Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Koenigsegg i FIA GT
1 besök senaste veckan (7919 totalt)
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019


Trådstartare
I det senaste numret av Autosport kan man läsa att Koenigsegg är på väg in i FIA GT. Christian von Koenigsegg har avslöjat att de har planer på att köra ett fabriksteam med CCR'en i FIA GT 2006. Tydligen så ska en racepreppad bil vara klar redan i slutet av 2005. Till Autosport säger Christian: "Vi har en fantastisk bil och vi vill börja tävla med den. Vår plan är att börja med FIA GT och slutligen köra LeMans."

Koenigsegg har redan varit i kontakt med FIA angående den nödvänliga homologationen av bilen. Ett Australiensiskt team är också intresserade av att driva en Koenigsegg CCR i FIA GT. Den race-preppade bilen är planerad att avtäckas vid det Australiensiska GP't.



Goda nyheter!

_________________
Johan Meissner
Citera
Martin Sahlström
Eslöv
Här sen Maj 2003
Inlägg: 252



Wow! Verkligen häftigt!
Men i vilken klass skulle den få köra?, jag tror den är för snabb för GT2 i.a.f.
Detta kanske kan locka tillbaka FIA GT och WTCC till Anderstorp!(?)
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



äntligen så börjar dom att tävla lite...kommer ge dom en massa credd...men behövs den värkligen banpreppas? eller det är som sitter i är mer gat-rejsingsaker?

_________________
Björn Hansson
Citera
Johan Söderberg
Uppsala
Här sen Okt 2003
Inlägg: 153



Jajamensan!!!!!!!
Det har gått en hel del rykten om Koenigsegg i tävlingssammanhang. Väldigt ballt att det äntligen ser ut att bli av! Fast jag törs inte hoppas för mycket innan jag verkligen ser bilen på plats i FIA GT, det är inte alltid Autosport är helt tillförlitliga. Men har dom pratat med Koenigsegg själv borde det ju inte finnas några tvivel.

Den lär nog klassas som GT1, kan inte tänka mig nåt annat.

_________________
911SC -82
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019


Trådstartare
Detta kan man läsa på Svarta Masken's sida idag:

Ang koenigsegg in i FIA gt. Mannen som hjälper till med utveckling har varid med och race preppat Saleen SR7 och han jobbar för KONRAD motorsport som driver 2 st Saleen SR7 i FIA gt.
Att det projekteras av Stanley Dickens är väl bra men hoppas på att teamet har bättre satsning än vad det varit de senaste 2 åren. Att komma in i FIA gt är inte det lättaste inte ens Lamborghini har det lätt, ändå är det Fabriks. Bilarna drivs av teamet DAMS som tidigare har erfarenheter från Formel, sportvagnar och LeMans.

2005 kommer uppdaterade nya bilar och för att Koenigseggen ska matcha nya bilarna så krävs mkt mer än den personalen som finns på den svenska fabriken. Ingen där har någon Racing erfarenhet, enligt de själva är det "hobby" folk som jobbar o gör sitt bästa. Bilen går fort rakt fram men i svängarna då?? Allt började med som en dröm. Enligt Medierna i Dubai så fungerade inte bilen då den skulle testas och uppvisas. Få i ordning på grejerna innan de tar vattet över huvudet, CCR:n kan bli konkurens kraftig men det krävs mkt mkt tid och arbetet. En motorsport avdelning och en "vanlig" pruduktions avdelning som håller sig till gat bilen.

_________________
Johan Meissner
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
Inlägg: 159



Zolektric skrev:
äntligen så börjar dom att tävla lite...kommer ge dom en massa credd...men behövs den värkligen banpreppas? eller det är som sitter i är mer gat-rejsingsaker?


Det finns inte mycket på en orginalbil som är konkurenskraftigt om man ska göra en sån här satsning.

Det gäller nog vilken bil man än utgår ifrån.

_________________
Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308



WOW

Ja det är väl bara att önska dom lycka till och hoppas att man får se dom på bana om ett år då

Mv.

_________________
Ascona_A
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Johan Meissner skrev:

2005 kommer uppdaterade nya bilar och för att Koenigseggen ska matcha nya bilarna så krävs mkt mer än den personalen som finns på den svenska fabriken. Ingen där har någon Racing erfarenhet, enligt de själva är det "hobby" folk som jobbar o gör sitt bästa. Bilen går fort rakt fram men i svängarna då?? Allt började med som en dröm. Enligt Medierna i Dubai så fungerade inte bilen då den skulle testas och uppvisas. Få i ordning på grejerna innan de tar vattet över huvudet, CCR:n kan bli konkurens kraftig men det krävs mkt mkt tid och arbetet. En motorsport avdelning och en "vanlig" pruduktions avdelning som håller sig till gat bilen.


Det finns en seperat Racingavdelning med erfaret folk, fabriken är bara delvis inblandad.
Sen att "ingen" på den svenska fabriken har racing erfarenhet så kan jag inte hålla med om det. Kanske inte erfarenhet av internationell racing likt FIA GT men ändå..
Bilen är snabb när det svänger med, säkert en av topp 5 av de bilar som är med i FIA GT (menar standard-versionerna då) Detta är bekräftat av Loris Bicocchi (vår testförare) som även testar/testade åt Bugatti, Pagani, Lamborghini mfl.
Grunden i bilen är ju helrätt för sportvagnsracing, sen måste ju naturligtvis motor och div andra system byggas om för ändamålet.

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019


Trådstartare
Arne skrev:

Det finns en seperat Racingavdelning med erfaret folk, fabriken är bara delvis inblandad.
Sen att "ingen" på den svenska fabriken har racing erfarenhet så kan jag inte hålla med om det. Kanske inte erfarenhet av internationell racing likt FIA GT men ändå..
Bilen är snabb när det svänger med, säkert en av topp 5 av de bilar som är med i FIA GT (menar standard-versionerna då) Detta är bekräftat av Loris Bicocchi (vår testförare) som även testar/testade åt Bugatti, Pagani, Lamborghini mfl.
Grunden i bilen är ju helrätt för sportvagnsracing, sen måste ju naturligtvis motor och div andra system byggas om för ändamålet.


Vill bara påpeka att det du citerade mig på var hämtat från Svarta Maskens gästbok och inget jag själv skrivit.

_________________
Johan Meissner
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



ok, det fattade inte jag...

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Frågan är om det är en klok satsning?
Visst, presterar man fina resultat lär det ge eko i bilvärlden men hur påverkas ryktet om resultaten uteblir?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Kristian Larsson skrev:
Frågan är om det är en klok satsning?
Visst, presterar man fina resultat lär det ge eko i bilvärlden men hur påverkas ryktet om resultaten uteblir?


Bättre att lyssna till den sträng som brast än att aldrig spänna bågen eller hur?

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Peter S skrev:
Kristian Larsson skrev:
Frågan är om det är en klok satsning?
Visst, presterar man fina resultat lär det ge eko i bilvärlden men hur påverkas ryktet om resultaten uteblir?


Bättre att lyssna till den sträng som brast än att aldrig spänna bågen eller hur?


Jag tror att det är precis så..
All publicitet är bra publicitet, och även ifall att man inte skulle prestera toppresultat så får märket ändå tävlingshistoria..

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Arne skrev:
All publicitet är bra publicitet, och även ifall att man inte skulle prestera toppresultat så får märket ändå tävlingshistoria..


Hade ju varit trist om farbror Enzo inte hade vågat tävla med sina röda bilar av rädsla för att göra bort sig.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Peter S skrev:

Bättre att lyssna till den sträng som brast än att aldrig spänna bågen eller hur?

Peter S skrev:

Hade ju varit trist om farbror Enzo inte hade vågat tävla med sina röda bilar av rädsla för att göra bort sig.

Tycker att du har helt rätt i dina bägge uttalanden.
Men jag är rädd för att man försöker ta på sig en för stor och dyr kostym om man i nuläget hoppar rätt in i FIA GT.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Kristian Larsson skrev:

Men jag är rädd för att man försöker ta på sig en för stor och dyr kostym om man i nuläget hoppar rätt in i FIA GT.


om man vill tävla för att ge bilen cred är det ju det enda stället att göra det på. Det är helrätt. Kostymen må vara dyr och svårskräddad men vi kan ju utgå från att de har koll på vad de sysslar med. Om de inte har det så har de ju iallafall bjudit på ett fint skådespel.

och även ett skådespel utan lyckligt slut är en historia som skapar den historieskrivning som Koenigsegg så väl behöver.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Det finns ju fortfarande intresse för Lamborghini och de har väl inte lyckats så bra med sina satsningar?
Eller hur var det med Diablon, gick det något vidare för den?

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Avregistrerad (91128)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 32



Diablon var med på Spa 03 men sen dess har jag inte sett den.

Har dom gjort om till 05 så att klasserna är GT1 och GT2? innan har det ju alltid varit GT, NGT, G3 & G2.

Angående att få tillbaka FIA GT till Anderstorp så var det väl snarare tvärtom. FIA ville väl ha tävlingen där men arrangörerna ville inte då loppet skulle ha körts på Midsommarafton.

Första inlägget här. Har läst ett bra tag men inte skrivit något förräns nu, FIA GT är en av motorsport serierna jag gillar mäst så då kunnde jag inte hålla fingrarna borta från tangentbordet.

/ André

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019


Trådstartare
Joakim Winkler skrev:
Det finns ju fortfarande intresse för Lamborghini och de har väl inte lyckats så bra med sina satsningar?
Eller hur var det med Diablon, gick det något vidare för den?


Murcielagon är ju med dock inte officiellt från Lambo. Men de var ju med ett race officiellt för att visa vad den går för och skapa intresse bland team för att köpa utav dem. Peter Kox körde ju bla. Och bilen var direkt snabb, de höll på o vinna sitt första lopp de deltog i men lyckades inte pga. nåt problem jag inte minns nu.

_________________
Johan Meissner
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Ingen som har något nytt om Koenigsegg i FIA GT?
Börja ju dra sig ihop för deras säsong nu. Så visste borde nån här inne sett nån bild på hur bilen kommer se ut eller något testresultat.

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019


Trådstartare
Superkart skrev:
Ingen som har något nytt om Koenigsegg i FIA GT?
Börja ju dra sig ihop för deras säsong nu. Så visste borde nån här inne sett nån bild på hur bilen kommer se ut eller något testresultat.


om du läser lite mer i texten:

"...planer på att köra ett fabriksteam med CCR'en i FIA GT 2006. Tydligen så ska en racepreppad bil vara klar redan i slutet av 2005."


_________________
Johan Meissner
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Koenigsegg i FIA GT
1 besök senaste veckan (7919 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande