Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda 400whp mx5, BMW M4 DCT girkasse
<<   1, 2, 3, 4   >>
23854 besök totalt
1275GT
göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 179



mycket fint bygge thumbs up (avundsjuk)

_________________
per nilsson

BMW M3 97
mazda mx5 93le (TURBO)
Citera
hfracing
Norge (lillestrom)
Här sen Jun 2004
Inlägg: 64


Trådstartare
Tack 1275GT



noen mer oppdaterte bilder av bil og motorrom .. laget nytt og storre innsug, 70mm spjell . Byttet til 9x15 949racing 6ul felger med toyo r888 i 225/45/15. osv








_________________
Harald Froislihagen
*1992 mx5 TURBO, 400+ whp, BMW M4 DCT Girkasse.
* 2008 corvette z06 592whp/813nm, penske, Apracing+++
Citera
hfracing
Norge (lillestrom)
Här sen Jun 2004
Inlägg: 64


Trådstartare


effektmåling utfort på rototest utstyr

Håper å få testet bilen på bane igjen neste tirsdag.

_________________
Harald Froislihagen
*1992 mx5 TURBO, 400+ whp, BMW M4 DCT Girkasse.
* 2008 corvette z06 592whp/813nm, penske, Apracing+++
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Vad blev det för effekt?


Såg att det stod 400 på förra sidan. Är det samma nu

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
p-bobban
Norrköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 58



Riktigt fint jobb
Nice färg på den med.

Nu är man ju ännu mer sugen på att åka ner till Tyskland och hämta en miata
Jag satt på semestern och letade efter en miata så man kunde bygga en monstermiata
men det bidde lite mycke utgifter så det blev inte mycke med det.
När man ser din bil så vill man bara sälja subaru forestern och börja bygga miata istället.
Men men man får dras med mitt lilla höghus ett tag till
tjing fling på er/bobban
Citera
hfracing
Norge (lillestrom)
Här sen Jun 2004
Inlägg: 64


Trådstartare
ja, 400hk på hjulen. og 443nm på hjul..

ror seg mildt sagt bra..

_________________
Harald Froislihagen
*1992 mx5 TURBO, 400+ whp, BMW M4 DCT Girkasse.
* 2008 corvette z06 592whp/813nm, penske, Apracing+++
Citera
hermes
norrtälje
Här sen Okt 2007
Inlägg: 87



hfracing skrev:
ja, 400hk på hjulen. og 443nm på hjul..

ror seg mildt sagt bra..


en meata med 400hk, synd att de inte har de orgnal, då skulle de vara riktigt roliga på banan.
thumbs up

_________________
svante hedlund
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



hermes skrev:
en meata med 400hk, synd att de inte har de orgnal, då skulle de vara riktigt roliga på banan.
thumbs up
Varför måste de ha det original för att det ska bli skoj efter modifiering?

Vill man inte fila på sin körning med originaleffekten så hade 50% extra (ca 200) tillfört en hel del (fortfarande möjligt att få in mönstrade däck av tillräcklig bredd).

Det är synd att det inte är fler som ger Miatachassit vad det tål effektmässigt. Tyvärr är den enda svenska tävlingsklassen för turbokonverteringar Modsport (i Norge blir det väl GT). Med Slicks och Aero så blir det ju inte riktigt samma sak längre.
Även om man inte tänker tävla så kan det vara skoj med jämförelser.

Ett mycket smakfullt bygge (flera gånger om dessutom) thumbs up

Hur fungerar det med växellådan, det "påstås" att 300 rwhp äter upp tom den sexväxlade efter nåt år eller två på banan?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
hfracing
Norge (lillestrom)
Här sen Jun 2004
Inlägg: 64


Trådstartare
jeg kjorte ca 300hk et par sesonger på den orginale 5 trinns kassa.

6trinns kassa, tja.. jeg håper den holder en stund, men har ingen garanti..


slutet av 3de giret opp bakken.. (to svarte spor ut hele tredjegir ut av alle svinger om man ville)

bilde från kjorning med norsk sportsvognklubb i går.. 1.06 på rudskogen, med 130kg passasjer, og lite vel bred kjorstil.. inte effektivt, men kul som fan.
var ikke så mye biler som hang på , jeg holdt meg innenfor et sekund fra min kompis sin 996 gt2 med lite ruf biter, chassisbiter og gateslicks.. veldig fornoyd, men det tar lang tid å lære seg å utnytte dette maksimalt..


_________________
Harald Froislihagen
*1992 mx5 TURBO, 400+ whp, BMW M4 DCT Girkasse.
* 2008 corvette z06 592whp/813nm, penske, Apracing+++
Citera
hfracing
Norge (lillestrom)
Här sen Jun 2004
Inlägg: 64


Trådstartare
det er LENGE siden jeg har postet noe her, så tenkte å gi en liten update

motoren i bilen har gått med 400+whp i snart 10 år?! ingen store feil.

Autronic SM4 i bilen har blitt konfigurert med tractioncontrol, boost by gear/tps, og jeg er snart ferdig med å bygge bilen om til å ha 7trinn bmw M4 DCT girkasse!

Legger ved en liten video fra for jeg byttet girkasse med litt kjoring fra rudskogen.



Jeg har laget egen holder for paddleshift bak rattet, modifisert girkassetunell og satt inn en DCT girkasse.








_________________
Harald Froislihagen
*1992 mx5 TURBO, 400+ whp, BMW M4 DCT Girkasse.
* 2008 corvette z06 592whp/813nm, penske, Apracing+++
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Kul med update!


10 år


Ska du använda samma styrning av lådan som bland annat Cammo kör med?

_________________
Magnus Thomé
Citera
mariusc
Oslo, Norge
Här sen Mar 2012
Inlägg: 36



Sjukt! Både M4 girkasse, og at "HF-Racing" fortsatt holder på!

PS: Hva slags mobilholder bruker du i filmen fra 2017?

_________________
Marius Christoffersen
2009 BMW E92 M3 DKG
2010 BMW E90 335i N54
Citera
hfracing
Norge (lillestrom)
Här sen Jun 2004
Inlägg: 64


Trådstartare
mariusc skrev:
Sjukt! Både M4 girkasse, og at "HF-Racing" fortsatt holder på!

PS: Hva slags mobilholder bruker du i filmen fra 2017?


Ja, jeg har ikke råd til å kjope en bil som er raskere enn denne gamle mx5en, så da modifiserer jeg heller videre på den.

Mobilholder er noe billig greier fra clas ohlson, og kamera er gopro hero session5.

Jeg forsokte å kjore 2bar trykk med 3076 turbo på mazda girkasse, men det ender bare i knuste drev, så DCT swap foltes som en passe overkill losning.

_________________
Harald Froislihagen
*1992 mx5 TURBO, 400+ whp, BMW M4 DCT Girkasse.
* 2008 corvette z06 592whp/813nm, penske, Apracing+++
Citera
hfracing
Norge (lillestrom)
Här sen Jun 2004
Inlägg: 64


Trådstartare
en video til.
Diverse porsche, ferarri osv på banen også.


_________________
Harald Froislihagen
*1992 mx5 TURBO, 400+ whp, BMW M4 DCT Girkasse.
* 2008 corvette z06 592whp/813nm, penske, Apracing+++
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jävlar vad den går i videon.

Du verkar ha fantastiskt lite problem att få ner effekten i backen, i andra halvan av passet sticker rumpan några gånger lite men det verkar oftast vara en kombo med flera saker som fått den att dra iväg snarare än ren power oversteer? Eller har du helt enkelt en utmärkt känslig och bra gasfot thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
hfracing
Norge (lillestrom)
Här sen Jun 2004
Inlägg: 64


Trådstartare
jeg har brukt mye tid på chassis oppsetning, kjorer tractive(xida) coilovers med 900/500lb fjærer, OSgiken diffbroms(gjor mye for grepet), og styrer boost via TPS, så på vei ut av sving er den enkel å kontrollere.
Men jeg kan som oftest gi tilnærmet full gass ut av sving fra 3 gir. Når bilen sladder litt ut av sving er det ofte min egen input eller fordi det er goy
Det hjelper også å ha kjort bilen i så mange år. i videoen var det forste pass på banen på et år.

_________________
Harald Froislihagen
*1992 mx5 TURBO, 400+ whp, BMW M4 DCT Girkasse.
* 2008 corvette z06 592whp/813nm, penske, Apracing+++
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Funkar imponerande bra thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
hfracing
Norge (lillestrom)
Här sen Jun 2004
Inlägg: 64


Trådstartare
takk

Spent på hvordan det blir med DCT girkasse. jeg begrenser ladetrykk på 1-4 gir i dag så girkasse skal overleve, og mister "mye" tid ved hver giring. Bor bli enklere å komme forbi flere nye superbiler da.

_________________
Harald Froislihagen
*1992 mx5 TURBO, 400+ whp, BMW M4 DCT Girkasse.
* 2008 corvette z06 592whp/813nm, penske, Apracing+++
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Fint bygge!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
hfracing
Norge (lillestrom)
Här sen Jun 2004
Inlägg: 64


Trådstartare
En update..

It works!!

Forste test med uten girkasse i sport mode, og med kun grunntrykk fra turbo.



En test med "sportmode" på , og 1.9 bar boost.. 2-5 gir drag.


_________________
Harald Froislihagen
*1992 mx5 TURBO, 400+ whp, BMW M4 DCT Girkasse.
* 2008 corvette z06 592whp/813nm, penske, Apracing+++
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



hfracing skrev:
en video til.
Diverse porsche, ferarri osv på banen også.



Fin körning och snygg hjälm thumbs up

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda 400whp mx5, BMW M4 DCT girkasse
<<   1, 2, 3, 4   >>
23854 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande