Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgringkursen! Sektion 01: Antoniusbuche - T13 | 14615 besök totalt |
Sektion 01: Antoniusbuche-T13
Den här sektionen börjar vi där du åker ut som "turist" på Nordslingan. Dvs på den långa rakan vid Antoniusbuche och vi avslutar sektionen i slutet på den gamla depårakan vid Tribüne 13 som brukar kallas T13. De tidsangivelser som förekommer i nedanstående text, t ex "8:52:06", hjälper till att referera till olika platser på "kartan" över denna sektion. I videosnutten som visar sektionen, så finns det också en klocka i bild och det är därifrån dessa tidsangivelser är hämtade. Jag nämner också vilka växlar jag använder runt banan. Detta kan givetvis diffa lite, beroende på vad du har för bil och utväxling. Men det brukar stämma förvånansvärt bra i de flesta bilar. När du kommer ut på banan så är det första du ser framför dig, bron Antoniusbrücke, som korsar banan. Öppna spårvalsritningen i ett eget fönster 1. Ta bilen under full acceleration ut till högerkanten(8:52:06) och ge järnet åtminstone fram till punkt 4 nedan. 2. På banans högra sida finns en skylt med texten Antoniusbuche. Påbörja härifrån en mjuk vänstersväng med sikte på att tangera vänsterkanten strax efter att du passerat under bron(8:52:11). 3. Fortsätt med ungefär samma rattutslag och släpp ut bilen till högerkanten av banan strax innan botten på svackan(8:52:20). 4. Från botten på svackan i höjd med skylten Tiergarten, tar du sikte på curbsen på vänster sida uppför backen och tangerar dessa(8:52:23). Om du har en snabb bil, så kan du här passa på att ta ner farten lite, eftersom du har en raksträcka uppför backen. 5. Ta sikte på curbsen som dyker upp på högersida(8:52:26) och runda dessa med en mjuk högersväng tills strax innan den vita banmarkeringen på höger sida har ett "hack"(8:52:28). Här har du också möjlighet att ta ner farten lite. 6. Härifrån svänger du svagt vänster och siktar in dig på att korsa den vita banmarkeringen på vänster sida i höjd med att räcket på vänster sida slutar. 7. Här(8:52:29) utnyttjar du asfalten på vänster sida utanför själva banan och får på så sätt en raka fram mot nästa tvära högerböj Hohenrain. På den här "rakan" gäller det att ta ner farten rätt så rejält och lägga i trean. 8. Sikta på att komma in på banan igen precis där det vita sträcket snett ifrån vänster går ihop med banans vänstra vita banmarkering(8:52:32). 9. Härifrån svänger du in i den följande högerböjen och följer curbsen på höger sida tills den vita streckade linjen börjar på höger sida vid infarten till den alternativa sträckningen genom den gamla depån(8:52:35). OBS! Ibland är banan avstängd här och du måste då köra den alternativa sträckningen! 10. Ta sikte på curbsen på vänster sida och följ curbsen genom slutet av den följande vänstern. 11. Följ vänsterkanten fram till den blå skylten, med en vit pil som pekar 90 grader höger, på vänster sida om banan(8:52:39). 12. Härifrån svänger du höger och kör så nära Armco-räcket på höger sida du bara vågar(!) och släpper sedan ut bilen till vänsterkanten av banan i utgången(8:52:42) ut på den gamla depårakan T13. 13. Nu ser du ett svagt backkrön längre fram på rakan. Sikta in dig på att få ut bilen till högerkanten till detta backkrön. 14. Följ högerkanten tills räcket på höger sida slutar(8:52:50). Glöm inte att ta ner farten medan du följer högerkanten och se till att du har trean i här. Om det inte står några koner uppställda på högerkanten så går det att svänga ut över de heldragna vita linjerna på högersidan och få en lite vidare båge genom den kommande högern ner mot Hatzenbach. Öppna videon för det här partiet i ett eget fönster > > _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
Nürburgringkursen! Sektion 01: Antoniusbuche - T13 | 14615 besök totalt |