Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Modifiera BMW M5 motorn (E39, S62 motorn)
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (10150 totalt)
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170


Trådstartare
S62 motorn (E39)

En liten fråga, är det någon som vet om någon trimmad S62-motor? Då menar jag inte fusk som turbo, kompressor och lustgas utan hederliga grejor!

Det är ju ganska bra putt i den original, men skall ban sätta den i en annan bil åker man väll på att byta insprutning om man inte vill ha med hela elsystemet från en M5:a. Jag tänker på immo och hela killevippen.

Så. Om man ändå byter sprut behöver man ju inte ha original insug och grenrör heller och då öppnar sig en lite ny värld! Så var finner man inspiration?

En sak till: Smörsystemet på S62:an har flera pickups och när G-sensorn märker stora sidoaccelerationer används anda pickuper än om man kör rakt fram. För min del kommer det att svänga hela tiden så kan man bara rätt och slätt steloperera hela klabbet?

Hörde om något nederländskt (?) ställe som gör kammar till S62:an, någon som vet?

Det sitter ju massa VANOS (ställbara kammar) hur stelopereras detta?

Jag letar efter all seriös info om denna motor, kopplingsschema, ritningar.

Ja, jag vet att det finns en autopower-site, men man tenderar att få lite otillförlitliga svar där, brukar vara mycket bättre här.

_________________
Martin Engström
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Jag kan nog få fram den mesta infon, men om du ändå ska byta insug,grenrör ta bort dubbelvanosen,nytt sprut.
Då försvinner ju lite med vitsen att använda den motorn+ den är rätt dyr om man jämnför med den
"vanliga" 4,4 liters 8:an.

_________________
Jan Ekehage
Citera
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 104




_________________
mvh
Kristian
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170


Trådstartare
JanneZ3 skrev:
Jag kan nog få fram den mesta infon, men om du ändå ska byta insug,grenrör ta bort dubbelvanosen,nytt sprut.
Då försvinner ju lite med vitsen att använda den motorn+ den är rätt dyr om man jämnför med den
"vanliga" 4,4 liters 8:an.


Nu är det just dom extra 600cc och det lite stöddigare blocket jag vill åt, dessutom sitter ju redan okej kammar (som vi nog börjar med) och toppen lär också vara bättre anpassad till mer effekt. Som ett litet plus finns motorn redan också...

Jag skulle i och för sig gärna vilja koppla in original sprutet för att få bilen att rulla (innan vi modifierar motorn) men jag tror det kostar mer än det smakar!

Internet är fantastiskt letar man på efter info om denna motor finns det hur mycket som helst. men inte det man vill ha! Hundra tusen firmor som säljer avgassystem, luftfilter och annat plock, eller så ät det firmor som levererar hela timpaket på plats i bilen, men jag hittar lite "riktig" info!

_________________
Martin Engström
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170


Trådstartare
Tipsaren skrev:
Dbilas har kammar http://www.dbilas.com/English/Nockenwellen%20BMW.html

Dinan har ett 470hk kitt http://dinancars.com/Series.asp?Series=15&Chassis=13&Model=57 27000$


470 utan att byta kammar, det är inte så tokigt! Men jag undrar mer exakt vad dom gjort. Bytt insug och trottlar och grenrör (+ sprut), räcker det verkligen?

Dbilas har 272 kammar (är det samma på avgas och insug då?) original är det 252 på insug och 248 på avgas

Tackar!

_________________
Martin Engström
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



triple skrev:
Tipsaren skrev:
Dbilas har kammar http://www.dbilas.com/English/Nockenwellen%20BMW.html

Dinan har ett 470hk kitt http://dinancars.com/Series.asp?Series=15&Chassis=13&Model=57 27000$


470 utan att byta kammar, det är inte så tokigt! Men jag undrar mer exakt vad dom gjort. Bytt insug och trottlar och grenrör (+ sprut), räcker det verkligen?


Nej det räcker inte.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



triple skrev:
Nu är det just dom extra 600cc och det lite stöddigare blocket jag vill åt, dessutom sitter ju redan okej kammar (som vi nog börjar med) och toppen lär också vara bättre anpassad till mer effekt. Som ett litet plus finns motorn redan också...

Jag skulle i och för sig gärna vilja koppla in original sprutet för att få bilen att rulla (innan vi modifierar motorn) men jag tror det kostar mer än det smakar!

Internet är fantastiskt letar man på efter info om denna motor finns det hur mycket som helst. men inte det man vill ha! Hundra tusen firmor som säljer avgassystem, luftfilter och annat plock, eller så ät det firmor som levererar hela timpaket på plats i bilen, men jag hittar lite "riktig" info!


Menar du att du har motorn men inte sprutet?

Grenrör finns från Super Sprint och kammar från Schrick.
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803




_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ska jag svara elakt?

Gör som du skriver men tvärtom.

Insuget är väl en av de saker som är verkligen thumbs up på den. Sepparata spjäll osv.
Till det hade jag sett till att välja ett sprut som klarar att styra Vanosen. Ok, toppeffekten finns ju där om man låser den men nja... Är det en ren racebil kanske man inte behöver de t lägre registret. Lätt är det dock inte.

Att pickuperna svänger är väl lite vitsen med att ha två som åker i samma riktning som oljan och suger där? Eller vad har jag missat?

Kolla med EK:s racing i SLC, de har bytt från "vanlig" 4,4 V8 till M5 i sin M3:a.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Racing Dynamics tar ut ca 500hk ur S62. Vet inte om modellen är har utgått, men delarna borde ju finnas. Här är lite info: http://www.racdyn.com/Localized/International/Series/M/M5_E39/M5_E39_M . . . .

_________________
/David Söderblom
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Steloperera hit o dit, lika bra att du tar en cheva SB och trimmar sönder den.

Kan man sin sak så behåller man VANOS och allt annat som är bra på S62 och gör dom ännu bättre.

Det är min åsikt.
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Beror väl förstås på vad man ska ha grejerna till. I en tävlingsbil känns det som man vill ha så lite som kan krångla som möjligt, typ vanos och rörliga delar på pickup-delen.

Däremot lär ju den motorn redan från början ha bra vev, stakar, kolvar block, topp och ventiler, så på så sätt är den nog bättre att utgå ifrån än den vanliga V8:an.

Vanosen gör väl inte natt och dag heller, den är väl mest till för att minska överlappningen i cruisning, så att det ska dra mindre soppa..

_________________
William Ekström
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hur gör man med den svaga punkten, kopplingen? Är det värre tryckplatta och lamell som grejar biffen?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Grenrören ska tydligen vara riktigt dåliga på M5:an. Det är samma som sitter på alla v8:a motorerna. Vet att Köhler hållt på med minst en långlopps e30 med S62 maskin i och det blev tydligen 30-50 hk extra genom en bra mappning, andra grenrör och avgassystem. Tror att det satt DTA sprut på den bilen. Ring och hör med honom angående vad som finns och vad man bör göra. Med lite vassare kammar kan jag tänka mig att det blir ännu roligare.

_________________
Jonas Edling
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Ska jag svara elakt?

Gör som du skriver men tvärtom.

Insuget är väl en av de saker som är verkligen thumbs up på den. Sepparata spjäll osv.
Till det hade jag sett till att välja ett sprut som klarar att styra Vanosen. Ok, toppeffekten finns ju där om man låser den men nja... Är det en ren racebil kanske man inte behöver de t lägre registret. Lätt är det dock inte.

Att pickuperna svänger är väl lite vitsen med att ha två som åker i samma riktning som oljan och suger där? Eller vad har jag missat?

Kolla med EK:s racing i SLC, de har bytt från "vanlig" 4,4 V8 till M5 i sin M3:a.


Angående mitt snack om pickupperna till oljepumpen så hittade jag detta:

"
G-sensitive lubrication system
Given the 45 degree cant of the cylinder banks and the M5's cornering capability of over 1g, natural return of oil to the sump might have been inadequate during extreme cornering. Thus the M engineers devised a unique system to ensure effective engine lubrication at all times.
In addition to the usual pressure pump, there are two scavenging pumps, one for each cylinder bank. In straight-ahead driving, these pumps pick up oil from the rear of the engine and return it to the sump. In hard cornering (0.9g or more), the Dynamic Stability Control system's lateral-g sensor switches magnetic valves to different pickup points, at the outer side of each head and the oil pan. This system remains active even if the driver switches off the DSC.
The oil level and temperature are monitored by a thermal sensor; a warning appears in the Check Control display if the level falls low, and an oil-temperature gauge is included in the tachometer face. Oil is cooled by a coolant-oil heat exchanger, the first ever used on a gasoline engine.
"
Detta är kopierat härifrån:
http://www.bmwworld.com/engines/s62.htm

Angående bilen så är skall den vara lättkörd. Där för vill vi gärna ha kvar VANOS, problemet är att jag inte alls är säker på hur man skall styra dom. Äldre VANOS var ju bara på och av, men jag har hört att dessa styrs via dutyn på en PWM (någon som vet?).
Vi har utgångar på ECU:n som kan köra på och av i alla fall, men första steget är nog att steloperera.
Att styra sånt är ju också ytterligare något som kan gå sönder!

Insuget är finfint original, men det är med elektroniska trottlar och dom tänker vi i alla fall inte styra, utan vi tänker använda konventionellt mekaniska! För att göra det är det nog enklast att byta trottelhus och därmed det mesta på insuget (rätta mig om jag har fel!)

_________________
Martin Engström
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170


Trådstartare
William Ekström skrev:
Beror väl förstås på vad man ska ha grejerna till. I en tävlingsbil känns det som man vill ha så lite som kan krångla som möjligt, typ vanos och rörliga delar på pickup-delen.

Däremot lär ju den motorn redan från början ha bra vev, stakar, kolvar block, topp och ventiler, så på så sätt är den nog bättre att utgå ifrån än den vanliga V8:an.

Vanosen gör väl inte natt och dag heller, den är väl mest till för att minska överlappningen i cruisning, så att det ska dra mindre soppa..


Man vill också ha en lättkörd bil, om man missar en växel så VANOS är nog bra, men krångel är extremt dåligt!
Läste också att man använder VANOSen för att få EGR, alltså suga in lite avgaser i insugs fasen för att klara emissionskrav. Gissa om man vill ha kvar det! Jag har hittat mycket om Hondas VTEC och hur man i olika drifts punkter ställer kammarna olika för att få EGR eller "snål mode" eller full effekt, men jag hittar inget om hur BMW gör med sin VANOS.

Jag hoppas lite på att just större delen av S62:an är så bra att man inte behöver göra något det är lite det som är grejen med att utgå från den!

_________________
Martin Engström
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170


Trådstartare
Mattias Hellöre skrev:
Steloperera hit o dit, lika bra att du tar en cheva SB och trimmar sönder den.

Kan man sin sak så behåller man VANOS och allt annat som är bra på S62 och gör dom ännu bättre.

Det är min åsikt.


För att kunna sin sak måste man lära sig sin sak, därför frågar jag!

_________________
Martin Engström
Citera
Wahlström
Lidingö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 81



Titta om du hittar något här: http://www.all4engineers.com/index.php;sid=ae47e62cd03c10cc59803121f48 . . . .
:read2:

Sprut som klarar fyra Vanos, finns det?
Har du effektkurvor med olika statiska kaminstälningar?

_________________
Stefan Wahlström
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170


Trådstartare
M3Jonas skrev:
Grenrören ska tydligen vara riktigt dåliga på M5:an. Det är samma som sitter på alla v8:a motorerna. Vet att Köhler hållt på med minst en långlopps e30 med S62 maskin i och det blev tydligen 30-50 hk extra genom en bra mappning, andra grenrör och avgassystem. Tror att det satt DTA sprut på den bilen. Ring och hör med honom angående vad som finns och vad man bör göra. Med lite vassare kammar kan jag tänka mig att det blir ännu roligare.


Är det kankse EK:s S62:a som Köhler bygger? Eller är det två E30 bilar med S62:or på gång till nästa är i SLC?

Jag har också hört om dom dåliga grenrören. Det kan ha att göra med att man vill få in EGR (se ovan) att man konstruerat rören som man gjort. Men eftersom vi inte är så intresserade av just EGR bör man nog ha ett 8-2-1 med lika långa rör, istället för det 8-4-2-1 som sitter på idag. Problemet är längder och dimensioner av grenröret, hur skall man stämma av det? Det beror på om man använder VANOS och kammar och allting!
BMW vill säkert också ha upp tempen på kattarna, vilket också säkert spelar stor roll vid grenrörsdesign!

om Köhler byter till DTA-sprut måste dom också få problem med oljepickupper och VANOS, trottlar och allt som jag funderar över! Undrar hur dom löst det?!?

_________________
Martin Engström
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170


Trådstartare
Wahlström skrev:
Titta om du hittar något här: http://www.all4engineers.com/index.php;sid=ae47e62cd03c10cc59803121f48 . . . .
:read2:

Sprut som klarar fyra Vanos, finns det?
Har du effektkurvor med olika statiska kaminstälningar?


JA
Problemet med tyskar är som vanligt att dom pratar tyska... inte mitt favorit spåk!

Jag tor vi har den tidningen på jobbet, dock fortfarande på tyska...

Man behöver ju inte styra alla fyra VANOS:ar med olika utgångar. Båda bankerna har samma kamläge, och två on/off utgångar har vi! Sedan blir det struligt om man skall styra dom kontimuerligt med PWM!

Nej, har inga effektkurvor från motorn ännu!

_________________
Martin Engström
Citera
Wahlström
Lidingö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 81



triple skrev:

Man behöver ju inte styra alla fyra VANOS:ar med olika utgångar. Båda bankerna har samma kamläge, och två on/off utgångar har vi! Sedan blir det struligt om man skall styra dom kontimuerligt med PWM!


Naturligtvis! Med 1g i svängarna påverkas gasmassan i insug och utblås som du måste kompensera med Vanosen

Men on/off är ingen PWM-signal. Men det borde gå att bygga en separat styrning för Vanosen du behöver väl bara varvtalet som inparameter

_________________
Stefan Wahlström
Citera
Skruva banåkabil
Modifiera BMW M5 motorn (E39, S62 motorn)
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (10150 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande