Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2846 besök totalt |
Säsongssammanfattning
En kopia av ett brev jag skickat ut till mina sponsorer, tillsammans med ett kort och julgodis! Nu när 2004 går mot sitt slut tyckte jag det var dags att sammanfatta årets säsong i Fyndbörsen Cup. Det har varit en del strul under året, men det har även haft sina ljuspunkter.. Premiärtävlingarna på Kinnekulle Ring slutade lite snöpligt med två fjärdeplatser, efter att ha blivit av med pallplatsen på sista varvet båda gångerna! Serien fortsatte på Kinnekulle och det skulle komma bli en helg jag helst vill glömma. Jag kom inte längre än 50 meter innan jag fick en smäll i sidan, vilken reuslterade i flera mer eller mindre kontrollerade sladdar kors och tvärs över banan - samtidigt som ett 20-tal adrenalinstinna konkurenter skulle passera. När alla passerat och jag fått kontroll över Clion var det bara att parkera vid sidan av banan med en trasig bil. I det andra racet styrde jag in på en sjätteplats med en svårkörd bil som var provisoriskt ihopsatt. På Mantorp Park skulle årets bästa placering komma efter två händelsrika race. I det första skiftades placeringarna otaliga gånger och när det var ett par varv kvar fann jag mig i ledningen men halkade ner till andra plats efter en liten miss. Till race två hade jag kvalat dåligt, men efter en uppkörning genom fältet gick jag i mål som femma. Mitt i sommaren var det dags för Race-week på Kinnekulle, det började hyffsat men efter en chansning med inställningarna på bilen snurrade jag av från en fjärdeplats och slog sönder bilen. Till race två var jag tillbaka på banan och slutade just fyra. På Kinnekulle kördes den näst sista tävlingen i samband med tidningen Bilsports "En dag på racerbanan" vilket alltid drar massor med publik. Dock gjorde jag inte en av mina bättre tävlingar, kvalade in som sjua och körde i mål som sexa. Det gick inte direkt bättre i finalen som kördes på Gelleråsen i Karlskoga. Här gjorde jag årets sämsta kval - en trettonde plats. I ett actionfyllt race körde jag upp mig till en sjunde plats i mål. Det blev ett lite tråkigt avslut på en händelserik säsong. I serien slutade jag på en total femteplats. Topp-fem i årets Fyndbörsen Cup blev: 1. Leif Blyberg, Peugeot 205Gti, Karlskoga 178p 2. Andreas Kangro, Honda CRX, Örebro 157p 3. Håkan Johansson, BMW 320, Säffle 152p 4. Hans G osbeck, BMW 318is, Stockholm 138p 5. Fredrik Egeland, Renault Clio, Katrineholm 132p Just nu planerar jag för en tredje säsong i Sveriges största racingserie. Till nästa år växer serien ytterliggare, med fler förare och fler banor i fler länder. Nästa år planerar arrangören SSK att köra tävlingar i både Sverige, Norge och Finland. 2005 ser ut att kunna bli riktigt intressant! God Jul & Gott Nytt År önskar Fredrik Egeland _________________ Fredrik Egeland |
||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
I så fall vill vi se den!!! ![]() |
||
_________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||
|
||
|
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2846 besök totalt |