Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Sänkning, felaktig camberkompensation McPherson
2256 besök totalt
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707


Trådstartare
Jag har hittat lite bilder på hur man kan lösa problemet med att få positiv camber vid nerfjädring.
Men jag har lite problem med att veta hur man ska kunna tillverka en adapter som håller, man vill ju inte att spindelleden ska gå av. Hur ska man kunna ta reda på hur mycket belastning det är på leden, dvs vilket material man kan använda och hur utformingen på förlängaren ska vara ?


Bilden nedan är en modell som ett företag i usa tillverkar till golf 1.
Tillverkaren skrev:
VOLKSWAGEN LOWER BALL JOINT EXTENDER:
FOR ALL MODELS USING THE 17MM BALL JOINT
Fits pinch clamp on stock VW upright, and stock ball joint shank. Returns lower control arm to proper angle to improve front suspension geometry on cars that have been lowered. Machined from 4140/4142 steel and heat treated to 130,000 PSI. Standard extender drops ball joint 1.5 inches. Can be machined to special lengths. (PAIR) $390.00

http://www.pmwltd.com/catalog.html





Här är ett hemmabygge (också den till golf1):

Delar för att vända på konan för att få ner p-änden och för att flytta ner spindelleden.


Före


Efter


Vad som kan hända :

_________________
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Flyttar du med styrarmen lika mycket så du inte får bumpsteer??

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707


Trådstartare
FSN skrev:
Flyttar du med styrarmen lika mycket så du inte får bumpsteer??


om du tittar på Bilden "efter" så har de konat om spindeln så det går att montera p-änden upp och ner.
Så ja, jag tänkte flytta ner den också.

_________________
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Det här är en klassiker på McPherson. Och ska tydligen vara mycket bra för sänkta bilar, har inte provat själv.
Ett vanligt problem är dock att de inte håller, som bilderna visar. Det är den sista delen på en bil som man vill att den ska gå sönder. Garanterad katastrof på banan.

En lösning på bumpsteer problemet är att böja styrarmen på spinden. Då kan man samtidigt få lite vassare utväxling på styrningen. Spindlarna brukar vara i gjutgods så viss försiktighet är att föredra.

En annan variant för att göra det mer hållbart är som på Björns 968a.

Dvs bygga specialdämpare med kompensationen inbyggd. Funkar iofs inte på framhjulsdrivet.

Inte första gången jag postar bilder på hans bil, men den är ju så fin

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Men prylarna ser ju för "#¤%& ut efter saltet, det blir till att rengöra och byta ut muttrar i vinter

Men funktionen finns där iaf

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



borg skrev:
Det här är en klassiker på McPherson. Och ska tydligen vara mycket bra för sänkta bilar, har inte provat själv.
Ett vanligt problem är dock att de inte håller, som bilderna visar. Det är den sista delen på en bil som man vill att den ska gå sönder. Garanterad katastrof på banan.

En lösning på bumpsteer problemet är att böja styrarmen på spinden. Då kan man samtidigt få lite vassare utväxling på styrningen. Spindlarna brukar vara i gjutgods så viss försiktighet är att föredra.

En annan variant för att göra det mer hållbart är som på Björns 968a.

Dvs bygga specialdämpare med kompensationen inbyggd. Funkar iofs inte på framhjulsdrivet.

Inte första gången jag postar bilder på hans bil, men den är ju så fin



Snitsig lösning. Hur är "bumpsteeren" korrigerad på Björns bil?

Är det gula en kniv krängare?

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Skruva banåkabil
Sänkning, felaktig camberkompensation McPherson
2256 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande