Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sellholm på banan......(nä, inte frukt) !
1321 besök totalt
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004

Trådstartare

Är det nå'n som har erfarenhet av Sellholms grejor på
asfalt ??

/S

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003

Tja, jag har Sellholms fjäderben på S2an-men jag är inget bra referensobjekt tyvärr-det var en bidragande anledning till att jag köpte bilen i första hand eftersom dom redan satt där thumbs up

Allmän info: Fortfarande efter fem år är det inga problem att justera höjden på fjädrana-dock har dom aldrig varit utsatta för salt. Jag ringde och pratade med dom på Sellholm för nån månad sen, och bara tummen lämnar sin bekväma placering i stjärten ska jag skicka ner dämparna för omchimsning-2000:- tycker jag var väldigt prisvärt med tanke på att dom i funktionen blir som nya
Annars är väl nuvarande sättning ganska bra kompromiss-den är inte olidlig att åka i efter vägen, men funkar hyfsat på bana-ska styvas upp lite bak bara för att bygga bort lite mera av understyrningen...

Finishen är fem thumbs up av fem möjliga! Inget gjutskägg el dyligt någonstans, perfekt passform.

Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Att fixa understyringen med stötdämparna blir bara tillfällig, allså under rörelse.
Steg 1 är att fixa understyringen med fjädrar och krängningshämmare, om blien är fjädard juste så är det bara krängarna som gäller.

Är det en FWD eller RWD så är steg före fjädar och krängare att ha balans mellan däcksbredd och viktfördeling. Hmm med lite plussbredd på drivhjulen.

På en AWD blir det knepiigt med däcksbredderna, tyvärr.

Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003

fuling skrev:
Att fixa understyringen med stötdämparna blir bara tillfällig, allså under rörelse.
Steg 1 är att fixa understyringen med fjädrar och krängningshämmare, om blien är fjädard juste så är det bara krängarna som gäller.

Är det en FWD eller RWD så är steg före fjädar och krängare att ha balans mellan däcksbredd och viktfördeling. Hmm med lite plussbredd på drivhjulen.

På en AWD blir det knepiigt med däcksbredderna, tyvärr.

Jo, det blir även nya fjädrar.
Sellholm har en kille som enligt honom själv känner till problemet med femcylindriga Audis benägenhet till understyrning Det känns som att jag letar mer på honom än mig själv iaf...

Knivar till krängningshämmarna är också på G, däremot tänkte jag avvakta med montering av dessa innan jag provat med den nya sättningen på chassiet-så jag inte hamnar i ngt slags limbo där allt blir en väghållningsmässig katastrof

Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Lite läsing som berör ämnet, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12062

Götene
Här sen Feb 2003

Jag åkte med Sellholm fjäderben på golfen ett par träffar i sommar, sättningen är för asfalts rally men jag har köpt lite hårdare fjädrar än vad som satt på. Detta tyckte jag funkade bra, har även prövat köra med ett par andra Sellholm med grus sättning men med r-däck blev detta för mjukt.

1321 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande