Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1830 totalt) |
Formel 1 bilar slutet 80-talet/början 90-talet vs. nutidens
Kom och tänka på debatten "Vem är tidernas bästa Formel 1 förare" Många nämner ju Ayrton Senna eller Michael Schumacher. Anti-Schumacher folket tycker ju att nutidens bilar har för mycket hjälpmedel, ("In my days sex was still safer than motoracing" som Stirling Moss en gång sa) och jag fundrade lite kring hur många och vilken typ av hjälpmedel bilarna hade som Senna & Co körde? Nån här har säkert järnkoll. _________________ Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v |
||||||
Re: Formel 1 bilar slutet 80-talet/början 90-talet vs. nutid
Jag klassar inte in som en av de med järnkoll, men jag har fått för mig att runt Sennas bortgång (nått år innan/efter) så var det väl Williams (fler team?) som hade något slags elektroniskt system som gjorde att dämparna anpassades efter hur bilen krängde. Och på så sätt motverkade bilens krängningar så att bilen alltid låg med samma avstånd mellan bottendel och bana. Dvs att bilen hade konstant optimalt marktryck, oavsett hur du svängde, accelererade/deccelererade? Mer datorkontrollerat på den tiden va? Vad har de för elektroniska hjälpmedel i dagens bilar? Launchcontroll, antispin? Fast det grymaste i mina ögon var ju de förarna som tuktade bilarna när de hade som mest effekt nån gång i början på 80-talet.. Krävs nog reflexer som en (vad jämför man med ang. reflexer? Get, näbbmus?) för att kunna köra en formelbil med den prestandan.. Fast den som vinner är ju alltid den skickligaste föraren med den aktuella tidens bilar. Det lär ju vara helt olika tekniker på hur man kör racebilar då & nu.. Jämför bara med standardbilarna förr och nu.. En krängande hög bil som tex PV med trumbromsar och 5-tums Dunlop-sportdäck jämfört med låg styv s40 med slicks och 6-kolvs-ok har nog helt olika karaktärer. shit vad jag svävade iväg i mitt resonemang där.. God Jul / Daniel _________________ Mvh / Daniel Ene |
||||||
Lite tekniska grejer jag minns:
Kommer ihåg ett varv på Monza (incar) med Schumi i en gul benneton, Han tryckte på knappar på ratten mest hela tiden. Då hade de ställbar höjd på bilen. Vid inbromsning blev det max höjd bak och min fram, på rakor min höjd fram och bak osv... Kommer även ihåg en Patrese (eller Prost) i en Williams som hamnade i graveltrappen på Hockenheim. Det var bara hjulspin för den låg på bottenplattan, då trycker han på knappen för max höjd och vips lyfter sig bilen och han kan köra därifrån... Detta var väl när Senna körde McLaren så de hade samma funktioner. Bästa föraren? Tittar man rent statistiskt så är det Schumacher. Världsmästare flest gånger. Mest vunna lopp i förhållande till antalet startade lopp. Ja, i topp i de flesta listor... Under de år jag följt F1 så är det två andra som stuckit ut, Senna och Prost. Schumi är högst på min lista då han lyckades bli världsmästare i en undermålig benneton. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||
Gick det inte lite fusksnack kring den bilen? Vad var det om nu igen? _________________ Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v |
||||||
Den hade traction control och/eller launch control i sitt styrprogram som var åtkomlig via nåt extra menyval som inte var synligt. Men det ansågs av någon högre instans inte bevisat att de verkligen använt det i lopp, utan endast vid tester, har jag för mig slutsatsen blev. Ganska diskutabelt om Benetton-bilen var särskilt undermålig 1994. I åtminstone början av säsongen var den nog bäst, men sedan gick Williams om och Hill skulle även ha vunnit om han inte blivit påkörd av en desperat Schumi som klantat till det och brakat av rakt in i muren. Däremot hade Schumi blivit lite halvhårt dömd i några andra lopp, så helt oförtjänt var det inte, om man nu bortser ifrån de där fuskanklagelserna. Men 1995 var nog Williams bättre hela säsongen, men inte Hill... Dock näst bäst och inte så himla långt efter, så undermålig känns kanske lite överdrivet. Vad det gäller hjälpmedel och Senna så började han ifrån noll hjälpmedel och turboeran med våldsam turbolag till eran med t.ex. Williams -92/-93, som hade mängder av hjälpmedel, typ ABS, TC, aktivt fjädringssystem, etc.. Det mesta förbjöds dock till 1994, efter bl.a. klagomål ifrån Senna och en del andra förare, samt främst den ökande kostnadsspiralen. Men det aktiva fjädringssytemet hade nog Senna behövt på Imola -94. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
om -94 års säsong finns en intressant artikel i den här tidningen, finns i en kiosk nära dig: http://www.press-stop.se/kiosken/num _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Absolut!! Håller med, vilka lopp det var, F1 har inte uppvisat nåt lika spännande sen dess! _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||||
Inte officiellt. Bilen ansågs ha bottnat och därför åkt av, om jag inte missminner mig. Rattstången skall ha gått av efteråt. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Bilen bottnade ungefär lika mycket under varv #6, alltså det första "fria" varvet efter att säkerhetsbilen kört i depå och släppt iväg bilarna. Gnistregnet från bilen såg iaf likadant ut och kom på exakt samma ställe som ett varv senare, när olyckan inträffade. Senna's varvtid på varv #6 var fö. det loppets 3'e bästa varvtid. Vad finns det för konkreta bevis om den exakta orsaken till den där olyckan, egentligen?? Det enda som finns är ju bara diverse teorier. och det är ju på sådana grunder den officiella olycks-orsaken tagits fram. _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1830 totalt) |