Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda CRX TURBO -84 *färdig, typ*
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (6217 totalt)
Spondon
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 25


Trådstartare
Tjena!

Nu är ju inte det här något nytt projekt, den har redan gått ett antal mil nu i somras men garagesäsongen är ju i full gång och med den kommer (förhoppningsvis) förändringar och förbättringar.
Har äntligen fått tag på ett vettigt garage. Bor i radhus med garagelänga och grannarna blir så griniga när man svetsar och vinkelslipar bland deras bilar, men nu slipper jag det problemet.

Bilen är alltså en Crx -84 med 12v-motorn på 100 originalhästar, men med en Garrett T25 och en Saab-ic samt några tryckvakter och kallstartsventiler. Bonnigt som f-n men det funkar rätt bra med 0,3-0,4 bars laddtryck. Tyvärr så gillade inte std-kopplingen det så någe racing har det inte blivit i sommar.

Men nu är det dags att uppgradera. Motor och låda ska gås igenom. Ny koppling blir det såklart, samt ett riktigt tillskottsprut. Funderar på ett Haltech F5 men vi får se vad det blir. Har ni nåt tips så säg till. En större och bättre intercooler står också på önskelistan.
Chassiet ska också uppdateras. Den känns lite svampig så nya stötdämpare och fjädrar ska monteras.
Kommer dock att lägga mest energi på motor och låda.


Mer om projektet finns att läsa om och kika på här: http://www.spondon.se/


/Mange

_________________
Magnus Krantz
Numera på två hjul...
Citera
Spondon
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 25


Trådstartare
Lite bilder kan ju va kul...

Sleeper!


Rostiga laddrör...


Minsta ic:n.


Bilen har ännu så länge bara byggts ihop för att se så att allt fungerar, därav är finishen som den är (inte alls). Kommer att snygga till det mesta under vintern. Ny intercooler skall monteras och då måste jag bygga nya laddrör etc.

/Mange

_________________
Magnus Krantz
Numera på två hjul...
Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236



hej magnus!

har du fått in den röda i garaget ännu? har inte vart upp i garaget på ett tag ...

blir det nån form av väghållnings kit på bilen?


syns kanske nån dag i garaget, måste ta å börja riva min


mvh jonas

_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
Spondon
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 25


Trådstartare
Hallå.
Jo jag fick dit den till slut. I grevens tid dessutom för nu står det en Porsche på platsen framför så nu kommer jag varken in eller ut...

Väghållning ska det väl bli, vi får väl se vad som finns att tillgå.

Vi ses som sagt i garaget. Se till att få tummen ur nu, vintern är kortare än man tror.

/Mange

_________________
Magnus Krantz
Numera på två hjul...
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



coolt bygge - vill du ha lite teknisk hjälp med den så kan jag dem rätt så bra efter att ha mekat med denna >>>

http://hem.passagen.se/supermotardracing - samt att jag haft 7 st CRXér innan

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Spondon
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 25


Trådstartare
Nu händer det grejer, äntligen! Det var så länge sen jag uppdaterade att jag nästan skäms...


Eftersom jag står och fryser i samma garage som Kraniel med Alfan och novajonas så drar man sig lite för att åka till garaget när temperaturen sjunker under noll...

Men jag har iaf fått tag på en lite större intercooler.



Håller dessutom på med ett nytt grenrör som förhoppningsvis blir färdigt i helgen.
Ska ta lite fler bilder vartefter.

/Mange

_________________
Magnus Krantz
Numera på två hjul...
Citera
Widar
Borås
Här sen Maj 2003
Inlägg: 339



Kul bil och som sagt en rejäl sleeper!

_________________
Mattias Widar
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Klockren bil! Jag har alltid varit svag för den första CRX-generationen och stressfläkt gör den inte mindre läcker.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Spondon
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 25


Trådstartare
Idag har jag jobbat med grenröret. Det blev inte helt färdigt men det är inte så mycket kvar att göra (förutom flänsarna till topp och turbo, puh).

Ett stycke nästanfärdigt(?) grenrör.




Kollektor.



/Mange

_________________
Magnus Krantz
Numera på två hjul...
Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236



ser ju helt ok ut!

du jobbar på i kylan iaf....

_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
Spondon
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 25


Trådstartare
Jamen såklart. Det är ju snart vår och jag hade iaf tänkt att köra med min bil då.

Ställ undan skidorna nu och börja skruva!

/Mange

_________________
Magnus Krantz
Numera på två hjul...
Citera
Spondon
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 25


Trådstartare
Jobbar på, sakta men säkert.

Grenrör i stort sett färdigt. Ett par svetsar och lite tillsnyggning med slipmaskinen är allt som behövs.






om det är nån Crx-mekaniker som läser denna tråd, vad gör man åt väghållningen på en sån här bil?
Bak är väl inget frågetecken, men fram? Torsionfjädring?! Det var nytt för mig iaf. Ska man prova och byta stötdämparna till att börja med? Iom framhjulsdriften så ska den väl helst vara lite mjukare i fram, det är iaf vad jag har fått höra.

/Mange

_________________
Magnus Krantz
Numera på två hjul...
Citera
Manneman
Ängelholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 30



Spondon skrev:
Jobbar på, sakta men säkert.

Grenrör i stort sett färdigt. Ett par svetsar och lite tillsnyggning med slipmaskinen är allt som behövs.






om det är nån Crx-mekaniker som läser denna tråd, vad gör man åt väghållningen på en sån här bil?
Bak är väl inget frågetecken, men fram? Torsionfjädring?! Det var nytt för mig iaf. Ska man prova och byta stötdämparna till att börja med? Iom framhjulsdriften så ska den väl helst vara lite mjukare i fram, det är iaf vad jag har fått höra.

/Mange


finns torsionsstavar att beställa från Japan via din lokala dealer som gör att bilen inte lyfteer så mycket vid pådrag. annars kan du testa peugeot 205 stavar, krävs "lite" justering men det går. crx gen 1 är en kultbil bevara den!

_________________
Manne Lorentzon
Citera
Spondon
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 25


Trådstartare
Vår och värme och NÄSTAN färdig bil.
Men nu är det inte mycket kvar att göra, förutom tusen smågrejer...

Tryckrör i sprayburkslackad antracitgrå metallic, en hyfsat blank ic och löstagbar balk till kylare/intercooler i sidenmatt pulverlack! Inser nu att ribban har åkt upp en bit så nu måste jag väl snygga till resten av motorutrymmet. Puh!



Ny, förstärkt tryckplatta borde trilla ner i brevlådan om en vecka eller nåt! Nya bränsleledningar skall monteras och sen är det provstart!! Banträff med Hondaklubben på Mantorp den 5 maj! Jag kan ju hinna, förutom att bilen måste besiktigas först, utan allt turbotjafs...

/Mange

_________________
Magnus Krantz
Numera på två hjul...
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kommer bli bra det där! thumbs up

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Framfjädringen kan man BARA sänka lite grann genom att ta bort de tjocka brickorna som sitter en på varje sida i bak-kant av staget som e kopplat till torsionsstavarna.

K

PS... jag har två dörrar te en 86:a.... sugen... 99% rostfria

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Spondon
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 25


Trådstartare
Nja, mina dörrar är i fint skick. Däremot skulle jag vilja få tag på fram- och bakstötfångare från 86-87 (eller iaf plasten). Dom ser ju lite roligare ut än den urblekta originalplasten.

Sänka vet jag hur man gör, men den är lite mjuk så jag vill veta hur man styvar upp den?! Nya hårdare stötar och mjuka std-fjädrar är ju ingen hit...

/Mange

_________________
Magnus Krantz
Numera på två hjul...
Citera
Spondon
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 25


Trådstartare
Pust å stön!
Tänk att nåt så enkelt kan vara så svårt?!

Skulle ta bort växelstagen från lådan. Det ena är skruvat, skitenkelt. Men det andra, själva växelreglaget sitter med en liten låspinne, Å DEN SATT JU SÅKLART SOM EN JÄVEL!!

Efter att ha provat det mesta, samt tömt föråddet av svordomar så är den iaf borta. Och eftersom det är trångt och jäkligt att komma åt, så ser jag ut som en tjackpundare på underarmarna.

Däremot så gick det som en dans att montera nya bränsleslangar, så det har inte varit en helt kass dag!

Min nya tryckplatta har tydligen hamnat på villovägar på väg från Amerikat, men den skulle troligvis dyka upp hos Dalhems nu på onsdag. Vilket innebär att jag får vänta ytterligare en vecka.

Life's a bitch...

/Mange

_________________
Magnus Krantz
Numera på två hjul...
Citera
Spondon
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 25


Trådstartare
Wohoo!!
Idag har jag startat och provkört min lilla bil, äntligen!

Kopplingen ger mig sendrag i benet. Trodde inte att den skulle vara såå trögtrampad... Men å andra sidan så pallar den garanterat med mera effekt å det gör ju inget! thumbs up

I min iver att få provköra glömde jag helt bort att dra åt hjulmuttrarna, så efter ett par hundra meter så klonkade det rätt illa där fram. Åneeeeej, redan trasigt! Låda eller drivknut, tänkte jag, medan jag linkade tillbaks till garaget. Kunde snabbt konstatera att vänster framhjul satt kvar på ren viljekraft!
Drog fast alla hjulmuttrar, och sen på'n igen. Nu gick det bättre, inga missljud eller andra konstigheter.

Kul som f-n var det, förutom att jag saknar väghållning(högprofils 13-tummare med lågt ringtryck kan ju bidra...), samt att bromsarna lämnar mycket att önska. Och då laddar jag bara 0,3 bar, ska upp på c:a 0,6-0,7 bar. Får nog se över chassiet innan dess...



Några få bilder till på hemsidan.

/Mange

_________________
Magnus Krantz
Numera på två hjul...
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Hehe skoj
Hoppas du får de o lira ordenligt när du börjar ladda lite mera sen bara!
då är det gryyymt skoj! Fint när laddtrycket kommer och sen skjuter de bara på...

Längtar tills jag får ut min på första provturen, hoppas verkligen vi hinner klar med mekandet denna vecka.
Har bes. 1 Juni nämligen ute i sista sekunden som vanligt..

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Spondon skrev:
Wohoo!!
Idag har jag startat och provkört min lilla bil, äntligen!

Kopplingen ger mig sendrag i benet. Trodde inte att den skulle vara såå trögtrampad... Men å andra sidan så pallar den garanterat med mera effekt å det gör ju inget! thumbs up

/Mange
Grattis till provkörnigen.
Det måste kännas riktigt tillfredställande att få brumma omkring,
efter så mycket jobb som du har lagt ner på bilen.

Var du med på Mantorp? Såg dig inte, fast det var mycket folk och svårt att hålla reda på alla.
Det var flera stycken som lyckades pajja kopplingen på Mantorp.
På den ena kröktes pedalarmen av den för starka tryckplattan.
På en annan gav centrum upp.
Har du köpt fjädrad eller ofjädrad?

Du har inte vägarna förbi Spånga, när du är ute och "fin-brummar" ?

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda CRX TURBO -84 *färdig, typ*
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (6217 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande