Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Justerbar camber bak | 3 besök senaste veckan (5343 totalt) |
Har inte kollat så mycket på detta ännu. Är detta en bra lösning?
För bmw e30 http://www.autopower.se/?oppna=/powerborsen/annons.asp?id=144363 Fördelar/nackdelar _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Har byggt om en bil på det sättet men inte min egen ännu
Tog grejerna från 5serien E39 funkar klockrent att ställa in hjulvinklar efter än sänkning iallafall. Man får inte jättestora justeringmöjligheter men det blir ju inte sämre direkt. _________________ Jan Ekehage |
||||
Funkar men ändrar RC så det gäller att veta vad man gör och hur RC ändras så man inte hamnar galet...
Skulle kunna tänka mig att ev fixa lite mindre toe bak då en "normalsänkt" E30 brukar ha 4 mm toe in... Att det funkar köra dom så fort iaf är egentligen ett under. |
||||
Men Lidstöm (mechersmitt) ändras Rc så mycket då vi pratar om att flytta infästningarna +-2mm
Jag satte camberjusteringen längst ut å toe inne vid diffklumpen, kändes mest riktigt då. Bilen jag gjorde det på hade 3mm toe-in orginal med nya bussningar mätt med 40cm mellan punkterna på fälgen (sänkt bil) var ca 3grader toe-out innan jag bytte bussningarna, inte så konstigt att ägaren tyckte den var lite sladdrig i bakvagnen. Jag hade för övrigt lika mycket toe-out åså i sommras innan jag bytte bussningar När den var klar så ställde jag in den på ca 1mm toe-in och 2 grader camber. _________________ Jan Ekehage |
||||
Jag vill ju bara vara snäll och berätta hur det verkligen är... Sa inte hur mkt det gör men att man får se över det så man inte skenar iväg. och det som kanske kan vara lite underligt är att både horisontal och vertikaljusteringen påverkar RC. På M3:orna i Grp.A hade man tex både 15 och 12° X-member för att ändra på bla detta samt hur hjulet rörde sig. *får väl vika mig för denna lösning då den iaf är genomförbar och relativt enkel...om man nu ska bygga om ngt* |
||||
Vi får spåna lite över detta ämne på nyår det verkar som M coupen har mindre graders X-member än 2,8:an coupen.
Då 2,8an får betydligt mer camber ju mera man sänker den gentemot M-modellen. Tänker jag rätt eller är det tvärtom _________________ Jan Ekehage |
||||
Du tänker rätt... Mao får man kanske lura av Johan en M-coupebalk till E30... Vi kommer för övrigt att bli festens höjdpunkt med vårat surr om balkar, dämpare, motorer och "annan skit". Jättepoppis, jag lovar. Måste nog se till att få in mitt lik i garaget snarast så jag iaf kan mäta lite och se om RC bak är lika sjukt fel som fram... Tror inte det. Lite justering så som du gjort skulle ge lägre RC och det kan vara en fördel om det är för högt som det är nu. Man vill ju slippa en massa Jacking. Men fram är prio ett egentligen. Och motorn...och dämparna...och fjädrarna...och bromsarna...och...och...och Är ganska ledig mellan 8:e januari och 17 januari. Kommer ner då så tokmekar vi en vecka nonstop på min bil tills den är klar och sen blir jag glad... |
||||
om man vill justera mer, vad göra då? Uniballs? Kanske kan man göra bussningen excentrisk dessutom?
Jag skulle gärna ha något sätt så att man realtivt smidigt (på någon timme) kan ändra mellan olika vinklar. Jag vill gärna kunna justera med bra bancamber men även relativt raka. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Man kan ju alltid göra som Arne _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
jag satt faktiskt och kollade på de bilderna. Ser trevligt ut. Jag har möjlighet att tillverka de där grejorna men jag har inte koll på mått och sånt. Justerar man toe in på uniballen och cambern på stången, eller har jag fattat konstruktionen fel? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
PM:a Arne så kan ni säkert komma överens Jag var på väg att tillverka såna men in tillverkningsmöjlighet försvann så att säga _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Skruva banåkabil Justerbar camber bak | 3 besök senaste veckan (5343 totalt) |