Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Tidsåtgång vs mil till ringen
2599 besök totalt
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613


Trådstartare
Sitter hemma och spekulerar på antal besök jag skall göra under året. Eftersom öppentiderna är rätt usla så krävs god planering. Trots flera besök har jag aldrig fått kläm på tidsåtgången för att köra ner...
Synpunkter och hjälp efterfrågas!

Tid från Stockholm?
Tid från Malmö? Bron eller färja?
Bästa tidpunkt på dygnet?
Tips o tricks?

_________________
Stefan Larsson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



om du kör från Stockholm till ringen via Danmark så rör det sig om c:a 160 mil enkel resa.
Det går ju att sträckköra om man tar i lite!
Men jag brukar försöka lägga in en övernattning någonstans på vägen ner och likaså på vägen hem.
om det går som jag planerat, så åker jag t ex iväg på torsdag morgon 11/9 och tar mig en bit ner i Tyskland.
Övernattar och åker sista biten till Ringen på fredag fm.
Då hinner jag lasta ur bilen och installera mig där jag skall bo i Nürburg innan banan öppnar fredag em.
När banan stänger måndag kväll, så lastar jag grejerna i bilen och åker en bit norrut och övernattar.
På tisdag lullar jag hemåt och är hemma framåt kvällen.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Bästa sättet att åka ner är om man kan köra genom Tyskland på Lördag eller Söndag morgon, tyvärr så stämmer det ju inte alls med öppettiderna på Ringen.

Så det näst bästa är att köra igenom Tyskland sent på kvällen och man siktar på att passera Hamburg strax efter 19.00 brukar man klara sig undan den värsta rusningen.

Snabbaste vägen ner är via Öresundsbron coh sedan genom Danmark via odense och Jylland. Från Malmö kör man lungt genom Danmark på 2½ timmar om står på lite och under 2 timmar om man står på lite mer. Sedan är det 65 mil kvar, beroende på trafik så det allt emellan 6-4 timmar, med tur kanske lite snabbare. Man kan antingen köra A1:an eller A7, A2 och sedan på A1. Det senare är ngt längre men normalt sett mindre trafik, mindre lastbilar, mer trefiligt och fler frifartssträckor så det brukar gå fortare.

Stockholm till Malmö beror ju enbart på hur fort man vågar åka genom Sverige men det går att köra rätt fort hur jag hört.
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



johann skrev:
Stockholm till Malmö beror ju enbart på hur fort man vågar åka genom Sverige men det går att köra rätt fort hur jag hört.


Längs E4`an finns iallafall ett ställe man rent reflexmässigt släpper av vid : Ljungby

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Frazze skrev:
johann skrev:
Stockholm till Malmö beror ju enbart på hur fort man vågar åka genom Sverige men det går att köra rätt fort hur jag hört.


Längs E4`an finns iallafall ett ställe man rent reflexmässigt släpper av vid : Ljungby


I östergötland är det oxå läge att släppa rutinmässigt... Har Flyttat från just trakterna kring Ljungby till Linköping och kan säga att det "känns som hemma".

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613


Trådstartare
Tack för info och uppslag Johann o Peeter! thumbs up

_________________
Stefan Larsson
Citera
Nürburgring
Tidsåtgång vs mil till ringen
2599 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande