Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Metodik vid mappning av motorstyrsystem. | << 1, 2 6 besök senaste veckan (12144 totalt) |
Erfarenheten jag har av tändningsjustering är från i somras när vi mappade min bil på rullande landsvägen. Då såg vi en skillnad på 5kw på fullast och nästan fullt varv när vi ökade på förtändningen med 5 grader. En sån ändring tror jag inte att man känner i bilen om man inte vet om det.
_________________ Jonas Edling |
Det här är vad jag tänker göra:
Jag har precis beställt en fin bredbandslambdamojäng med möjlighet att logga accelleration, lambda, varvtal och EGT. (EGT sensorn får man köpa till). När bilen är klar så ber jag någon programmera om min T5 box så att den vet att spridare är xx% större och att det sitter en 3-bars MAP. Sen kopplar jag in bredbandaren och kör en fullgasrepa på vanlig väg. Loggen bör visa om den går snålt/fett och sen åker boxen in på finaljustering. Tändning i Trionic styrs ändå av "fuzzy logic" så det får vara som den är tillsvidare...i vilket fall som helst så vill jag slippa betala för bromsbänken och tänker göra all mappning på vägen. Dessbättre är alla faktorer precis så dom skulle vara när man kör på vägen så det är ingen risk att det uppstår några skillander jämfört med hur motorn bänkades. Många verkstäder har dessutom ingen möjlighet att logga lambdaförhållande utan kör bara med sketen rull-dyno och då kan man lika gärna göra det själv. Även om man inte mäter upp bilens vikt exakt så kan man derivera effektskillnader när man kör med accellerometer och det är det som räknas. Hur många hästar det blir till slut är tämligen ointressant, bara jag vet att motorn utnyttjas till sin fulla kapacitet... _________________ G o r a n A m c o f f |
Den är väldigt gedigen och ger ett seriöst intryck..
Kikade runt på flera tillverkares bredbandslambdor (FJo bland annat) men efter att ha lyssnat på erfarenheter från folk i USA som testat, föll valet på Innovate. Snart är det vår... _________________ Johan H |
Skruva banåkabil Metodik vid mappning av motorstyrsystem. | << 1, 2 6 besök senaste veckan (12144 totalt) |