Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2263 besök totalt |
Kompförhållande vs effekt
Jag kom att prata om detta i dag hur mycket tex 9:1 ger till 10:1 och 11:1 ger i effekt. Hmm allså ingent exakt utan lite tumme pekfinger. Jag har fått för mig att det rör sig ikrokakrna 1-3% per steg. Vi antar 2% och 100kW med 9:1 10:1 102kW 11:1 104KW Kan det stämma????? _________________ Johan Sjölinder |
||
Inte för att det här kanske säger något, men jag hittade en formel för den termiska verkningsgraden för en otto-cykel (Ideal) som funktion av kompressionsförhållandet.
![]() eta=1 - 1/(r^(k-1)) (eta={grekiska bokstaven}=verkningsgrad) Där r=kompressionsförhållandet=Vmax/Vmin k=ca 1,4 för luft vid temperaturer som bilar används (specific heat ration Cp/Cv) Men har man effekten vid ett visst komp.förhållande kan man ju beräkna verkningsgraden vid ett annat och därmed beräkna effekten vid detta. Man får räkna med att det inte stämmer speciellt väl pga formlerna har med termiska verkninggraden och en ideal otto-cykel att göra. Utöver detta får man ta hänsyn till den mekaniska verkningsgraden och förluster pga avgaser, kylvatten, strålning, friktion mm. _________________ /David Söderblom |
||
Tycker att det låter lite. Fast iofs, 4kw=5,6hk, det är ju en del när man pratar om en motor på enbart 100kw.
Skulle jag gå upp från 12:1 till 13:1 på min maskin skulle det isf göra ca 5hk. Det låter fortfarande rätt lite. Väntar på kunniga svar. _________________ Jonas Edling |
||
Re: Kompförhållande vs effekt
om vi jämnför bmep när vi ändrar från t,ex 7:1 -8:1 så blir skillnaden ca 3,5%. Tittar vi på effekten så har jag 3 exempel. 5,3 till 6,3 och 6,3 till 7,3 samt 7,3 till 8,3 i Cr. Då får vi en ökning av 3% sedan till 9% och sist 12%. Siffror hämtade från detta document. http://naca.central.cranfield.ac.uk/ Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
citat:
5,3 till 6,3 6,3 till 7,3 7,3 till 8,3 i Cr. Då får vi en ökning av 3% sedan till 9% och sist 12%. Hmm är det 3% från 5,3 till 6,3??? och 5,3 -> 7,3 =9% och 5,3 ->8,3 =12% Göran tack för dokumentet, hadde du inget på grekiska??? ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
Det var med tanke på det som jag drog ut några siffror som texten förklarade någorlunda åt det hållet du frågade. Sedan fanns det ju grafer och formler och frågan behandlades ju rätt seriöst. Men vad säger man, det blir ju Engelska på den här typen av dokument. Kanske finns fler som tar sig en titt också. Det dyker ju upp fler och fler förvånansvärt duktiga männisor i detta forum. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Kika på sida 19 diagram (elelr Fig somd et står i dena pdf) 24 så ser ni alla direkt hur compressionen följer den procentuela effektnyttjandet ur motorn..
Mcyekt intresant för mig som ska köra på ett AKI kring 114 den dagen jag har valt ut object! Så jag komemr kasnke kunan höja motorns effekt med mellan 10-15% i bästa fall =) Man tackar =) _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||
du får en sänkning med 4% _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2263 besök totalt |