Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Schema till shiftlight
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (16212 totalt)
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Tänkte bygga mig ett shiftlight.
Vet att det finns "massor" av dylika kretsschema ute på nätet men jag har inte hittat något. Än.
Någon här som har tips på shiftlight-schema?
Citera
Bullen
Arlöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 15



sök på stcs forumet där vet jag att det finns tror att det var td04 som hade schema


edit http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/viewtopic.php?t=35386&highli . . . .

_________________
Fredrik Engdahl kör 9-3 Aero -00
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Jag hade ett hemma på datorn förut, men det finns risk att det försvann i senaste rensningen efter en virus attack >

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466



Tjena. kolla in denna hemsida: http://www.jetronic.se/
Här finns allt som du behöver.. (antar jag)

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
Dan Johansson
Falun
Här sen Jun 2004
Inlägg: 585



Staffan Lindén skrev:
Tjena. kolla in denna hemsida: http://www.jetronic.se/
Här finns allt som du behöver.. (antar jag)


http://www.jetronic.se/Shift_v2.PDF

japp, den där borde räcka .. thumbs up
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Jo, det där ser väl bra ut, men jag skulle hellre vilja ha ett till en analog (eller liknande) historia så man slipper programmera PIC-kretsen.
Citera
perlundmark
München
Här sen Maj 2004
Inlägg: 67



Jag har gjort en "analog" bestående av en LM2907N och en LM3914N.
Då får man en stapel på 10 lysdioder, lineärt.

Databladet på 2907 innehåller två exempel på varvräknare.

om du bara vill ha shift-light så kan du ersätta 3914 med en komparator.

Datablad:
2907: http://www.elfa.se/pdf/73/731/07312705.pdf
3914: http://www.elfa.se/pdf/73/731/07313109.pdf

Så fort jag har motorn monterad i bilen och startad så ska jag testa om den funkar som tänkt.
Då kan jag återkomma med komponentvärden för en Ford Zetec med max varv 7200
Annars kan jag leta upp schemat utan komponentvärden om du vill.

_________________
Per Lundmark
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



När jag inte hade nåt bättre för mig i höstas satt jag och funderade på en shiftligtuppsättning till Miatan (det finns säkrare sätt att köra än att glo på varvräknaren). Men eftersom jag inte kunde hitta nåt snyggt ställa att placera lamporna började jag fundera på HUD istället. Lysdioder finns ju med ganska bra styrka och riktning så det borde gå att reflektera dem i vindrutan. Att sätta en liten box för lysdioderna på instrumentbrädan blir ju nästan diskret.

I mitt fall skulle jag önska tre dioder för uppväxling och en diod för nedväxling (varför inte när man ändå håller på).
Men vart man ska ta signalen ifrån (helst lågnivå antar jag) och hur kretsarna skall byggas är inte riktigt min hemmaplan.
Skulle det inte gå att bygga nåt universellt med en LED och justerbart varvtal via vridpot. Baka ihop det antal som önskas till en induviduellt ställbar stege. OM konstruktionen är enkel att utföra på exprimentkort kanske tom jag klarar av det (en riktig kladdjöns med lödpennan ).

Edit:
perlundmark skrev:
Datablad:
2907: http://www.elfa.se/pdf/73/731/07312705.pdf
3914: http://www.elfa.se/pdf/73/731/07313109.pdf
"Speed Switch" i databladet för 2907 verkar vara det jag frågar efter.... Hmm...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
perlundmark
München
Här sen Maj 2004
Inlägg: 67



Jag har förmånen att det kommer en varvtalssignal från tändboxen, annars antar jag man kopplar som i exemplet "Voltage Driven Meter Indicatin Engine RPM", om man har brytare (kanske inte på en Miata).

I princip är pinne 1 ingång och man bör väl ha ett filter där (de två motstånden och kondensatorn) och sedan kopplar man in en varvtalssignal antingen från brytaren eller från tändbox eller från varvräknaren.
OBS! Jag tar inte ansvar om din tändbox brinner

om du sedan vill ha olika lysdioder för olika varvtal så kan man ju koppla en komparator för varje varvtal på utgången och genom att välja minus eller plus-ingång få utgången att tända dioden om man ligger över eller under.

Ska rita lite och skanna in när jag kommer hem, annars leker jag mest med G-sensorn jag gav mig själv i julklapp, ska försöka få ihop något loggerliknande till race-säsongen, men det är så mycket annat som tar tid. Eller så är jag en

_________________
Per Lundmark
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Jag kom att tänka på att en enkel stapel med 10LEDs inte behöver betyda att man använder alla tio stegen. Om justeringen blir rätt kan de tre översta vara upshift och den nedersta vara downshift (vänd dioden så den slocknar vid spänning istället).

Att hitta en stabil och fin signal i för varvtal är ett litet aber men andra har gjort det förr (fördelen med att ha en av 700+K sålda). Helst ska man ju ha nåt okänsligt interface/filter emellan så att shiftlighten är det enda som går sönder när (inte om) det händer (känns nästan bättre att sätta en klämma på en tändkabel och filtrera den signalen).

Edit: Finns tydligen Ignition Ground (IG) i diagnoskontakten som kan användas av varvräknare mm....

Med en G-sensor kan man ju få direktkvitto på om man låg på maxG i svängen eller om man fegade . Lite klurigt att kalibrera iofs och har man tid att leta efter en lampa mitt i svängen?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
perlundmark
München
Här sen Maj 2004
Inlägg: 67



Just att få se vilket g man har i kurvan är trevligt, men jag har aldrig upplevt att jag har haft tid att titta på lampor eller mätare just då, så jag tänkte sätta ett litet minne och en processor med g-mätaren och kunna skicka över det till en PC för att se kurvor över g-värdena. Dock blir minnet som det ser ut nu inte stort nog för att kunna ha en samplingshastighet över 10 Hz.
Citat:
Jag kom att tänka på att en enkel stapel med 10LEDs inte behöver betyda att man använder alla tio stegen. Om justeringen blir rätt kan de tre översta vara upshift och den nedersta vara downshift (vänd dioden så den slocknar vid spänning istället).

Jo, just det.

_________________
Per Lundmark
Citera
perlundmark
München
Här sen Maj 2004
Inlägg: 67



Hoppsan, klicka inte på Skicka två gånger i rad

_________________
Per Lundmark
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



perlundmark skrev:
Just att få se vilket g man har i kurvan är trevligt, men jag har aldrig upplevt att jag har haft tid att titta på lampor eller mätare just då, så jag tänkte sätta ett litet minne och en processor med g-mätaren och kunna skicka över det till en PC för att se kurvor över g-värdena. Dock blir minnet som det ser ut nu inte stort nog för att kunna ha en samplingshastighet över 10 Hz.
Sampla bara över ett visst värde kanske så kommer ju bara kurvorna med. Raksträckorna är ju inte så intressanta. Display med maxvädet i föregående kurva (visas när gränsvärdet underskridits) kunde vara en idé.
Men som logger känns DL1 ganska komplett (men den kostar en slant (knappt 8' med frakt och VAT)).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
perlundmark
München
Här sen Maj 2004
Inlägg: 67



NiklasFalk skrev:
Sampla bara över ett visst värde kanske så kommer ju bara kurvorna med. Raksträckorna är ju inte så intressanta. Display med maxvädet i föregående kurva (visas när gränsvärdet underskridits) kunde vara en idé.
Men som logger känns DL1 ganska komplett (men den kostar en slant (knappt 8' med frakt och VAT)).

Usch, nu fick jag lust att göra över med mera pengar, å nya växellådan som inte är betald än.
8' inkl. frakt å VAT är visserligen en slant, men jämför med Stack, PI, AIM, Farringdon, Motec osv.
så är det nästan ett fynd. Men jag saknade en dash till DL1.
Det får bli till nästa år, dessutom är det ju kul att försöka själv först.

_________________
Per Lundmark
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Mer godis.

DL1an sprutar ju ut alla loggade data via en serieport i 115kbit och det finns siter som påstår att de "jobbar på" en dash för detta... Men den som lever får se....

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
perlundmark
München
Här sen Maj 2004
Inlägg: 67



Ett litet schema, minns inte vilka värden övriga komponenter ska ha, men det får man räkna ut beroende på vilka gränser man vill ha, hur man räknar framgår av databladen.


_________________
Per Lundmark
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Vackert i sin enkelhet thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
ok, trevligt.

Själv noterade jag att mitt Haltech IG5 kan styra en shiftlight (plus lite annat roligt också) så nu är det närmsta projektet att hänga på just detta system.
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2604



Kommer också att köra en shift-light via sprutet. Söker därför en färdig "diodbrygga"? i sockerbitsstorlek att sätta på lämpligt ställe. Finns detta att köpa färdigt någonstans för billiga pengar? Har letat i ELFAs katalog på nätet, men den känns hopplös att hitta i för en icke-elektriker..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
perlundmark
München
Här sen Maj 2004
Inlägg: 67



Öh, diodbrygga.
Vad exakt menar du med det, fyra stycken likriktardioder i en kapsel eller ett gäng lysdioder.

_________________
Per Lundmark
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2604



perlundmark skrev:
Öh, diodbrygga.
Vad exakt menar du med det, fyra stycken likriktardioder i en kapsel eller ett gäng lysdioder.


Någonting som liknar sån här smidig liten låda med dioder i skulle jag vilja hitta.


_________________
Rikard Ahlin
Citera
Sparade trådar/FAQ
Schema till shiftlight
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (16212 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande