Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 8494 besök totalt |
Hur mycket har ni arbetat med era bilar?
Tjenare! Jag kommer nästa år (2005) att ha möjlighet att köra Fyndbörsen. Jag har tittat ut en fin BMW 320 från 89... Vad måste göras med den för att få den konkuranskraftig? Det jag hade tänkt att göra är givetvis att slita ut allt jag kan, in med nytt luftfilter till motorn, stolar, bälten, bur, slitsade tävlingsskivor m.m. Dämpare? MVH / Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||||
I stort sett alla helger och nästan all tillgänglig fritid i nära 3år...
![]() Vill inte verka nedslående men.. om du inte ska lämna bort mycket jobb som bur-bygge mm. eller har många arbetsglada och ihålliga kamrater så är det nästan omöjligt att bygga en konkurrenskraftig bil för Fyndbörsen (eller bmwcup) på så kort tid som fram till säsongsstarten... Men tycker inte du ska ge upp för det.. Men rådet är att köpa en färdig bil om du vill komma till start till 2005, finns bra bilar för runt 50 000:- _________________ /Arne Lindgren |
||||||
Tjenare! Tackar för tipset... Vet du några bra bilar? MVH / Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||||
Angående buren, hur ser SBF på burar som man bultar in? De är ju billiga via exempelvis Demon Tweeks...
Att sätta in stol o bur är ju inte hur stora projekt som helst, och det har jag ett par kompisar som kan fixa... Vad mer kan behövas i form av tuning på bilen då? Till : Kristian Larsson Jag har för mig att jag har sätt en del E30 320 i fyndbörsen, och varför inte? MVH / Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||||
Stötdämpare och fjädrar, juste bromsbelägg, "rejsanpassning" av olje- och kylsystem, nya bussningar, allmän genomgång av motor, vxl-låda och övrig mekanik osv osv. Listan blir snabbt lång och pengarna rullar allt eftersom.
Alla bilar går att bygga rejsbilar av... men just 320:n anses väl vara den minst "rejsiga" av alla E30. 318is eller 323i verkar vara mer poppis i Fyndbörsen cup. Skulle jag vara i dina kläder skulle jag lyda Arnes tips. En S40 challengebil borde gå att få tag på till rimligt pris. Bör dessutom vara konkurenskraftig i klassen. _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Här kanske du kan hitta något? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Alla bilar går att bygga rejsbilar av... men just 320:n anses väl vara den minst "rejsiga" av alla E30. 318is eller 323i verkar vara mer poppis i Fyndbörsen cup.
Skulle jag vara i dina kläder skulle jag lyda Arnes tips. En S40 challengebil borde gå att få tag på till rimligt pris. Bör dessutom vara konkurenskraftig i klassen.[/quote] De föreslagna BMW 318is och 323i går bra och ägarna är säkert villiga att ge tips/råd. S40 modellen är jag mer tveksam till. Titta i SSK:s resultatbörs så är den snabbaste S40:an ca. 2 sek långsammare än snabbaste Fyndbörsen bil. Detta trots att volvobilarna är välpreparerade och körs av mycket duktiga förare. En del kan iofs. ligga i R-däcken. _________________ Reinhold Daubner Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione If you can't drive fast with 56Hp you can't drive fast with 500Hp either. |
||||||
Bilen bör vara eller ha varit GrpN homologerad. Detta gör att det går oftast att ta ut 10-15% mer effekt ur en motor annars måste du åka 100% originalmotor.
Du bör också tänka på att vi åker efter ett vikt effektförhålland på 7,5. Exempel på min 205:a: 7,5 * originaleffekten 122hk = minimivikt på 915 kg. Du bör alltså skaffa en bil som helst kommer så nära minimivikten för den effekt den håller i originalutförande. Kommenterar lite av tidigare inlägg utan att citera: Bromsskivor skall vara original/motsvarande pirat Vet inte om a.kangro på rejsa fått sin Honda såld, tvåa i serien 2004 Har tidigare sett Fyndbörsbilar till salu för mellan 50-95 lappar. Antar att dom skruvade burarna måste vara certifierade*. Kylsystem skall vara original alternativt enligt GrpN homologering. *Egen fundering: Vilken styvhet ger en skruvad/svetsad bur åt karossen? /Leif |
||||||
hehe, det var ju allt det! ![]() _________________ A Eklöw |
||||||
Kan i och för sig inget om BMW men som i mitt inlägg: - är båda två GrpN homologerade? - hur kommer det att stämma med minimivikten? /Leif |
||||||
Jag skulle precis sitta ner o räkna på det!!! MVH / Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||||
Bilen som kom tvåa i cupen (Honda) är såld.
Lite uppmuntran till dig Alex! Det går att bygga en snabb och potent bil på kort tid. Beställ hem grejer så du har bur,väghållning,stol, bälte m.m. Byggde min Honda på 4veckor utan att fuska men har du aldrig gjort det förrut så ta det gånger 2 alltså gott om tid innan start, det är bara att ge sig den på att det skall gå samt ha en bild framför dig hur det kommer att se ut, dock kommer kräva all din ledig tid om det skall gå fort att bygga. Forumet finns om du har frågor. Lycka till och hoppas att vi får se dig på startlinjen nästa år. Mvh Andreas Kangro _________________ Andreas Kangro |
||||||
och inte så framtung? _________________ Pär Hylander |
||||||
Tack för uppmuntran!!! Mjo, det får bli en hel del tid i garaget, men jag har bl.a. 3 veckor ledigt från skolan innan premiär då jag kan jobba heltid med bilen! MVH/ Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||||
4 veckor, då har du legat i... För mig tog det ungerfär 4 veckor att ta bort all underredsmassa på clion.. ![]() ![]() /ted |
||||||
Ta en sak i taget och börja med FF:en du. Det kommer ta mer än den tiden du har tillgång till. Jag lovar.
En erfaren bilbyggare kan slänga ihopa en hyffsat konkurenskraftig bil på kort tid. Men som första projekt, släng ut det på längre tid och ha roligare. Eller köp en färdig. Det är kort om tid fram till start. Varför man inte bör välja 320 framför 318is och 323 har väl framgått av de flestas svar redan. Vill du har mer detaljerade svar så skicka ett PM eller gör lite sökningar. Sen har det gått två 320 i Fyndbörsen men det är en E36 och en E46 som byggts av Håkan Johansson. Innan dess åkte han 318is E30 och den var snabbare... Måste ju ha att göra med vem som byggde den bilen från början. ![]() ![]() ![]() |
||||||
Håller med Andreas, ett kompletterande tips: Bygg bilen, testa - träna - tävla så mycket du kan och utveckla bilen under 2005 för att komma konkurrenskraftig till 2006. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 8494 besök totalt |