Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Elitracing (åskådarracing) FIA GT | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (6187 totalt) |
Ser ut att bli som det ska vara med den klassen framöver.
Ferrari 550/575 M Maranello Maserati MC12 Lamborghini Murcielago R-GT Koenigsegg Dodge Viper Chevrolet Corvette Saleen S7 BMW M6 Hoppas att de även kommer till start. Någon som jag missat? Saknade bilar är Porsche CGT och någon riskokare samt Aston Martin och kanske TVR. Annars kommer det att se riktigt kul ut. Tänk om Alfa skulle vara med med den kommande 8C Competizione i lilla klassen och en (om man nu drömmer till lite) TZ4 :woot: med en Ferrari-12a på 650 hk. Kommer Audi med något i eget namn eller ska de hålla tävla med Lambon? Kommer Ferrari att börja tävla med Enzo efter att man dragit erfarenhet av MC12an :woot: ? Jag sätter nog mina slantar på att MC12 kommer att vara en vinnarbil de närmaste åren. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
Men... Aston har ju till skillnad ifrån många av de andra nykomlingarna faktiskt presenterat ett reellt projekt. Varför skall de inte vara med längre?
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Ska inte en 350Z vara med i lilla klassen?
Jag har för mig att de började prova ut en sån under året som gick. Bl.a. körde väl Rosenblad en sån på Spa om jag minns rätt... _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
|
||||
Aston Martin DBR9 är klar att köras med. 2005 blir det i första hand Sebring och Le Mans, eventuellt med FIA GT mot slutet av säsongen. 2006 däremot är väl planen att hela FIA GT ska köras. Corvette(erna?) blir gemla C5-R, som det ser ut nu så blir det Toine Hezemans Carsport Holland som kör, kan bli två bilar också men inget är helt bekräftat. C6.R är reserverad för Le Mans och ALMS. 350Z ska dyka upp mot slutet av säsongen i GT2-klassen. Det har pratats om Le Mans men det pratas ju så mycket den här tiden på året...
Beträffande Lamborghini R-GT så verkar DAMS ha ledsnat, i värsta fall så hoppar man över de inledande racen i FIA GT. Det har varit ganska röriga turer kring den bilens utveckling, om jag har fattat det rätt så har Audi Sport mer eller mindre hoppat av projektet. Det kan bli så att Reitter Engineering tar över DAMS-bilarna. Det vore ju för jäkla trist om den inte kommer ut på banorna! _________________ 911SC -82 |
||||
Ford GT vill man väl ha med?
Sannolikt Ferrari Maranello Maserati MC12 Lamborghini Murcielago R-GT Dodge Viper Chevrolet Corvette Saleen S7 BMW M6 Kanske Aston Martin DB9 Koenigsegg Borde Porsche Carrera GT Ford GT NSX _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
Jahaja, där ser man. Blir det till i år redan, om det blir av? Vad kör de med för bilar där? Stämmer reglementena överens någorlunda? _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
-Corsa...du glömde: Borde Morgan Porsche Carrera GT Ford GT NSX _________________ Michael Stadig --BBDB-- Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
Man har börjat diskutera ett samarbete inför 06. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Ryska!? Ser ut som en TVR på bilden.. och Porsche 911 GT3RSR kan väl alltid intressera något privatteam! och hur är det nu med klasserna, kommer det vara GT1, GT2 och GT3 eller försvinner GT3? |
||||
Han kanske menar att det är ett ryskt team? _________________ Rachid Rachid |
||||
Det är en 24-årig nyrik ryss som köpt TVR. Kommer inte ihåg vad han heter men om jag orkar kan jag ju gräva fram numret av Car där det stod om affären. Det vore ju skandal om dom lade ner tävlingsverksamheten då det börjar lossna för dom i internationella sammanhang. Fast jag tror att gamle chefen/ägaren (vahannuhette? mitt namnminne är inget vidare ikväll...) skulle få vara kvar med ett visst inflytande.
Angående klasserna så blir det lite namnbyten 2005: GT blir GT1 N-GT blir GT2 Planer finns på att göra en tredje klass, följdaktligen kallad GT3, för enklare tävlingsbilar typ Porsche GT3 Cup och Ferrari Challenge. Även i ACo-race (Le Mans, ALMS och LMES) blir det nya namn på klasserna då ACo och FIA synkar reglerna. LMGTS=GT1 och LMGT=GT2. Nån GT3-klass som den planerade i FIA GT lär det knappast bli då det redan är fyra klasser på banan redan. _________________ 911SC -82 |
||||
Här har ni releasen ang. FIA GT + JGTC:
Further to the visit of Mr Jiro Kaji and Toshiyuki ohya of the GT Association, Promoters of the Japan GT Championship, to the final round of the FIA GT Championship in Zhuhai, followed by a visit of Mr Stephane Ratel of SRo, promoter of the FIA GT Championship, to Tokyo last week, we are pleased to announce the following : The promoters intend to put a high level of effort into organising co-promoted championship events in 2006. Despite some differences in the technical regulations, both organisations will work with the FIA towards establishing a balance of performance between the FIA GT1 class and the JAF GT 500 class, as well as FIA GT2 regulations and the JAF GT 300 class for the joint events in the near future Stephane Ratel explained : "The Japan GT Championship is the most competitive GT series outside of the FIA GT Championship. The new international ambitions of the GT Association match our views of developing the FIA GT as a global series, visiting four continents. Together with the Japanese cars and teams, we will present an outstanding grid, making us stronger in markets such as America, Australia and South East Asia. For all FIA competitors, racing in Japan with the Japanese teams will bring them the guarantee of a very large public, considerable TV coverage and huge media interest. East will meet west in a true World contest." Jiro Kaji explained : "Stephane Ratel has succeeded in bringing the event over to China all the way from Europe, and I pay a great respect to SRo and the teams who have made it possible. While some differences regarding technical regulations exist, I strongly believe it would be a great opportunity and exciting challenge to organise events together. We wish to work towards a collaboration that gives us two-tier benefits, which are; to allow both of us to keep our respective identities, and to impress the whole world together." Källa: FIA _________________ Johan Meissner |
||||
Elitracing (åskådarracing) FIA GT | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (6187 totalt) |