Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sellholm på banan......(nä, inte frukt) !
1321 besök totalt
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004
Inlägg: 274


Trådstartare
Sellholm på banan......(nä, inte frukt) !

Är det nå'n som har erfarenhet av Sellholms grejor på
asfalt ??


/S

_________________
Staffan Sandelin

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Tja, jag har Sellholms fjäderben på S2an-men jag är inget bra referensobjekt tyvärr-det var en bidragande anledning till att jag köpte bilen i första hand eftersom dom redan satt där thumbs up

Allmän info: Fortfarande efter fem år är det inga problem att justera höjden på fjädrana-dock har dom aldrig varit utsatta för salt. Jag ringde och pratade med dom på Sellholm för nån månad sen, och bara tummen lämnar sin bekväma placering i stjärten ska jag skicka ner dämparna för omchimsning-2000:- tycker jag var väldigt prisvärt med tanke på att dom i funktionen blir som nya
Annars är väl nuvarande sättning ganska bra kompromiss-den är inte olidlig att åka i efter vägen, men funkar hyfsat på bana-ska styvas upp lite bak bara för att bygga bort lite mera av understyrningen...

Finishen är fem thumbs up av fem möjliga! Inget gjutskägg el dyligt någonstans, perfekt passform.

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Att fixa understyringen med stötdämparna blir bara tillfällig, allså under rörelse.
Steg 1 är att fixa understyringen med fjädrar och krängningshämmare, om blien är fjädard juste så är det bara krängarna som gäller.

Är det en FWD eller RWD så är steg före fjädar och krängare att ha balans mellan däcksbredd och viktfördeling. Hmm med lite plussbredd på drivhjulen.

På en AWD blir det knepiigt med däcksbredderna, tyvärr.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



fuling skrev:
Att fixa understyringen med stötdämparna blir bara tillfällig, allså under rörelse.
Steg 1 är att fixa understyringen med fjädrar och krängningshämmare, om blien är fjädard juste så är det bara krängarna som gäller.

Är det en FWD eller RWD så är steg före fjädar och krängare att ha balans mellan däcksbredd och viktfördeling. Hmm med lite plussbredd på drivhjulen.

På en AWD blir det knepiigt med däcksbredderna, tyvärr.



Jo, det blir även nya fjädrar.
Sellholm har en kille som enligt honom själv känner till problemet med femcylindriga Audis benägenhet till understyrning Det känns som att jag letar mer på honom än mig själv iaf...

Knivar till krängningshämmarna är också på G, däremot tänkte jag avvakta med montering av dessa innan jag provat med den nya sättningen på chassiet-så jag inte hamnar i ngt slags limbo där allt blir en väghållningsmässig katastrof

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Lite läsing som berör ämnet, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12062

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Dulliman
Götene
Här sen Feb 2003
Inlägg: 233



Jag åkte med Sellholm fjäderben på golfen ett par träffar i sommar, sättningen är för asfalts rally men jag har köpt lite hårdare fjädrar än vad som satt på. Detta tyckte jag funkade bra, har även prövat köra med ett par andra Sellholm med grus sättning men med r-däck blev detta för mjukt.

_________________
Johan Börjesson
Citera
Allmänt banåkaforum
Sellholm på banan......(nä, inte frukt) !
1321 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande