Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skrubbvinkel? (rätt ord?)
2091 besök totalt
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare

Vet inte riktigt hur jag skall förklara detta, hoppas att ni förstår vad jag menar...

Hur påverkar det vägegenskaperna om centrum på hjulets vridning (vid styrning alltså) ligger nära insidan på fälgen jämfört med om den ligger i centrum på fälgen?

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hur mycket talar vi om?? 10mm 100mm elller vad????

Spåntat skulle jag säga att på en RWD kan man ha betydligt mer än på en FWD.
Jag åker med 50mm, ingen hitt med diffbroms och FWD vid ax
Vid broms har jag inte känt något specielt.

EDIT:
Hmm undrar om jag förstod dig rätt

Kolla här, https://rejsa.nu/artikel.php?t=6915 om det inte är skrubradien du menar???

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Gjorde lite sökningar men missade den sidan. Verkar som om det är "Styrradie" som jag är ute och svamlar om...

När jag styr så rör sig mina framhjul rätt mycket bakåt/framåt istället för att bara vridas runt sitt centrum (sett uppifrån så att säga) Av vad jag kan läsa från nedanstående så är det kanske inte bara till ondo...

Text från artikeln: "Styrradie = Styrradien är skillnaden mellan punkten på vägbanan i KPI vinkelns förlängning i förhållande till lodlinjen på hjulet. Om man har en KPI som gör att denna punkt hamnar mitt i hjulets centrum vid vägbanan så kommer spårkänsligheten att bli mindre samtidigt som en del av informationen från vägen går förlorad. Styrradien kommer att påverkas av ändrad offset på fälgarna och av ändrad omkrets på hjulen. Om det som på bilden är positiv svängradie kommer bilen att styra utåt mor det hjul som har störst belastning."

Det jag är mest intresserad av är om det påverkar understyrning i hög grad eller inte?

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
samtidigt som en del av informationen från vägen går förlorad.

Hmm här jag tveksam till riktigheten, pga bla slippvinkarna man får på däcken.
Kan jag välja så skulle jag hålla den styrradien/skrubbradien lite pluss, typ 5-10mm.
Men jag vet folk som åker med mer men det är mer en fråga om att hur breda fäljar och hur bärarmana ser ut. Men andra ord en en lösing som beror på andra faktorer.

Bromma
Här sen Feb 2003

Det här är en sak som förvånat mig lite när det gällt byggsatsbilar typ Gt-40 mm. Man använder delar som om man inte brydde sig om framvagnsgeometrin vad gäller skrubb. Det är fler saker som blir påverkade av stort avstånd. Bl,a så får mananvända större kpi om man inte får in spindeln i fälgen och så får man därmed kompensera med caster för at inte få possitiv camber när man svänger. Sedan får man effekten att hjulet beskriver en lodrät rörelse när man svänger som bara blir värre med ökad skrubb. Man har nu skapat en masa krafter runt spindelaxeln eftersom belastningar har hamnat utanför dess centrum som nu måste balanseras via kuggstången. Man får öka kompensationen av toe in med ökad skrubb.

Ursäkten skulla vara att man får mer känsla i ratten. En kamrat till mig satt å slökörde i en skåpbil på stan (Mc Tools) körde på en trotoarkant och ratten varavade 2000 och ratekern slog in mellan tummen å pekfingret så tummen blev förlängd. Han vill inte ha mer känsla i ratten. detta var en opassande passus, men bilen hade lite utbreddade fälgoffset om vi säger så.

om det inte är framhjulsdrift så kan 50 mm skrubb på den typ av bil du har vara lämplig kompromiss mellan avancerade konstuktioner och rimlig lösning. Jag har 90 mm nu vilket inte alls är speciellt kul, och det beror på att det är orginal för bilen med 10 tums orginalfälgar. Min tidigare Pantera hade jag egna A-armar och icke orginalfälgar och 30 mm skrubb. Mycket lättare rattarbete och tillräcklig "rattavläsning".

Att man använder sådana här lösningar måste bero på att det är billigt att använda delar från någon lämplig givarbil. Det är ändå ytterst få som kommer att notera den geometriska skillnaden.

Det ovan sagda innebär inte att det inte skulle gå att åka FORT med dylik framvagn, men en bra förare kan åka fort i många bilar. Jag är en dålig förare, men har testat så mycket att jag kan avgöra skillnader. Jag tycker dessutom om fungerandes konstruktioner och gillar inte alls skrubbvariantsframvagnar.
Göran Malmberg

2091 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande