den att få tag på etc? Varför har vi inte benat och bråkat i/om detta videospår kontra Peeters med fleras spår här på rejsa? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Tjena!
Filmen heter Pack den Ring Nordschleife Nürburgring Pur 20,8 km ideallinie aus der sicht des Piloten. En gammal klassiker från år 2000. Kostade EUR 25,50/DM 48,99. Jag köpte den i Nürburgringshopen, där jag även köpt mina affischer, musmattor, böcker, Ringenklockor m.m. Instruktioner på tyska. Man utger sig inte för att ersätta praktisk träning och/eller den riktiga Scuderian. Däremot ger den trevlig vägledning vid några välbekanta utmaningar längs Ringen. Det är kanske ingen officiell Scuderia-produkt men instruktörerna är därifrån. Hittade en hemsida som tycks sälja filmen: http://www.packdenring.de/home.html Eftersom jag aldrig genomgått Scuderian vet jag inte om linjerna stämmer, men det känns som om de konsekvent använder de målade runda vita markeringarna när de attackerar kurvorna. Bra video som tillfälligt mättar svåra Ringenbegär när det är 10 grader kallt och Mondeon vaggar fram på vingliga dubbdäck. Proffsigt filmat inifrån bilen (Porsche 996) med bra ljud. Rekommenderas! Mvh //Christer _________________ Mvh Christer Eriksson /Kia Optima SW GT/ |
||||||
Den gjrodes i alla fall i mycket nära samarbete med Scuderia. Slutvarvet i 996:an körs av Goetsch von Schirnhaus (stavning ?) som är en av höjdarna på Scuderian. Det här varvet kör han ju mycket väl och städat och håller sig på asfalten hela tiden, något som han inte alltid lyckas med... Videon är ju dessutom extra sevärd eftersom undertecknad figurerar i ca 0.7 sekunder med en blå 993 RS. Även en del andra svenska bilar skymtar förbi (kolla efter bilar med nummer 11xx). Vill minnas en sekvens med 2-3 bilar i rad på väg över krönte in mot SX. En vit 964 RS med en viss Ulf K bakom ratten som kommer jazzande så där lagkom kontrollerat! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Nürburgringkursen! Sektion 03: Hocheichen - Aremberg | 1, 2 >> 43791 besök totalt |