Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Metodik vid mappning av motorstyrsystem.
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (12144 totalt)
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Erfarenheten jag har av tändningsjustering är från i somras när vi mappade min bil på rullande landsvägen. Då såg vi en skillnad på 5kw på fullast och nästan fullt varv när vi ökade på förtändningen med 5 grader. En sån ändring tror jag inte att man känner i bilen om man inte vet om det.

_________________
Jonas Edling
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Det här är vad jag tänker göra:

Jag har precis beställt en fin bredbandslambdamojäng med möjlighet att logga accelleration, lambda, varvtal och EGT. (EGT sensorn får man köpa till).

När bilen är klar så ber jag någon programmera om min T5 box så att den vet att spridare är xx% större och att det sitter en 3-bars MAP.

Sen kopplar jag in bredbandaren och kör en fullgasrepa på vanlig väg. Loggen bör visa om den går snålt/fett och sen åker boxen in på finaljustering. Tändning i Trionic styrs ändå av "fuzzy logic" så det får vara som den är tillsvidare...i vilket fall som helst så vill jag slippa betala för bromsbänken och tänker göra all mappning på vägen. Dessbättre är alla faktorer precis så dom skulle vara när man kör på vägen så det är ingen risk att det uppstår några skillander jämfört med hur motorn bänkades. Många verkstäder har dessutom ingen möjlighet att logga lambdaförhållande utan kör bara med sketen rull-dyno och då kan man lika gärna göra det själv. Även om man inte mäter upp bilens vikt exakt så kan man derivera effektskillnader när man kör med accellerometer och det är det som räknas. Hur många hästar det blir till slut är tämligen ointressant, bara jag vet att motorn utnyttjas till sin fulla kapacitet...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens

och jag har precis fått hem min...!

Har samma egenskaper som den beepbeep beskriver.



_________________
Johan H
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Johan H skrev:
och jag har precis fått hem min...!

Har samma egenskaper som den beepbeep beskriver.




Vi har handlat likadan pryl!

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens

Den är väldigt gedigen och ger ett seriöst intryck..

Kikade runt på flera tillverkares bredbandslambdor (FJo bland annat) men efter att ha lyssnat på erfarenheter från folk i USA som testat, föll valet på Innovate.

Snart är det vår...

_________________
Johan H
Citera
Skruva banåkabil
Metodik vid mappning av motorstyrsystem.
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (12144 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande