Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
titan - driftsäkerhet i motor?
8 besök senaste veckan (2850 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Nu har jag grubblat igen... Och det blir aldrig bra!

Har möjlighet att komma över en uppsättning vääääldigt billiga titanventiler och retainers... Ventilerna är ej avsedda för min motor från början, men axeln har samma diameter, däremot behöver tallrikarna svarvas ner ca 2 mm, samt axeln kortas ca 25 mm.

Målet med min motorrenovering är att få en driftsäker motor, som man inte behöver plocka isär och serva stup i kvarten (ja, normal service är inga problem... men jag menar denna typen av service!). Då är frågan, hur beter sig titanventiler? Vanligt att de går av/slits ner snabbare än rostfria ventiler eller vad brukar hända?

Vad säger rejsas samlade expertis i ämnet? Ska man hålla sig till rostfritt, eller löpa linan ut? De kostar ca 900:- för en uppsättning

Är det något speciellt man ska tänka på när det gäller bearbetning av titan?
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003

Re: titan - driftsäkerhet i motor?

Anders Jeppsson skrev:

Är det något speciellt man ska tänka på när det gäller bearbetning av titan?

Jag har ingen personlig erfarenhet men enligt vad jag läst så ska det bearbetas ungefär som rostfritt. Dvs lite lägre skärhastighet och massor med skärvätska för att hålla temperaturen nere.

Trollhättan
Här sen Nov 2002

Titan är väl inte starkare än stål bara lättare. Varför skulle motorn bli driftsäkrare om man stoppar i något oprovat som måste anpassas istället för något som (antagligen) är beprövat?

Miata ND -17 & Ford Focus -05
Över 60 och leker fortfarande med bilar
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Peter olesen skrev:
Varför skulle motorn bli driftsäkrare om man stoppar i något oprovat som måste anpassas istället för något som (antagligen) är beprövat?

Nja, nu missförstod du mig. Det jag menade är att jag ställer mig tveksam till att hänga i en massa titanprylar i en motor som man vill ha driftsäker, men om ngåon här inne kan säga att det inte blir 'farligare' än stdprylar, så gör jag det gärna..!
Citera
Daniel Ene
Gubbängen
Här sen Jun 2003

om det inte är någon skillnad på hållbarheten och styrka i meterialet mellan Titan och järn/stål så är det väl bara fördelar? För en lekman som jag såtycker jag att det borde vara så att med lättare ventiler så bode väl slitage och ansträngning mot de andra rörliga delarna omkring tex lyftar osv bli mindre. Eller är det inte så pass enkelt?

Vet att farsan fått lyfta på toppen i parc fermen för att bes.gubbrna ville kolla om de körde med titanventiler för en massa år sedan..

Uppsala
Här sen Okt 2004

Det är inte så lätt att man kan säga att titan är "starkare" än rostfritt. För det första finns det ju en hel del olika rostfria stållegeringar, dessutom så beter sig titan inte alls som rostfritt.

Det lilla jag sysslat med titan tycker jag det verkar vara betydligt segare/kladigare än hårt rostfritt.

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Priset för titan bör väl avskräcka om inte annat. $70-$100 per ventil är tyvärr inte ovanligt
hävdar en bekant (som är fast i v8-träsket ).

Färingsö
Här sen Dec 2002

Såvitt jag förstått så är titan bra på en maskin som ska varvas mycket då det som sagt var är betydligt lättare än rostfritt stål. Däremot så är inte livslängden lika bra så på en maskin där man inte vill renovera alltför ofta så skulle jag hellre satsa på rostfritt. På motorcyklarna körs det med titanventiler på en del maskiner men bara på insuggsidan har jag för mig. (eller var det tvärtom) Dessa är då maskiner som har rätt begränsad livslängd och är väldigt hårt trimmade.

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Precis som det finns massor av stållegeringar så finns det ett gäng titanlegeringar oxå så frågan är nog inte helt lätt att besvara. Jag har tyvärr bara erfarenheter när det gäller titan kontra stål i andra sammanhang, och även om de allra flesta situationer talar för titan (om man bortser från priset) så finns det vissa lägen där stål är bättre... Titan är i det flesta fall något mjukare/mindre styvt än stål. Men jag vet att vissa titanlegeringar är otroligt svåra att bearbeta för att det sliter så på skärstålen... Dessutom är titan lite knepigt att svetsa (kräver skyddsgas), men det lär väl inte spela någon roll i detta fall.

Nyköping
Här sen Mar 2004

Titanventiler behöver i regel bytas efter ett tag, men de visste ni väl redan?
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jet skrev:
Priset för titan bör väl avskräcka om inte annat. $70-$100 per ventil är tyvärr inte ovanligt
hävdar en bekant (som är fast i v8-träsket ).

Måttligt begagnade ventiler säljs fruktansvärt billigt av de större stallen inom "racing" (ja, alla här ser väl inte vänster, rakt fram, vänster, rakt fram, vänster rakt fram osv som racing )...

Marcus Jansson skrev:
Titanventiler behöver i regel bytas efter ett tag, men de visste ni väl redan?

Ja, allt behöver ju bytas efter ett tag men jag försöker ju med denna tråden få reda på vad "ett tag" är i runda slängar...
10 meter,
10 mil,
100 mil,
1000 mil,
5000 mil?

Exprimentlustan är stor och huvudvärk kan alltid botas med ipren
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Som jag har förstått det så är problemet med titanventilerna att de på sikt binder upp kväve, vilket gör ventilen hårdare (och sannolikt också skörare). Detta gör att när hårdheten gått upp en bit så säljs ventilerna (iaf av racingstallen) billigt på internet där många säkert duger för en glad amatör.

Men, jag vet också att tex Toyota har experimenterat med titanventiler och också satt dessa i serieproduktion med relativt små kostnadsökningar och faktiskt också, enligt dem själva, bättre hållberhet på delarna. Vill minnas att det var en vanlig Ti-6Al-4V på insug och en lite värre titanlegering på avgassidan som var förstärkt med några få procent titanborid. Brukar vara titanlegeringar liknande dem som sitter tex i de senare kompressorstegen i jetmotorer som används.

Det finns också titanfjädrar, titan har ju lägre e-modul så det tillsammans med den lägre densiteten gör fjädrarna mycket lätta. Tyvärr så var det det där med titans dåliga tribologiska egenskaper som gör att titanfjädrar inte kan användas i dubbeluppsättningar med dämpande effekt. Man har också haft problem med fjäderbrott pga materialdefekter.
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004

Som jag har förstått det så ha titan dåliga tribologiska egenskaper. På nåt sätt "kladdar" titan ihop med materialet det nöts mot. Därför är ventilskaften belagda med nån sorts oxid som gör att de inte skär i styrningarna. Eftersom diametern på ventilskaften är samma i ditt fall så borde lite begagnade ventiler funka bra på din motor.

Av samma orsak är det svårt att bearbeta titan men det brukar alltid finnas kloka gubbar som bearbetar det mesta.

Jag har ingen aning om det måste vara ett oxidskikt på ventilernas tätningsyta också men jag tycker ju att det skulle nötas bort så småningom. Det skulle ju innebära att det skulle vara möjligt göra ventilerna mindre utan att behöva belägga dem med oxid. Lexus har titanventiler på en modell med tvåliters sexa som bara säljs (såldes?) i Japan så det borde vara möjligt med rätt hyfsat livslängd.

Skulle jag hitta titanventiler med rätt skaftdiameter så skulle jag nog köpa hem ett par uppsättningar. Det kan vara bra att ha några ventiler att öva bearbetningen på. Jag skulle tro att det är rätt säkert att använda dem på insugssidan om man kollar ventilspelet med jämna mellanrum. Om det funkar på insugssidan så kan man säkert använda dem på avgassidan också vid nästa renovering. Med lättare ventiler går det ju att minska lite på ventilfjädertrycket och vinna lite i friktionsförluster också eller så kan man varva mer med samma ventilfjädrar. Allt beror ju på vad du vill ha men för driftsäkerhet är säkert rostfria ventiler bättre men skulle du inte ha några andra ambitioner än driftsäkerhet så skulle du nog inte ställa frågan här....

Mantorp
Här sen Nov 2002

På det gammla Super Touringmotorerna hette det alltid att ventilerna i titan sträckte sig så man tillslut inte hade ngt ventilspel kvar... Så då var det bara att justera i relativt täta intervaller.

Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Som sagt det jag läst i ämnet säger oxå att Lättare ventiler främst hjälper till att varva mer med samma Fjädrar. Detta gör att kammen slits mindre samt övrigt i toppen. Angående titan legeringar så e jag inte så skarp på det så jag överlåter det till någon med bättre koll.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
På det gammla Super Touringmotorerna hette det alltid att ventilerna i titan sträckte sig så man tillslut inte hade ngt ventilspel kvar... Så då var det bara att justera i relativt täta intervaller.

Hmmm, detta rimmar ju inte bra med servicefri motor
Sträcker de sig tills de går av eller sträcker de sig bara 'i all oändlighet'?

Får fundera lite på det..

ventilpengarna får gå till vevslipning så länge
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Sten skrev:
Som jag har förstått det så ha titan dåliga tribologiska egenskaper. På nåt sätt "kladdar" titan ihop med materialet det nöts mot. Därför är ventilskaften belagda med nån sorts oxid som gör att de inte skär i styrningarna. Eftersom diametern på ventilskaften är samma i ditt fall så borde lite begagnade ventiler funka bra på din motor.

Av samma orsak är det svårt att bearbeta titan men det brukar alltid finnas kloka gubbar som bearbetar det mesta.

Jag har ingen aning om det måste vara ett oxidskikt på ventilernas tätningsyta också men jag tycker ju att det skulle nötas bort så småningom. Det skulle ju innebära att det skulle vara möjligt göra ventilerna mindre utan att behöva belägga dem med oxid. Lexus har titanventiler på en modell med tvåliters sexa som bara säljs (såldes?) i Japan så det borde vara möjligt med rätt hyfsat livslängd.

Skulle jag hitta titanventiler med rätt skaftdiameter så skulle jag nog köpa hem ett par uppsättningar. Det kan vara bra att ha några ventiler att öva bearbetningen på. Jag skulle tro att det är rätt säkert att använda dem på insugssidan om man kollar ventilspelet med jämna mellanrum. Om det funkar på insugssidan så kan man säkert använda dem på avgassidan också vid nästa renovering. Med lättare ventiler går det ju att minska lite på ventilfjädertrycket och vinna lite i friktionsförluster också eller så kan man varva mer med samma ventilfjädrar. Allt beror ju på vad du vill ha men för driftsäkerhet är säkert rostfria ventiler bättre men skulle du inte ha några andra ambitioner än driftsäkerhet så skulle du nog inte ställa frågan här....

CrN, TiN och DLC brukar man använda om man önskar bättre livslängd. Exakt vilka fördelar/nackdelar de olika beläggningarna har vet jag dock inte. Men beläggningar på ventilerna är även mycket vanligt bland standardventiler.

Det var Toyota Altezza som har (hade?) titanventiler, om man föredrar så kan man väl kalla den Lexus istället.
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004

Jag får lite ståpäls när det gäller titan och kolfiber men min erfarenhet är absolut noll när det gäller material så entusiasmen kanske rider mig lite för mycket ibland.

Jag sökte på nätet om titanventilernas tätningsyta måste vara ytbehandlade på nåt sätt eller om det går att svarva ner men jag hittade inget riktigt bra. Tydligen används det ibland åtminstone: http://www.928developments.com/titanium_valvetrain_analysis.htm Det skulle ju inneära att det inte är en god ide att svarva ner ventildiametern utan att lägga på en ny ytbeläggning

Man måste tydligen använda lash caps och så verkar koppar/beryllium ventilsäten passa bra till titanventiler.

Summa summarum så är det kanske så att för en race motor går det att experimentera med svarvade titanventiler men ska man ha nån hållbahet på grejerna är det nog bäst att bygga fullt ut med nya ventiler och rätt sorts ventilsäten.

Hjärnan kopplade lite fel när det gällde Toyota/Lexus. Toyota Altezza har titanventiler i värsta motorn men Altezza säljs som Lexus IS200 i Europa. Dock inte med den motorn som har titanventiler.

Norrköping
Här sen Jun 2003

Man bör i alla fall ha besprutade ändar eller ståländar (alt. hårdmetallsändar) på titanventilernas skaft så att de inte deformeras under drift. Svarvar man om ventilerna så bör det ju vara en ganska billig grej att belägga dem med TiN eller liknande.

Beryllium koppar och liknande sätesmaterial är förmodligen mycket för att få ner temperaturen i ventilerna.
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Kolla med http://www.jpmotorsport.se/

Under REPORTAGE så finns ett Bilsport reportage där Johannes använder titanventiler han kan garanterat hjälpa dig.

8 besök senaste veckan (2850 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande