Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kompförhållande vs effekt
2263 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator
Trådstartare
Kompförhållande vs effekt

Jag kom att prata om detta i dag hur mycket tex 9:1 ger till 10:1 och 11:1 ger i effekt.
Hmm allså ingent exakt utan lite tumme pekfinger.

Jag har fått för mig att det rör sig ikrokakrna 1-3% per steg.
Vi antar 2% och 100kW med 9:1
10:1 102kW
11:1 104KW

Kan det stämma?????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Inte för att det här kanske säger något, men jag hittade en formel för den termiska verkningsgraden för en otto-cykel (Ideal) som funktion av kompressionsförhållandet.

eta=1 - 1/(r^(k-1)) (eta={grekiska bokstaven}=verkningsgrad)

Där
r=kompressionsförhållandet=Vmax/Vmin
k=ca 1,4 för luft vid temperaturer som bilar används (specific heat ration Cp/Cv)

Men har man effekten vid ett visst komp.förhållande kan man ju beräkna verkningsgraden vid ett annat och därmed beräkna effekten vid detta. Man får räkna med att det inte stämmer speciellt väl pga formlerna har med termiska verkninggraden och en ideal otto-cykel att göra. Utöver detta får man ta hänsyn till den mekaniska verkningsgraden och förluster pga avgaser, kylvatten, strålning, friktion mm.

_________________
/David Söderblom
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Tycker att det låter lite. Fast iofs, 4kw=5,6hk, det är ju en del när man pratar om en motor på enbart 100kw.

Skulle jag gå upp från 12:1 till 13:1 på min maskin skulle det isf göra ca 5hk. Det låter fortfarande rätt lite.

Väntar på kunniga svar.

_________________
Jonas Edling
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Kompförhållande vs effekt

om vi jämnför bmep när vi ändrar från t,ex 7:1 -8:1 så blir skillnaden ca 3,5%.
Tittar vi på effekten så har jag 3 exempel.
5,3 till 6,3 och 6,3 till 7,3 samt 7,3 till 8,3 i Cr. Då får vi en ökning av 3% sedan till 9% och sist 12%.
Siffror hämtade från detta document.
http://naca.central.cranfield.ac.uk/reports/1925/naca-report-205.pdf
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator
Trådstartare
citat:
5,3 till 6,3
6,3 till 7,3
7,3 till 8,3
i Cr. Då får vi en ökning av 3% sedan till 9% och sist 12%.

Hmm är det 3% från 5,3 till 6,3???
och 5,3 -> 7,3 =9%
och 5,3 ->8,3 =12%

Göran tack för dokumentet, hadde du inget på grekiska???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



fuling skrev:

Göran tack för dokumentet, hadde du inget på grekiska???


Det var med tanke på det som jag drog ut några siffror som texten förklarade någorlunda åt det hållet du frågade. Sedan fanns det ju grafer och formler och frågan behandlades ju rätt seriöst. Men vad säger man,
det blir ju Engelska på den här typen av dokument. Kanske finns fler som tar sig en titt också. Det dyker ju upp fler och fler förvånansvärt duktiga männisor i detta forum.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Abrahamsson
Örnsköldsvik
Här sen Jan 2005
Inlägg: 79



Som jag fattar ger det 12% från 7.3 till 8.3, kan det stämma?
Ifall jag nu skulle sänka komp på min 150hk motor från 10:1 till 9:1, vad skulle det innebära i förlust ungefär?

_________________
Erik Abrahamsson

Opel Manta -74
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Kika på sida 19 diagram (elelr Fig somd et står i dena pdf) 24 så ser ni alla direkt hur compressionen följer den procentuela effektnyttjandet ur motorn..

Mcyekt intresant för mig som ska köra på ett AKI kring 114 den dagen jag har valt ut object! Så jag komemr kasnke kunan höja motorns effekt med mellan 10-15% i bästa fall =)
Man tackar =)

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Abrahamsson skrev:
Som jag fattar ger det 12% från 7.3 till 8.3, kan det stämma?
Ifall jag nu skulle sänka komp på min 150hk motor från 10:1 till 9:1, vad skulle det innebära i förlust ungefär?


du får en sänkning med 4%

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Allmänt banåkaforum
Kompförhållande vs effekt
2263 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande