Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona -74
4807 besök totalt << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
   
Jorpa
Stockholm-Grödinge



Här sen Apr 2004
Inlägg: 213


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Apr 2005 10:44     Opel Ascona -74 Citera

Mitt projekt är en gammal Ascona från -74.
Det började som många andra projekt brukar börja.
Hösten 2003 letade jag efter en rolig vinterbil och hittade inget vettigt, då kläckte kolegan ur sig att han hadde en gammal Golf -75 stående på tomten.
Åkte och tittade på den och den var igenomrostig, jag vart ledsen och började förbereda mig för hemfärd då jag såg en gammal Ascona bajsbrunmettalic.
Jag vart kär, henne ska jag ha och sprang in till kolegan och frågade vem som ägde Asconan.
Till svar fick man "Det är jag som äger den, vaddårå?".
Jag tar henne sa jag till kolegan direkt.
Han sa att bränslepumpen var trasig på den.
Några dar senare hadde jag henne i garaget.
Nu hadde jag inhandlat mig en fin Opel som skulle bli veteranbil om ett år.
Jag började leta efter lite extraktor rör och dylikt då jag hittade en rallysnurra till salu för alldeles mycket pengar för att vara en vinterbil, nåja dum som jag e så åkte jag och köpte den.
Tänkte jag, trevligt nu har jag en rolig motor till bilen, nu kanjag ju börja fixa o trixa lite med den (det var väll här allt började).
Hittade skärmbreddare på annons, jag korsade halva landet förr att komma fram köpte breddarna och åkte hem.
En busbil måste ha bur oxo, ringde Guss och bestälde ett stort knippe med rör av olika former.
Rensade hela karossen från allt, kastade upp karossen i ett "grillspett", skrapa skrapa skrapa undermassa (det var riktigt kul ).
Vart positivt överraskad då jag inte hittade rost under mer än en plåtbit ca 10cmx25cm thumbs up .
Nu var karossen ren och fin, nu skulle buren in.
Spenderade sju dagar och sju nätter för att passa in alla rör, fick hjälp av kompisens far att svetsa buren (licenssvettsare thumbs up ).
Nu började karossen förberedas inför lack, medans kompisen fixade med karossen så rev jag isär min nya rallymotor för dyra pengar för genomgång, vad e det jag hittar?
ARGH ramlager som e tvärt av .
Vad fasiken skall jag göra nu tänkte jag och funderade.
Kände inte för att göra iordning nått nytt block.
Då fick jag ett tips av en annan arbetskolega (han bygger locost) om att man kunde para ihop Saabsnurra med Opellåda, då tände jag på alla cylindrar direkt, dan efter låg det en Saabsnurra med 7000mil på nacken samt en Opellåda med många många mil på nacken.

Det är ungefär där jag är nu, har bytt garage precis så det tar ett tag o komma igång igen.

Här kommer det lite bilder.











Finns även en hemsida om min bil samt 2st andra A-Asconor på WWW.ASCONA.SE


_________________
Jhonny Kokko
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Struve
Öckerö



Här sen Nov 2003
Inlägg: 631



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Apr 2005 16:03     Citera

Göööööööööööööööööött med an A-Ascona till

Mitt A-Ascona projekt hittar du lite om här A-Ascona -73


_________________
Per Erik Struve
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Jorpa
Stockholm-Grödinge



Här sen Apr 2004
Inlägg: 213


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Apr 2005 15:29     Citera

Struve: Har följt din tråd sen ett tag tillbaka Samma tuffa färg hehee...

Lite fakta om min bil:

Motor: Saab 2.0T orginal så nära som på lite större turbo.
Låda: omega 2.0 (sent 80-tal).
Chassi: Spax dämpare, okända fjädrar från Lenk i tyskland, polyurethan bussningar i framvagn.
Bromsar: 4-kolv från Volvo 240 med slitsade tarox skivor pagid belägg.
Bur: Guss.
Stolar: Sparco.


Det är väll en snabb sammanfattning av vad som finns på bilen just nu.
Kommer nog att modifieras o bytas delar många gånger innan bilen ser dagsljus nästa gång.


_________________
Jhonny Kokko
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
N.Monroe
Motala/Östergötland



Här sen Jul 2005
Inlägg: 39



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Jul 2005 04:41     Citera

Vill bara säga att som nybliven Ascona A-ägare blir man helt till sig när man ser era projekt/byggen... UNDERBART! thumbs up


_________________
Nicklas Djerf
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
heralue
Växjö



Här sen Jan 2005
Inlägg: 210



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Jul 2005 10:30     Citera

Nu kom jag på vad jag ska ha för motor i min Opel Kadett B Rallye 1969 !!!
(omegan som ska släppa till lådan står redan på gården)

Kadetten började jag för övrigt renovera -86 så nästa år bör den väl vara klar

/Micke


_________________
Micke Lvov

mkt40
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
erikjakan
Sockholm



Här sen Dec 2004
Inlägg: 5976



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Jul 2005 10:38     Citera

Fränt!

Hur gör du med bes och sånt med tanke på saabmotorn. En besmotor lr?

MVH Erik


_________________
Erik Wedlund

Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Mantorp 1.27.4 Ascona A
Kinnekulle 1.00.2 Ascona A
Gotland Ring 1.33.6 Ascona A
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
heralue
Växjö



Här sen Jan 2005
Inlägg: 210



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Jul 2005 10:48     Citera

erikjakan skrev:
Fränt!

Hur gör du med bes och sånt med tanke på saabmotorn. En besmotor lr?

MVH Erik


Låter rimligt !!! +30 har ju bara besiktning vartannat år !!! (å andra sidan var väl effekter upp t.o.m 180 hk ok ??)


_________________
Micke Lvov

mkt40
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hatcher77
Hölö



Här sen Aug 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tipsa Facebook   Inlägg  31 Aug 2005 13:58     Citera

Riktigt nice objekt!!

Ascona A rules!!!!!

http://medlem.spray.se/asconapower/

Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Ghoofy
Göteborg



Här sen Jul 2003
Inlägg: 292



Tipsa Facebook   Inlägg  31 Aug 2005 19:24     Citera

Lite fel ställe att fråga, men

den däringa saabmotorn, hur är det gjort med oljetråg till den?
och hur mycket plats behöver den mellan framvagnsbalken och motorhuven (höjden helt enkelt...)

Gillar verkligen saab/Opel kombinationen
En fin motor i ett lätt bakhjulsdrivet chassi från tidigt -70 kan inte bli fel thumbs up

/ola


_________________
Ola Gustavsson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hatcher77
Hölö



Här sen Aug 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tipsa Facebook   Inlägg  07 Sep 2005 15:01     Citera

Ghoofy skrev:
Lite fel ställe att fråga, men

den däringa saabmotorn, hur är det gjort med oljetråg till den?
och hur mycket plats behöver den mellan framvagnsbalken och motorhuven (höjden helt enkelt...)

Gillar verkligen saab/Opel kombinationen
En fin motor i ett lätt bakhjulsdrivet chassi från tidigt -70 kan inte bli fel thumbs up

/ola


Så vitt jag vet så e det typ så långt han har kommit. Fixa för oljetråg och oljefilter då även det sitter lite illa till.

Vet inte hur han tänkt att lösa det.

//H
http://medlem.spray.se/asconapower/

Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Jorpa
Stockholm-Grödinge



Här sen Apr 2004
Inlägg: 213


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Sep 2005 23:58     Citera

Sorry at tråden har varit "offside" så länge.
Har helt enkelt haft mer att göra än vad jag hadde tänkt mig samt att motivationen har trynar.

Angående Huv/framvagnsbalk så går det med nöd och näppe OBS! men så har du inte plats med oljefilter samt styrväxel

Så fort det händer nått i garaget så"återkommer jag.

Ha det gött.


_________________
Jhonny Kokko
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Jorpa
Stockholm-Grödinge



Här sen Apr 2004
Inlägg: 213


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Sep 2005 01:33     Citera

heralue skrev:
erikjakan skrev:
Fränt!

Hur gör du med bes och sånt med tanke på saabmotorn. En besmotor lr?

MVH Erik


Låter rimligt !!! +30 har ju bara besiktning vartannat år !!! (å andra sidan var väl effekter upp t.o.m 180 hk ok ??)


Kommer att besiktas som ombyggt fordon så då e det krav på 15kw/100kg.

EDIT: Inte helt hundra på effekten men ungefär =)


_________________
Jhonny Kokko
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona -74
4807 besök totalt << Föreg. ämne | Nästa ämne >>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.131 sec)
Webbrowser render:
sec