Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
FIA GT
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (6187 totalt)
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482


Trådstartare
Ser ut att bli som det ska vara med den klassen framöver.

Ferrari 550/575 M Maranello
Maserati MC12
Lamborghini Murcielago R-GT
Koenigsegg
Dodge Viper
Chevrolet Corvette
Saleen S7
BMW M6

Hoppas att de även kommer till start. Någon som jag missat?

Saknade bilar är Porsche CGT och någon riskokare samt Aston Martin och kanske TVR. Annars kommer det att se riktigt kul ut. Tänk om Alfa skulle vara med med den kommande 8C Competizione i lilla klassen och en (om man nu drömmer till lite) TZ4 :woot: med en Ferrari-12a på 650 hk. Kommer Audi med något i eget namn eller ska de hålla tävla med Lambon?

Kommer Ferrari att börja tävla med Enzo efter att man dragit erfarenhet av MC12an :woot: ?

Jag sätter nog mina slantar på att MC12 kommer att vara en vinnarbil de närmaste åren.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Aston Martin ska väll vara med och tävla med DB9 som prodrive har gjort om till racebil. Har läst och sett bilder på den och är rätt säker på att den skulle vara med i fia gt serien.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Men... Aston har ju till skillnad ifrån många av de andra nykomlingarna faktiskt presenterat ett reellt projekt. Varför skall de inte vara med längre?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Ska inte en 350Z vara med i lilla klassen?
Jag har för mig att de började prova ut en sån under året som gick. Bl.a. körde väl Rosenblad en sån på Spa om jag minns rätt...

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Är det bekräftat att BMW M6 skall vara med? Kul i så fall!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Johan Söderberg
Uppsala
Här sen Okt 2003
Inlägg: 153



Aston Martin DBR9 är klar att köras med. 2005 blir det i första hand Sebring och Le Mans, eventuellt med FIA GT mot slutet av säsongen. 2006 däremot är väl planen att hela FIA GT ska köras. Corvette(erna?) blir gemla C5-R, som det ser ut nu så blir det Toine Hezemans Carsport Holland som kör, kan bli två bilar också men inget är helt bekräftat. C6.R är reserverad för Le Mans och ALMS. 350Z ska dyka upp mot slutet av säsongen i GT2-klassen. Det har pratats om Le Mans men det pratas ju så mycket den här tiden på året...

Beträffande Lamborghini R-GT så verkar DAMS ha ledsnat, i värsta fall så hoppar man över de inledande racen i FIA GT. Det har varit ganska röriga turer kring den bilens utveckling, om jag har fattat det rätt så har Audi Sport mer eller mindre hoppat av projektet. Det kan bli så att Reitter Engineering tar över DAMS-bilarna. Det vore ju för jäkla trist om den inte kommer ut på banorna!

_________________
911SC -82
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482


Trådstartare
Nu när ni påminner mig, jag har också hört att AM ska köra. 350Z körde nåt testlopp i lilla serien i år har har jag för mig.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Spa 24h. Någon som hört något om N-GT klassens fortlevnad i huvud taget? Det försvann ju många bilar till 04, så man vet ju aldrig.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482


Trådstartare
Ford GT vill man väl ha med?

Sannolikt
Ferrari Maranello
Maserati MC12
Lamborghini Murcielago R-GT
Dodge Viper
Chevrolet Corvette
Saleen S7
BMW M6

Kanske
Aston Martin DB9
Koenigsegg

Borde
Porsche Carrera GT
Ford GT
NSX

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019



Japanska JGTC ska väl slås samman med FIA GT?

_________________
Johan Meissner
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482


Trådstartare
Johan Meissner skrev:
Japanska JGTC ska väl slås samman med FIA GT?

Jahaja, där ser man. Blir det till i år redan, om det blir av? Vad kör de med för bilar där? Stämmer reglementena överens någorlunda?

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Corsa skrev:
Ford GT vill man väl ha med?

Sannolikt
Ferrari Maranello
Maserati MC12
Lamborghini Murcielago R-GT
Dodge Viper
Chevrolet Corvette
Saleen S7
BMW M6

Kanske
Aston Martin DB9
Koenigsegg

Borde
Porsche Carrera GT
Ford GT
NSX


-Corsa...du glömde:

Borde
Morgan
Porsche Carrera GT
Ford GT
NSX


_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Glömde en till, det ryska bidraget. Tyvärr ingen info på hemsidan om hur de ska göra framåt.


_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Corsa skrev:
Johan Meissner skrev:
Japanska JGTC ska väl slås samman med FIA GT?

Jahaja, där ser man. Blir det till i år redan, om det blir av? Vad kör de med för bilar där? Stämmer reglementena överens någorlunda?


Man har börjat diskutera ett samarbete inför 06.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Martin Sahlström
Eslöv
Här sen Maj 2003
Inlägg: 252



7-11 skrev:
Glömde en till, det ryska bidraget. Tyvärr ingen info på hemsidan om hur de ska göra framåt.


Ryska!? Ser ut som en TVR på bilden..

och Porsche 911 GT3RSR kan väl alltid intressera något privatteam!
och hur är det nu med klasserna, kommer det vara GT1, GT2 och GT3 eller försvinner GT3?
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019



TVR är ju ryskt nuförtiden.

_________________
Johan Meissner
Citera
Martin Sahlström
Eslöv
Här sen Maj 2003
Inlägg: 252





Det hade jag missat totalt..
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Martin Sahlström skrev:
7-11 skrev:
Glömde en till, det ryska bidraget. Tyvärr ingen info på hemsidan om hur de ska göra framåt.


Ryska!? Ser ut som en TVR på bilden..

och Porsche 911 GT3RSR kan väl alltid intressera något privatteam!
och hur är det nu med klasserna, kommer det vara GT1, GT2 och GT3 eller försvinner GT3?


Han kanske menar att det är ett ryskt team?

_________________
Rachid Rachid
Citera
Johan Söderberg
Uppsala
Här sen Okt 2003
Inlägg: 153



Det är en 24-årig nyrik ryss som köpt TVR. Kommer inte ihåg vad han heter men om jag orkar kan jag ju gräva fram numret av Car där det stod om affären. Det vore ju skandal om dom lade ner tävlingsverksamheten då det börjar lossna för dom i internationella sammanhang. Fast jag tror att gamle chefen/ägaren (vahannuhette? mitt namnminne är inget vidare ikväll...) skulle få vara kvar med ett visst inflytande.

Angående klasserna så blir det lite namnbyten 2005:

GT blir GT1
N-GT blir GT2

Planer finns på att göra en tredje klass, följdaktligen kallad GT3, för enklare tävlingsbilar typ Porsche GT3 Cup och Ferrari Challenge. Även i ACo-race (Le Mans, ALMS och LMES) blir det nya namn på klasserna då ACo och FIA synkar reglerna. LMGTS=GT1 och LMGT=GT2. Nån GT3-klass som den planerade i FIA GT lär det knappast bli då det redan är fyra klasser på banan redan.

_________________
911SC -82
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019



Här har ni releasen ang. FIA GT + JGTC:

Further to the visit of Mr Jiro Kaji and Toshiyuki ohya of the GT Association, Promoters of the Japan GT Championship, to the final round of the FIA GT Championship in Zhuhai, followed by a visit of Mr Stephane Ratel of SRo, promoter of the FIA GT Championship, to Tokyo last week, we are pleased to announce the following :

The promoters intend to put a high level of effort into organising co-promoted championship events in 2006. Despite some differences in the technical regulations, both organisations will work with the FIA towards establishing a balance of performance between the FIA GT1 class and the JAF GT 500 class, as well as FIA GT2 regulations and the JAF GT 300 class for the joint events in the near future

Stephane Ratel explained : "The Japan GT Championship is the most competitive GT series outside of the FIA GT Championship. The new international ambitions of the GT Association match our views of developing the FIA GT as a global series, visiting four continents. Together with the Japanese cars and teams, we will present an outstanding grid, making us stronger in markets such as America, Australia and South East Asia. For all FIA competitors, racing in Japan with the Japanese teams will bring them the guarantee of a very large public, considerable TV coverage and huge media interest. East will meet west in a true World contest."

Jiro Kaji explained : "Stephane Ratel has succeeded in bringing the event over to China all the way from Europe, and I pay a great respect to SRo and the teams who have made it possible. While some differences regarding technical regulations exist, I strongly believe it would be a great opportunity and exciting challenge to organise events together. We wish to work towards a collaboration that gives us two-tier benefits, which are; to allow both of us to keep our respective identities, and to impress the whole world together."

Källa: FIA

_________________
Johan Meissner
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

TVR:s förre boss heter Peter Wheeler och han slutade bara nån vecka efter övertagandet.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Elitracing (åskådarracing)
FIA GT
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (6187 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande