Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Schema till shiftlight | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (16212 totalt) |
sök på stcs forumet där vet jag att det finns tror att det var td04 som hade schema
edit http://forum.saabturboclub.com/phpbb _________________ Fredrik Engdahl kör 9-3 Aero -00 |
||
Tjena. kolla in denna hemsida: http://www.jetronic.se/
Här finns allt som du behöver.. (antar jag) _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||
http://www.jetronic.se/Shift_v2.PDF japp, den där borde räcka .. |
||
Jag har gjort en "analog" bestående av en LM2907N och en LM3914N.
Då får man en stapel på 10 lysdioder, lineärt. Databladet på 2907 innehåller två exempel på varvräknare. om du bara vill ha shift-light så kan du ersätta 3914 med en komparator. Datablad: 2907: http://www.elfa.se/pdf/73/731/07312705.pdf 3914: http://www.elfa.se/pdf/73/731/07313109.pdf Så fort jag har motorn monterad i bilen och startad så ska jag testa om den funkar som tänkt. Då kan jag återkomma med komponentvärden för en Ford Zetec med max varv 7200 Annars kan jag leta upp schemat utan komponentvärden om du vill. _________________ Per Lundmark |
||
När jag inte hade nåt bättre för mig i höstas satt jag och funderade på en shiftligtuppsättning till Miatan (det finns säkrare sätt att köra än att glo på varvräknaren). Men eftersom jag inte kunde hitta nåt snyggt ställa att placera lamporna började jag fundera på HUD istället. Lysdioder finns ju med ganska bra styrka och riktning så det borde gå att reflektera dem i vindrutan. Att sätta en liten box för lysdioderna på instrumentbrädan blir ju nästan diskret.
I mitt fall skulle jag önska tre dioder för uppväxling och en diod för nedväxling (varför inte när man ändå håller på). Men vart man ska ta signalen ifrån (helst lågnivå antar jag) och hur kretsarna skall byggas är inte riktigt min hemmaplan. Skulle det inte gå att bygga nåt universellt med en LED och justerbart varvtal via vridpot. Baka ihop det antal som önskas till en induviduellt ställbar stege. OM konstruktionen är enkel att utföra på exprimentkort kanske tom jag klarar av det (en riktig kladdjöns med lödpennan ). Edit:
|
||
Jag har förmånen att det kommer en varvtalssignal från tändboxen, annars antar jag man kopplar som i exemplet "Voltage Driven Meter Indicatin Engine RPM", om man har brytare (kanske inte på en Miata).
I princip är pinne 1 ingång och man bör väl ha ett filter där (de två motstånden och kondensatorn) och sedan kopplar man in en varvtalssignal antingen från brytaren eller från tändbox eller från varvräknaren. OBS! Jag tar inte ansvar om din tändbox brinner om du sedan vill ha olika lysdioder för olika varvtal så kan man ju koppla en komparator för varje varvtal på utgången och genom att välja minus eller plus-ingång få utgången att tända dioden om man ligger över eller under. Ska rita lite och skanna in när jag kommer hem, annars leker jag mest med G-sensorn jag gav mig själv i julklapp, ska försöka få ihop något loggerliknande till race-säsongen, men det är så mycket annat som tar tid. Eller så är jag en _________________ Per Lundmark |
||
Jag kom att tänka på att en enkel stapel med 10LEDs inte behöver betyda att man använder alla tio stegen. Om justeringen blir rätt kan de tre översta vara upshift och den nedersta vara downshift (vänd dioden så den slocknar vid spänning istället).
Att hitta en stabil och fin signal i för varvtal är ett litet aber men andra har gjort det förr (fördelen med att ha en av 700+K sålda). Helst ska man ju ha nåt okänsligt interface/filter emellan så att shiftlighten är det enda som går sönder när (inte om) det händer (känns nästan bättre att sätta en klämma på en tändkabel och filtrera den signalen). Edit: Finns tydligen Ignition Ground (IG) i diagnoskontakten som kan användas av varvräknare mm.... Med en G-sensor kan man ju få direktkvitto på om man låg på maxG i svängen eller om man fegade . Lite klurigt att kalibrera iofs och har man tid att leta efter en lampa mitt i svängen? |
||
Just att få se vilket g man har i kurvan är trevligt, men jag har aldrig upplevt att jag har haft tid att titta på lampor eller mätare just då, så jag tänkte sätta ett litet minne och en processor med g-mätaren och kunna skicka över det till en PC för att se kurvor över g-värdena. Dock blir minnet som det ser ut nu inte stort nog för att kunna ha en samplingshastighet över 10 Hz.
Jo, just det. _________________ Per Lundmark |
||
Men som logger känns DL1 ganska komplett (men den kostar en slant (knappt 8' med frakt och VAT)). |
||
Usch, nu fick jag lust att göra över med mera pengar, å nya växellådan som inte är betald än. 8' inkl. frakt å VAT är visserligen en slant, men jämför med Stack, PI, AIM, Farringdon, Motec osv. så är det nästan ett fynd. Men jag saknade en dash till DL1. Det får bli till nästa år, dessutom är det ju kul att försöka själv först. _________________ Per Lundmark |
||
Mer godis.
DL1an sprutar ju ut alla loggade data via en serieport i 115kbit och det finns siter som påstår att de "jobbar på" en dash för detta... Men den som lever får se.... |
||
|
||
Kommer också att köra en shift-light via sprutet. Söker därför en färdig "diodbrygga"? i sockerbitsstorlek att sätta på lämpligt ställe. Finns detta att köpa färdigt någonstans för billiga pengar? Har letat i ELFAs katalog på nätet, men den känns hopplös att hitta i för en icke-elektriker..
_________________ Rikard Ahlin |
||
Någonting som liknar sån här smidig liten låda med dioder i skulle jag vilja hitta. _________________ Rikard Ahlin |
||
Sparade trådar/FAQ Schema till shiftlight | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (16212 totalt) |